M : wel sporen maar geen zweep. Waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LS_

Re: M : wel sporen maar geen zweep. Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 01:58

Ik blijf het een vreemde regel vinden.
In België mag je E tem M met sporen én zweep en zelfs de eerste klasse nationaal mag je nog een zweep meenemen..

Ik vind het handig omdat mijn paard zo'n bangerik is. Hij gaat dan op de rem en als je er te veel aan wilt zitten met je been sta je op 2 benen en komt er niets meer van. Als ik zachte tikjes in het ritme kan geven krijg ik hem terug in gang. Dat is de enige functie van mijn zweep, mijn laatste redmiddel dus :Y)

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 02:14

MirandaFuego schreef:
Mijn paard ging juist niet lekker op sporen, hij hield er niet van, hij was heel gevoelig voor het been en sporen kun je juist alleen daarvoor gebruiken.
Een zweep was fijner, zo kon je hem even attent maken of even op de billen leggen...ik heb het alrijd jammer gevonden.
Ik deed sporen aan voor de zekerheid op de wedstrijden maar ik gebruikte ze nooit.
Ik ben het helemaal eens met vur!

Omdat een spoortje voor de verfijning van de hulpen is, kan je concluderen dat als jouw paard minder te rijden is met sporen, dat je deze te veel gebruikt.

Het voordeel van een spoor, is dat je ze wel of niet kan gebruiken, mits je een goede beenhouding hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:08

Een zweep kun je ook wel of niet gebruiken mits je een stille hand heb toch? :+

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:06

Een stille hand is makkelijker te verkrijgen dan een stil been, als je je spoor gebruikt om voorwaarts te gaan gebruik je je knoppen ter verfijning om vooruit te komen dat is in mijn ogen de verkeerde manier van spoor gebruik, echter zal het wel werken want het paard voelt het duidelijker en en zal dus ook duidelijker reageren. Kuit en hak druk zit enorm verschil in dus om 2 dingen voor het zelfde gebruiken is voor mij not done en zo heb ik het ook niet geleerd, kuitdruk is naar voor en hak(spoor)druk is oefening verfijnen zoals meer stelling of buiging maar zo is het mij geleerd misschien ligt dat bij jullie anders.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:11

Ik zie heel weinig combinaties die hun benen en voeten dermate stil kunnen houden opdat ze het paard met het spoor niet storen. En nee, ik heb het hier niet over lekprikken en bloed dat langs de flanken stroomt.

Verder heb ik altijd geleerd om hulpen met de kuit te geven. Wil ik hulpen met de hak geven dan moet ik die hak optrekken.

Misschien toch maar eens grondig nagaan wat het oorspronkelijke doel van sporen was en nee, dat was niet de verfijning van de hulpen. :D

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:21

Mooi gezegd Gini. Vooral dat laatste. Verder lees ik dat het makkelijker is om te leren je handen stil te houden dan je benen? Ik denk dat het allebei even moeilijk is. Als je goed zit, dan kun je zowel je been als je hand stil(ler) houden. Zit je niet goed waardoor je ledematen wiebelen, dan wiebelen ze vaak allebei, dus hand en been. Een echt stille hand, dus niet statisch, maar stil ten opzichte van de mond, is super moeilijk voor de meesten en dat komt dan weer voort uit de zit.
Ik kan mijn hand en zweep echt goed stilhouden en heb daarbij inderdaad mijn handen niet helemaal super loodrecht rechtop staan. Dat klopt. Maar ik heb mijn handen iets naar binnen gedraaid bij de polsen en niet helemaal kaars rechtop en heb zo precies genoeg ruimte om mijn zweep vast te houden en langs de schouder iets schuin naar achteren te laten steken. Misschien niet volgens het boekje, maar voor mij en mijn paard heel effectief.

Emkediv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 22:26

Mag je dan wel inrijden met zweep?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 18:47

Ik zou niet weten waarom niet.

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 11:40

horsiegek schreef:
Sporen zijn bedoeld om de hulp te verfijnen. Een zweep word gezien om het paard voorwaarts of beter voor het been te krijgen. In de m wordt verwacht dat die basis al bevestigd is.

