startpas afmelden bij verkoop, knhs wil dat we doorbetalen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Re: startpas afmelden bij verkoop, knhs wil dat we doorbetalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:33

Dit is toch een duidelijke voorwaarde?
Bovendien zijn de meeste verenigingen en ook de KNHS zelf aardig actief met het rondbazuinen dat je wel voor 1 december (dus uiterlijk 30 november) je startpas moet afmelden...
Is iets dat je van te voren weet...

Ik vind er niets raars aan eigenlijk... Zie het als een les voor een volgende keer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:38

Als je lid word van een vereniging ga je ook expliciet akkoord met de regelementen. Daar teken je voor, de pony was in onderhoud(hoefsmid, enting, voer,wedstrijden) na één maand al duurder dan je lidmaatschap. je hebt de prijs en de eigenaar gekregen die je wilde en het feit dat je nu vind dat de regels niet meer deugen omdat het je 85 euro kost vind ik eigenlijk miepen. Dan had ze de pony gewoon door moeten rijden en een half jaar later te koop zetten en per 1 november 2014 afmelden.
Vreemde regels of niet ze gelden voor iedereen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 23:43

Misschien komt het dat we ook bij de lrv in België rijden en dat ik in een grijs verleden ook voor de lrv in Nederland heb gereden maar ik blijf het onrechtvaardig vinden ook al staat het zo in de reglementen. Natuurlijk ken ik die maar dat wil niet zeggen dat reglementen altijd redelijk zijn. Er staat niets in de reglementen over de regels bij verkoop van het paard overigens.

Ik heb die mensen een koopcontract meegegeven, ik kan aantonen dat hij verkocht is. Rijvereniging dacht dat knhs in dat geval ook schappelijk zou zijn. Misschien zijn ze dat ook wel, ik heb ze zelf nog niet gebeld, dat ga ik uiteraard wel doen.

Het gaat mij niet om het "verlies" nemen, het gaat mij om het principe. Afmelden voor een bepaalde tijd, geen probleem tenzij pony of paard niet meer kan deelnemen (ziekte, verkoop). Dat heeft helemaal niets te maken met andere kosten en hoe die in verhouding staan. Dat is een drogreden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:45

Percy schreef:
Misschien komt het dat we ook bij de lrv in België rijden en dat ik in een grijs verleden ook voor de lrv in Nederland heb gereden maar ik blijf het onrechtvaardig vinden ook al staat het zo in de reglementen. Natuurlijk ken ik die maar dat wil niet zeggen dat reglementen altijd redelijk zijn. Er staat niets in de reglementen over de regels bij verkoop van het paard overigens.

Ik heb die mensen een koopcontract meegegeven, ik kan aantonen dat hij verkocht is. Rijvereniging dacht dat knhs in dat geval ook schappelijk zou zijn. Misschien zijn ze dat ook wel, ik heb ze zelf nog niet gebeld, dat ga ik uiteraard wel doen.

Het gaat mij niet om het "verlies" nemen, het gaat mij om het principe. Afmelden voor een bepaalde tijd, geen probleem tenzij pony of paard niet meer kan deelnemen (ziekte, verkoop). Dat heeft helemaal niets te maken met andere kosten en hoe die in verhouding staan. Dat is een drogreden.

Tsjah, dingen zijn volgens mij in ieders opzicht pas onrechtvaardig wanneer het jezelf treft.

De regel is in mijn ogen een prima principe...
Het principe van de regel zou weg zijn, en de rechtvaardigheid ook, wanneer er voor jou een uitzondering gemaakt wordt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:48

Het zijn gewoon regels en ben of kun je het daar niet mee eens zijn dan moet je geen lid worden of zorgen dat je de regels voor je laat werken, dus afmelden voor 1 december, is de pony niet verkocht dan kun je alsnog beslissen of je er weer één aanvraagt. Je dochter heeft twee paarden en school, ze had de pony ook gewoon in conditie kunnen houden, jullie waren gewoon een week te laat, banketstaaf maar het is gewoon niet anders. Ook verenigingen moeten zich aan hun regels houden anders word het een zooitje.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:50

Mee eens, het is een kwestie van keuzes maken, jullie hebben ervoor gekozen te verkopen en niet op tijd de startpas op te zeggen, dat kun je de KNHS niet kwalijk nemen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 00:05

bigone schreef:
Het zijn gewoon regels en ben of kun je het daar niet mee eens zijn dan moet je geen lid worden of zorgen dat je de regels voor je laat werken, dus afmelden voor 1 december, is de pony niet verkocht dan kun je alsnog beslissen of je
er weer één aanvraagt. Je dochter heeft twee paarden en school, ze had de pony ook gewoon in conditie kunnen houden, jullie waren gewoon een week te laat, banketstaaf maar het is gewoon niet anders. Ook verenigingen moeten zich aan hun regels houden anders word het een zooitje.

