Moedeloos van beoordeling op stijlpunten in de klasse B

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VValar

Re: Moedeloos van beoordeling op stijlpunten in de klasse B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:41

Wat mij opvalt is dat ze in de B de meeste punten geven aan de combinaties die de meeste controle hebben. Super relaxed en constant rondje rijden dus. Ze kijken absoluut niet naar de kwaliteit van het paard, manier van springen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:15

Verbaast dat je VValar, dat ze niet naar kwaliteit van het paard ed kijken?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 18:21

Wanneer je in 12 wedstrijden met bijna allemaal nulrondjes nog maar 3 wp hebt gehaald, dan zal het waarschijnlijk toch niet zo netjes gaan als je zelf denkt ben ik bang.
Waarom je de punten niet krijgt is van achter de computer alleen maar te beoordelen dmv een filmpje, daar ben ik dus wel benieuwd naar, mag ook wel via pb hoor.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:38

Ik denk dat er toch wat is waarom je maar 3 winstpunten behaald hebt. Misschien eens een andere instructeur? Ik heb je nooit zien rijden, maar weet uit ervaring dat een andere instructeur heel veel kan doen.

Ik heb zelf ook in de B gereden en rij er morgen weer in met deze nieuwe beoordeling. In 1e instantie vond ik het niets en onzin, maar er zit toch wel wat in. Als jij laat zien dat je netjes de wendingen rijd, afstanden (probeert) te rijden, je paard midden voor de sprong zet, vooruit kijkt zodat je bij hindernis 2 al naar hindernis 3 kijkt, stabiel zit, goede druk op je beugels hebt en je paard niet dermate in de weg zit heb jij zo boven de 60 punten. Helemaal als je dan nog foutloos springt heb je al snel 2 winstpunten te pakken.
Als je dat niet doet dan zit je inderdaad onder die 60 punten elke keer en dat is dan in mijn ogen ook wel terecht... Je hebt dan ook niets in het L te zoeken.

Je hoeft niet alles goed te doen, maar het gaat erom dat jij een bepaalde vorm van inzicht toont. Dat is wat een jury mij ook vertelde nadat ik aan hem kwam vragen hoe ik met 3 balken toch nog winst kon rijden. Ze beoordelen puur de rijvaardigheid van de ruiter en het staat los van het paard. Misschien dat een paard met meer kwaliteit nog wel eens moeilijker is ook.... Dan vallen de 'fouten' van de ruiter vaak nog meer op.
En of je nou met een heet paard of niet rijd maakt niet uit. Jij moet dat paard wat je start kunnen rijden... Is dat een heet paard, dan moet je daar mee leren rijden. Veel gooien er dan maar een pelham o.i.d. in en vergeten de basis, dat breekt diegene op. Ik weet niet of je veel kijkt bij wedstrijden, daar kan je ook veel van leren. Wat ik van jury's zelf hoor is dat heel veel geen onafhankelijk zit hebben en hierdoor het paard hinderen en dat wordt streng afgestraft. Een keer een prut afstand heeft iedereen, maar je paard in de weg zitten moet gewoon niet. Ik kan je ook aanraden om eens te gaan schrijven of om te roepen bij een springjury, daar kan je al je vragen stellen en leer je ook veel van. :)
Laatst bijgewerkt door Sannnn op 19-07-13 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:46

Kan je niet een filmpje plaatsen in het topic

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:41

Sonja schreef:
Verbaast dat je VValar, dat ze niet naar kwaliteit van het paard ed kijken?

Ergens niet, als je wilt dat de kwaliteiten van je paard beoordeeld worden dan moet je meedoen met de jonge paardencompetities e.d. Voor de basissport maakt het immers niet veel uit of je paard mega kwaliteiten bezit. Voor mensen die een heel kwalitatief paard hebben die bijv. ook weer wat heter kan worden in de ring is de B dan ook niet zo gunstig. Maar ook al wordt ie nog zo heet, zou je toch wel die 60 punten moeten halen in de B. Zo verschrikkelijk nauw kijken ze ook weer niet. Wat gebeurt er als jij met je hete, ongecontroleerde paard L gaat springen? Is toch weer een stukje hoger, breder, lastiger. Dan vliegen de balken er wellicht wel af omdat hij niet meer te houden is. Of je beland er eens middenin omdat de afstanden niet meer kloppen, paard vertrouwen kwijt etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:44

