Mening; Haflingers op wedstrijd Dressuur/Springen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

frisian_love

Re: Mening; Haflingers op wedstrijd Dressuur/Springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 22:49

Ik vind dat het zeker goed moet kunnen.
Ik ken zelf een Haflinger die nu de M1 door vliegt en ook 1 die ruim in de Z reed.
Wees er juist trots op, het is zeker niet zonder slag of stoot gegaan.
Al die dure dressuurpaardjes met afstamming kunnen het prachtig, maar de eigenaar van Haflinger (of Fries ;-) ) heeft er vaak extra hard voor gevochten om zo ver te komen.
Het gebruik van het lichaam van een koudbloed is nu eenmaal anders, als je dan toch in de hogere dressuur terecht kunt komen, is dat toch een enorme prestatie _/-\o_

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 22:53

Maar voor de mensen die er last van zullen hebben tijdens een wedstrijd, waarom? Een haflinger(koudbloeden) zijn gewoon paarden hebben ook 4benen een hoofd en een staart en iedereen rijd er voor zichzelf lijkt mij en ala iedereen zich aan de bakregels houd is er geen probleem lijkt mij, alleen dat naar mijn mening wedstrijden voor het plezier gereden worden want heb je er geen zin in of doe je het echt om het winnen dan is er ook niks meer aan? En als het iemand in de weg rijd ben ik heel benieuwd naar waarom? En het verschil tussen een ouderwedse of een nieuwere haf is er maar een ouder type kan naar mijn mening met de juiste training gewoon netjes dressuur lopen.. want als dat niet zo is rijd ik appelsap... (hihi ik vind zon discussie wel leuk;$)t

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 22:58

Elk paar die goed getraind wordt kan op wedstrijd. Of dit nou een shetlander, haflinger of kwpn is.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 23:04

Ook een paard dat niet goed getraind wordt maggewoon op wedstrijd :p

Ik vind het verschil tussen moderne haf en ouderwetse haf wel degelijk aanwezig. Dit betekent niet dat het oude type geen dressuur zou kunnen maar wel dat je rekening moet houden met bouw .

Dat ieder paard z zou moeten kunnen lopen vind ik altijd zo'n dooddoener. Met een ideale ruiter inderdaad. Het gaat om de combinatie, het talent en begeleiding van de ruiter en de werkwilligheid van het paard wat mij betreft.
Als ieder paard z zou kunnen lopen, was het wel veel drukker in die klasses op wedstrijd.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 23:12

Ik snap minder en minder waarom eigenaren van andere rassen er steeds maar speciaal over moeten blijven doen.... Hoe meer topics men er over opent, dus 'waarom zou ras X misstaan in de wedstrijdsport' of 'de jury geeft mijn haflinger/fries/tinker. lagere punten!' hoe meer men de (onnodige) vooroordelen versterkt... Daarom dat ik het nut van dit soort topics nooit echt snap, we weten toch allemaal dat het dikke onzin is, en dat ook haflingers etc. prima meekomen in de wedstrijdsport, sterker nog dat ze een mooi plaatje geven! Dat er wellicht hard werk achter verstopt is, daar moet men niet aan twijfelen, maar het resultaat telt. Dus een beetje overdreven dit topic, naar mijn mening...

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 23:16

Ik heb zelf een IJslander en heb al wel eens een onderlinge wedstrijd gereden op de club. Met jury van buitenaf. Zelfs met een club wedstrijd word je er op aan gekeken dat je op een koudbloed rijd o_o een klein kind op een shetlander met allemaal strikjes werd 2e terwijl ze niet kon rijden en ik werd 3e. ( deden er 4 mee in de B klasse ) Ik rij over het algemeen geen wedstrijden maar dat wil niet zeggen dat ik geen dressuur kan rijden met mijn ijsje. Ook werd ik bij een andere onderlinge wedstrijd afgekeurd omdat mijn hoofdstel geen keelriempje had. -O- Hallo ijslands hoofdstel, maar goed zei vonden het echt niet kunnen. Al weet ik zelf niet echt wat het nut is van een keel riempje. ( als iemand het mij kan vertellen graag :z )

Maar goed ik druip wel een beetje af xD Ik vind dat hafjes en andere koudbloeden prima dressuur kunnen doen of springen. Haflinger bij mij in de les springt met gemak 1.20. Hoezo haflingers kunnen niet springen.

