Top dressuurpaard of braaf paard in de ring ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Top dressuurpaard of braaf paard in de ring ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:27

je kunt ze vlug aan de hulpen maken, maar om ze echt vlug op de sprong te krijgen is een stuk lastiger.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:28

Ik rij nu een paard dat -denk ik- kan bewegen voor een 9, en die ook het daarbij passende karakter heeft. (sensibel, rennerig, erg slim is ze ook en dat gebruikt ze ook gerust tegen me :Y) ) Nu hebben we sowieso een aantal dingen tegen ons gehad, maar ik denk dat als ik haar eenmaal goed voor elkaar heb, dat we dan zeker hoog kunnen scoren op de middendraf bijv. :j Daar staat dan wel weer tegenover dat we waarschijnlijk minder zullen scoren op dingen zoals halsstrekken in draf aangezien we dat echt moeilijk vinden. Maar goed, ik zou nu al blij zijn met een 6jes protocol, zolang we maar enigzins normaal de baan doorkomen zonder gevlieg/getrek/gestaak :D
Laatst bijgewerkt door UMayDream op 28-10-13 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:29

sowieso zal eentje die het van nature is er altijd wel beter in kunnen worden als eentje die daar van nature geen aanleg voor heeft...

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:30

Imago01 schreef:
Ik ben het er niet mee eens dat je die 9 braaf krijgt. Hooguit krijg je meer controle na een wegschiet actie, het kijkgedrag, juist dóór de training. Hoe verder het paard in de training komt, hoe meer oefeningen je kunt gebruiken om paard eerder op te vangen, in een schoudertje voor ergens langs te drukken etc.

Ik heb járenlang een 9-paard gehad. En ja, hij schoot regelmatig weg, kijkerig, ben ook wel bokkend het inrijterrein over gevlogen zonder remmen etc. Hij was groot, maar watervlug! In de Z2 ben ik weleens op groot concours naar een B-ruiter met megabraaf uitziend paard gereden en gevraagd of ik 5 minuten naast haar mocht stappen omdat die van mij elk moment kon ontploffen :+ Die 9 scoren zijn gewoon super en ik heb wel meer punten dan die 200 bij elkaar gereden. Paar jaar terug nog wilde paardlief de ring niet in, klom gewoon letterlijk het terras op (verhoging van 1 m). Ik kreeg eindelijk de kans om af te stappen, paardlief aan de hand de ring ingenomen en ja, dan is het duimen 'dattie het wel doet' en vervolgens reed ik die proef dus 228 punten bij elkaar. Tsja...En zo kan ik wel een heel boek vullen met dit soort acties...

Omdat ik ook zo'n 7 paard heb gehad en diverse daarvan voor anderen heb getraind en uitgebracht, weet ik inmiddels wel dat je meer ruiterskills ontwikkelt door zo'n 9 paard.

Maar ik heb dat meegemaakt en eerlijk gezegd: nee, voor mij niet te meer. Ben er gewoon te oud voor... :+

Ik kan je waarschijnlijk aanvullen in je boek ;) maar toch met veel training in het concentreren op mij ipv de omgeving en de ondersteuning van een stressverminderend voedingssupplement wordt die van mij een heel stuk braver. Tuurlijk wel met het nodige plannen naar een wedstrijd toe. Maar hij heeft gisteren op cc geen pas verkeerd gezet terwijl hij 2 jaar geleden compleet kon ontploffen en door het lint gaan. Tuurlijk vraagt het erg veel tijd, training en management maar ik kan zeggen dat hij gisteren echt braaf was, voor een Z proef zelfs te braaf...

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:48

ik heb hiervoor een 7 paard gehad. ik ben blij dat die verkocht is. want bij veel jury's gaat het toch dan naar een 5 en 6 dan standaard die 7. ik heb nu een paard met veel kwaliteit in de benen en ook nog is met een super karakter. hij loopt overal langs, is altijd werkwillig, scherp maar niet heet. verliest zelden zijn kop. als hem echt iets niet zint dan gaat hij wel knokken met je en dan verliest hij wel zijn kop. dat gebeurd eigenlijk zelden 3x per jaar ofzo. het heeft dan wel altijd een aanleiding zoals (beginnende) hoefsweer, zadel zat niet fijn etc.

management erom heen is heeel belangrijk. daar mee kan je het paard maken of breken.
voer, zadel, les, chiropractie etc alles moet 1x in de zoveel tijd nagekeken worden.

je kan nooit 1 type voer voor alle paarden gebruiken. ik ben totaal nu 4x gewisseld van voer. nu heb ik pas het ideaale voer gevonden. door het voer zit hij goed in zijn vel. hij verzuurt niet en kan het werk makkelijk aan.

