Zo veel trainen en nog geen winstpunten in de l1

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 17:12

Sannnn schreef:
Ik denk dat dit niet klopt... Het niveau ligt denk ik wel hoger als een jaar of 5 terug. Maar ik rij met mijn paard in het L2 ook goede punten terwijl dit paard echt geen dressuurpaard is. Sterker nog toen ik 2 jaar geleden met hem begon werd ik op dressuurwedstrijd 'uitgelachen'. En om het verhaal helemaal apart af te maken, ik rij met hem nu vaker lagere punten op eventing wedstrijden dan dat ik rij op dressuur wedstrijden. Terwijl dit dikwijls juist andersom is en was.
Het gaat in mijn ogen niet zo zeer om met wat voor type paard je de ring in komt, maar het gaat erom hoe jij hem rijd en of de oefeningen technisch correct uitgevoerd worden. Daarnaast is het netjes je proef af werken ook erg belangrijk. Al heb je je paard niet helemaal 100% voor elkaar als jij er zelf netjes op zit en de proef netjes rijd (dus goed op de bordjes etc.) kom je al een heel eind.
Ik zou idd eens prive les gaan nemen. Op clubles word er vaak niet voldoende stil gestaan bij de basis. De basis is alles... Is jouw paard goed aan het been? Heb jij een onafhankelijke houding? Etc.
Ik ben bij een goede dressuurtrainer gaan trainen met dit paard en door hem loopt dit paard nu zo. Helemaal terug naar het begin gegaan, leuk was het niet om 10 stappen terug te doen. Maar het heeft wel geholpen. We zijn er nog lang niet maar we zijn wel op de goede weg.
Ik ken je niet en weet ook niet hoe je rijd maar door een 'probleem' extern neer te leggen kom je niet verder. Zoek het bij jezelf hoe lastig dit misschien ook is, uiteindelijk kom je er sterker uit. :j Succes!

Ik heb zelf juist het idee dat ik dat al doe, juist netjes op bordjes rijden etc. Maar misschien heb ik een heel ander beeld van mezelf en moet ik dit gewoon bij gaan stellen. Bedankt voor jullie reacties. Ik ga proberen of iemand m'n proef kan filmen dit weekend, ben erg benieuw of jullie dan tips voor me hebben!

BigOne

Re: Zo veel trainen en nog geen winstpunten in de l1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:16

Als je je al veel hebt laten filmen zet hier dan eens een filmpje neer, kunnen de juryleden op bokt er ook wat over zeggen.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:22

Ik zou je ook willen adviseren om les te gaan nemen van een goede privé dressuurinstructeur/trice en ga met mijn voorgangers mee dat de basis bepalend is voor goede scores.
Ook met een springpaard zou je goede scores moeten kunnen rijden met een nette proef.
Heb je geen commentaar bij het punt 'het rechtgerichte, ontspannen en in aanleuning gaande paard' of 'rijvaardigheid en effect van de hulpen'? Als je op één van deze twee punten een lagere waardering hebt, heeft dit ook invloed op het totaalbeeld van je proef en dus alle cijfers. Hier zijn jury's de laatste jaren ook een stuk strenger in geworden, en terecht.
Ik heb bijvoorbeeld weleens bij de laatste dat ik meer punt voor punt uit mijn proef moet halen, oftewel alles beter voorbereiden en afwerken. Dat is dan ook aan de totaalscore te zien en direct een goed algemeen punt om aan te werken.
Bij mij was de overgang B-L1 ook eerst moeizaam, het gaat allemaal toch een stukje sneller en er wordt in verhouding ineens best wat meer rijvaardigheid gevraagd.
Ik rijd overigens op een PRE van 1.52 in de regio noord-oostpolder, kop van Overijssel en zuidelijk Friesland. Om eerlijk te zijn word ik altijd correct gejureerd, rijd ik netjes dan krijg ik nette punten en gaat het niet lekker dan zie ik dit ook in mijn punten terug. Echt topscores rijd ik (nog) niet, maar dat valt meer te wijten aan mijn afwerking dan aan het feit dat ik op een klein barokje rijd.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:27

