Mee losrijden zonder te starten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:38

Urielle schreef:
Je betaalt ook behoorlijk wat geld voor je wedstrijd, nog afgezien van de weken training en de inzet van de mensen die met je meegaan die weggesmeten zijn als het losrijden niet wil lukken.

Sorry, maar ik zou lesklanten en pensionklanten (vaste inkomsten) toch écht wel voor laten gaan op wedstrijdruiters waar ik met een beetje geluk wat aan kan verdienen.

Urielle

Re: Mee losrijden zonder te starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:43

De vereniging die de wedstrijd organiseert betaalt (meestal best een flinke) huur voor de accommodatie, dus op dat moment horen pensionklanten daar imo niet thuis. Anders moet je er niet voor kiezen om je manege te verhuren voor wedstrijden vind ik, of alleen een dagdeel ipv de hele dag.
(ik ben trouwens schappelijker dan ik hier klink hoor :P , mij hoor je niet over een meerijdende pensionklant die netjes de rijbaanregels volgt, maar ik zou echt echt echt ontzettend niet aan de kant gaan voor een lessende pensionklant als ikzelf volgens de rijbaanregels voorrang heb en aan het losrijden ben voor mijn proeven.)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:44

oefenwedstrijdje meepakken? Ook laagdrempelig lijkt me.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:44

Urielle: Oh nee daar heb je gelijk in hoor, iemand die zich niet aan de regels kan houden moet maar een eigen stal oprichten :j

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:47

Vaak als je het vooraf even vraagt mag dit wel, ik neem ook wel eens mijn jonge paard mee om alleen "los te rijden". Ene keer wel gevlochten andere keer niet, mag zelfs als je het vraagt vaak wel even in de ring rijden in de pauzes, zeker bij de grotere outdoorwedstrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:49

Urielle schreef:
De vereniging die de wedstrijd organiseert betaalt (meestal best een flinke) huur voor de accommodatie, dus op dat moment horen pensionklanten daar imo niet thuis. Anders moet je er niet voor kiezen om je manege te verhuren voor wedstrijden vind ik, of alleen een dagdeel ipv de hele dag.
(ik ben trouwens schappelijker dan ik hier klink hoor :P , mij hoor je niet over een meerijdende pensionklant die netjes de rijbaanregels volgt, maar ik zou echt echt echt ontzettend niet aan de kant gaan voor een lessende pensionklant als ikzelf volgens de rijbaanregels voorrang heb en aan het losrijden ben voor mijn proeven.)

Hier ben ik het mee eens! Ligt ook wel aan situatie, als losrijden erg groot is vind ik het prima, maar in kleine bak toch anders. Moest in de winter keer losrijden voor z-proef, met 5 concurrenten in bakje van 20x20, en toen kwamen ook nog 2 manegeruiters bij rijden met 0 verstand voorrangregels ed, die wisten ook niet hoe snel weer bak uitmoesten, iedereen was fel tegen!

Maar gezien ts aangeeft paard nog nooit ergens anders is geweest, en bijrijder niet uit mag proberen, lijkt me dat niet zo zeker van zijn dat braaf/hanteerbaar is. In zn geval zou ik als wel deelnemende losrijder wel degelijk iets over zeggen als terrein niet zo groot is.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:55

Is het in NL zo dat je altijd in een ring inrijd? Ik ben een aantal keer in Belgie gestart, maar dat was vaak gewoon op een groot weiland waar je dus behoorlijk wat ruimte had. Misschien kun je kijken of je in de buurt ook zoiets kunt vinden? Neem aan dat ze er dan minder problemen mee hebben dan wanneer het in een krap bakje moet ;)

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:00

Mijn vereniging organiseert ook een impuls rubriek, dit is speciaal voor zulk soort gevallen!

Startkaart is niet nodig, wel inentingen en lid zijn van KNHS.
Bij ons rij je dan 1 B proef en 1 aparte impuls proef.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:27

ingvdh schreef:
Gini schreef:
Artikel 121 punt 5 van het dressuurreglement staat:

Op het losrijterrein mag voorafgaand aan of na afloop van de door de ingeschreven deelnemer te rijden proef of proeven, uitsluitend door degene die met een bepaald paard zal starten dan wel met dit paard heeft gestart worden gewerkt.

