Dispensatie, te soepel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:41

Een serieuze prof zal weinig eer halen uit een B-kampioenschap, het zullen dan ook niet de allerbesten zijn die een L1-proef niet aan durven. De groep waar het over gaat zal die dispensatie best wel eens nodig hebben, omdat ze al op hoger nivo hebben gereden als wat hun werkelijke nivo in de praktijk is. Het zou jammer zijn als ze daardoor vastlopen in de wedstrijdsport.
Voor de overstap van recreatie naar knhs zou het voor veel ruiters leuker worden om net als in de LRV een B1 en B2 groep te hebben, waarbij de B1 voor de recreanten is, die wel dezelfde proef rijden als de B2-groep, maar soepeler gejureerd worden.

Quinn

Re: Dispensatie, te soepel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:48

De " betere" ruiters mogen vaak ook doorstarten en die rijden vaak de klassen toch niet uit. Ik vind het geen probleem dat zij dispensatie krijgen. Volgens de Knhs hebben zij een goede reden dus dan mag het. Snap niet waarom het een probleem is. Paard te jong is bij mijn weten geen goede reden voor dispensatie iig niet volgens het dispensatieformulier

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:49

Je hebt wel een beetje gelijk. Ik vind dat beginnend ruiters de kans moeten krijgen om ook eens in de prijzen te vallen. Mijn paard is ooit B uitgebracht maar thuis verder opgeleid tot Z1. Ik heb zelf ook Z1 gereden met een ander paard en met meerdere paarden M1.

Ik mag mijn paard dus B t/m M1 uitbrengen. Dit is ook al een versoepeling want volgens mij telde vroeger enkel als je 2x Z geweest was.

Mijn paard maak ik nu thuis weer Z klaar (is voor ons beiden weer jaren geleden). Mijn vriendin gaat hem volgend jaar uitbrengen in het Z zodat ik er daarna ook mee verder kan op een hoger niveau. Dan kan ik alsnog een keer M starten (ik krijg ook dispensatie...) maar hoef ik de klasses niet tot 10 wp door.

Ik krijg wel vaak de opmerking, waarom start je geen B? Lekker prijzen rijden!! Ik vind dat zó flauw!! Ik start voor mezelf en rij graag dit niveau, mijn zolder ligt al vol met prijzen. Lekker boeiend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:02

Anoeska schreef:
Mag ik het een beetje gezeur vinden. Wat maakt het nou uit als er betere ruiters ook in de B starten. Een beetje ruiter is in 3 maanden het B uit. Hoe lang heb je er nou helemaal last van. Ik vind dat er ergere dingen zijn.

Maar als het belangrijk is voor jou, dan moet je het zeker aankaarten bij de knhs.

Het gaat niet om mijzelf, want mag ook al aantal jaar geen b meer starten en hier ook absoluut geen behoefte aan. Maar als ze toch binnen 3 maanden de B uitzijn, waarom dan niet die maanden thuis doortrainen en de prijzen gunnen aan mensen die wel in de b horen? (Zoals komend weekend hier wedstrijd waar 1ste prijs 60 euro is, en de finale 300 euro, toch leuk dan om die wedstrijd mee te pakken.....)

Er zijn hier in de regio meerdere die het zo spelen, 3jarige mag nog geen l maar wil graag starten, 4jarige maar nog niet l1-prijswaardig en in b wel voor de prijzen, en die ook toegeven dit de reden is (ook hier op bokt). Zullen ze dit bij de Knhs natuurlijk anders verwoorden, maar beetje strenger vanuit knhs kan niet kwaad lijkt me daarin.

En verder, zijn inderdaad niet de echte profs, want die hebben genoeg ervaring ook l1 rond te sturen en kunnen wedstrijd als trainingsrondje zien, maar meer de ruiters die hobbymatig erg fanatiek zijn en alles willen winnen.

Djoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:10

Ik heb er zelf niet zoveel moeite mee om een jong paard meteen in de L te moeten starten.
Schaam me soms wel eens, vaak start je ze buiten tussen de bordjes dan voor het eerst, dus ik vlieg eerst ook vaak de baan uit met de jonkies.
Maar goed, ze moeten ervaring opdoen en of dat nou in de B of L1 is, maakt dan ook niet zoveel uit.

