Waarom stang en trens?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:48

Starzu schreef:
Dus jij bent een echt jurylid? Als ik 0 ervaring heb zou ik geen paard hebben. Je hebt geen ervaring nodig om je paard pijn te doen en hem in zijn mond te trekken! Het is gewoon rond uit zielig en niet nodig. En KarinvdM zegt toch dat ze zelf jurylid is? Zij oordeelt er ook anders over dan jou.

Het zal vast voorkomen, maar ik schaar mij daar zelf niet onder :)
Ik kreeg zelfs de complimenten van internationaal 5 sterren jurylid en klassiek ruiter
Eddy de Wolff van Westerrode, dat ik zo vriendelijk rijd met s&t en een fijne aanleuning heb :D

Hier in de omgeving zie ik het ook niet veel en die keer dat ik het wel zie.....die mensen scoren niet hoog :

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:48

s&t hoeft niet erg te zijn als je er maar normaal mee doet, en er een reden is om er mee te rijden.. Dus niet voor "verfijning" of dat het iets beter helpt.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:50

listiglistje schreef:
Gelukkig voldoet mijn paard niet aan deze sypmtomen :)

Het bit is zo hard als de ruiterhand ;)

Het spijt mij maar als ik in jouw profiel kijk zie ik toch echt dat je paard kwijlt en zijn mond op sommige fotos open heeft.. althans, dat probeert hij ;)

Maargoed hier gaat het topic niet over :)

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:50

listiglistje schreef:
Starzu schreef:
Dus jij bent een echt jurylid? Als ik 0 ervaring heb zou ik geen paard hebben. Je hebt geen ervaring nodig om je paard pijn te doen en hem in zijn mond te trekken! Het is gewoon rond uit zielig en niet nodig. En KarinvdM zegt toch dat ze zelf jurylid is? Zij oordeelt er ook anders over dan jou.

Het zal vast voorkomen, maar ik schaar mij daar zelf niet onder :)
Ik kreeg zelfs de complimenten van internationaal 5 sterren jurylid en klassiek ruiter
Eddy de Wolff van Westerrode, dat ik zo vriendelijk rijd met s&t en een fijne aanleuning heb :D

Hier in de omgeving zie ik het ook niet veel en die keer dat ik het wel zie.....die mensen scoren niet hoog :

Ik begrijp je punt wel :) Alleen dat hoeft niet te zeggen dat wij hier 0 ervaring meehebben. Iedereen heeft een mening

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:51

Starzu schreef:
listiglistje, als je paard die symphtonen niet toont hoeft het noch niet te betekenen dat je paard het fijn vind. Hij vind het echt niet leuker van trens naar s&t.

Hij pakt hem anders fijn aan :j en altijd werkwillig en de oortjes erop!

Een mening is nog geen eigen ervaring....

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:52

Tessa_93 schreef:
Het bit kan een zeer negatieve invloed hebben op het lichaam, en vooral op de mond van het paard.
Een bit werkt in op de lagen, het tandloze gedeelte van de mond. Dit is bot, waar enkel een dun laagje tandvlees op ligt. Het bit ligt dus praktisch meteen op het bot, zonder kussentje. Volgens het onderzoek van Dr. Cook (een Amerikaanse wetenschapper die onderzoek deed naar de invloed van het bit) heeft het paard daardoor altijd pijn, hoe zacht je ook in je handen bent.
Dr. Cook onderzocht vele paardenschedels, en kwam erachter dat bij 74% een ernstige botvergroeiing te zien was op de plek waar het bit had gelegen.
Veel paarden worden gereden op een enkelgebroken bit, een bit met een scharnierwerking in het midden. Doordat veel mensen hun handen te breed en te laag houden, gaat dit bit een punt vormen, dat vervolgens in het verhemelte van het paard prikt. Hierdoor wordt niet alleen pijn op de lagen, maar dus ook pijn verder in de mond veroorzaakt.
Ook ontstaat door het bit neurologische verwarring bij het paard, omdat de ‘eetstand’ en de ‘ademstand’ door elkaar worden gehaald. Om tijdens beweging goed te kunnen ademen, moet de mond van het paard dicht zijn, de tong stil liggen en de kaken onbeweeglijk. Een bit houdt de mond enigszins open, waardoor er kauwreflexen worden gestimuleerd. Het slikken én het ademhalen gaan dus beiden niet meer goed. Gevolgen hiervan zijn vermoeidheid en geluid maken bij het ademhalen, maar ook slijmen en schuimen. Het witte schuim op de mond van het paard is dus geen teken van nageeflijkheid, maar een teken dat het paard niet kan slikken.

