ijzers in de B dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LZL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 19:57

Oke bedankt! En ik ga er inderdaad geen ijzers onder zetten zo vlak voor het indoor seizoen. Ik start gewoon lekker binnen pas weer :D . Maar de vraag bestaat nog steeds, ook alvast voor volgend outdoor seizoen. Alleen zie ik dat de meningen hier heeel erg over verdeeld zijn :)

blue_sky

Re: ijzers in de B dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:03

Het verschilt heel veel per paard. De pony van mijn dochter heeft het hele seizoen M-dressuur gelopen zonder ijzers. Maar dat is een ervaren pony met veel balans. B-springen merkten we met nat weer wel dat hij voorzichtiger werd. Echter sommige pony's met ijzers en schroeven gleden meer dan hij op blote voeten. Ik weet nog niet wat ik volgende zomer ga doen.

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 08:47

Hier ook alles op ijzers nadat ik ook bijna een keer ben uitgegleden (vooral bij de jonkies). Toevallig heb ik er een paar weken geleden de achter ijzers onderuit gehaald en afgelopen weekend hadden we een wedstrijd op gras. Voor stond ze nog wel op de kalkoenen maar ik merkte vrij weinig. Ze is sowieso niet heel moeilijk op andere bodems en heeft al genoeg balans. In de winter gaan alle ijzers er onderuit. Als het sneeuwt kunnen ze toch nog de wei op en kan ik te voet naar de manege. Ik doe dit nu al 2 jaar zo en bevalt prima (en bespaar ik weer kosten mee waardoor ik ze in de zomer weer vierkant zet ;) ).

Dennis

Re: ijzers in de B dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 14:04

Ik train thuis altijd op gras, mijn pony's weten dus niet beter. Die lopen t/m ZZ nivo op blote voeten tenzij ik ze besla omdat ik veel de weg op ga. Thuis train ik dan zonder kalkoenen, op wedstrijd draai ik ze wel in.

Met ijzers op nat gras zijn ze duidelijk voorzichtiger. Op blote voeten is geen enkel probleem.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:45

Bij mijn paard is het net andersom, als ik zonder ijzers in nat gras rijd, is ze heel voorzichtig, loopt ze niet lekker ontspannen en actief. Als ik de ijzers aan doe met proppen in, is ze veel zekerder van haarzelf en komen haar gangen meer tot het recht!

Ilaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:52

Dit ligt heel erg aan je paard! Ik heb eens een jarig paard gestart op droog gras welke voor ijzers had met kalkoenen en toch gingen we tegen de vlakte omdat zij zich achter niet staande kon houden zonder ijzers.

Rijd een beetje voorzichtig en niet helemaal voluit, tijdens het losrijden merk je vanzelf hoe het gaat en of er een schepje bovenop kan.