Nederlandse Amateurruiter Club versus KNHS

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij een voorstander?

Ja
94 (44%)
Nee
76 (35%)
Misschien
35 (16%)
Weet niet
8 (3%)

Totaal aantal stemmen: 213

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:11

MelanieB schreef:
Sannnn schreef:
Maar ligt dat niet meer aan die verenigingen? Die kiezen ervoor om het inschrijfgeld omhoog te doen en het prijzengeld omhoog te brengen zodat ze prof' s trekken...
Hier is het inschrijfgeld geen 15 euro voor zover ik weet, maar zijn er ook genoeg amateurs en prof' s die wedstrijden uitzoeken op het prijzengeld met een inschrijfgeld van 10 euro.

In de tijd dat ik nog actief ohz reed waren de proeven hier vaak 12,50 tot 14,- (dressuur)

Nu men ik en betaal ik meestal 8,50 tot max. 10,- per proef
En sommige wedstrijden zelfs maar 7,-

Vind ik toch veel normalere prijzen..

Ik heb in de afgelopen 4/5 jaar dat ik weer dressuur rij nog nooit meer dan 10,- euro voor 1 proef betaald. Rij toch in dezelfde regio als dat jij rijd.... Rij ook de 'grotere' wedstrijden zoals straks bv. het Kerstconcours. Daar is het inschrijfgeld in het M1 ook 10 euro.

Selecties in het springen, waar geen prijzengeld is, zijn 8 euro. Dressuurselecties weet ik niet zo uit mijn hoofd.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:13

FriesWytske schreef:
Dat je in de hogere klassen tegen de profs rijd, oké. Maar in de lagere klassen horen de profs in mijn ogen niet thuis. En nee, dat is geen jaloezie. Maar gewoon een feit dat deze de prijzen voor de mensen die wedstrijden voor hun lol. En ook wel eens een prijsje willen pakken. Maar dat niet lukt, omdat de profs meerijden.

Dus moet een professioneel ruiter met al zn jonge paarden maar lekker thuis blijven en mag die geen wedstrijdervaring opdoen? Of mogen die ruiters gewoon (zoals het nu al gaat in de B!!) in de lagere klasses alleen maar HC starten, dus elke keer geld neerleggen, maar hier nooit iets van terug kunnen zien?

Ik sluit me helemaal aan bij Sannnn! Ik zie het echt niet gebeuren.. Ik denk ook zeker niet dat de sport er leuker op gaat worden.

Caatje87

Re: Nederlandse Amateurruiter Club versus KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:22

Ik vind het allemaal een beetje overtrokken. Ik ben wel van mening dat de jurering in de basis wel wat anders zou kunnen. Er wordt vaak vanuit een 6 gepunt in plaats vanuit een 10 zoals er bij de top en subtop wel wordt gepunt.
Ook vind ik wel dat de KNHS vervelende regels begint te maken voor accomodaties, waardoor in Utrecht het voor de kleinere locaties moeilijker gaat worden om goede wedstrijden te blijven organiseren.
Maar om meteen een andere bond op te richten, vind ik net een stapje te ver.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:16

Het is wel zo dat voor hobbymatig starten de motivatie er een beetje uitgaat. Ik heb zat klanten die wel leuk rijden, maar geen top niveau zijn. Ze halen net hun puntjes, maar winnen al nooit. In een eerlijker veld zouden ze waarschijnlijk geregeld wel hoger komen. Als je start na een professioneel gestart sportcombinatie dan val je met je boerenknol wel wat uit de toon. En zelfs al zou een jury onbevooroordeeld moeten zijn, je kan het als mens niet helpen dat bepaalde aantrekkelijkere beelden je beïnvloeden (zeker als het dicht op elkaar zit).

Een aparte bond zou waarschijnlijk een oplossing zijn, maar dan vooral omdat de knhs niet mee zal werken aan enige andere oplossing. Ze hebben tot nu toe elke klacht over dit soort dingen naast zich neergelegd.

Overigens zie ik nog wel andere oplossingen. Bv amateur klasse en pro-klasse op 1 wedstrijddag, maar los van elkaar. Of Pro's in handicap.
Wat betreft de prijzen vind ik wedstrijdrijden inderdaad ook niet zo leuk meer. Maar dat zou je kunnen ondervangen met bv 2 verschillende type's startkaarten.

Overigens is een pro en amateurklasse niet zo heel gek, veel sportbonden hebben het.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:35

Het lijkt me toch wel wat, wedstrijden alleen voor amateurs. Tuurlijk hebben jullie gelijk dat de profs het niveau opkrikken. Maar als je dan niet zo makkelijk meer meekomt, en het wel heel leuk vindt om wedstrijden te rijden, dan ben je bij de KNHS op een gegeven moment wel uitgereden, en blijf je veel meer thuis.
Als er dan wedstrijden zouden zijn voor de echte amateurs, zou ik me daar wel veel beter thuis voelen en waarschijnlijk weer vaker op pad gaan. Ik stem dus voor! :)

Hoe dat verder ingevuld zou moeten worden (aparte bond, of onderdeel van de KNHS, en of je lid kunt zijn van beide) dat laat ik graag in het midden.

