westernpaarden in de dressuur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:22

sallandval schreef:
Nouja ik heb een quartertje die we nu aan het beleren zijn en wil best misschien eens een western wedstrijdje rijden maar de basis is natuurlijk min of meer hetzelfde als dressuur. Dus waarom niet starten in de discipline waar je elk weekend om de hoek kunt starten ipv stad en land afreizen voor die ene western-wedstrijd? Volgens mij valt het best te combineren?

Bedoel je eigenlijk dat je met je kwartje wilt dressuren of wil je dressuren en western rijden? Dat laatste kan prima zolang je bij de basis blijft, maar als je meer wilt gaat het spaak lopen. Dan loop je echt aan tegen zaken zoals het waken bij de dressuur vs het in de fout laten vallen-corrigeren-loslaten bij het western rijden. Dan ga je niet meer in beide disciplines goed uit de voeten kunnen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:26

KingYasFenn schreef:
Ik geloof dat het mogelijk is en dat je net zo goed tot het hogere niveau kan komen als een ander paard.
Elk ras heeft zijn eigen 'perfecte dingen'.
Maar dat maakt niet dat je met veel trainen niet daar kan komen waar je wilt :)
(halflingers zijn ook een stuk forser, om het zo maar te zeggen en die komen ook best hoog etc)

de moderne haflinger is veel meer rechthoekgebouwd en opwaarts, dat zijn geen propjes meer zoals vroeger, vandaar dat je ze ook in bv de ZZlicht tegenkomt

KingYasFenn

Re: westernpaarden in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:27

Miepie77,
klopt. Nu moet je mij ook niet vast spijkeren op het gebruik van een haflinger :)
vul er in wat je wilt invullen, er zijn er genoeg die daar komen ondanks dat ze niet de perfecte bouw hebben om een dressuur paardje te zijn :)

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:34

Ik heb pas een een qaurter onder t zadel gehad..
Op t oog toonde ze gewoon als een Epony!
Ze loopt nu L2+9 volgens mij?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:55

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 07-01-26 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:01

Tja, alles kan. Ik rijd trail en western horsemanship met mijn IJslander.

Maar de prijs en beschikbaarheid zijn inderdaad wel een puntje ja. Een beetje leuke quarter is niet goedkoop. En wel schaars. Een wat meer voorkomend model paard, zoals een haf of warmbloed of een fries ofzo is gewoon meer voor de hand liggend.
Laatst bijgewerkt door Koper op 01-11-13 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:03

Ik ben nu met mijn paint/quarter B dressuurwedstrijden begonnen. Hij heeft bij zijn vorige eigenaar 2 jaar western gedaan, maar ik heb hem ondertussen al 6,5 jaar, dus ik betwijfel als hij zich daar nog iets van herinnert :')
Edit: ik ben trouwens van mening dat je met élk paard en élk ras dressuur kan rijden. Bij het ene paard zal het alleen wat sneller/langzamer gaan dan bij het andere. Maar waar een wil is, is een weg.
Afbeelding

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:26

En dn heb je ook nog quarters en quarters.. De meer dressuur gebruikte modellen zijn met regelmaat half of zelfs driekwart volbloed.. Dat is een heel ander model dan de foundation bulldog (korte compacte super gespierde) types..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 01:19

Leuk dat dit topic toch gaat lopen. In mijn geval is het meer een kwestie van trainingsdoelen; mijn kwartje is nogal spooky/schrikkerig. Daarmee kan ik natuurlijk in principe overal aan de gang. Het is niet mijn droom om de dressuurwereld een poepie te laten ruiken met een quarter of zo.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 01:33

troi schreef:
sallandval schreef:
Nouja ik heb een quartertje die we nu aan het beleren zijn en wil best misschien eens een western wedstrijdje rijden maar de basis is natuurlijk min of meer hetzelfde als dressuur. Dus waarom niet starten in de discipline waar je elk weekend om de hoek kunt starten ipv stad en land afreizen voor die ene western-wedstrijd? Volgens mij valt het best te combineren?

Bedoel je eigenlijk dat je met je kwartje wilt dressuren of wil je dressuren en western rijden? Dat laatste kan prima zolang je bij de basis blijft, maar als je meer wilt gaat het spaak lopen. Dan loop je echt aan tegen zaken zoals het waken bij de dressuur vs het in de fout laten vallen-corrigeren-loslaten bij het western rijden. Dan ga je niet meer in beide disciplines goed uit de voeten kunnen.