Dan zijn wij het volledig met elkaar eens. Ik dacht in je vorige bericht te zien dat je er mogelijk anders in stond en was benieuwd waarom :)

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 16:16

Vandaag weer twee rondjes gereden en helaas in beide 2 balkjes. Eerste proef zaten de stijlpunten op 60,5 maar omdat de 4 strafpunten van de balk er weer af gingen weer niks. Tweede proef zaten de stijlpunten net onder de 60. Had dus weer 2 winst kunnen hebben, weer niks. De lol gaat er een beetje af zo.

Dit keer hebben we de protocollen opgehaald maar daar wordt je niet veel wijzer van. Staat alleen het puntentotaal op. Ook even aan de jury gevraagd waar aan gewerkt kan worden. Die zei alleen maar dat het paard nog een beetje zoekende is en nog een beetje zwabbert. Daardoor kan de houding ook nooit hoger worden dan een 6. Fijn daar hebben we wat aan maar niet heus. Tja, ze is idd wat hypermobiel en zeer beweeglijk. Zo loopt ze nu eenmaal. Ook als ze niet springt. Maar we werken hier aan door veel lijntjes te springen zodat ze echt recht moet blijven.

En nee, ze is niet oncontroleerbaar. Ze trekt mooi op de sprong aan maar blijft goed te sturen.

Ik snap echt wel dat die stijlpunten een doel hebben. Maar nu slaat het de plank volledig mis. Het verschil tussen de oude en de nieuwe regeling is ongeveer 25 punten. Dat is echt een onverklaarbaar gat. Het is nu niet zo dat ze als een debiel de rondt ingestuurd wordt. Het was de bedoeling dat die kamikazepiloten niet te snel zouden promoveren. Ben ik ook helemaal voor! Mevrouw springt in de training gewoon een net L parcours zonder problemen en gecontroleerd.

Ik zou best een filmpje willen uploaden van de training, maar ik weet niet hoe dat moet. PB weet ik het ook niet.

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 16:16

Ik bedoelde overigens in beide rondjes een balkje dus niet twee per rondje ;-)

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 18:01

Ik ben echt verschrikkelijk benieuwd naar een filmpje nu. Overigens zijn ze in de training vaak wel heel anders dan op wedstrijd. Kan je een filmpje uploaden op youtube? Heel gemakkelijk! Wijst zich vanzelf. Dan kan je de link hierin plakken zodat we je misschien kunnen helpen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 18:06

Je mag me ook een filmpje mailen als uploaden niet lukt.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 18:11

ik ben wel erg benieuwd naar een filmpje . ik ben dan wel geen spring ruiter maar als ik ruiters zie springen die in mijn ogen ongecontroleerd rijden zou ik ook geen winst geven

wat ik wel vind ts van je berichten is dat ze erg zelf verzekerd overkomen, terwijl toch duidelijk blijkt dat de meningen van de jury anders is

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 18:17

Ik ben ook wel erg benieuwd naar een filmpje!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 18:19

Dressuur gaan rijden en je zit verbeteren???????????????????

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 18:27

Tja, lastig. Mijn dochter heeft nu plusminus 7 springwedstrijden in de B gereden met haar E-pony. Pony is bepaald de gemakkelijkste niet. Ze is ook twee keer uitgebeld wegens drie weigeringen en één keer naast haar pony gaan staan, dat hoort ook niet helemaal :D
Pony kan fantastisch goed springen, haalt met gemak de 1.35m. maar hij valt enorm terug in tempo in het parcours op wedstrijd. Ligt voor een heel groot deel aan de spanning van mijn dochter.

De keren dat ze foutloos rondkwam had ze wel een winstpunt maar een paard wat niet fijn doorgallopeerd is natuurlijk een minder fraai gezicht. Tot nu toe heeft ze één keer in de prijzen gezeten en 3 winstpunten gehaald. Ben het met je eens dat het nu langer duurt om de B uit te komen maar misschien is die ervaring in het parcours ook wel fijn voor je L gaat starten.