ik denk dat je moeilijke 9 paarden in de kop veel beter kunt krijgen als sommige dingen van het management worden aangepast. ( ervaringen mee uit eerste hand op int. springstallen)

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:52

Een 9 paard. Hoe verder je in de training komt hoe braver ze wat worden. Dus in het begin is het even moeilijk (maar daar leer je zelf ook heel vlug van worden), en nadien haal je gewoon 9's met een paard dat gewoon braaf is.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:15

Maar uiteindelijk is de vraag hoeveel 9ens ga je überhaupt rijden met een heel best paard? Hoe vaak komt het voor dat je die meerdere in een proef kan rijden? Zeg eerlijk?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:22

Het record staat nu nog op drie negens in 1 proef voor mij, daarbij ook onderaan achten voor de gangen. Helaas stonden daar ook drieen in dezelfde proef tegenover en heb ook wel eens een andere keer 3-2 gereden, toen bleef er helemaal niet veel meer over := Het was iig een memorabele proef, in alle opzichten :+

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:24

Udo2001 schreef:
Maar uiteindelijk is de vraag hoeveel 9ens ga je überhaupt rijden met een heel best paard? Hoe vaak komt het voor dat je die meerdere in een proef kan rijden? Zeg eerlijk?

Volgens mij moet je die negens niet letterlijk nemen, maar gebruikt ts het om haar standpunt te verduidelijken ;)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:45

Urielle schreef:
Het record staat nu nog op drie negens in 1 proef voor mij, daarbij ook onderaan achten voor de gangen. Helaas stonden daar ook drieen in dezelfde proef tegenover en heb ook wel eens een andere keer 3-2 gereden, toen bleef er helemaal niet veel meer over := Het was iig een memorabele proef, in alle opzichten :+

Ik ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig waar je dan 9's voor hebt gekregen en waar je 3'en voor hebt gekregen, als ik zo vrij mag zijn? :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:56

Imago, als een paard niet zonder wegspringen gereden kan worden heb je er uiteindelijk niets aan.
Is ook onzin dat dit niet te leren is, kwestie van de juiste ruiter. Salinero sprong toch ook niet voor iedere bloem opzij :?
En als er 1 een tijdbom was, was hij het wel.

Sensibel en heet in combinatie met brutaal vind ik geen drama die zijn goed trainbaar, maar laffe paarden kan ik niet uitstaan.
Dat wordt ook nooit echt een super topper want die tonen geen front als de omgeving te imponerend wordt.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 28-10-13 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:58

Ik zou voor die zeven gaan dan :) Ben niet zo van het wegspringerige type!

romancehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 20:08

De 9 en 7 zijn gewoon een aanduiding en over de kunnen van ruiters heb ik het niet over.
D'r zullen heus paarden zijn die het allebei hebben .
Maar die zijn moeilijk te vinden.Als je er een hebt , koesteren!

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:11

ik denk een lekker 8 paard :')

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:11

romancehorse schreef:
De 9 en 7 zijn gewoon een aanduiding en over de kunnen van ruiters heb ik het niet over.
D'r zullen heus paarden zijn die het allebei hebben .
Maar die zijn moeilijk te vinden.Als je er een hebt , koesteren!

Daar kan je het niet over hebben, maar dat is toch in de praktijk wel vaak een erg beslissende factor in het gedrag van het paard...Zie genoeg talentvolle paarden die zich zeker weten beter zouden gedragen onder een betere ruiter. Dus je kan dat zomaar niet wegvegen imo.
Andersom zijn er ook paarden die voor een 8 kunnen lopen maar waar het gewoon niet uitkomt. Paard waar ik het eerder over had zou je volgens mij ook manegelessen kunnen laten lopen, zou die best gezellig vinden. Maar dan blijft ie echt niet voor die 8/9 bewegen hoor, juist omdat ie braaf is en zich niet perse uit hoeft te sloven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:12

UMayDream schreef:
Ik ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig waar je dan 9's voor hebt gekregen en waar je 3'en voor hebt gekregen, als ik zo vrij mag zijn? :P

Negens was toen voor twee staponderdelen, oa de uitgestrekte stap, en een drafonderdeel (iets dufs als door een S van hand veranderen of afwenden ofzo hahaha).
Drieën voor enorm gespannen worden (tegen de hand, rug vastzetten, noem maar op, echt stout worden inde proef doet hij niet heel snel maar o die spanning... zucht...) maar die onderdelen weet ik niet exact meer.
Stap en galop zijn zijn beste onderdelen doorgaans, de draf verpruts ik zelf teveel aan omdat ik heel slecht zit. Maar het kan ook zo wisselen, dat hij in de stap een beetje hysterisch gaat lopen dribbelen, in galop zijn kaak vastzet maar er juist weer een super middendraf uitkiept. Het is in elk geval nooit saai :+

