Hoe zit het met het groeten bij het springen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: Hoe zit het met het groeten bij het springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:39

Bij de uitleg op het KNHS over de nieuwe B proeven (met stijl enz. ook erbij) staat ook hoe je het best aan kan rijden en weg kan rijden na het groeten.

Je mag ook groeten voordat de bel gaat hoor.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:44

Alleen meestal bellen we ivm tijdsdruk al zodra de vorige ruiter door de finish gereden is en lukt het niet om het ervoor te doen. Ponyruiters bel ik meestal wel pas na het groeten, anders vergeten ze het ook vaak ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:47

Bij mij ging een keer de bel toen ik nog bezig was met de bak in komen en bezig was met bukken. Dat was pas verwarrend. :')

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:54

Dan was de ring vast leeg ;) Als dat lang geduurd heeft is de eerste hoef in de ring voor de meeste juryleden genoeg binnen om te bellen :+

cheyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 00:41

o ja sorry niet goed gelezen :o

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 01:04

Is het niet zo dat je in de B stijlpunten krijgt voor het goed rijden/onder controle hebben van alle gangen. Dat moet je kunnen aantonen, toch?

Dus binnenkomen in galop, overgang draf, overgang stap, groeten, stappen, aandraven, aangalloperen en hindernis 1 aanrijden.

Of heb ik het nu mis? (Heb zelf nooit springwedstrijden gereden, maar van een vriendin gehoord dat zij dit zo moest doen)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:44

Roweentje89 schreef:
Is het niet zo dat je in de B stijlpunten krijgt voor het goed rijden/onder controle hebben van alle gangen. Dat moet je kunnen aantonen, toch?

Dus binnenkomen in galop, overgang draf, overgang stap, groeten, stappen, aandraven, aangalloperen en hindernis 1 aanrijden.

Of heb ik het nu mis? (Heb zelf nooit springwedstrijden gereden, maar van een vriendin gehoord dat zij dit zo moest doen)

Dat is niet zo...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:53

Loetie84 schreef:
Roweentje89 schreef:

Dat is niet zo...

Volgens mij heeft ze daar wel een punt hoor. Ik kan me herinneren van de knhs site dat je na het groeten eerst moest aandraven en dan pas galloperen bijvoorveeld. Stond bij de uitleg over de nieuwe protocollen en regeling van de B proeven.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:38

Dat is mij niet bekend en het is me eerlijk gezegd ook om het even hoe iemand wegrijdt na het groeten, als het maar gecontroleerd gaat. Of iemand in stap zijn paard onder controle heeft vind ik ook totaal irrelevant voor een springparcours, dat laten ze maar in een dressuurproefje zien ;)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:35

Ik vind het sowieso allemaal maar verwarrend hoor. Eerst is het al slalommen om te zorgen dat je de andere ruiter niet voor de voeten rijdt, dan een goed moment, voor de bel, na de bel, zoeken om te groeten. En dan wel groeten als ze kijken, niet als ze nog naar het blaadje van de vorige aan het kijken zijn. en dan starten voor die 45 seconden op zijn. pffff.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:20

@ Geryon: Ik had het protocol er bij gepakt, maar daar staat niets over op, net als over het groeten zelf. Het zou dus niet in de beoordeling meegenomen moeten worden. Misschien dat dat met de stijlbeoordeling 'oude stijl' anders was, maar ook daar betwijfel ik het, want ik moest van mijn instructeur juist vanuit stap in galop aanspringen na het groeten en kan me niet herinneren dat ik daar ooit commentaar op heb gehad.

N_Quirro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:10

veel komen binnen in galop, staan stil en groeten en gaan door :)

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 17:01

ik heb een hele drukke pony, maar ik kom gewoon in draf de ring binnen , ik sttop voor de jury en groet, ik maak dan een volte LANGS de start ( en NIET door de start) en galoppeer ik aan en dan pas ga ik door de start (die meestal voor de 1e hindernis staat(MAAR SOMS OOK NIET !!!) dan rijd je het parcour, en als je over de laatste hindernis bent moet je door de finish gaan! ik heb heel erg vaak gehad dat ik niet door de finish ging......

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 17:23

Loetie84 schreef:
@ Geryon: Ik had het protocol er bij gepakt, maar daar staat niets over op, net als over het groeten zelf. Het zou dus niet in de beoordeling meegenomen moeten worden. Misschien dat dat met de stijlbeoordeling 'oude stijl' anders was, maar ook daar betwijfel ik het, want ik moest van mijn instructeur juist vanuit stap in galop aanspringen na het groeten en kan me niet herinneren dat ik daar ooit commentaar op heb gehad.

Apart, heb het toch echt gelezen toen de nieuwe regeling (dus op stijl) van start ging :=

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:12

Geryon schreef:
Loetie84 schreef:

Apart, heb het toch echt gelezen toen de nieuwe regeling (dus op stijl) van start ging :=

Maar we werken nu met de tweede editie van het springen op stijl he?

*edit, 3e versie komt er nu aan per 1 okt. We gaan werken met halve punten zo te zien (of was dat al?)
https://www.knhs.nl/media/6779189/invul ... t-2013.pdf

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:22

We werken al met halve punten Loetie ;)
En per 1 oktober gaat het er, even kort door de bocht, gewoon weer om om foutloos te rijden :+

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:18

Wat een goede verandering! +:)+ Ik ga dan maar eens even de nieuwe regels helemaal doorlezen, ga aan het eind van het jaar namelijk weer een poging doen om te starten! Dat van die halve punten wist ik niet meer. Vorig jaar zomer voor het laatst op een springconcours geweest... >;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:41

Loetie84 schreef:
Geryon schreef:

Maar we werken nu met de tweede editie van het springen op stijl he?

*edit, 3e versie komt er nu aan per 1 okt. We gaan werken met halve punten zo te zien (of was dat al?)
https://www.knhs.nl/media/6779189/invul ... t-2013.pdf

Ah kijk dan ligt het daaraan. Ik ben helemaal niet meer bij joh :+

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:47

Groeten is toch de kortste route naar de jury. Als de jury het hoord: naam, naam paard en naam rij vereniging. Eventueel startnummer. Is er bij ons op de ponyclub echt ingedramd. Gang van aanrijden. Hangt er vanaf hoe ver je paard in africhting is of draf of galop