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:43

Ik zou er wel moeite mee hebben om straks meteen L1 te moeten starten. Mijn vierjarige heeft nog moeite met doorzitten en daardoor ben ik blij dat ik haar nog in de B kan uitbrengen. Maar regels zijn nou eenmaal regels dus dat wordt of niet doorzitten in de L1 of gewoon HC in de B uitbrengen als ik ze toch wil meenemen voor de ervaring. Ik heb nooit geweten dat de KNHS dit inderdaad toestaat, misschien volgend jaar zelf ook maar proberen bij mijn jonkie die dan wel meteen L1 zou moeten starten :')

Ik heb zelf ook wel eens dispensatie gekregen maar dit kwam omdat ik overstapte van pony's naar paarden, en dit paard had al jaren geen wedstrijden gelopen. We zouden volgens de regels eigenlijk Z1 moeten starten, maar vanwege de overstap naar paarden mocht dit M2 worden, en we kregen dispensatie om in de L2 te mogen starten. We mochten niet meedoen aan kampioenschappen. Ik was hier op dat moment heel blij mee omdat we zo rustig aan elkaar konden wennen. We reden ook echt niet meteen dikke winstpunten.

Ik ben benieuwd of je een reactie krijgt op je brief! Ze moeten dan eigenlijk inderdaad maar gewoon antwoorden ga dan maar HC starten als jij je paard nog te jong vind.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:59

Heel goed verwoord!! Ik heb ook zo vaak gezien dat alle prijzen weg gehaald worden door personen die paarden van anderen (lees handelaren/fokkers) door de B en L rijden om de waarde van het paard te verhogen. Vervolgens bij een andere ruiter door de M en Z, Klaar het beest is meer geld waard. Intussen is het gewoon valse concurrentie. Ik kan al niet zo goed tegen mijn verlies en ben dus ook niet zo heel erg competitief. Dit feit in combinatie met vreemde jury's en opgeklopt gedrag van andere ruiters heeft de lol er voor mij echt afgehaald. Ik rij tegenwoordig alleen nog maar LMJK en aangespannen. Dat is voor mij veel beter.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:02

Ach, het maakt mij niet zo veel uit; ik vind dat ik mijn paard in zo'n lage klasse wel zo goed voor elkaar moet krijgen dat ik alsnog prijzen kan rijden. Gebeurt dat niet, dan moet ik beter mijn best doen. :+

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:04

Lante schreef:
Ach, het maakt mij niet zo veel uit; ik vind dat ik mijn paard in zo'n lage klasse wel zo goed voor elkaar moet krijgen dat ik alsnog prijzen kan rijden. Gebeurt dat niet, dan moet ik beter mijn best doen. :+

+:)+ Goede instelling!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:06

Aranel schreef:
Relaxed: ik merkte dat in de L1 kleine foutjes toch eerder afgestraft worden, en dat zijn bij mij en mijn paard juist vaak die foutjes die ontstaan door onervarenheid en spanning.

Ik zou inderdaad HC L1 kunnen starten, maar ik wilde zelf graag ook positieve ervaring opdoen en juist niet met die punten in de 150 thuiskomen van de eerste paar concoursen. Ik heb er dus voor gekozen om dispensatie aan te vragen en dit dus gelukkig ook gekregen :)

Hieruit proef ik toch een beetje dat je zelf niet af wilt gaan, wat maken die punten uit? Het gaat toch om de ervaring/training? Punten komen vanzelf en je hebt niks te verliezen toch?

Dus ja, ik ga mee met Haike en ik vind in dit soort gevallen dispensatie niet op zijn plek :n

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:27

CaPrIoLe`79 schreef:
Lante schreef:

+:)+ Goede instelling!

Inderdaad! En anders moet ik maar flink gaan sparen en ook zo'n onbetaalbaar bewegingscrack kopen ;) Ik rij de wedstrijden ook puur voor mijn plezier en om mezelf steeds weer te verbeteren. En als ik dan maar weer mooi weet te winnen met mijn arabiertje geeft me dat toch wel een extra boost :D

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:35

Ik snap dat het voor sommige mensen heel erg demotiverend is dat er van die prijzen weg kapers tussen zitten, maar ik kan me er zelf niet echt druk om maken, extra uitdaging om die dan ook in te maken toch? (Al, is een heel rondje erop en in de bak blijven zitten al een uitdaging :+ )
Ik snap ook niet waarom de KNHS die dispensatie overal maar rondstrooit, als het paard nog niet klaar is voor het L starten ze toch lekker B HC? Kunnen ze ook ervaring opdoen, en als ze er klaar voor zijn kunnen ze gelijk L starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:47

Vanmorgen al reactie van de Knhs, mijn brief is aangemerkt als klacht en doorgestuurd naar de klachtencommissie, hoor over uiterlijk 2 weken meer.