Pijn en verstoringen door het bit kunnen zich op de volgende manieren uiten:

- Hoofdschudden
- Verzet en pijn door het bit
- Mond open houden
- Tong over het bit leggen
- Proesten, briesen en snurken
- Schuimen en kwijlen
- Op het bit leunen
- Zwiepen met de staart
- Tandenknarsen
- Bokken en ander groot verzet
- Algemene overgevoeligheid en schuwheid rond mond, gezicht en oren

Al de bovengenoemde symptomen worden veroorzaakt door gezichtszenuwpijn.
Helaas worden deze problemen in de praktijk niet opgelost, maar wordt er aan symptoombestrijding gedaan. Doet het paard zijn mond open, dan snoeren we er een sperriem omheen. Schud het paard zijn hoofd, dan krijgt hij straf. Dit kan op het moment zelf helpen, maar lost geen problemen op en verergert ze juist.
En hoe komt het dan dat sommige paarden zonder bit ook schuimen?

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:56

Tessa_93 schreef:
Het bit kan een zeer negatieve invloed hebben op het lichaam, en vooral op de mond van het paard.
Een bit werkt in op de lagen, het tandloze gedeelte van de mond. Dit is bot, waar enkel een dun laagje tandvlees op ligt. Het bit ligt dus praktisch meteen op het bot, zonder kussentje. Volgens het onderzoek van Dr. Cook (een Amerikaanse wetenschapper die onderzoek deed naar de invloed van het bit) heeft het paard daardoor altijd pijn, hoe zacht je ook in je handen bent.
Dr. Cook onderzocht vele paardenschedels, en kwam erachter dat bij 74% een ernstige botvergroeiing te zien was op de plek waar het bit had gelegen.
Veel paarden worden gereden op een enkelgebroken bit, een bit met een scharnierwerking in het midden. Doordat veel mensen hun handen te breed en te laag houden, gaat dit bit een punt vormen, dat vervolgens in het verhemelte van het paard prikt. Hierdoor wordt niet alleen pijn op de lagen, maar dus ook pijn verder in de mond veroorzaakt.
Ook ontstaat door het bit neurologische verwarring bij het paard, omdat de ‘eetstand’ en de ‘ademstand’ door elkaar worden gehaald. Om tijdens beweging goed te kunnen ademen, moet de mond van het paard dicht zijn, de tong stil liggen en de kaken onbeweeglijk. Een bit houdt de mond enigszins open, waardoor er kauwreflexen worden gestimuleerd. Het slikken én het ademhalen gaan dus beiden niet meer goed. Gevolgen hiervan zijn vermoeidheid en geluid maken bij het ademhalen, maar ook slijmen en schuimen. Het witte schuim op de mond van het paard is dus geen teken van nageeflijkheid, maar een teken dat het paard niet kan slikken.

Pijn en verstoringen door het bit kunnen zich op de volgende manieren uiten:

- Hoofdschudden
- Mond open houden
- Tong over het bit leggen
- Proesten, briesen en snurken
- Schuimen en kwijlen
- Op het bit leunen
- Zwiepen met de staart
- Tandenknarsen
- Bokken en ander groot verzet
- Algemene overgevoeligheid en schuwheid rond mond, gezicht en oren

Al de bovengenoemde symptomen worden veroorzaakt door gezichtszenuwpijn.
Helaas worden deze problemen in de praktijk niet opgelost, maar wordt er aan symptoombestrijding gedaan. Doet het paard zijn mond open, dan snoeren we er een sperriem omheen. Schud het paard zijn hoofd, dan krijgt hij straf. Dit kan op het moment zelf helpen, maar lost geen problemen op en verergert ze juist.