Ik merk dat ik een goede discussie heb losgemaakt :D ... Bovenstaand zal waarschijnlijk de reden van de regel van het KNHS zijn, al ben ik het niet eens dat sporen alleen voor de verfijning zijn.

Ik denk dat ze zowel voor het voorwaarts als de verfijning gebruikt worden. Mijn zweep gebruik ik ook veel minder in vergelijking met sporen, en ik kan mijn beenhulpen ook goed genoeg doorgeven zonder sporen zolang ik mijn zweep in handen heb. Een zweep gebruik ik voor een miniem tikje, en vaak zelfs alleen voor het idee van m'n paard ( hij weet dat ik hem vast heb ).

Inrijden met zweep mag trouwens . Ik ben het met de meeste reacties wel eens. Vind het ook wel grappig om te lezen dat er nog meer mensen zijn die dat een rare regel vinden, ik ben dus niet de enige :o?

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:47

Ik gebruik mijn sporen ook niet alleen voor verfijning. Nou leer ik anders rijden als de meeste dressuurruiters, maar ik heb mijn been totaal stil (ja ze bewegen natuurlijk wel, maar raken het paard niet) alleen zodra ik wat vraag van mijn paard, zoals buigen, wijken, een verruiming, of natuurlijk een overgang, geef ik been. En nou leer ik zo rijden, dat zodra ik mijn paard maar heel zacht een kuithulp geeft, hij daarop reageert, waardoor ik mijn hulpen heel klein kan geven. Maar zodra mijn paard dus niet gelijk op mijn been reageert, krijg hij een flinke prik met de spoor. Zodra hij wel reageert gebruik ik mijn sporen totaal niet. Zweepje heb ik er soms bij om hem van achter zachtjes aan te tikken, zodat hij net z'n achterbeen wat beter optilt. Nu heb ik zo een totaal ander paard als eerst, hij vliegt voor mijn been, en ik kan mijn hulpen heel zacht en klein geven, en ik heb reactie.

Toch vind ik het wel jammer dat je in de M je zweep niet meer gebruiken mag, die van mij heeft namelijk zoiets van, in de ring geef jij mij toch geen harde prik met je spoor, dus luister ik lekker niet haha. Dan zou een zweepje wel handig zijn.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 20:08

secricible schreef:
......

Als laatste: sporen horen van oorsprong in de originele ruiteruitrusting thuis. In het b en het l heb je dispensatie om de spoor achterwege te mogen laten...

dit is het enige goede andwoord op de vraag van TS.
een zweep hoord daar niet bij en daarom mag je hem vanaf de M niet meer gebruiken en sporen dus wel, het was zelfs zo dat vanaf vroeger vanaf de M met sporen MOEST gereden worden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:16

Wat is de originele ruiteruitrusting? Moeten we straks in harnassen rond gaan hossen.

Als dat het enige goede antwoord is, vind ik het maar slap. :o Dat is namelijk hetzelfde argument dat ervoor zorgt dat stierengevechten nog altijd bestaan.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:19

tja, miss hebben ze het moeten daarom afgeschaft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:33

smurffie schreef:
Klopt, ik zou persoonlijk ook wel zwaardere consequenties waarderen bij spoormisbruik ;)

Dat zie je echt al terug bij houding en zit en effect van de hulpen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:36

xJess schreef:
Toch vind ik het wel jammer dat je in de M je zweep niet meer gebruiken mag, die van mij heeft namelijk zoiets van, in de ring geef jij mij toch geen harde prik met je spoor, dus luister ik lekker niet haha. Dan zou een zweepje wel handig zijn.

Dan heb je hem ook niet echt gehoorzaam gemaakt toch? Waarom zou je hem in de ring niet prikken als hij niet op je been reageert?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:38

Die van mij is in het begin altijd wat "traag" aan het been en moet echt even "aangezet" worden. Daarom rijden we altijd los met de zweep. Maar in de proef zonder zweep gaat het prima (was best ff wennen hoor :D )

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:23

Babootje schreef:
xJess schreef:

Dan heb je hem ook niet echt gehoorzaam gemaakt toch? Waarom zou je hem in de ring niet prikken als hij niet op je been reageert?

Of gewoon een keer hc starten met zweep.
Imo is er wel wat mis in de opvoeding als dit het geval is..