Impliciet betekent dit dus dat enkel een deelnemer die met het paard zal starten de losrijring mag betreden. Al zullen er vast wel verenigingen zijn die hier niet moeilijk om doen. Maar weet dan wel dat als andere deelnemers gaan klagen zij eigenlijk in hun goed recht staan. ;)

Volgens mij slaat deze regel meer op het feit dat je als deelnemer je paard niet door een ander mag laten losrijden. Om te voorkomen dat een ander alle knopjes er even opzet voor je.

Klopt, daarom dat ik ook zei, impliciet. De regel luidt dat enkel een deelnemer op een startend paard in de losrijring mag paarden. Al het andere mag niet. Dus geen niet-deelnemer, maar ook geen niet-startend paard.

Maar nogmaals, ik kan me voorstellen dat er verenigingen zijn die er geen probleem van maken. Zeker op een luchtiger terrein valt een paard meer of minder niet op. ;)

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:38

Je vriendin zou ook een wedstrijd Hor-concours kunnen starten?
Dan is ze zelf ook even met de pony in de ring geweest, en is het meteen een leuk dagje weg voor haar?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:54

maradhja schreef:
Je vriendin zou ook een wedstrijd Hor-concours kunnen starten?
Dan is ze zelf ook even met de pony in de ring geweest, en is het meteen een leuk dagje weg voor haar?!

Daar moet je ook een startkaart voor hebben

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 08:03

Vaak mag het wel als het niet te druk is en je gedeeltelijk in wedstrijd teneu komt. Meeste verenigingen hier in de buurt doen daar niet zo moeilijk over als je het netjes vraagt

Moni_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 08:13

Als je vriendin gewoon in wedstrijd tenue en met een netjes gevlochten paard daar los rijd, zal het niemand opvallen dat ze niet start. Gebeurt hier ook regelmatig op de wedstrijd.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 09:17

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 09:21

Ik heb voor een stal twee jongere paarden gereden. Hiermee hebben we het in het begin wel gedaan. Wel gewoon in wedstrijdtenue. Zeer leerzaam voor het paard.
Maar het mag inderdaad niet. Maar goed, het valt niet op. Even kijken welke klasses er lopen. Lopen er allemaal Z paarden en jij komt er met een 3 jarige aan die B loopt, ja dat is vreemd :+ Daarbij kwamen wij alleen bij clubs bij ons in de buurt die we wel kennen.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 09:24

Van de KNHS mag het sowieso. Die regel die iemand anders erbij haalde ging inderdaad erover dat je niet je paard door een ander mag laten losrijden.

Het zou echt van de zotte zijn als je tegen je pensionklanten zegt dat ze niet in de baan zouden mogen rijden die hele dag. Ik betaal 400 euro in de maand en als ik op een wedstrijd dag niet in de baan zou mogen rijden, dan komt er toch echt wel een discussie. Nu rij ik meestal mee als er wedstrijd is, maar toch.

Of jouw vriendin het mag op de plek waar jij gaat starten hangt van de stal en de rijvereniging af.
Ik kan me voorstellen dat ze dan wel wat moet betalen aan bakhuur.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 09:44

Als er bij ons op stal wedstrijden gereden worden mogen we er gewoon tussen rijden als je niet start hoor. Wij zijn nou eenmaal pensionklanten die betalen voor de accomodatie. Ik betaal € 425 per maand en er zijn vrijwel elke zaterdag wel wedstrijden, clinics of wat dan ook. Dan zou ik m'n paard niet kunnen doen. We moeten wel een beetje rekening houden met de drukte, en niet met een wild nerveus paard tussen de pony ruiters gaan sturen. Maar dat vind ik gewoon je eigen fatsoen. Maar waarom wil je perse losrijden met wedstrijd, je kan toch ook gewoon zonder dat er wedstrijd is eens op een andere locatie gaan rijden, heeft denk ik hetzelfde effect, andere paarden, andere omgeving, andere indrukken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 09:46

Maar lezen jullie de regels van KNHS dan enkel in de context waarin ze geschreven zijn?

Er staat dat in de losrijring alleen deelnemers op startende paarden mogen rijden. Dan lezen jullie dat als 'er mag niemand anders op het paard rijden'. Dan vraag ik mij af wat de definitie van 'deelnemer' is en van 'startend paard'. Of moeten de regels niet zo letterlijk genomen worden?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 09:55

Heukeltje schreef:
er zijn vrijwel elke zaterdag wel wedstrijden, clinics of wat dan ook. Dan zou ik m'n paard niet kunnen doen.