Zover ik weet is briesen (ook) een teken van ontspanning, mijne doen het onder het rijden vaak, maar ook op stal, in de wei of tijdens het wandelen zonder bit.. lijkt me niet dat dat allemaal verzet/pijn is...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:57

schuimen is gewoon de speekselklieren die geactiveerd worden, dat komt ook voor met gewoon bit, zelfs zonder bit :)

Dat er een aantal platen in mijn profiel zijn met overenthousiasme van zijn kant er niet fijn uitzien
ben ik met je eens, hij naaide eruit op de zandvlakte tijdens een fotoshoot, dus ik moest alle zeilen bijzetten :P

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:59

listiglistje schreef:
schuimen is gewoon de speekselklieren die geactiveerd worden, dat komt ook voor met gewoon bit, zelfs zonder bit :)

Dat er een aantal platen in mijn profiel zijn met overenthousiasme van zijn kant er niet fijn uitzien
ben ik met je eens, hij naaide eruit op de zandvlakte tijdens een fotoshoot, dus ik moest alle zeilen bijzetten :P

:= :=

essie_blue

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:25

Ach joh wat een gemiep. Zoals LL het al beschrijft dient het als verfijning. Mijn paard rijd ik thuis op trens en hij is daar heel fijn op, echter wordt hij te licht als ik hem ver verzamel en ga schakelen. In tegenstelling tot een hoop onwetenden hier, worden een hoop paarden juist zwaarder op een stang en trens combi. Ik heb liever wat meer in mijn handen tijdens een z proef, zodat ik hem van achter naar voren kan rijden zonder dat hij zich opkrult of il verbinding verliest.

Natuurlijk wordt het wel eens verkeerd gebruikt, maar er is over alles in de paardensport wat te miepen. Ga maar eens kijken op een reguliere wedstrijd, paarden met pijnlijke ruggen, slechte zadels, te zware ruiters, geprik, gesleur en gedoe.
Nou dan is het feit dat er een stang gebruikt wordt in de Z in mijn ogen geen probleem hoor, je wordt er namelijk gewoon op afgestraft hier hoor. Zie relatief weinig verkeerd stanggebruik hier.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:29

Trouwens kan een paard met stang en trens prima zijn mond open doen aangezien er geen sperriem is. De normale neursriem zit behoorlijk hoog dus als ze willen kunnen ze prima de mond open doen. Daar word je hier dan ook lekker op afgestraft, net zoals bij te strakke stangen.

Helaas vallen hier en daar mensen al zowat flauw als ze een doorgeslagen stang zien, maar dat hoeft npg geeneens te betekenen dat er veel druk op staat. Vaak hebben die mensen de kinketting te los en dan slaat de stang snel door.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:34

essie_blue schreef:
Trouwens kan een paard met stang en trens prima zijn mond open doen aangezien er geen sperriem is. De normale neursriem zit behoorlijk hoog dus als ze willen kunnen ze prima de mond open doen.

De mijne kon nog hele bossen wegvreten en kaalrukken tijdens de fotoshoot :+ de fotograven maar klagen over zijn lelijke groene bek...

Die hele bossen kon hij trouwens ook nog doorslikken met zijn groene schuimbek :D daar gaat de sliktheorie...

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:41

Intresant topic dit!

Maar nou heb ik een vraag mijn paard kwijlt sinds kort dan weer nu ik weer les heb ik dacht dat kwijlen altijd goed was dat ze hun bit dan los hebben.
En ook over het briesen mijn paard briest dan af en toe onder het zadel en ook zo vaak als ie gewoon zijn eigending doet.

Ik geloof deze 2 puntjes niet echt....

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:42

Pff weer zo typisch bokt topic.
S&T, slof, wielen, geen cap, kleine meisjes op shetjes.
Gegarandeerd een hit!

Ik rij mijn paard ook S&T. In het begin heeft hij het wel een tijdje achter elkaar in gehad om eraan te wennen.
Ach, wat zielig hè! Arm paard.