Leuk hier de verschillende meningen te lezen!

Lante, ik ben het deels met jou eens, natuurlijk moet je vooral aan je eigen rijden blijven werken en kan je het niet op ee ander afschuiven als geen prijzen rijd, maar ben dan wel van mening dat het eerlijke concurrentie moet zijn, anders kan je nog zo hard oefenen, winnen doe je er niet van.

Aranel, mag dan toch ook hc b starten, gezien zelfde klasse of klasse lager is t9egestaan, waarom dat niet gedaan? Had je ook B proeven kunnen oefenen zonder druk, en geen dispensatie nodig gehad.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:05

CaPrIoLe`79 schreef:
Een serieuze prof zal weinig eer halen uit een B-kampioenschap, het zullen dan ook niet de allerbesten zijn die een L1-proef niet aan durven. De groep waar het over gaat zal die dispensatie best wel eens nodig hebben, omdat ze al op hoger nivo hebben gereden als wat hun werkelijke nivo in de praktijk is. Het zou jammer zijn als ze daardoor vastlopen in de wedstrijdsport.
Voor de overstap van recreatie naar knhs zou het voor veel ruiters leuker worden om net als in de LRV een B1 en B2 groep te hebben, waarbij de B1 voor de recreanten is, die wel dezelfde proef rijden als de B2-groep, maar soepeler gejureerd worden.

Dat klopt toch niet hoor.. B1 en B2 zijn niet dezelfde proeven (wel van niveau, maar uiteindelijk zijn het andere proeven). Over de jurering zullen we hier maar zwijgen want ik denk dat iedereen weet dat dit niet altijd even correct is op de LRV.
Daarnaast mag je geen B1 of B2 meer starten als je één keer M1 hebt gereden(of was het Z1?).
Bij ons zijn ze daar wel streng in, je start L1 of je start niet. Dispensatie ed. doen ze bij ons niet aan mee.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:43

lienbono schreef:
CaPrIoLe`79 schreef:

Dat klopt toch niet hoor.. B1 en B2 zijn niet dezelfde proeven (wel van niveau, maar uiteindelijk zijn het andere proeven). Over de jurering zullen we hier maar zwijgen want ik denk dat iedereen weet dat dit niet altijd even correct is op de LRV.
Daarnaast mag je geen B1 of B2 meer starten als je één keer M1 hebt gereden(of was het Z1?).
Bij ons zijn ze daar wel streng in, je start L1 of je start niet. Dispensatie ed. doen ze bij ons niet aan mee.

Ik bedoelde het idee, niet de uitvoering daarvan zoals die daar in de praktijk is (ken de verhalen over dat jureren daar), zodat recreanten een prettige instap-klasse hebben. Als het nivo hoger wordt is het dan simpel: gewoon zorgen dat je je paard goed genoeg voor elkaar hebt, dan komen de prijzen vanzelf wel.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:46

Ik ben het wel met je brief eens! Van sommigen snap ik echt niet dat ze dispensatie krijgen voor de B. Ik heb het ook bij een stalgenoot gezien. Zij had een ander paard tegelijkertijd actief in de Z2 en haar nieuwe paard startte ze doodleuk in de B. Toen reed ik daar als ex-manege ruitertje 'tegen' een Z-ruiter (natuurlijk rijd je wel voor jezelf, maar toch...) En dan dus idd wel elke proef de eerste plaats. Tja, waarom moet je dan zonodig nog die B door?

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:48

CaPrIoLe`79: dat snap ik ja! Dat idee kan ik wel volgen, zou idd wel handig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:55

demo_love schreef:
Ik ben het wel met je brief eens! Van sommigen snap ik echt niet dat ze dispensatie krijgen voor de B. Ik heb het ook bij een stalgenoot gezien. Zij had een ander paard tegelijkertijd actief in de Z2 en haar nieuwe paard startte ze doodleuk in de B. Toen reed ik daar als ex-manege ruitertje 'tegen' een Z-ruiter (natuurlijk rijd je wel voor jezelf, maar toch...) En dan dus idd wel elke proef de eerste plaats. Tja, waarom moet je dan zonodig nog die B door?