Haar paard is helemaal een super springer maar daar heeft ze heel hard aan moeten werken om die netjes het parcours rond te krijgen en de controle te behouden. Ze is met hem op school gestart en zat toen ook in de prijzen omdat het nu allemaal veel beheerster gaat. In het begin leek het paard wel een ongeleid projectiel en mijn dochter iemand die toevallig meelifte :D

Mijn dochter rijdt overigens ook dressuurwedstrijden en daar gaat het harder met de winstpunten.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 19:18

Ik heb vandaag zelf eens een keer het B mogen jureren en ben tot de conclusie gekomen dat dat nog niet zo makkelijk is. Ik was wel tevreden over de uitslag, de besten stonden voorop en die waren ook gewoon foutloos, de minderen hadden geen winstpunt en die redelijk tot goed rond reden hadden 1 of 2 winstpunten.
Ik weet nu wel zeker dat je het heel erg bont moet maken om met een foutloos parcours die 60 punten niet te halen, dan heb je gewoon slecht gereden en zag je verzorging er ook nog een slecht uit. Ik heb er vandaag 2 lager dan een 6 gegeven voor het rijden en de houding, want dat rondje was gewoon slecht, eentje daarvan had wel een 8,5 voor algemene indruk omdat het geheel netjes verzorgd was. Netjes poetsen, invlechten en tuig in orde hebben kan ook het verschil tussen een 5 of een 9 maken.
Ook met een balk moet je makkelijk aan die 60 punten kunnen komen, dat betekend dat je alleen minimaal een 6,5 voor het rijden, 6 voor de houding en 6 voor de verzorging moet hebben.
Dus als je werkelijk al verschillende keren onder de 60 punten hebt gereden met een nulronde, dan ging het waarschijnlijk ook echt niet zo goed, zal je nog aan punten moeten werken en zal je moeten zorgen dat je geheel beter verzorgd eruit ziet.
Maar als je werkelijk nog steeds denkt dat het toch wel goed gaat, laat dan een filmpje zien, misschien vinden wij dan ook wel dat al die juryleden bij jou in de buurt het helemaal verkeerd zien :)*

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 19:23

Ik heb vandaag weer in het B gereden en er ook eens goed opgelet. Had vandaag zelf geen heel fijn parcours, ze was hengstig dus dan is ze wat heter en lastiger als anders. Schiet een keer links en een keer rechts en is met alles bezig behalve met mij. Desondanks dat toch nog 73,5 punten, door een balk werden het er 69,5.
Maar degene van wie ik zag dat die geen 60 punten hadden was het ook zo dat ze die 60 punten niet verdiend hadden....
Dat je nu zelf zegt dat je niks aan die opmerking van de jury hebt is toch niet waar? Hier is eerder al eens gezegd dat het misschien jouw houding kan zijn en dat is nu misschien wel bevestigd.. Kijk idd of je een filmpje erop kan krijgen. Kunnen we je misschien helpen.

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 16:27

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:23

Jammer. Ik zag de ruiters in de B graag beoordeeld op stijl. Zelfs met een heel heet of moeilijker paard had je als je zelf een beetje netjes reed en niet meer dan 1 balk had ook altijd een winstpunt. Je moet dan natuurlijk wel een beetje controle over dat paard tonen. Anders hoor je ook niet in het L.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:33

Dat blijft toch ook nog steeds zo? Alleen gaan de strafpunten nu minder zwaar meetellen.
Natuurlijk kun je als je dat perse wilt als jury toch nog iets aan doen door minder dan 55 punten te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:39

Tsja, als je iedere keer lage punten krijgt zal het niet aan de jury liggen maar toch echt aan je rijden :)
Vind de regeling juist wel goed, omdat je zo toch wat meer terecht in de hogere klasses terecht kan komen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:45

na zoveel x zal het toch niet aan de jury liggen :n
met dat heen en weer gaan, heb je filmpje? klinkt niet als iets wat je met je benen niet op kan lossen ;)

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:56

Net als bij dressuur, 1x kán het 'aan de jury liggen', maar als je keer op keer anders wordt beoordeeld dan je verwacht, zou ik toch eens bij mezelf gaan kijken.

