Wedstrijden, *uiterlijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:27

Hoe groter de pony's, hoe ouder de kinderen (vaak, niet altijd) en hoe beter de houding van de kinderen vaak, zodat ze de pony's wat netter kunnen rijden.
Maar in de B is het belangrijker dat je paard een stil hoofdje heeft, beter niet helemaal aan de teugel, maar wel netjes constant, dan dat jij met je handen gaat peuteren en dat zn hoofd alle kanten op gaat.
En verder, netjes op letter rijden, hoeken, behalve bij volte en nette overgangen.
Start zelf 2 maart HC met mn paard, en ben benieuwd :D!

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:35

Lovethokkaa schreef:
Dat klopt niet volgensmij hoor;) bij ons op de club kreeg een meisje met haar D pony ook winstpunten naar die liep verreweg van nagevelijk.
Hij is ook een D pony, en wordt gemeten ;) maar eat heeft dat er mee te maken ..?

Misschien dat het ook verschilt per regio, maar bij ons zie je altijd dat pony's die niet nageeflijk lopen geen winstpunten scoren, behalve als er wat jongere kinderen op zitten zijn ze vaak wat milder.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:38

Opzich valt het wel mee Jippyhorse hoor.
Ligt vaak aan de jury en hoe je zelf zit :).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:08

Lovethokkaa schreef:
Dat klopt niet volgensmij hoor;) bij ons op de club kreeg een meisje met haar D pony ook winstpunten naar die liep verreweg van nagevelijk.
Hij is ook een D pony, en wordt gemeten ;) maar eat heeft dat er mee te maken ..?

Lijkt me heel stug eigenlijk of ze moet echt wel de sinterklaasjury's hebben gehad :o
Bij de A/B'tjes zien ze het vaak wel door de vingers, die kindjes zijn vaak nog klein, dan is het al fijn als ze er netjes opzitten, pony goed aan de hulpen en lekker ontspannen het proefje door. Maar van een meisje van 14 op een D'tje bijvoorbeeld willen ze echt wel meer zien, en terecht. Anders rij je straks L en krijg je de deksel keihard op je neus, dat is ook niet leuk.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:08

@ Urielle, invlechten is niet verplicht.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:23

KarinvdM schreef:
@ Urielle, invlechten is niet verplicht.

Dat schreef ik toch ook niet? :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:24

Jij zegt dat het bij bepaalde rassen niet verplicht is, maar het is bij geen enkel ras verplicht.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:26

KarinvdM schreef:
Jij zegt dat het bij bepaalde rassen niet verplicht is, maar het is bij geen enkel ras verplicht.

Mits de manen getrokken zijn en glad en verzorgd naar een zijde vallen. En dat was niet het geval bij TS's pony.

Lovethokkaa

Re: Wedstrijden, *uiterlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 22:28

naar een kant doen is niet zo een probleem, dat is zo voor elkaar. glad en verzorgd zijn ze zeker ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:33

Even het volledige stuk:

Citaat:
Richtlijnen voor de verzorging van het geheel
Conditie en toilettering paard/pony:
Het paard/de pony wordt in wedstrijdconditie voorgesteld. Het al dan niet dragen van hoefijzers is voor de beoordeling niet van belang. Voor de wijze van het correct toiletteren van het paard/de pony wordt een aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde. Voor paarden en pony’s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, zijn deze richtlijnen uiteraard niet van toepassing.De manen:
a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c. Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen.
d. Totaal afgeschoren manen.
Bij voorkeur wordt vlak achter de oren een stukje manen verwijderd (‘derde oor’), zodat het hoofdstel een goede ligplaats heeft.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:38

Ja, maar in je eerste post zeg je dat losse manen alleen bij bepaalde rassen zijn toegestaan, in een andere post heb je het erover dat ze een handbreedte mogen zijn en die beide beweringen zijn onjuist en dat maakt het niet duidelijker.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:46

KarinvdM schreef:
Ja, maar in je eerste post zeg je dat losse manen alleen bij bepaalde rassen zijn toegestaan, in een andere post heb je het erover dat ze een handbreedte mogen zijn en die beide beweringen zijn onjuist en dat maakt het niet duidelijker.

In de eerste post zei ik dat omdat TS in het bericht al sprak over lange dikke manen die ze liever niet wilde inkorten, daarom zei ik dat loshangen in dat geval alleen is toegestaan bij rassen waar dat volgens de rasstandaard is.

Die handbreedte had ik idd fout, dat is veranderd in 'op een lengte hangend' in de reglementen.
(waarvan ik me wel afvraag of ze dan ook ECHT lang mogen zijn en dan aan de onderzijde op een lengte geknipt, of dat dit niet als 'goed verzorgd' wordt beschouwd ;) )

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:52

Ja, want er staat immers niet dat dat niet mag. :)

Dat van de handbreedte stond er vroeger inderdaad wel bij.

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:08

Even wat over dat nageefelijk. Ik heb altijd begrepen dat een jury het minder erg vindt als een pony de hele proef in een constante houding loopt met een constante aanleuning (als hij dus niet nageefelijk loopt) dan een proef waarbij de pony stukken nageefelijk loopt en stukken niet. Dat geeft ook een heel onrustig beeld. Dus ik zou doen of de hele proef aan de teugel of de hele proef met een constante aanleuning (dus niet aan de teugel). Ik zou dus adviseren om nageefelijk te rijden als dat nog niet goed voor elkaar is. Dat geeft ook geen fijn beeld tijdens de proef en dan kunnen je punten lager zijn dan wanneer je gewoon met een constante, niet nageefelijk aanleuning rijdt. Maar ik heb geen idee of dat in jou regio ook zo is ;). In sommige regio's zijn ze wat milder in de B ongeacht welke categorie pony je hebt.

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 20:42

maar ik kan toch niet bepalen of mijn pony gaat nageven of niet? :+ als we netjes rijden geeft hij constand in stap na, in draf een goed contact(ongeveer nageven) en in galop gewoon netjes verzameld en contact. ik kan hem niet zo gaan rijden dat hij de hele tijd niet nageeft ;)

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:02

Tijdens het losrijden merk je al of het ja gaat lukken om hem de hele proef nageefelijk te rijden. Als je tijdens het losrijden merkt dat het vanwege spanning totaal niet lukt, rij je je proef niet nageefelijk ;).

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 22:03

maar hij kan nog niet nagevelijk in alle gangen, wel in stap, maar niet volledig in de andere gangen ;) dus hij rijd de stap wel volledig nagevelijk, maar de rest niet bedoel ik. ik kan hem moeilijk uit zijn nagevelijk heid halen :')