Glamorgana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:53

Ik kan me er bij het springen nog wel iets bij voorstellen. Maar ik ben geen springruiter en heb daar dus onvoldoende mening over.

Bij de dressuur wordt het een lastig verhaal. Voor mij persoonlijk doen de prijzen er totaal niet toe. Soms word je eerste omdat de rest nog slechter is dan je zelf bent, tenslotte. Idem dito prijzengeld. Ik start momenteel niet, maar wanneer dat wel zo is, kies ik de wedstrijd die past bij de ontwikkeling van mij en mijn paard (rustig/druk/groot/klein/ver weg/dichtbij/concurrentie of juist niet) en als ik dan nog uit meerdere kan kiezen: waar ik het het gezelligst vind. Ik kan me voorstellen dat het voor anderen anders ligt, maar de hoogte van startgeld of prijzengeld vind ik van ondergeschikt belang, het is hobby voor mij. En een hobby mag wat kosten.

Rijden tegen profs heeft zijn leuke en nuttige kanten. Zien hoe een prof zijn paard voorbereidt op de klasse waarin je zelf ook start: top, leerzaam, leuk. En laten we wel wezen, het is toch ook best stoer... Mannen en vrouwen die het in onze sport tegen elkaar kunnen opnemen, profs en amateurs door elkaar, ik vind het wel wat hebben.

De voornaamste bezwaren die ik hoor en lees tegen profs en amateurs door elkaar in de dressuur, hebben te maken met het al dan niet terecht kritisch zijn op juryleden. Dat houd je toch. Daar is het een jurysport voor. En daar gaat een extra vereniging of bond niets aan veranderen. Stel dat je straks een amateurbond hebt, waar een benenzwaaier mondsterscores rijdt, ondanks grote fouten in de proef. Bam, zelfde discussie. Alleen is de jury dan niet onder de indruk van de grote naam op het paard, maar van het paard zelf (die discussie loopt nu ook al, tenslotte).

Volgens anderen zou het goed zijn als de KNHS weer in een concurrentiepositie zou komen. Kan ik me wel iets bij voorstellen. Maar ook dan gaat het niet wezenlijk over amateur of prof.

Bij de dressuur lijkt deze discussie vooral een aanknopingspunt voor onderbuikgevoelens en onvrede. De KNHS zou er goed aan doen om te laten zien dat men dat serieus neemt en daarmee aan de slag wil. Maar ik zie in het oprichten van een nieuwe vereniging of bond nou niet zo direct een middel om alles beter te krijgen...

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:55

Puntje hierbij is wel: wanneer ben je amateur? Ik rij reining, daarbij heb je inderdaad de scheiding prof-amateur, waarbij een prof iemand is die geld verdient aan paardensport (dus niet fokkerij). Ik mag dus niet op de zaterdagmorgen les geven aan kindertjes, want dan ben ik direkt mijn amateurstatus kwijt.

In de reining zie je alsnog de goede paarden bij de amateurs aan start komen, die worden doordeweeks door een prof getraind en in het weekend klimt de amateur erop en haalt alsnog de prijzen weg, terwijl hij het weekend erna weer in de open gestart wordt door de prof. Dat blijf je altijd houden. Paardensport is nu eenmaal niet alleen een kwestie van talent, maar ook van geld.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:59

op zich niet verkeerd dat de KNHS een beetje tegenstand krijgt!

wat ik wel raar vind:
Een amateur ruiterclub, en wie zit er in het bestuur: Luit Dubbeldam.....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:00

Niveau opkrikken vind ik juist geen argument om samen met profs te willen rijden. Je gaat dat niveau nooit halen, en waarom zou je niveau willen opkrikken terwijl daar het punten(jury) systeem al voor is gemaakt? Zou liever zien dat een prof "gewoon" 3 winstpunten per proef pakt en zo door de klasse heen is, als dat je "gewone" paarden gaat jureren alsof ze ook gemakkelijk de 210 punten moeten kunnen halen. Wel zou de prof alleen voor de punten en de ervaring moeten mogen rijden. Niet meedoen aan de prijzen, en niet aan de kampioenschappen. Die mag je rijden in je eigen hoogst behaalde klasse (of zodra je een klasse 2 keer gehaald hebt met een paard). Dan is dat tenminste zo dat je het op moet nemen tegen gelijken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:06

Probleem wat ik in mijn omgeving vaak met pro's zie is dat ze juist wel veel punten pakken 2 per proef is niet vreemd. Maar ze starten hun jonge paarden in lage klasse, dus door promoveren gaat niet sneller daardoor.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:06

Ik vraag me ook af wanneer je dan prof of amateur bent. Waar ligt de grens?