Ik vind de redenatie "vanwege beperking niet goed kunnen zitten" al niet op gaan. Als je écht dusdanig beperkt bent, dan zijn er mogelijkheden bij de KNHS, anders zal je het er mee moeten doen (hoe hard dat ook klinkt).

Zelf kom ik vanwege nekproblemen niet aan het B starten toe. BB wel en ja, ik heb ook wel juryverschillen. Tussen den 65 en 82 ongeveer, maar nooit lager dan dat (uitgaande van een foutloze ronde). En dan is er echt nog wel eea aan te merken op gelijkmatig tempo, wendingen mooi rijden, houding en zit (want ja, ook ik zit niet zo mooi als ik zou willen, mede door de blessure en mede doordat ik gewoon punten laat liggen zelf daar) en afstanden.

Ik zie ook weinig echt onder de 60 scoren moet ik zeggen. Ben jij de enige of zijn er meer die met foutloze rondes niet aan de winstpunt komen?

Mijn ervaring is dat de meeste juries je graag helpen met tips en informatie, ook als je een onverwacht positieve beoordeling hebt kan je nog om tips en uitleg vragen. Misschien heb je nu 1x pech gehad met de jury waaraan je informatie vroeg, maar probeer het de volgende keer nog eens.

En ook ik ben benieuwd naar film materiaal. Misschien zijn we het na het zien van de film wel met je eens, en dan is de tip om eens in een andere regio te starten...

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:33

Noukie schreef:
Net als bij dressuur, 1x kán het 'aan de jury liggen', maar als je keer op keer anders wordt beoordeeld dan je verwacht, zou ik toch eens bij mezelf gaan kijken.

Ik vind de redenatie "vanwege beperking niet goed kunnen zitten" al niet op gaan. Als je écht dusdanig beperkt bent, dan zijn er mogelijkheden bij de KNHS, anders zal je het er mee moeten doen (hoe hard dat ook klinkt).

Zelf kom ik vanwege nekproblemen niet aan het B starten toe. BB wel en ja, ik heb ook wel juryverschillen. Tussen den 65 en 82 ongeveer, maar nooit lager dan dat (uitgaande van een foutloze ronde). En dan is er echt nog wel eea aan te merken op gelijkmatig tempo, wendingen mooi rijden, houding en zit (want ja, ook ik zit niet zo mooi als ik zou willen, mede door de blessure en mede doordat ik gewoon punten laat liggen zelf daar) en afstanden.

Ik zie ook weinig echt onder de 60 scoren moet ik zeggen. Ben jij de enige of zijn er meer die met foutloze rondes niet aan de winstpunt komen?

Mijn ervaring is dat de meeste juries je graag helpen met tips en informatie, ook als je een onverwacht positieve beoordeling hebt kan je nog om tips en uitleg vragen. Misschien heb je nu 1x pech gehad met de jury waaraan je informatie vroeg, maar probeer het de volgende keer nog eens.

En ook ik ben benieuwd naar film materiaal. Misschien zijn we het na het zien van de film wel met je eens, en dan is de tip om eens in een andere regio te starten...

nou heb ik een tijd gehad met een andere sport dat ik zomaar een 0 kreeg... stond op camera dat ik het wel had gedaan, andere 2 jury's gewoon voldoende beoordeeld.... en dat meerdere keren dat er weer iets niet klopte :P dus het kan.. .maar met springen lijkt me dat toch wel twijvelachtig.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:11

Scum schreef:
Dat blijft toch ook nog steeds zo? Alleen gaan de strafpunten nu minder zwaar meetellen.
Natuurlijk kun je als je dat perse wilt als jury toch nog iets aan doen door minder dan 55 punten te geven.

Nope, foutloze rit met min 55 stijlpunten = 2 winstpunten.
Kortom, voor TS de perfecte oplossing :)

Ik heb weinig verstand van het springen maar het lijkt mij dat de kamikazeruiters met een goed springend paard nu gewoon alsnog door de mazen van het net doorkruipen...