Inmiddels rij ik vaak weer op trens omdat we vooral basis rijden.
Tijdens de les en wedstrijd rij ik wel met S&T. Ik krijg hem dan net wat fijner omhoog en op achter.
En nee, dat komt niet omdat ik mijn stang horizontaal trek!

Ik zie er helaas genoeg op wedstrijd die wel behoorlijk aan de stang zit.
Jammer want daardoor is dit slechte beeld ontstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:43

Stang en trens is geen bit waarmee je de hulpen verklein , maar juist vergroot.
Je hulpen komen veel harder door dan met een gewoon trensje.
Ik heb echt een hekel aan mensen die rijden met een hele strakke stang waarbij de tong helemaal blauw aan loopt , maar er zijn ook gewoon goed met stang en trens omgaan.
Ik ben er daarom ook helemaal niet op tegen, maar sommige mensen die niet weten hoe ze er mee om moeten gaan, daar ben ik wel op tegen.'
Maar goed wat doe je er aan he :Y)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:44

Met een simpele trens kan je ook hele grote hulpen maken. ;)

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:45

Er is een verschil tussen kwijlen en schuimen.schuimen is een teken van bit loslaten en kwijlen is niet goed kunnen slikken.verder onzinnige topic.eindeloos discussiëren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:47

Inderdaad, maar over het al gemeen niet.
Echter, ik zie toch liever een paard op een vriendelijke manier met stang en trens word gereden, dan een paard dat met 'kneepjes' in de krul getrokken word.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:49

Don_Zhivago schreef:
Met een simpele trens kan je ook hele grote hulpen maken. ;)
Ja, absoluut, maar een ruk aan een trensje of een ruk aan een stang maakt echt wel verschil...
Dit soort opmerkingen versterkt mijn gevoel van onkunde en oogkleppen bij veel ruiters, sorry...

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:51

Als je het zo letterlijk neemt wel ja.

Ik bedoel ermee.
Liever S&T bij een zachte hand.
Dan überhaupt een bit bij harde klauwen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:52

Een bit is zo hard als de ruiterhand!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 23:02

Bitloos bij 'harde klauwen' is net zo kwalijk als met bit... Soms, vaak zelfs nog erger.

En ja, ook dat is waar LL, maar vaak zit er meer achter, wáárom gebruikt iemand een bepaald bit?
'Mijn paard is buiten/met springen/blablabla zo sterk, dus rijd ik met een huppeldepup-bit...'
Misschien is het paard gewoon niet fatsoenlijk afgericht en niet aan de hulpen?
Zoek goede instructie en zorg dat je paard simpelweg beter aan de hulpen staat?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 23:05

KarinvdM schreef:
Bitloos bij 'harde klauwen' is net zo kwalijk als met bit... Soms, vaak zelfs nog erger.

En ja, ook dat is waar LL, maar vaak zit er meer achter, wáárom gebruikt iemand een bepaald bit?
'Mijn paard is buiten/met springen/blablabla zo sterk, dus rijd ik met een huppeldepup-bit...'
Misschien is het paard gewoon niet fatsoenlijk afgericht en niet aan de hulpen?
Zoek goede instructie en zorg dat je paard simpelweg beter aan de hulpen staat?

Daar heb je gelijk in, in dat soort gevallen raad ik zulke bitten ook af, zie bv dit topic deze week [HAR] Welk bit vergelijkbaar met stang en trens?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 23:06

Bitloos heb ik geen ervaring mee dus daar kan ik niks over zeggen.
Maar kan het me wel voorstellen.

Kortom, moraal van het verhaal.
Het ligt voornamelijk aan de klauwtjes die de teugels vast houden ;)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 23:08

Ik ken ze ook hoor,de mensen die er st&tr in hangen omdat hij anders zo hard gaat.
Ook dus recreatie ruiters die er mee buiten rijden.

Zelf rij ik er alleen mee als ik een paard heb die wat te licht is in de hand.
Die hebben vaak wat meer in de mond nodig om wat meer aanleuning te nemen.
Na dat ze de verplichting vd st&tr hebben afgeschaft heb ik direct weer lekker de trens ingehangen.
Ik rij er zelf gewoon niet fijn mee,misschien ook een tekortkoming maar dat is dan maar zo.