Pony was gewoon in conditie? Is hier in België nog twee keer eerste geworden bij de b paarden. Wat het feit er mee te maken heeft dat ze twee paarden en school heeft is mij niet duidelijk. Het is me wel duidelijk hoe jullie er over denken. Ik verbaas me daar persoonlijk over maar het gaat mij niet om mijn gelijk te halen.

Ik vind echter dat je bij een vereniging die een monopoly positie heeft zeer beperkt wordt in je keuze. Je start of je start niet en als je start hou je je maar aan de regels, redelijk of niet. Ik hou me graag aan regels wanneer die redelijk zijn maar een knhs die zo graag een kweekvijver wil zijn voor sportruiters zal, mijns inziens, toch moeten incalculeren dat paarden en pony's tussentijds van eigenaar wisselen en het zou ze sieren als ze daar niet zo star in zouden zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 00:11

Ik zou zeggen, zorg dat je in het bestuur komt en verander de regels. Je zult dan vast gaan inzien waarom deze regel bestaat.

wat doe jij als je een week te laat een abonnement opzegt en je nog een maand moet betalen? Maak je je daar dan ook zo druk om?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 00:12

Als je het niet eens bent met deze regels had je je niet moeten aanmelden :+

Deze regels kan je van te voren doornemen. Dus als iemand bij wijze van spreken elke maand wisselt van paard moeten ze daarin maar soepel zijn en elke maand een ander dier inschrijven?

Je weet dat je een keer per jaar kan opzeggen, overigens we hebben het hier over 85 euro dus waar praten we nu over? Als je het dier goed verkocht hebt dan kan die 85 euro er echt wel vanaf.

Tip voor de volgende keer meld je niet weer aan :')

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 00:13

Het gaat zelfs over minder, want het is een pony. Die is geloof ik 55 euro.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 01:14

Janine1990 schreef:
Ik zou zeggen, zorg dat je in het bestuur komt en verander de regels. Je zult dan vast gaan inzien waarom deze regel bestaat.

wat doe jij als je een week te laat een abonnement opzegt en je nog een maand moet betalen? Maak je je daar dan ook zo druk om?

Nee, want dan hebben we een rechtvaardige regel. Iedereen die hier reageert heeft het over het geldbedrag en dat snap ik werkelijk niet. Het gaat niet om geld, het gaat om redelijkheid. Degenen die hier gereageerd hebben vinden het redelijk en daar verschillen we van mening want dat vind ik niet. Ik maak me ook niet druk, heb het idee dat mensen die hier reageren zich veel drukker maken.

Als je elke maand wisselt neem je een algemene startpas met bijbehorend prijskaartje maar hoeveel mensen wisselen in de loop van het jaar niet van paard c.q. verkopen hun paard? Waarom moeten die allemaal maar volledig betalen? Is dat fair? Ik vind van niet. Koop je halverwege het jaar een paard en vraag je een startpas aan dan moet je ook voor het volledige jaar betalen. Lijkt mij toch kassa.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 01:38

Dat is het risico dat je neemt. De gemiddelde hobby sport ruiter wisselt zo vaak niet van paard. Doe je dat wel, dan is dit een van de consequenties. Het is gewoon een van de voorwaarden die bij de startkaart horen. Er is geen sprake van overmacht door ziekte oid, dan heb je dus gewoon pech.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 01:52

kleinvosje schreef:
Dat is het risico dat je neemt. De gemiddelde hobby sport ruiter wisselt zo vaak niet van paard. Doe je dat wel, dan is dit een van de consequenties. Het is gewoon een van de voorwaarden die bij de startkaart horen. Er is geen sprake van overmacht door ziekte oid, dan heb je dus gewoon pech.