Niet mee eens. Maar dan heb je het dus over het verschil in de huidige dressuur en de klassieke dressuur. Mijn oudje was Z dressuur (in opleiding zelfs hoger, maar niet meer gestart) en liep net zo makkelijk western. En ik kon echt alles door elkaar rijden.

Als mijn "continu in de kreukels" quarter nu eindelijk eens heel wil worden, en blijven. Ben ik idd van plan dr dressuur mee te gaan starten. Die is 1.53 m. en cutting gefokt, niks volbloed erin dus. Maar een zelfhouding en achterbeengebruik om U tegen te zeggen :D
Daarnaast ben ik mss wel zo gek om zelfs mijn zo breed als een buldog Paint te gaan starten. Gewoon om te kijken hoe ver we gaan komen.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 15:27

Hier lopen de quarters basis dressuur tijdens het inrijden, en worden na de opwarming maar western gereden, maar het inrijden doen we vlotjes en goed voorwaards neerwaards, dan even een oprichting en dan gaan we pleasure of trail doen. Wat de maat betreft, we hebben hier een twee en half jarige die naar de 1.70 m gaat, dus klein zou ik hun niet noemen,er zijn zowat alle maten in.
Neem bv de hunter typs, die zijn wat meer bloedgefokt...
Ieder ras heeft zijn charme,maar quarters zijn nu eerder neerwaards dan opwaarts gefokt..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 19:17

troi schreef:

Hier heb je het meer over aanleerstijl, maar daar gebruik ik geen van beiden in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 19:22

Waarom zou je het eigenlijk willen? Je hebt het over dressuursport, dus dan verwacht ik een zekere ambitie. Waarom dan geen geschikt paard kopen?

Ik vind de Quarter uiteraard een geweldig ras, maar het is nu eenmaal niet echt mooi in de dressuur.
Een grote KWPN'er (of hoe een dressuurpaard ook heet of wat het mag zijn) is toch veel mooier?

Vosjeloverx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 19:23

sallandval schreef:
staat toch best goed?

[ Afbeelding ]

Het ziet er gewoon uit als een normaal 'dressuur' paard vind ik!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 19:25

hollywood86 schreef:
Waarom zou je het eigenlijk willen? Je hebt het over dressuursport, dus dan verwacht ik een zekere ambitie. Waarom dan geen geschikt paard kopen?

Ik vind de Quarter uiteraard een geweldig ras, maar het is nu eenmaal niet echt mooi in de dressuur.
Een grote KWPN'er (of hoe een dressuurpaard ook heet of wat het mag zijn) is toch veel mooier?

Over smaken en kleuren valt eenmaal niet te discussiëren. Dat jij warmbloedtypes mooier vindt dan quarters is jou mening, maar er zijn mensen die wél graag westerntypes in de dressuurring zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 19:56

Oh, begrijp mij niet verkeerd. Ik vind de quarter het mooiste ras ter wereld en ik hoef ik geen ander ras meer. Volgens mij verklaart mijn profiel dat ook wel ;)

Maar, hoewel ik zeer weinig verstand van dressuur heb, zie zelfs ik dat het niet echt in het ideaalplaatje past. Een goede quarter heeft nu eenmaal niet het gangwerk wat benodigd is voor de dressuur. Er zijn gewoon afwijkende doelen in die fokkerij tov het dressuurideaal. Ik vind het nooit zo fair om sporten te verwachten van een paard wat daarvoor niet gefokt is. Waarom toch een paard gaan lastigvallen met gangwerk wat niet natuurlijk voor het paard is, terwijl het paard voor een andere discipline uitstekend geschikt is? Ga je niet juist blessures in de hand werken door dingen te vragen van een paard waar het niet op gebouwd is?

Natuurlijk kan je daartegen brengen dat dressuur de basis is en dat ieder paard dit moet kunnen. Dat is in theorie wellicht, maar natuurlijk is de dressuursport (mits hoog niveau) een uiterst moeilijke topsport, wat veel vergt van een paard. Dit is iedere sport, ongeacht de discipline. Waarom zou je dan toch je paard daarmee willen pesten?

Met een fiat panda ga je toch ook geen formule 1 rijden? Ook al zouden sommigen het vast prachtig vinden, het is het toch gewoon uiteindelijk niet?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 20:00

hollywood86 schreef:

Je hebt ambitie in verschillende vormen, wedstrijden winnen is daar maar één voorbeeld van.
Laatst bijgewerkt door sallandval op 02-11-13 20:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:03

sallandval schreef:
. Maar ik vraag me of of er ook westernpaarden in de dressuursport lopen?