De aanleuning is dus toch wel belangrijk. Je krijgt niet voor niets een apart cijfer voor het rechtgerichte, ontspannen en in aanleuning gaande paard. Je moet het paard gewoon goed voor elkaar hebben en dan moeten die punten absoluut geen probleem zijn. Een heel goed idee om van het weekend te filmen. Altijd leerzaam.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:29

Daar ben ik het helaas niet mee eens. Ik heb geen super dressuurpaard. Ik heb een fries en toch hebben we tot nu toe iedere wedstrijd winst gereden. Ze heeft echt geen super gangen en haar middendraf is echt om te janken maar dan moet je toch zorgen dat andere punten weer sterker zijn. Inderdaad wat anderen zeggen laat het is filmen dan kun je het terugkijken. Of je kunt het hier dan plaatsen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:42

Ook al heb je geen super dressuurpaard, dan is het toch zaak om de basis goed voor elkaar te hebben. En als de middendraf niet zo ruim is, dan kun je dat idd compenseren door te scoren op de goede punten van je paard. Is de middendraf minder omdat het paard bijv taktfouten maakt en tegen de hand komt dan zal er in de rest van de proef ook nog wel wat aan mankeren en dan gaat het meer punten kosten.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 09:33

Ik rij ook met een springpaard zo nu en dan een dressuurproefje. Het is ook echt een springer exterieurmatig gezien: beetje neerwaarts, kort voorbeen en langer achterbeen. Dus sluiten en oprichting gaan zo'n paard minder makkelijk af dan een fijn dressuurpaard. Evengoed kun je met zo'n dier goed scoren in de basisklassen (B, L, M) mits hij dressuurmatig gewoon correct voor elkaar is.

Bepaalde beperkingen moet je gewoon rijtechnisch kunnen compenseren. En elk paard heeft ook zijn sterke kanten die je moet benutten. Zo kan die van mij echt optimaal halsstrekken (dat nekkie gaat toch al snel neerwaarts :') ), ideaal dus in de L!

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 10:47

Ik rijd ook niet met een dressuurpaard. Ik heb een Epony die ik start tussen de paarden. En ben wel van mening dat je er dan wat meer aan moet rijden. Maar als het goed en correct gaat dan krijg je je punten echt wel.
Bij mij mag het ook allemaal wat flitsender en meer gedurfd. De ene wedstrijd rijd ik goede punten in de 190 en prijs de andere wedstrijd rijd ik begin 180 dus een mager puntje. En ook rijd ik minder goede wedstrijden met punten in de 160 en 170. Maar dramatisch is het nooit.
Ik moet wat meer lef tonen en meer rijden. Verder loopt ze gewoon correct, maar is het soms moeilijk om haar achterhand er goed onder te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 10:53

Als je zo weinig commentaar gekregen hebt op je protocol kan je altijd nog even op de jury af stappen als je ring klaar is. Veel juryleden vinden dat heel leuk, en kunnen je dan wat meer vertellen over hoe je proef er voor hen uitziet en wat de verbeterpunten zijn :)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 10:59

Ik heb het gevoel dat er wel strenger word gereden als 10 jaar geleden, maar het niveau gaat ook omhoog. Verder rij ik nu op een minder dressuur type en moet ik toch beter rijden om de zelfde punten te rijden als met me vorige paard. Maar ach ik moet gewoon beter me best doen, wat netter rond sturen zou al bij mij wonderen doen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:02

Vraag je instructeur eens mee naar een wedstrijd. Werkt voor beiden vaak héél verhelderend, en dan kun je samen veel gerichter voorbereiden.

Als het ook maar even kan, ga ik altijd kijken bij lesklantjes. Werkt rustgevend bij ze, en leert mij waar ik ze in de lessen meer of minder mee moet/kan begeleiden ;)

Mindere punten hebben doorgaans niets met type paard of 'sterke concurrentie' te maken. Ik sluit me verder aan bij Joolien.

AngelElvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:12

ik ben 14 en ik moet zeggen ik dacht dat ik de basis ook al aardig onder controllen had 1 jaar gelden tot dat ik een lerares kreeg die mij paardje van de oude eigenaar nog kende zij zij dat ik nog goed moest oefenen met de basis (lerares is een z2 dressuur ruiter en mag officieel les geven heeft diploma) dat heb ik gedaan en daar heeft ze me ook aardig in geholpen sindsdien zijn mijn punten in wedstrijden toch best wel verbeterd op mijn laatste wedstrijd na maar dat was een fout van mij ;) ik kan het je alleen maar aanraden om prive lessen te nemen ik heb er erg veel van geleerd !!

xxxx

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:16

Nee herken ik niet. Ja de hele ruige knollen kun je moeilijk tegen rijden. Maar het kan wel! Ik ben afgelopen keer met mn L2 debuut zelfs eerste geworden! Had alles verwacht maar niet dat. Ik heb een hartstikke gewoon paard, was voorheen echt een hark. Met een gek kleurtje, en pik toch regelmatig punten en prijzen mee! Door gericht te trainen begint ze steeds losser in het lijf te worden en meer bij elkaar. Zelf rijdt ik proeven uit mn hoofd en daardoor heel nette en correcte figuren. Daar kun je namelijk ook veel punten laten liggen. Ja het kost meer moeite en training dan paarden die van nature heel ruig zijn, maar als ik daar niet tegen kan had ik een ander dier moeten kopen.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:20

Veel tips zijn al gegeven, maar ik blijf er toch bij: zelf kritischer zijn. Ik jureer (in de Achterhoek, heel toevallig, misschien ken ik je zelfs wel maar heb zo even geen idee :+) en mensen denken er vaak te makkelijk over. "Ik maakte toch geen fouten?" Maar dan niet nadenken dat er basisvoorwaarden ontbreken: paard moet wat actiever, houdt vast in de kaak, onvoldoende ruggebruik, etc. Dat kost punten.

Als je leuk vindt ben je van harte welkom een keer bij mij te schrijven. Misschien heb je daar weer wat aan. Ik heb in mijn tienerjaren ook altijd veel geschreven en vond dat bijzonder leerzaam!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:24

Annash is niveau in achterhoek dan zo hoog? Weet dat in Brabant hier de lat (en de hindernissen) hoger liggen schijnbaar. Maar ach kan me er niet druk om maken.

@ts leuk aanbod van annash!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:24

Ik denk dat veel ruiters gebaat zouden zijn bij het loslaten van het idee om tegen anderen te rijden. Een goede jury vergelijkt niet, maar beoordeelt puur wat hij ziet.
Laat de klassering los. Rij voor jezelf! Zorg dat je je proef op een mooie manier aan elkaar rijdt, dan komen die punten ook echt wel goed.

EN even een tipje: westernruiters trainen regelmatig een keer bij een jurylid.
Dat ie ik dressuurruiters naar mijn smaak veel te weinig doen. Laat je nou eens lekker in een training beoordelen door de ogen van de jury. Is ZO leerzaam!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:26

vencedor schreef:
Annash is niveau in achterhoek dan zo hoog? Weet dat in Brabant hier de lat (en de hindernissen) hoger liggen schijnbaar. Maar ach kan me er niet druk om maken.

Het niveau in de Achterhoek is - qua top - aardig hoog, maar ook wisselend.
Ik heb het dus niet over hele ringen die winstpunten scoren, maar over combinaties die bovenaan staan en goede punten rijden. Een aantal jaren terug bv, reed ik zelf L2/M1/M2 en met name in de L2/M1 moest je bijna 70% of hoger scoren op de kringselecties wilde je je selecteren voor de regiokampioenschappen. In die klasse zaten toen heel sterke kopgroepen. Uiteraard wisselt dit wel :-) Maar over het algemeen zitten er in iedere klasse goede combinaties is mijn ervaring. Met 180 red je het niet op de kringselecties.

Aanvulling voor TS: misschien heb je hier nog wat aan: http://www.paardenlifestyle.com/wat-een ... een-proef/ Die site heeft meerdere leuke blogs waar je vast wat mee kunt.