Misschien accepteren wij gewoon te veel van zo'n organisatie die een complete monopoly positie heeft? Dan heb ik het niet alleen over deze specifieke situatie maar over heel veel ergenissen richting de knhs. Niemand doet iets want iedereen wil starten.
Dit is geen "pech". Dit is een hele normale situatie. Veel mensen verkopen wel eens iets. De knhs heeft niets in de regels staan over hoe handelen bij verkoop (als iemand het tegendeel kan laten zien, heel graag).

Risico, consequentie, voorwaarden? We hebben het over een vereniging, een club. Helaas een club die de enige mogelijkheid geeft om te starten in Nederland. Ik snap echt niet dat iedereen dat zo vanzelfsprekend vind.

Er wordt zoveel geklaagd over de knhs maar bij een kritische noot wordt de knhs door een aantal vurig verdedigd. Prima, daar heb ik respect voor maar wel een beetje jammer dat er veel dan over het geldbedrag beginnen want daar gaat het helemaal niet om en het gaat ook niet om het aantal paarden wat wij hebben staan, jammer dat dit er bijgehaald wordt.
Een goede discussie schuw ik niet maar kom dan met serieuze argumenten (sommigen hebben die wel gegeven overigens en die neem ik mee naar mijn reactie naar de knhs).

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 02:26

De KNHS is geen vereniging of club, maar een sportbond.

Er is niemand die zegt dat jij gelijk dan wel ongelijk hebt, iedereen zegt dat de KNHS de regels hanteert zoals ze zijn, en dat je je daar bij neer moet leggen, dat verlies moet nemen.

Ik vind het persoonlijk ook jammer dat dat de KNHS slechts 2 soorten startkaarten kent, de gelimiteerde voor 4x starten waar je zo door heen bent en een ongelimiteerde voor het hele jaar.

Toch snap ik het enigzins wel van de KNHS, juist omdat er zoveel aankoop en verkoop in paarden en pony's is, is het denk ik administratief onmogelijk om telkens startkaarten te annuleren/crediteren.
Het is eigenlijk net als bij een tijdschrift of krant, moet je ook minimaal een maand voor de einddatum opzeggen.

Je hebt gewoon pech, bent net te laat, enige troost, je bent niet de enige, ook ik zit met een startkaart voor een pony die waarschijnlijk niet meer op wedstrijd gaat, dochter zei 2 dagen na het ontvangen van de rekening dat ze voortaan toch alleen nog met haar nieuwe pony wil starten, omdat rijtechnisch de pony's voor haar te veel verschillen.
Dus ook pech, pony komt 1 dezer dagen te koop, ik had gehoopt nu ze de punten voor L2 heeft nog zou starten in de L2, maar dat gaat hem denk ik niet worden.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 02:29

Sowieso vinden denk ik heel veel mensen het erg jammer dat je niet zomaar even een paard/pony over kan laten schrijven op de pas.
Zou eigenlijk een veel mooier systeem zijn.

Maar dan zal de KNHS wel flink minder geld in het laatje ontvangen, dus dat zal vast niet gebeuren

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 09:50

Ik snap het probleem niet zo je weet dat t zo is dus of je neemt je maatregelen en meld op tijd af of je denkt oliebol pech te laat afgemeld

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:50

Percy schreef:
bigone schreef:
Het zijn gewoon regels en ben of kun je het daar niet mee eens zijn dan moet je geen lid worden of zorgen dat je de regels voor je laat werken, dus afmelden voor 1 december, is de pony niet verkocht dan kun je alsnog beslissen of je
er weer één aanvraagt. Je dochter heeft twee paarden en school, ze had de pony ook gewoon in conditie kunnen houden, jullie waren gewoon een week te laat, banketstaaf maar het is gewoon niet anders. Ook verenigingen moeten zich aan hun regels houden anders word het een zooitje.

Pony was gewoon in conditie? Is hier in België nog twee keer eerste geworden bij de b paarden. Wat het feit er mee te maken heeft dat ze twee paarden en school heeft is mij niet duidelijk. Het is me wel duidelijk hoe jullie er over denken. Ik verbaas me daar persoonlijk over maar het gaat mij niet om mijn gelijk te halen.