Maar als dat haar enige keer Z2 was en ze heeft niet eerder Z gereden, dan mag ze gewoon B starten hoor :)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:04

Relaxed schreef:
demo_love schreef:

Maar als dat haar enige keer Z2 was en ze heeft niet eerder Z gereden, dan mag ze gewoon B starten hoor :)

Vergeten te melden, maar ze had al eerder een paard naar de Z gereden en vervolgens dat paard verkocht. Daartussen had ze nog een paard in de L gereden. Eén paard heeft ze dus al die tijd gehad en daarmee start ze nu Z2. Dus dan mag ze nooit meer in de B starten.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:05

Extra regeltje invoeren dat een dispensatie vervalt als de combinatie boven een bepaald percentage scoort? Als ze in de B zo'n goede proef neerzetten, zijn ze wel klaar voor de L, lijkt me :)
Ik kan me voorstellen dat het soms voor je zelfvertrouwen een goede zaak is om eerst te kunnen starten met wat minder druk, en ik wil iedereen die kans gerust gunnen, voor zo lang het nodig is, maar ook niet langer dan dat.

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:05

En toch vind ik het ook een moeilijke regel.
Ik ben met mijn pony jaren geleden een paar keer Z gestart en 1 winstpunt gereden, daarna is deze pony verkocht. Toen heb ik met mijn paard in het Z gereden, dat paard was niet de makkelijkste en ik reed ook zeker geen prijzen weg maar met veel doorzetten en toch wedstrijden blijven starten een aantal winstpunten bij elkaar geschraapt.
Nu heb ik een 3jarige, braaf beestje maar moet nog veel zien. Echter mag ik door deze regel geen B meer starten. Ik ben zeker geen broodruiter, paardrijden is altijd een hobby geweest en rijdt ook niet altijd de prijzen weg maar door dat ik doelen stel en wil behalen wel 2 keer Z gestart. Dit is dan weer een nadeel voor mijn jonge paard.

Zo hoorde ik ook dat als jij met 10 pony's Z (of hoger) bent gestart en dan met je eerste paard op concour gaat wat al internationaal gestart hebt jij gewoon in de B mag beginnen. Ben jij echter met 1 pony en 1 paard Z gestart dan heb jij al ervaring bij de paarden in het Z en dan moet jij, wanneer jouw paard Z is, in het Z beginnen. (Dit heb ik van de KNHS zelf)

Ik vind het dus een regel die ze dan wel gelijk moeten trekken..

Het is echter niet in mij opgekomen om dispensatie aan te vragen. Er zijn een gering aantal oefendressuur wedstrijden en ik zal mijn jonge paard een keer horsconcour meenemen om toch ervaring op te doen maar ik denk dat ze wel naar de regel moeten gaan kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:07

demo_love schreef:
Relaxed schreef:

Vergeten te melden, maar ze had al eerder een paard naar de Z gereden en vervolgens dat paard verkocht. Daartussen had ze nog een paard in de L gereden. Eén paard heeft ze dus al die tijd gehad en daarmee start ze nu Z2. Dus dan mag ze nooit meer in de B starten.

Maar weet je ook om welke reden ze dispensatie kreeg?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:09

Conny_ schreef:
Zo hoorde ik ook dat als jij met 10 pony's Z (of hoger) bent gestart en dan met je eerste paard op concour gaat wat al internationaal gestart hebt jij gewoon in de B mag beginnen. Ben jij echter met 1 pony en 1 paard Z gestart dan heb jij al ervaring bij de paarden in het Z en dan moet jij, wanneer jouw paard Z is, in het Z beginnen. (Dit heb ik van de KNHS zelf)

Wow, dat is scheef.

Voor je eigen 'probleem' , je kunt toch gewoon HC B starten?

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:12

Ilse_123 schreef:
Conny_ schreef:

Wow, dat is scheef.

Voor je eigen 'probleem' , je kunt toch gewoon HC B starten?

Ja dat zal ik ook gaan doen. Ik maak er niet zon probleem van omdat hij zo nog wat langer de tijd heeft en ik hem die tijd kan geven.. Echter vind ik dat ze de regel recht moeten trekken en niet als jij internationaal bij de pony's bent geweest je wel B mag bij de paarden, maar ben jij met 1 paard Z1 gestart en 1 pony Z gestart je dan geen B meer mag starten..

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:12

Relaxed schreef:
demo_love schreef:

Maar weet je ook om welke reden ze dispensatie kreeg?

Ja, het paard was jong en nieuw dus ze waren nog geen 'combinatie'. Mijn idee: dan train je thuis wat langer door!