Dat is zeker zo Sallandval. Echter, doen er oprecht mensen mee aan een wedstrijd, terwijl ze niet willen winnen? Want dat impliceert voor mij dressuursport, het meedoen aan wedstrijd.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 20:05

hollywood86 schreef:
Dat is zeker zo Sallandval. Echter, doen er oprecht mensen mee aan een wedstrijd, terwijl ze niet willen winnen? Want dat impliceert voor mij dressuursport, het meedoen aan wedstrijd.

De sport en zeker de (sub)top is mijn ambitie niet maar basisdressuur (zowel in western als engelse rijstijl) zijn ook gewoon bedoeld als structurering van je basistraining voor gezondheid van het paard. Bovendien is een bijkomstigheid dat een wedstrijd een omgeving/ervaring is die een bepaald niveau van stress met zich meebrengt waar een onzeker paard van kan leren. Dat laatste is waar ik op uit ben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:59

hollywood86 schreef:
sallandval schreef:
. Maar ik vraag me of of er ook westernpaarden in de dressuursport lopen?

Dat is zeker zo Sallandval. Echter, doen er oprecht mensen mee aan een wedstrijd, terwijl ze niet willen winnen?

JA! Ik vind het niet erg om te winnen, maar dat is zeker niet het doel, en ook niet de verwachting.

Sowieso lijkt het me het handigst en minst frustrerend om voor een wedstrijd een persoonlijk doel te stellen, bij voorbeeld een bepaalde overgang of figuur netjes rijden als je daar hard aan hebt gewerkt. Waarom zou je je "succes" laten afhangen van de prestaties van een ander?

Ik ben juist met mijn paard buiten het gangengebeuren waar hij voor gefokt is gaan kijken omdat ik een veelzijdig paard wil. Ik vind dat elk paard een B-proef moet kunnen lopen, de reden dat mijne dat niet doet is omdat ik niet bij de KNHS wil starten }:0 Dus toen dacht ik: dan maar pleasure. Uiteindelijk blijkt dat mijn ding niet te zijn, en wordt mijn ruin wél ondernemender en zelfverzekerder van trail. Hij vindt het echt heel leuk.

Er zijn ook mensen die rijden om een goede ruiter te worden. Ik althans wel. Ik hoef niet te winnen. Ik vind het belangrijker dat mijn paard vindt dat ik fijn rijd dan dat een jury dat vindt.

Van iemand die M dressuur rijdt met een fjord, of met een trekpaard, of met een quarter, heb ik hogere verwachtingen qua ruiterschap dan van iemand die dat doet met een warmbloed die met z'n vorige ruiter bij wijze van spreken lichte tour liep.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 21:04

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 21:08

Ik reed eerst met mijn Arabische merrie dressuur, toen western, toen dressuur en uiteindelijk western. Nu is zij verkocht.

Met mijn Quarter rijd ik wel western, maar zou er ook zo eens een rondje dressuur mee willen toefen hoor :) En springen gaan
we sowieso wel eens een keer doen! :D

Beide sporten hebben slechte methodes, en ik pik van beide kanten de juiste dingen mee, zodat mijn eigen training goed genoeg
is voor ons :)

Hier op bokt heb ik wel eens een paint voorbij zien komen die dressuur liep!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 18:09

sallandval schreef:
hollywood86 schreef:

De sport en zeker de (sub)top is mijn ambitie niet maar basisdressuur (zowel in western als engelse rijstijl) zijn ook gewoon bedoeld als structurering van je basistraining voor gezondheid van het paard. Bovendien is een bijkomstigheid dat een wedstrijd een omgeving/ervaring is die een bepaald niveau van stress met zich meebrengt waar een onzeker paard van kan leren. Dat laatste is waar ik op uit ben.

Is het dan niet een idee om verschillende clinics te gaan volgen op vreemd terrein? Het is dan wel zonder de wedstrijdstress maar je leert er beide veel van. Er zijn veel leuke clinics te volgen dressuur en/of western.

anonymous54

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 18:55

Afbeelding

Dit is mijn American Paint, 5 jaar en doet t super in de dressuur. Ik moet m wel echt rijden om op het achterbeen te krijgen maar hij werkt hard voor me.

lisa_water

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:00

Ik rij wel eens op een quarter. Die was eerst western maar nu dressuur gereden. Echt aan de teugel enzo lukt hem niet. Maar kwa wijken en verzamelen doet hij het goed.maar soms merk je bij sommige hulpen dat hij anders reageert.
Ik vind het wel leuk uitzien als plaatje.

Edit: ik rij volgende week een B2 proef met hem.