Ik vind echter dat je bij een vereniging die een monopoly positie heeft zeer beperkt wordt in je keuze. Je start of je start niet en als je start hou je je maar aan de regels, redelijk of niet. Ik hou me graag aan regels wanneer die redelijk zijn maar een knhs die zo graag een kweekvijver wil zijn voor sportruiters zal, mijns inziens, toch moeten incalculeren dat paarden en pony's tussentijds van eigenaar wisselen en het zou ze sieren als ze daar niet zo star in zouden zijn.

Ik bedoelde met in conditie houden, zolang de pony nog te koop zou staan en de dochter er niet meer mee zou starten, dan had je je gewoon voor 1 december afgemeld en mocht de pony na twee maanden pas verkocht zijn dan had ze hem acht weken thuis door kunnen rijden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:54

"Anders is het einde zoek" vind ik erg sterke logica voor dergelijke geldklopperij.... :n

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:13

Kuggur schreef:
"Anders is het einde zoek" vind ik erg sterke logica voor dergelijke geldklopperij.... :n

Als je je ergens bij aansluit dan ga je akkoord met de regels, word je lid van de ANWB dan krijg je bij verkoop auto ook geen geld terug maar kun je je nieuwe auto doorgeven.
Ts had ook de mogelijkheid om de startpas over te schrijven naar het jonge paard, als ze daar dan vervolgens het eerste half jaar of nog iets langer niet mee start dan is dat niet het probleem van de knhs. Over negen maanden is dat paard sterk genoeg om een 10tal wedstrijdjes te lopen dus heb je echt geen verlies.
Snap heel goed dat ts dit een principekwestie vind maar als je van te voren op de hoogte bent moet je je neerleggen bij de regels. En ben je het er niet mee eens dan moet je proberen het te veranderen, daarvoor moet je niet op Bokt zijn maar op de algemene ledenvergadering. En zelf met een alternatief voorstel komen, bvb, startpas gratis en betalen naar de hoeveelheid gereden wedstrijden, alles is digitaal dus één druk op de knop en klaar.
Dat zou het eerlijkste zijn maar aangezien de knhs aan het begin van het jaar een gigantische smak geld binnenhaalt via de startpassen zullen ze dit nooit en te nimmer doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:52

Percy schreef:
Janine1990 schreef:

Nee, want dan hebben we een rechtvaardige regel. Iedereen die hier reageert heeft het over het geldbedrag en dat snap ik werkelijk niet. Het gaat niet om geld, het gaat om redelijkheid. Degenen die hier gereageerd hebben vinden het redelijk en daar verschillen we van mening want dat vind ik niet. Ik maak me ook niet druk, heb het idee dat mensen die hier reageren zich veel drukker maken.

Als je elke maand wisselt neem je een algemene startpas met bijbehorend prijskaartje maar hoeveel mensen wisselen in de loop van het jaar niet van paard c.q. verkopen hun paard? Waarom moeten die allemaal maar volledig betalen? Is dat fair? Ik vind van niet. Koop je halverwege het jaar een paard en vraag je een startpas aan dan moet je ook voor het volledige jaar betalen. Lijkt mij toch kassa.

Nou dit is toch gewoon hetzelfde? Alleen neem je een startpas voor een jaar en is een aan ander abonnement maandelijks opzegbaar...
Joh, aangezien de KNHS aan het eind van het jaar ziet dat je er geen wedstrijden mee hebt gereden, wordt het omgezet naar een gelimiteerde startpas. Betaal je nog minder... En ik las dat het een pony was, dus dat je nog minder betaald... Dus dat lijkt me hartstikke redelijk.

Je zegt wel dat je je niet druk maakt... Maar waarom open je dan in vredesnaam een heel topic er over? Dat lijkt in mijn ogen toch aardig op je ergens over opwinden.

Elke maand wisselen kan niet uit voor een universele startpas. Bovendien doen ook alleen springruiters aan een universele startpas. Je zult nooit een dressuurruiter met een universele startpas zien.