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:14

Ik rijd puur voor mezelf en heb liever veel uitdaging, dan dat ik met een automaatje de klasses door vlieg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:35

Ik had trouwens een heel braaf paard dat ook zo nu en dan een 9 kreeg voor dingen als uitgestrekte draf en appuyeren. Die kon je gewoon door een klein kind laten uitstappen en mee een partytent inlopen.
Geef mij dus maar een 9 paard met een normale kop :D
Het feit dat we ook regelmatig slecht reden was waarschijnlijk overwegend aan mij te wijten.

UMayDream

Urielle schreef:
UMayDream schreef:

Negens was toen voor twee staponderdelen, oa de uitgestrekte stap, en een drafonderdeel (iets dufs als door een S van hand veranderen of afwenden ofzo hahaha).
Drieën voor enorm gespannen worden (tegen de hand, rug vastzetten, noem maar op, echt stout worden inde proef doet hij niet heel snel maar o die spanning... zucht...) maar die onderdelen weet ik niet exact meer.
Stap en galop zijn zijn beste onderdelen doorgaans, de draf verpruts ik zelf teveel aan omdat ik heel slecht zit. Maar het kan ook zo wisselen, dat hij in de stap een beetje hysterisch gaat lopen dribbelen, in galop zijn kaak vastzet maar er juist weer een super middendraf uitkiept. Het is in elk geval nooit saai :+

Dat klinkt echt enorm herkenbaar := Nee, saai zal het niet zo snel worden met dit soort paarden!

Imago01

Sizzle schreef:
Imago, als een paard niet zonder wegspringen gereden kan worden heb je er uiteindelijk niets aan.
Is ook onzin dat dit niet te leren is, kwestie van de juiste ruiter. Salinero sprong toch ook niet voor iedere bloem opzij :?
En als er 1 een tijdbom was, was hij het wel.

En bij het wegspringen stel jij je dan een paard voor dat elke bocht er vandoor sjeest ofzo? Ik dus niet. Een paard kan gerust eens in een proef wegspringen; kan zelfs net op een punt in de proef zitten dat niet eens gepunt wordt. Dus je hebt er wel degelijk wat aan hoor. Ligt eraan hoe handig de ruiter er dan weer mee omgaat en hoe (snel) het opgelost wordt.

Ik weet wel zeker dat paarden als Salinero (en die viel volgens mij nog wel mee, maar Bonfire deed zijn naam op jonge leeftijd pas écht eer aan!) niet te vergelijken zijn met paarden uit de gemiddelde prijsklasse. Bovendien is het bekend dat Anky dus echt niet op dat soort paarden gaat zitten; ze moeten betrouwbaar zijn, die gaat dus niet op een zgn. tijdbom zitten.
Laatst bijgewerkt door Imago01 op 28-10-13 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:37

Ik ga voor de brave :D dan maar geen 200+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:38

Dan ga ik voor de brave, met een 7 en train ik voor de 9ens zonder de rest van de beschrijving in de OP :)

Liekelianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:46

dan ga ik voor het 7 paard! al wil t niet zeggen dat een braaf paard niet hoger scoort dan een 7.
als jij je figuren netjes rijdt en bijvoorbeeld bij het onderdeel halsstrekken of middenstap kunt knallen krijg je ook wel 8en of zelfs 9ens
en dat zijn dan vaak ook weer de punten waar 'het 9 paard' punten laat vallen vanwege t kijkerige of dribbelige oid.

ik heb liever een paard waar je je puntjes wel mee kan rijden, maar waar je ook lekker relaxt mee door t bos kan crossen zonder op je hoede te zijn voor t geval ie zo wel eens kan gaan ontploffen! :)

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:40

Ik hád het onvoorspelbare paard (altijd fris, spoken zien, met staart omhoog/knorrend de ring in komen), de ene dag thuis komend met 217 punten en het weekend daarna thuis komen met 160 punten.. maar naarmate zij ervaring op deed, werd het het betrouwbare paard in de ring, waarbij ik het dus belangrijker vind om stabiel te scoren (7ens).

Edit: maar je vroeg dus wat ik liever had :+ ; Zeker het paard met de stabiele proeven! :j

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:46

Ik heb een paard met het karakter van een 9-paard, maar hij loopt 7-ens.
Volgens mij heb ik iets verkeerd gedaan :+