Hebben jullie geen binnen- EN buitenbakken dan, dat je elders kunt rijden?
Bij de laatste wedstrijd die ik reed waren er vijf mensen van de pensionstal mee aan het rijden: drie alleen stappen (naast elkaar, zucht!) en twee reden er serieus. Aangezien er zeker ook nog een stuk of tien wedstrijdruiters aan het losrijden waren was het echt wel heel krap aan het worden. Nou is het bij mij vooral dramatisch gegaan omdat ik me daarom van mijn melk liet brengen en paardlief weer van mij van de kook raakte :(:) dus dat is een leerpunt voor mezelf, maar ik baalde er stiekem wel van :o

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 09:56

Er staat letterlijk in de regels:
Op het losrijterrein mag voorafgaand aan of na afloop van de door de ingeschreven deelnemer te rijden proef of proeven, uitsluitend door degene die met een bepaald paard zal starten dan wel met dit paard heeft gestart worden gewerkt.

Er staat helemaal niet dat er uitsluitend deelnemende paarden mogen zijn, er staat enkel dat op de deelnemende paarden uitsluitend de wedstrijdruiter mag zitten.

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:01

De eigenaar van de accommodatie / diegene die de rijbaan afhuurt bepaalt wie er in de losrijbak mogen, naast degene die aan de wedstrijd meedoen natuurlijk. Toevallig hierover pas nog contact gehad met de KNHS.
Het zal dus per locatie verschillen of dit wel of niet mag.
De regel van de KNHS die aangehaald wordt heeft alleen betrekking op de 'ingeschreven deelnemer'. Als iemand in de baan rijdt die niet meedoet met de wedstrijd heeft de KNHS daar helemaal niets over te zeggen. Er mag zelfs in de losrijring gelongeerd of gesprongen worden door de niet-deelnemers, als de eigenaar van de locatie dat toestaat...

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:06

Ik heb het ook wel is gedaan. En als je zelf in wedstrijdtenue kleed en je paard vlecht val je niet eens op. Maar je zou voor de zekerheid de vereniging kunnen vragen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:13

Hier doen de verenigingen er gelukkig niet moeilijk over :) Ik zie altijd wel iemand "losrijden" zonder dat ze starten... Heb er ook helemaal geen problemen mee, want de volgende keer zal bijv. zo'n dier wel starten :)

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:15

Ts: reglementair is het niet verboden door de knhs om op een wedstrijdterrein te rijden met een paard waarmee je niet deelneemt. Dus wat jij wil mag :j gebeurt hier in limboland heel vaak dat die grote stallen supergroene paarden alleen meenemen om op het terrein te trainen tussen andere paarden.

Ik wil wel even vragen waar je wil gaan rijden, ik lees dat je in Brabant woont. Ik neem aan dat je dan naar een concours hippique wil op een groot buitenterrein of wil je naar een kleine wedstrijd op een privestal? Dat is nogal een verschil qua ruimte. Op een groot terrein rij je niemand in de weg en echt letterlijk geen haan die er naar kraait. Op een kleine wedstrijd met weinig ruimte kan je idd gezeur verwachten, ook al is het toegestaan door de knhs maar de organisatie kan het verbieden...
Dus als je dit wil doen, zoek een wedstrijd op een groot buitenterrein en je kan oefenen wat je wil :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:21

Moni_Q schreef:
Als je vriendin gewoon in wedstrijd tenue en met een netjes gevlochten paard daar los rijd, zal het niemand opvallen dat ze niet start. Gebeurt hier ook regelmatig op de wedstrijd.

En zo went je paard gelijk aan het hele gebeuren 'Wassen, knotten blabla' en vervolgens het rijden in een grote onbekende groep op onbekend terrein.

Ibonn, dat klopt zeker. Als op Blauwe Steen hier in limboland wat te doen is, maakt een paard meer of minder niet zo veel uit, terwijl het op kleinere stallen wel degelijk uitmaakt qua drukte.

Edit: Kijk dus voor OUTDOOR wedstrijden, vaak is hier nog meer ruimte.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 25-06-13 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt