Hindernissen makkelijker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IngeK

Re: Hindernissen makkelijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:12

Een gemiddeld paard en een beetje ruiter kunnen ook wel een L2 dressuurproef rijden, maar ik ben toch blij dat mijn jonkie en ik daar niet hoeven te beginnen :=

Misschien ben ik gek hoor, maar ik doe aan sport omdat ik het leuk vind, niet omdat ik zo snel mogelijk op de Olympische Spelen wil zijn. Toegankelijke basissport maakt het gewoon voor meer mensen leuker +:)+

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:15

Mag ik een linkje waar het op de knhs site staat? Ik kan het namelijk niet vinden..

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:17

Tammy_ schreef:
Ik zou het leuk vinden als in de paarden de BB (90) officieel zou worden, maakt het wedstrijd rijden met mijn E pony toch een stukje makkelijker! Nu rijd ik wel netjes mijn rondje, maar als het gejureerd wordt als een B parcours op fouten en stijl zou ik het nog leuker vinden! :D

Maar tegen de tijd dat zoiets er door is zijn wij al in de gewone B gestart denk ik :+

Dit was ook mijn gedachte! Dat zou echt héél fijn zijn, maar dan ook bij de pony's
Laatst bijgewerkt door xNK op 07-09-13 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:20

marissa161 schreef:
Ik zou het juist jammer vinden. Ik vind de B op deze hoogte een uitdaging en daardoor is het leuk. Maar dat is mijn mening ;)

inderdaad !
het is voor mij super om te trainen naar die meter , met mijn haflinger D:
nu nog starten bij de pony's , maar met een kleine halflinger bij de paarden starten lijkt mij wel wat !
dan moet je je tenminste veel moeite doen om er te komen , en is het niet , o , ik ga even een B parcoursje springen :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:38

IngeK schreef:
Een gemiddeld paard en een beetje ruiter kunnen ook wel een L2 dressuurproef rijden, maar ik ben toch blij dat mijn jonkie en ik daar niet hoeven te beginnen :=

Misschien ben ik gek hoor, maar ik doe aan sport omdat ik het leuk vind, niet omdat ik zo snel mogelijk op de Olympische Spelen wil zijn. Toegankelijke basissport maakt het gewoon voor meer mensen leuker +:)+

Dat is natuurlijk niet waar. In het B dressuur wordt ook al het eea gevraagd, je dient je paard toch wel in zeker mate recht, ontspannen en in de aanleuning te hebben. Daarnaast kun je imo van die L2 wel Z maken, maar daar ging het hier niet over :D

Het lijkt mij normaal dat je naar een wedstrijd toe traint en de huidige B hoogtes vind ik daar heel geschikt voor. Ik denk toch echt dat het tussen de oren van de ruiter zit, want dat a-pony's met 50cm moeten beginnen hoor je niemand over, terwijl dat in verhouding toch echt hoger is.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:46

Wat hier vaak genoemd wordt is het grote verschil tussen bb (max 80 cm) en een b ( 1 m.). 20 cm is best een heel stuk verschil in hoogte en breedte.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:00

Nies_ schreef:
Dat is natuurlijk niet waar. In het B dressuur wordt ook al het eea gevraagd, je dient je paard toch wel in zeker mate recht, ontspannen en in de aanleuning te hebben. Daarnaast kun je imo van die L2 wel Z maken, maar daar ging het hier niet over :D

Het lijkt mij normaal dat je naar een wedstrijd toe traint en de huidige B hoogtes vind ik daar heel geschikt voor. Ik denk toch echt dat het tussen de oren van de ruiter zit, want dat a-pony's met 50cm moeten beginnen hoor je niemand over, terwijl dat in verhouding toch echt hoger is.

Haha, ik had het over een gemiddeld boscrosspaard en een béétje ruiter, overschat die niet ;)

Het lijkt mij (als volwassene met E-pony :o ) overigens wel een idee om de hoogte aan te passen op het individuele paard ja. :D

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:12

Het zou prima zijn als ze in de BB een wedstrijdelement geven maar het is dan wel te hopen dat de ruiter vrije keus heeft om in de BB of B officieel te gaan starten anders wordt de weg naar het serieuzere werk wel heel erg lang voor de ruiter die wel verder wil komen.
Met het huidige stijlspringen komt het namelijk maar heel weinig voor dat mensen twee winstpunten rijden dus je bent echt wel tien wedstrijden verder voor de klasse B uit bent. Lijkt me niet zo fijn als je straks 20 wedstrijden verder bent.

Hier in België mag je ook kiezen hoe hoog je start en mag je zelfs de B overslaan. Dat hoeft nu ook weer niet maar sommige paarden doen niet eens moeite voor 80 á 90 cm.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:45

Je hebt paarden en springpaarden, elk paard heeft zijn eigen goede capaciteiten. Maar doe mij een lol door in de springsport niet te starten met een tinker, fries, trekpaard enz. Als een heeeel simpele amateur en paard combinatie als ik, in minder dan 1 jaar met het nieuwe systeem al op ruim 40 winstpunten in de B zit dan vraag ik mij af wat het nut van het nieuwe systeem is. Toen ik begon dacht ik ook Oh wat is die B hoog en wat is die jury streng, maar na training en veel filmopnames (eigen training en wedstrijden) kijken is de conclusie, correct trainen en dan is de B een peulenschil en is die jury echt soepel. Het streelt de KNHS dat ze luisteren naar de wensen van leden maar dat ze nu het reglement hebben aangepast voor een paar klagers, die m.i. misschien wel onvoldoende kunnen paardrijden, daar zitten gevaren aan zowel voor paard als de deelnemer aan de springsport.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 13:26

Ikzelf rijd bijvoorbeeld cb springen, dat is dus 70-80 cm, ik vind dat nogal wat voor kinderen tussen de 7 en ong. 12 ofzo...
Ik ben een uitzondering met mn 16 haha :+

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 13:43

Ik vind B redelijk met mijn draver van 1,50 m hoog, ik vind het te doen, pony alleen niet (hoogte is moeilijk te pakken). Vind het eerlijk gezegd best belachelijk om makkelijkere rubrieken te maken, wil ik met mijn paard dat het L aan kan daar heen rijden moet ik dus eerst BB, dan B voor ik naar de L kan, omdat andere mensen te onzeker/slecht zijn om gelijk die 1 meter te pakken? :o

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:10

misschien een optie maken om bb wel officiel te rijdem , maar dat je hem ook mag overslaan ofzo ?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:16

Misschien een optie om gewoon wat oefenparcoursen te rijden en niet te miepen. :D

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:19

Ik vind het een leuk idee! Ik durf zelf niet zo hoog en wanneer ik het te hoog vind voelt mijn paard dat aan en gaat alles fout, dus zodoende lijkt dit mij prima!

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:40

Het streelt de KNHS dat ze luisteren naar de wensen van leden maar dat ze nu het reglement aanpassen voor een paar klagers, die m.i. misschien wel onvoldoende kunnen paardrijden, daar zitten gevaren aan zowel voor paard als de deelnemer aan de springsport.

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:23

Dirkjohannes schreef:
Je hebt paarden en springpaarden, elk paard heeft zijn eigen goede capaciteiten. Maar doe mij een lol door in de springsport niet te starten met een tinker, fries, trekpaard enz. Als een heeeel simpele amateur en paard combinatie als ik, in minder dan 1 jaar met het nieuwe systeem al op ruim 40 winstpunten in de B zit dan vraag ik mij af wat het nut van het nieuwe systeem is. Toen ik begon dacht ik ook Oh wat is die B hoog en wat is die jury streng, maar na training en veel filmopnames (eigen training en wedstrijden) kijken is de conclusie, correct trainen en dan is de B een peulenschil en is die jury echt soepel. Het streelt de KNHS dat ze luisteren naar de wensen van leden maar dat ze nu het reglement hebben aangepast voor een paar klagers, die m.i. misschien wel onvoldoende kunnen paardrijden, daar zitten gevaren aan zowel voor paard als de deelnemer aan de springsport.

Sorry, maar ik vindt het onzin dat je zegt dat je liever hebt det er niemand met een trekpaard/koudbloed in de spring sport moet gaan beginnen. Ik ken er genoeg die echt met gemak een B parcour rond kunnen rijden. Wij zelf hebben ook een haflinger die nou eenmaal echt gemaakt is voor de springsport, de techniek en alles zit erin. Ik vindt het gewoon een beetje het over een kant scheren van trekpaarden/koudbloeden.

Daarbij vindt ik het een goed idee om BB officeel te maken, of de huidige klasses te verlagen, het geeft mensen toch eerder de kans om officeel te starten. Op oefenwedstrijden is de spanning, omgeving, enz. toch iets anders dan op een echte wedstrijd. Ik denk ook dat het mogelijk is om dit op een goede manier in het systeem te plaatsen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:20

Als de klasses gaat verlagen kom je uiteindelijk in de knoei met de internationale wedstrijden en hoogtes.

Eigenlijk snap ik niet zo goed wat er nu de toegevoegde waarde is van officieel starten als je nooit de 1 meter kan halen. Je rijdt wedstrijden om verder te komen, het heeft toch geen zin om aan wedstrijden te beginnen als je voor altijd in die lage klasse blijft rijden?

