hond in de ring tijdens je proef?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iris92

Re: hond in de ring tijdens je proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:24

Ben het er wel mee eens idd dat je ten alle tijden door moet rijden. Je weet immers nooit wat er gebeurd.
Voor jou vind ik het wel behoorlijk vervelend en snap je teleurstelling. Een excuus van de eigenaresse van de hond had wel netjes geweest.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:32

Ik denk dat dit wel dingen zijn waar ze tijdens de juryopleiding op in moeten gaan. Het moet wel reëel blijven (en iedereen moet gelijke kansen hebben!)

Springen gaat ook om gehoorzaamheid, Maar ik geloof niet dat er hier iemand is die tegen een combinatie op concours zou zeggen als er bijv. net een parcoursbouwer achter de hindernis doorloopt die je moet gaan springen dat je toch moet springen en niet halt mag houden/volte mag draaien. Gewoon springen de volgende keer, die man gaat wel aan de kant. ( en ja, het gebeurt ooit wel eens dat er iets/iemand in de wegloopt tijdens een parcours)

Ik vind dat de jury in zo'n geval moet kijken hoe de ruiter reageert. In het geval van dressuur als een ruiter stil gaat staan zou ik als ik jury was even bellen/toeteren en aangeven dat de oefening opnieuw gedaan mag worden. Als een ruiter gewoon doorrijd maar het paard geeft er een reactie op, zou ik hooguit -1 doen. Dus als iemand een middendraf rijdt die eigenlijk een 7 waard was, zou ik een 6 geven. maar er wel bij zetten: prima opgelost, jammer van de "hindernis" of iets.

Iedereen moet gelijke kansen krijgen onder zoveel mogelijk gelijke omstandigheden. Anders zou het helemaal mooi zijn. Dan zou iemand b.w.v. zijn (grootste) concurrenten uit kunnen schakelen met een goed getrainde hond :P

maar kom op zeg, we zijn allemaal mensen, en de sport moet wel leuk blijven!

edit: ik zou in dit geval wel doorrijden omdat ik weet dat mijn paard bijna nergens bang van is, maar ik zou me voor kunnen stellen dat als je een paard hebt die nog niet zo vaak mee geweest is of gewoon wat schrikkeriger is, je hier niet op zit te wachten.

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 16:37

bedankt allemaal ik snap t :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:46

Dat doen ze ook. Tijdens de jury opleiding is er verteld dat je de proef gewoon even stil moet leggen bij dat soort omstandig heden.

Yvonne265

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:54

Gelukkig heb ik hier nooit mee te maken gehad, wel mensen die door dee inrijd ring lopen met bakjes friet. Vindt het persoonlijk erg raar dat mensen soms totaal geen rekening houden met de paarden en ruiters van het evenement waar ze komen kijken.
Heeft er niks op je uitslag gestaan?
Volgens mij is het ook zo dat je toch tussen twee onderdelen door stil mag gaan staan of een extra volte mag draaien? Misschien dat Scum dit ook weet?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:48

Tjah.. Zo had ik mijn laatste concours dat er direct naast mijn ring een kudde paarden voorbij kwam rennen.... Vond mijn merrie ook niet grappig ( was NET bezig met uitgestrekte stap met een langere teugel.. Ooh joy....) en begon zo'n seconde of 20 te dribbelen.
Mjah.. Dat waren ook verschillende 4en en 5en achter elkaar, want we lieten alles zien,maar zeker geen stap oefeningen...
Resultaat was 178 punten,dus was wel flink balen, maar je hebt de omgeving te accepteren, en mooi leerdoel voor de volgende keer.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:28

tita schreef:
Je hoort ten alle tijden door te rijden ongeacht wat er tijdens je proef gebeurd.
In je ring of naast de ring, dressuur is ook een onderdeel van gehoorzaamheid.

Dit vind ik echt wel een beetje onzinnig, als het gevaarlijk is, wat het voor mij in dit geval zou zijn dan moet de jury ingrijpen.
De proef stil leggen, hond uit de baan laten halen en de proef voortzetten.

Doorrijden terwijl er een hond los door de baan rijd vind ik ontzettend onverantwoordelijk, ongeacht of het paard dat wel of niet wil.