Mocht wel eens schrijven op een dressuur wedstrijd en daar kreeg een haflinger minder punten dan een ander warmbloed paardje. Alleen maar omdat die jury een afkeer had tegen haflingers.... ( heeft ze nog letterlijk tegen mij gezegt, ook had ze een hekel aan ijslanders -O- )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 23:27

Tja een keelriem is gewoon verplicht ijslander of geen ijslander..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 23:36

In de reglementen op KNHS.nl praten ze wel over de neusriem, maar niet over de keelriem. Maar het kan zijn dat ik er overheen gelezen heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 07:01

Dat zal inderdaad want een keelriem is verplicht heb je die niet mogen ze je uitsluiten.

Wouterwesley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 07:29

Oke niet alle reacties gelezen waren er een hoop maar wil toch als echte haflinger en koud bloeden gek even me mening kwijt!
Heb zelf ook een haflinger waar ik sinds kort start gericht mee rij en ja je merkt dat het een jury sport is maar Hallo ik rij er ook menig kwpn uit op sommige dagen! Haflinger kunnen dus naar mijn mening zeker goed mee komen ja het ziet er allemaal wat lomper uit als een kwpn maar moet je daarom omdat je niet van het ras houd als jury anders beoordelen nee ik vind van niet!!
Dus wij dresurren lekker verder en springen kunnen we ook alleen vind ik springen op paarden hoogte te hoog;-)

en daarnaast blijf ik de men sport het leukste vinden geen gezeur om Hoe je er uit ziet of wat voor ras je mee brengt.

Dus naar mijn mening lekker doen waar jij en je paard zich goed bij voelen!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 07:37

Tegenwoordig worden de haflingers wat sierlijker gefokt dan vroeger.
Die zullen ook meer ruimere bewegingen hebben en dus zich meer laten zien in een ring.

Dus waarom geen blondje in de ring, er lopen er genoeg rond hoor.

Lekker starten en je niets van commentaar aantrekken en doen wat je leuk vind.

Doe ik ook hoor, Doosje kan het prima maar hij heeft helaas een ruiter op zijn rug zitten
met nogal wat beperkingen. Ik doe het voor mijn lol, heb er plezier in dus laat mij lekker mijn
rondje hobbelen.
Heb ik in iedergeval een doel om naartoe te trainen.

Dit zal altijd een eeuwige discussie blijven maar wat je voor ogen moet houden is dat je moet genieten van de dingen die je doet.

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 08:09

Ik zie het probleem niet zo en kan me vreselijk storen aan de mensen die met een koudbloed starten en de jury de schuld geven als ze geen punten rijden.
Ik start met mijn haflingermerrie L2 en ben altijd bovenaan geëindigd en ben nog nooit met minder dan 3 winstpunten thuis gekomen. Zet gewoon een nette correcte proef neer en de jury kan niet om je heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 08:42

Wendeltje schreef:
Ik zie het probleem niet zo en kan me vreselijk storen aan de mensen die met een koudbloed starten en de jury de schuld geven als ze geen punten rijden.
Ik start met mijn haflingermerrie L2 en ben altijd bovenaan geëindigd en ben nog nooit met minder dan 3 winstpunten thuis gekomen. Zet gewoon een nette correcte proef neer en de jury kan niet om je heen.

Dit ja! _/-\o_

Ik heb altijd met hafjes gestart en kreeg gewoon mn punten als ik goed reed :) nu heb ik een warmbloed en die wordt echt niet ineens anders beoordeeld.

Famke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:37

ik vind van wel! het is toch net zoals ieder ander paard. :)

yylona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 16:26

moet geen probleem zijn . ik rij z1 met een haflinger.

Doerakje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:33

Ben jarenlang met een haflinger op wedstrijd geweest t/m Z2. Bij de pony's en paarden. Nog nooit onterecht afgerekend omdat het niet in het standaard plaatje zou passen.

Gewoon lekker gaan starten, wat voor paard je ook hebt. Het gaat om het rijden, niet om het ras.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:27

Ik rijd met Tommie M1. Na een stop van 4 jaar laatst weer een proef gereden. Liet heel wat KWPNers achter mij en degene die van mij had gewonnen had maar 1 punt meer.
Dus nee, ik zie geen probleem.
Op sommige punten moet je misschien wat harder werken, maar elk paard heeft zo zijn minpuntjes.
Dus gewoon ervoor gaan en bij een mindere score niet bij de pakken neer gaan zitten.