Als je graag bovenaan wilt eindigen betekent dat hard trainen. Dat hoort in mijn optiek ook bij het rijden van wedstrijden.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:08

Een bond los van de KNHS lijkt me totaal niet handig. Deze bond zal dan een onofficiële paardensportbond zijn, dus hoe gaat dat dan werken met bijvoorbeeld aansprakelijkheid en verzekeringen?

Ook zullen je prestaties dan niet erkend worden, waardoor je dus moeilijk zou kunnen doorstromen naar de KNHS, als je dat zou willen.

Als je als ruiter van de amateurbond dan een keer een KNHS wedstrijd zou willen rijden, kan dat niet. Dus ook niet die ene leuke wedstrijd in je eigen dorp of op je manege.

En wat dacht je van alle officials? Er zullen er een hoop nieuwe opgeleid moeten worden, die van de KNHS mogen hun functie niet uitoefenen op een onofficiële wedstrijd. Gaat dat lukken om op een korte termijn veel nieuwe mensen op te leiden en wie gaat dat betalen?

En waarom zou er ook het wiel helemaal opnieuw uitgevonden moeten worden? Bovendien zal het bij de nieuwe bond ook wel weer 'iets' zijn, je kunt het namelijk nooit voor iedereen goed doen.
En vergeet niet dat toen we meerdere bonden hadden, deze ook allemaal onder 1 grote bond vielen, namelijk de NHS.

Ik ben wel een voorstander van amateurrubrieken, of concoursen met lager inschrijfgeld en prijzengeld. Al bestaat dat laatste al, ik zie ze namelijk vaak genoeg voorbij komen als ik zoek naar concoursen.
Ook zou het een optie zijn om de startpassen voor ruiters die alleen bij de amateurs rijden, iets goedkoper te maken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:13

Wel als ze met 3 punten per proef gaan, dan zijn ze zo uitgereden in een klasse en mogen niet meer starten ;)

Waarom zien een aantal van jullie het als een voordeel dat de profs het gemiddelde niveau omhoog trekken? Als je van een prof wilt leren, dan kun je toch beter niet zelf starten, maar gaan kijken bij wedstrijden waar ze starten? Als ik ga inrijden, dan ben ik met mijn paard bezig, niet met die van mijn buurman (de prof). En als mijn buurman zijn proef gaat rijden, dan wordt mijn niveau daar echt niet ineens hoger van, hooguit lager. Dat maakt dat de gewone ruiter langer in de klasses blijft hangen, waardoor de lol er vanaf gaat. En dan heb ik het over B/L1/L2. In het M blijven hangen vind ik heel wat anders, dan wordt er zoveel van het paard gevraagd dat het niet verwonderlijk is dat je dan als amateur wellicht niet meer verder komt.

Voor mij zou verschil tussen prof en amateur zijn dat je de klasse waarin je wilt rijden al 2 (of 3) keer met een ander paard hebt doorgereden. Hierdoor zou je prof kunnen zijn in de B, maar amateur in de L. Dit omdat je wel met 2 paarden de B door bent gegaan, maar de L bijvoorbeeld maar met 1 paard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:17

Pletje123 schreef:
Ik vraag me ook af wanneer je dan prof of amateur bent. Waar ligt de grens?

Als je graag bovenaan wilt eindigen betekent dat hard trainen. Dat hoort in mijn optiek ook bij het rijden van wedstrijden.

eens!
Ik wil me ook graag meten aan de andere ruiters en dus ook de hele goede.
Winnen is imo geen must, wel rijden met plezier en wanneer je zelf(!) zorgt voor goede punten, dan is dat plezier er imo zeker.

Alleen dat de KNHS eens wakker moet worden en iig de prijzen naar beneden moet halen, daar ben ik het ook mee eens.
Paardrijden is idd een dure sport, maar laten we het niet onnodig gaan overdrijven.

Ik zie iig geen voordeel van een bond naast het KNHS, om daar te gaan rijden.

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:22

Wat ik wel jammer vind is dat er geen/tot zeer weinig competities zijn om de amateurruiter hoger op te krijgen.

Vroeger had je dat is een simpele vorm. Je reed dat selectie en daaruit kon je gekozen worden om voor gereduceerd tarief bij een bekende instructeur te lessen. Zo kon de amateur ook hogerop raken.

De wedstrijden zoals ze nu zijn vind ik niet zo vervelend, wel dat de competities die er zijn toch wel gewonnen worden door prof's.