Ik heb de afgelopen twee jaar twee paarden gestart. Het eerste jaar heb ik net 9 proeven gestart en moest ik ook volle pond betalen.
Het tweede jaar heb ik veel gestart en werd het paard verkocht. Gewoon een kwestie van op tijd je startpas opzeggen. Zou het paard in november te koop zijn gezet, had ik mijn startpas gewoon afgemeld, mocht verkoop dan op niets uitlopen kon ik altijd nog in januari een nieuwe startpas aanvragen. Dat hebben jullie ook zelf in de hand gehad!!! Als je daar toen gewoon over na had gedacht, zou je nu niet een compleet topic hebben geopend waarschijnlijk :+

Kuggur schreef:

Ik denk dat als je je in een dergelijke organisatie bevindt, het je nog wel eens tegen kon vallen hoeveel geld er nu daadwerkelijk geklopt wordt...
Maar voor een ieder die er zo over denkt, en niet langer de monopolypositie van de KNHS wil sponsoren, start je eigen bond :roll: Of start er eentje samen... Ik ben benieuwd of het de faciliteiten voor de ruiters daar ook zo goed voor elkaar zijn als bij de KNHS. Die twee verschillende bonden in het verleden was ook niet ideaal als ik me niet vergis.

Of doe er iets aan, ga bij een algemene ledenvergadering zitten zoals Bigone zit. Of probeer toe te treden tot het bestuur. Je er op Bokt over lopen opwinden schiet je toch niets mee op.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:05

Kuggur schreef:

Je moet wel beseffen als ze de regels versoepelen er meer administratieve rompslomp bij komt kijken, dus ook (veel meer kosten voor de KNHS en deze zullen dan doorberekend worden aan de leden.
Dan moet je niet raar opkijken als de lidmaatschap zal verdubbelen.

En dan nog zul je mensen blijven houden die vinden dat de regels te streng zijn en dat er voor hun een uitzondering gemaakt moet worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:22

Brainless schreef:
Kuggur schreef:

Je moet wel beseffen als ze de regels versoepelen er meer administratieve rompslomp bij komt kijken, dus ook (veel meer kosten voor de KNHS en deze zullen dan doorberekend worden aan de leden.
Dan moet je niet raar opkijken als de lidmaatschap zal verdubbelen.

En dan nog zul je mensen blijven houden die vinden dat de regels te streng zijn en dat er voor hun een uitzondering gemaakt moet worden.

Oftewel, dan is het einde zoek = geen geldklopperij.

Ben het helemaal met je eens Brainless!!!
Ik zou haast denken dat menigeen die het als geldklopperij ziet, niets van doen heeft met facturatie, administratie en begrotingen in het dagelijks leven, buiten het eigen huishouden om.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:36

Ik zou inderdaad zeggen: ga eens zelf in een bestuur zitten, liefst als penningmeester. Dan zul je zien dat dergelijke regels er niet voor niets zijn. :-) December / januari / februari zijn vaak rampenmaanden. Met alle mensen die te laat zijn met opzeggen, allerlei excuses verzinnen om maar niet te hoeven betalen, aanmaningen die je moet regelen, enzovoorts. De meeste verenigingen kennen best nog wel een bepaalde coulance, maar het zal je verbazen hoe vaak diezelfde coulance vervolgens weer keihard tegen je gebruikt wordt...
Je hebt zelf gekozen voor het niet stopzetten. Als de pony niet zo snel verkocht was, waren jullie waarschijnlijk juist wedstrijden blijven rijden om de pony "in the picture" en in conditie te houden. Het verlengen van de startkaart is dus feitelijk een ingecalculeerde investering geweest. Dat je die achteraf bezien voor niks hebt gedaan, is niet het probleem van de KNHS...

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:00

Denk dat hier niet veel uit te halen valt. Als je je aansluit bij een bond, vereniging of wat dan ook neem ik aan dat je de regels en voorwaarden doorleest en dan kunt zien dat als je je wilt afmelden dit voor 30 november moet doen. Uitzonderingen vind ik daargelaten maar een pony verkopen doe je zelf.
Regels zijn er niet voor niets, anders zou de wereld een grote ongeregelde speeltuin zijn. En ik snap dat ze dit doen, je moet natuurlijk wel een lijn trekken, wat wel en wat niet.

Wisdem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:17

Ik ben het wel eens met ts. Ook ik vind dat hier best verandering in mag komen. En dat geldt niet alleen voor knhs maar voor alle verenigingen. Je betaalt een best bedrag. Dat geld niet niet alleen hiervoor maar voor alle verenigingen. en waar blijft de grens. Waarom kan het wel met een abonnement maar niet met een vereniging? Maar daar heeft ts nu niks aan. Het blijft balen. Wij hebben hetzelfde met de tennisvereniging. Ook te laat met opzeggen. Dus is mijn dochter nog een jaar lid. Jammer niks aan te doen. Onze eigen schuld.