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:48

Kun je dit antwoord niet vinden in de reglementen van de KNHS?
Vroeger moest je vanaf de M met sporen rijden, tegenwoordig hoeft het niet meer. Er verandert regelmatig wat.

Ik mag wel met zweep rijden (rijd ook M), maar doe dit niet altijd. Het is echter wel fijn om mijn paard in de travers en sb wat bij te kunnen tikken.

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 16:01

Ik heb al een paar proeven zonder sporen gestart ( bij verschillende jury's ), en daar werd niks van gezegd dus dat mag ook.

Vorige week heb ik met andere sporen wedstrijd gereden, en ging het eigenlijk ook voor het eerst wel goed met sporen. Toch vind ik sporen minder prettig dan een zweep, misschien is het een questie van de juiste sporen en wennen... Maar het blijft een rare regel...

Gini schreef:
Wat is de originele ruiteruitrusting? Moeten we straks in harnassen rond gaan hossen.

:) Of net als in Amerika waar de cowboys met zo'n über stoere cowboyshoed ! Ik vind het dan ook niet meer van deze tijd om te zeggen dat het bij de orginele ruiteruitrusting hoort. Als dat echt het antwoord is mogen ze echt wel eens een keer de regel gaan herzien. Ik ben niet tegen het gebruik, in tegenstelling ben ik wel blij dat ze er zijn. Maar je moet wel de keuze hebben..

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 16:12

smurffie schreef:
Babootje schreef:

Of gewoon een keer hc starten met zweep.
Imo is er wel wat mis in de opvoeding als dit het geval is..

HC starten zou wel een optie zijn. Nou, het is gewoon een ontzettend slim paard, de hulpen komen gewoon niet door, en dan prik ik hem heus wel eens met m'n spoor, maar dan denkt hij gewoon zoek het maar lekker uit. En zodra we de ring uit zijn doet hij het opeens weer wel, omdat hij weet dat hij dan een tik/harde prik met de spoor krijgt als hij niet luistert.
Tja hoe rijd je dat eruit, hij doet het overigens niet alleen bij mij hoor, 2 andere mensen hebben ook met hem gestart, maar precies hetzelfde verhaal. Het is een paard die alles door heeft, hij pakt je op elk foutje, dus als ik de ring inkom en de eerste paar seconde niet consequent ben, is het de rest van de proef bagger.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 17:43

Tja, volgens mij moet je dan maar eens een onderdeel verprutsen en hem in de ring ook eens een stevige prik geven, zoals je op het voorterrein zou doen. Wedden dat ie dat dan ook snel door heeft?

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 18:05

Vur, ja klopt, moet ik eigenlijk ook doen. Maar ben altijd zo bang dat je dan gelijk commentaar van de jury krijgt voor niet correct spoorgebruik ofzo.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:30

Eigenlijk is het wel raar dat het in de M niet mag met zweep. Want ben het ermee eens dat je in de basis nog bezig bent met bijschaven en bijwerken en dat een zweep een handig hulpmiddel hiervoor is. Maar vergeten we allemaal niet dat de M en Z ook nog 'basis' zijn????
B t/m Z is de basissport, wel oplopend naar steeds meer de basis erin hebben, maar toch. Het blijft basis. Dat pleit voor het gebruik van de zweep t/m de Z.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:39

Citaat:
Maar vergeten we allemaal niet dat de M en Z ook nog 'basis' zijn????
B t/m Z is de basissport, wel oplopend naar steeds meer de basis erin hebben, maar toch. Het blijft basis.

Ja dat schijnt iedereen idd te vergeten, ook de juryleden merk ik. Ik roep ook regelmatig, zowel bij proeven van anderen als die van mezelf: hallo, het is "maar" M hoor! Is nog basis. Hoef je niet een 5 te geven als het er niet minstens uitziet als een lichte tourproef (wat overdreven natuurlijk, maar je punt is helemaal waar: er wordt vaak vergeten dat het nog basis is)

Sterker nog: ZZ-licht hoor tegenwoordig ook nog bij de basis!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:40

Dat zweep niet meer mag vanaf het M snap ik trouwens wel hoor.. Dan kun je wel héél makkelijk je paard spectaculair laten lopen :P en kunnen ze dus minder goed zien of je basisafrichting in orde is omdat dat overschaduwd wordt door "show"