Ik hoorde wel vandaag dat het oude winstpuntensysteem in de b weer van kracht wordt en dat is wel weer fijn maar alsjeblieft hou een eventuele BB vrijblijvend en ga niet iedereen verplichten om die eerst uit te rijden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:30

Ik hou de reglementen goed in de gaten en als het inderdaad zo is dat je eerst de BB uit moet rijden dan start ik nog snel even alles in de B voordat er zaken veranderen :)) WP of geen WP, gestart is gestart :))

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:59

Mijn dochter heeft zowel met de pony als met het paard al winstpunten in de B dus die ontspringt de dans in elk geval :D
Het zou echt zuur zijn voor diegenen die nog moeten beginnen.

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 18:13

Maar ik zie het nut er niet van in om van BB een officiële klasse te maken. BB springen doe je toch voor jezelf? Waarom moet de BB dan officieel worden? Moet er niet aan denken eerst de klasse BB door te lopen... Ik neem nu ook regelmatig een rondje BB mee zodat mijn paard wat fijner in de B loopt (ze is erg onzeker). Waarom moeten mensen dan verplicht worden om eerst te bewijzen over 80 cm te komen? Ik vind 1 meter makkelijk te doen en de meeste paarden zouden er ook niet heel veel moeite mee hebben

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 18:37

Percy schreef:
Eigenlijk snap ik niet zo goed wat er nu de toegevoegde waarde is van officieel starten als je nooit de 1 meter kan halen. Je rijdt wedstrijden om verder te komen, het heeft toch geen zin om aan wedstrijden te beginnen als je voor altijd in die lage klasse blijft rijden?

Nou, begin dan maar bij de 1.50, want wat heeft het voor zin om lager te starten, als je toch hoger wil komen?

Ik vind dit echt fout.
Je rijdt wedstrijden omdat je het leuk vindt om je te meten met anderen van jouw niveau. Of om jezelf te verbeteren.

marissa161 schreef:
Maar ik zie het nut er niet van in om van BB een officiële klasse te maken. BB springen doe je toch voor jezelf? Waarom moet de BB dan officieel worden?

Voor wie doe je B springen dan?

Edit; ik vind het echt heel makkelijk om te denken: "Ik heb geen zin om een lagere klasse te moeten rijden, dus iedereen die niet kan wat mijn paard en ik kunnen, die kan gewoon niet rijden en hoort geen wedstrijden te doen." Dat kan een willekeurige dressuurruiter die thuis L of M rijdt ook wel pleiten om de B dressuur af te schaffen. Wedstrijden horen bij sport. En de paardensport is al zo verschrikkelijk ontoegankelijk.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 18:43

Natuurlijk meet je je met anderen maar dat kan net zo gemakkelijk in de B. Natuurlijk moet je bij het begin beginnen alleen is 1 meter toch echt niet zo hoog. Nog lager heeft gewoon geen toegevoegde waarde. Is prima als ze daar wedstrijden in willen organiseren maar dan niet verplicht voor iedereen.
Mensen moeten de keus hebben om gewoon, zoals al jaar in, jaar uit, in de B te kunnen beginnen.

Paard van mijn dochter is al lastig op 1 meter te rijden omdat hij dat te gemakkelijk vindt. Die heeft meer fouten op een 1 meter parcours dan op 1.10m en dat geldt voor veel springgefokte paarden. Wat moet je dan met 80 á 90 cm. Daar hebben die toch niets te zoeken?

Is net als met de dressuur. Sommigen hebben nog moeite met de galop dan maar de proeven zonder galop ook officieel maken? Onderling kan je je ook meten. Je mag toch wel iets verwachten van het officieel wedstrijden rijden anders kan je wel naar beneden blijven bijstellen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 18:44

Maar ik vind BB een beetje als een F5 proefje... Te simpel eigenlijk.
Ik spring met mijn 1,50 m hoge merrie 90 cm vanuit draf (vandaag dan), menig paard is 1,65 tot 1,70 hoog, dat is even 20 cm hoger, en dan zouden ze wel die 80 à 90 cm als wedstrijdwaardig mogen zien? Muah, ik vind van niet, dan kunnen we voor de koudbloeden en angsthazen nog een BBB (50 cm) rubriek erbij halen.

Jij hoort voor de wedstrijden te trainen, je voor de wedstrijden aan te passen, niet de wedstrijden aan jou.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 18:48

Mijn fjord van 146 komt vanuit stap/halt nog over een oxer van 80cm dus zo hoog is het inderdaad echt niet.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 00:52

Ben het helemaal met je eens xSlvna! en ja Nies_ : voor mijn eigen lol heb ik een Tinker en die springt vanuit stilstand zo 1.40 (ook vanuit galop :+ ) Ik heb daar weleens een parcours mee gelopen van 1 meter, 1.10 en die deed dat gemakkelijk. Hoger durft ondergetekende zelf niet.

Die 1 meter grens zit tussen de oren en als je 1 meter onoverkomelijk vind moet je gewoon lekker onderling blijven rijden. Niets mis mee.