Een talentenplan voor ruiters met een minder grote beurs/sponsoren zou ik wel een goed initiatief vinden.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:26

Heel goed als het KNHS een beetje concurrentie krijgt. Een monopoliepositie is bijna nooit goed.
Ik denk dat er veel vraag is naar zo`n landelijke vereniging.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:28

Angela schreef:
Waarom zien een aantal van jullie het als een voordeel dat de profs het gemiddelde niveau omhoog trekken?

leonie87 schreef:
Je hebt nu ook de friezen wedstrijden en hier word toch echt anders gejureerd (meer gekeken naar de mogelijkheden van de fries), dat is niet hetzelfde als Z halen bij de knhs wedstrijden vind ik persoonlijk. Dat zou ik ook liever anders zien. Ik zeg hiermee niet dat die combinaties het niet zouden kunnen in de knhs wedstrijden (voor ik iemand tegen het hoofd stoot ;) ).

dit dus....
jury blijft wakker door de grote verschillen en punten zijn daardoor imo vaak lager/strenger.
Nu zijn de punten bij een knhs wedstrijd voor iedereen hetzelfde en dan kan ik mezelf ook beter inschatten waar ik sta. .

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:29

CaPrIoLe`79 schreef:
Heel goed als het KNHS een beetje concurrentie krijgt. Een monopoliepositie is bijna nooit goed.

dat wel, alleen imo niet speciaal voor amateurs..

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:35

Zou de FEI wel een tweede paardensportbond binnen een land accepteren? Volgens mij heeft geen ander land dat. Voorheen vielen de verschillende bonden ook onder 1 overkoepelende bond.
Bij andere sporten is het eigenlijk ook zo dat 1 sportbond de monopoliepositie heeft.
Dus of er echt ooit twee los staande vonden gaan komen is de vraag...

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:37

superwoman schreef:
CaPrIoLe`79 schreef:

dat wel, alleen imo niet speciaal voor amateurs..

Dat is de opzet, maar wie zegt dat dat zo blijft? Ze moeten gewoon aan veel regels voldoen aangezien het voor een KNHS-lid niet toegestaan is om op wedstrijden te starten die niet door de KNHS georganiseerd zijn.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:39

schoentje schreef:
Zou de FEI wel een tweede paardensportbond binnen een land accepteren? Volgens mij heeft geen ander land dat. Voorheen vielen de verschillende bonden ook onder 1 overkoepelende bond.
Bij andere sporten is het eigenlijk ook zo dat 1 sportbond de monopoliepositie heeft.
Dus of er echt ooit twee los staande vonden gaan komen is de vraag...

Daarom dat ze het waarschijnlijk als amateurclub opzetten? Net als je in belgie de LRV naast de VOR en nog meer varianten daarop hebt? Voor de doorstroom naar internationaal zul je waarschijnlijk wel van 1 vereniging afhankelijk blijven, anders wordt dat een zooitje.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:45

De verenigingen in België vallen toch ook onder 1 overkoepelende organisatie?
Ik denk dus dat een bond oprichten, die geheel los staat van de knhs moeilijk is. Ook om de redenen die ik noem in een eerdere post.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:52

Veulen84 schreef:
Het is wel zo dat voor hobbymatig starten de motivatie er een beetje uitgaat. Ik heb zat klanten die wel leuk rijden, maar geen top niveau zijn. Ze halen net hun puntjes, maar winnen al nooit. In een eerlijker veld zouden ze waarschijnlijk geregeld wel hoger komen. Als je start na een professioneel gestart sportcombinatie dan val je met je boerenknol wel wat uit de toon. En zelfs al zou een jury onbevooroordeeld moeten zijn, je kan het als mens niet helpen dat bepaalde aantrekkelijkere beelden je beïnvloeden (zeker als het dicht op elkaar zit).

.

Dus overal waar jouw klanten starten rijden er heel toevallig profs mee? :') En het ligt dus alleen aan het feit dat ze het altijd moeten afleggen tegen de profs dat ze nooit winnen? ^)

Ik denk dat het belangrijk is dat mensen vooral kritisch en realistisch naar zichzelf blijven kijken. Verder promoveer je volgens mij nog steeds dmv het winstpuntensysteem en niet dmv plaatsingsresultaten. Het maakt mij (met mijn boerenkarrenknol :+ ) geen flappie uit tegen wie ik rijd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:52

CaPrIoLe`79 schreef:
Ze moeten gewoon aan veel regels voldoen aangezien het voor een KNHS-lid niet toegestaan is om op wedstrijden te starten die niet door de KNHS georganiseerd zijn.

idd en dat is juist zo fout van de monopolie positie die de KNHS duidelijk heeft misbruikt _-:(

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:53

Prima dat de KNHS van diens monopolypositie af moet!