Wat Sonja zegt is ook een goede: ga een keer trainen bij een jurylid. Dan kan je een proefje rijden en van daaruit kijken waar het 'm zit! Doe ik ook vaak met mijn leerlingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:35

Kritisch zijn en lessen bij een jurylid

Het zal toch wel ergens tekort komen als je bij verschillende juryleden geen winst rijd.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:33

Met 180 red je het nergens in de kring selecties denk ik zo! Hier bij ons ook combinaties die 214 bij elkaar rijden in L2 :D. Ja dat gaat hem hier dus niet worden. Dus gewoon voor jezelf rijden en zorgen dat je paard voor elkaar is. Of zon knol aanschaffen haha.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:49

@ vencedor

Dat je meer training nodig hebt met een gewoon paard tegenover een 'ruige' is natuurlijk niet waar. Wat jij de 'ruige paarden' noemt zijn vaak ook niet de makkelijkste paarden. Vaak zijn dat paarden die al niet zo geschikt zijn voor de doorsnee B/L ruiter. Die paarden hebben waarschijnlijk net zoveel training nodig alleen op andere punten. Waar een 'gewoon' paard misschien behoorlijk moet oefenen om wat ruimte in de middendraf te krijgen zal zo'n ruige misschien meer training nodig hebben op de controle vanwege de sensibiliteit.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:52

vencedor schreef:

Als ik dan topics van mensen die uit Brabant komen. Dan verbaas ik mij regelmatig dat die hoge punten hebben gescoord. Want dan zie ik daar toch regelmatig dat er een stukje basis mist.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:56

nikiet12 schreef:
Michelleex schreef:
Ik geef je hier wel gelijk in, ook omdat het B niveau(waar al vaak over gediscusieerd is) precies hetzelfde probleem geeft.

Tegenwoordig moet je paard in de B rond lopen, dat was vroeger wel anders..

dat had ik laats dus! ik dacht: ik rij m wel gewoon netjes, als t niet lukt jammer dan, kan gebeuren, en toen stond er op mn uitreikingsblad (weet niet hoe je het noemt) een 5 voor me aanleuning.. ik had zoiets van, maar het hoeft ook helemaal niet in de B? maar blijkbaar wel dus... -O-

Aanleuning is iets anders dan nagevelijkheid hè? ;)

Een paard moet wel degelijk aanleuning hebben, hij hoeft alleen niet volledig nagevelijk te lopen in de B.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:58

Picassox schreef:
Een paard moet wel degelijk aanleuning hebben, hij hoeft alleen niet volledig nagevelijk te lopen in de B.

Maar je rijdt toch echt geen winst zonder nageeflijkheid in de B, nog erger: meestal moeten ze minstens al heel netjes in de krul voorwaarts-neerwaarts lopen en de prijswinnaars hebben de paarden ook vaak al mooi gesloten.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:01

Ja, daar ben ik het zeker wel mee eens. Zeker hier in de regio zie je het veel voorkomen. De mensen die hier een L1 of L2 proef komen rijden, springen vaak al een vliegende wissel op het losrijterrein...

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:08

Ik deel deze ervaring niet. Mijn vorige paard was helemaal geen bewegingswonder, maar wel bevestigd. Ik reed de B uit in 3 wedstrijden en de L1 en de L2 in 4 wedstrijden. In de M kreeg ik het wel moeilijker, maar ook daar nooit slechte punten (helaas raakte hij toen geblesseerd).
Het paard wat ik nu heb is qua beweging echt wel beter. Hij draaft veel ruimer en zijn stap en galop zijn heel fijn. Toch heb ik nu 6x gestart in de L1 en "maar" 3 winstpunten gereden. Hij is veel minder voor elkaar nog en daarmee kom je er dus niet.

Ik denk wel dat ze soms wat streng zijn qua hoever het paard al voor elkaar moet zijn, maar ik denk niet dat het in deze klasses aan de kwaliteit van de bewegingen van het paard liggen.