Afmelden wedstrijden wegens overmacht en toch een rekening

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Re: Afmelden wedstrijden wegens overmacht en toch een rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:56

Maar je bent niet verschenen. Maar een doktersverklaring kan soms net zoveel of meer kosten als je startgeld, dus of je dat wat oplevert?
Overigens vind ik dat enige coulantie in verband met overlijden (dier/familie) wel op zijn plaats. Dat vind ik wel erg hard.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:57

Vooraf de voorwaarden controleren en dan pas akkoord gaan door te betalen.
Daarmee kan je dergelijke kwesties voorkomen.
Al je dat verzuimd hebt en de regels werden correct toegepast, dan heb je niets om over te klagen.
Ik kan me net als anderen voorstellen, dat rijverenigingen niet aan restitutie doen.
Jammer, maar helaas.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 10:58

Nikka schreef:
Maar je bent niet verschenen. Maar een doktersverklaring kan soms net zoveel of meer kosten als je startgeld, dus of je dat wat oplevert?
Overigens vind ik dat enige coulantie in verband met overlijden (dier/familie) wel op zijn plaats. Dat vind ik wel erg hard.

Mee eens. een beetje "Humaan" mag wel

Dus ik moet het ondanks mijn afmelding zien als niet verschenen?

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:02

Ik organiseer ook wedstrijden en laat ook deelnemers die paar dagen van te voren afmelden wel betalen. Omdat je dan alles al geregeld heb al je kosten al gemaakt hebt. Maar op het moment dat je ruim op tijd afmeldt en dat is voor mij voordat ik de voorlopige startlijst gemaakt heb dan laat ik meestal niet betalen, dus week van te voren ongeveer. En als er iemand is overleden (dier/familie) dan ga ik diegene ook echt niet laten betalen dat is gewoon echt lomp.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:14

Niet komen is niet verschijnen. Of dit wel of niet met afbericht is. Met afbericht zullen de meeste organisaties geen administartiekosten rekenen. Wat wel mag volgens het regelement (punt 7, alleen is de 7 weggevallen met kopiëren), want je veroorzaakt een wijziging in het programma, lege startplek.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:26

Ik heb eerder dit jaar tot 2 x toe een wedstrijd af moeten zeggen ivm vele sneeuw/ijs op de weg welke ik dermate gevaarlijk vond dat ik hierdoor niet met de trailer weg durfde.
Beide keren was het terrein ook niet ijsvrij; ik heb het geld van 1 wedstrijd terug gekregen omdat die wedstrijd afgelast werd door de weersomstandigheden.
De andere wedstrijd ging door en moest ik dus evengoed € 20 betalen.

Heel erg zuur vond ik zelf. Ik ga geen onnodig risico nemen met dergelijke weersomstandigheden en ik denk dat de verenigingen idd beter zouden moeten kijken naar dergelijke afmeldingen.
Niet op komen dagen etc is idd gewoon betalen vind ik.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:29

De brief vind ik beetje "zeurig", je kan beter stellen als het knmi code rood/oranje net wat afgeeft dat deelnemers zelf mogen kiezen of ze wel of niet komen en dat er geen kosten in rekening gebracht worden.
Reglementair moet het wel te bevatten zijn dus "kijk maar of jou weg te berijden is" dat kan niet lijkt me.
Als code oranje gegeven is denk ik dat dit een goed argument is om niet met een trailer de weg op te gaan en dat ze dan ook geen kosten berekenen of de ghele wedstrijd afzeggen.

Dit alleen mbt het weer dat je trailer kapot is enz enz vind ik eigen verantwoording en geen reden om af te melden en niet te hoeven betalen (oncontroleerbaar enz).

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:30

Ik vind het niet meer dan normaal dat je startgeld moet betalen na afmelding.
De jury en accommodatie moet immers ook beraald worden.

Als je een concertkaartje koopt en je wordt op het laatste moment ziek dan krijg je ook je geld niet terug.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 11:32

Tamaramt dat is precies wat ik bedoel. Het nemen van onnodig risico. Persoonlijk zou ik zelfs de kosten nog wel willen delen ook. Hun de helft en ik de helft.

Al is het maar dat er enigzins begrip is voor de situatie. Enerzijds voor starter die geen onnodig risico neemt en anderzijds voor de kosten van de vereniging.

Het voelt heel zuur.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:33

Als deelnemers is het zuur ja
Maar idd, ook ik organiseer wedstrijden en je moet bedenken dat de meeste kosten een week van te voren al zijn gemaakt
Jury's zijn uitgenodigd, prijzen zijn gekocht
Verenigingen mogen altijd startgeld rekenen, dierenarts verklaring of niet..
Wij komen overigens de legitieme afmelders vaak wel tegemoet door de kosten te delen of te laten vervallen als er een vervanger geregeld kan worden, maar dat kan niet altijd meer een paar dagen van te voren en je moet ook eens denken aan al het extra werk (reserves bellen, die vaak al wat anders hebben inmiddels, nieuwe lijsten etc etc)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 11:36

Ashley5760 schreef:
De brief vind ik beetje "zeurig", je kan beter stellen als het knmi code rood/oranje net wat afgeeft dat deelnemers zelf mogen kiezen of ze wel of niet komen en dat er geen kosten in rekening gebracht worden.
Reglementair moet het wel te bevatten zijn dus "kijk maar of jou weg te berijden is" dat kan niet lijkt me.
Als code oranje gegeven is denk ik dat dit een goed argument is om niet met een trailer de weg op te gaan en dat ze dan ook geen kosten berekenen of de ghele wedstrijd afzeggen.

Dit alleen mbt het weer dat je trailer kapot is enz enz vind ik eigen verantwoording en geen reden om af te melden en niet te hoeven betalen (oncontroleerbaar enz).

Van de toonzetting in de brief ben ik mij volledig bewust. Die is inderdaad op het verkeerde moment geschreven. Daarom gaf ik dat al aan.

Er was code hoog afgegeven toen. Is dat oranje? Er stonden beste rukwinden in ieder geval.

Geen vervoer is ons ook een keer gebeurt idd. Toen heb ik afgemeld voor de B en nog wel een wagen kunnen regelen zodat we het L wel konden starten. Dit was door de organisatie heel netjes opgepakt want we hoefde maar 1 B parcours te betalen. De andere namen hun voor hun rekening. Al had ik in deze prima gesnapt dat ik alles had moeten betalen. Dat mijn middelen op dat moment falen is niet hun probleem.

Hoe de regels dus opgepakt worden is ook per vereniging heel verschillend.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:37

Het is je eigen keuze dat je niet bent gegaan met het slechte weer.. vind het in die situatie dan ook terecht dat je gewoon moet betalen..
Met het geval van die beenwond, tsja hoeveel mensen er wel niet bellen met het verhaal ik kom niet starten, want mijn paard is kreupel... wanneer het zo ernstig is dat er een dierenarts moet komen en die geeft ook een verklaring af dat je echt niet kon starten, vind ik ook dat ze geen rekening moeten sturen... als de dierenarts niet hoeft te komen vind ik dat je zelf ook moet staan voor het welzijn van je paard.. dus vind ik ook dat je de rekening moet betalen..

Er zijn zoveel ruiters en amazones die echt niet door hebben wat het allemaal kost om een wedstrijd te organiseren.. soms moet er zelfs geld bij van de organisatie zelf, dus is het fijn als er genoeg binnen komt om het gat de volgende keer op te kunnen vullen. Organisatie houdt rekening met jou, en als het vol is verkopen ze nee aan andere ruiters of amazones..

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 11:38

Chessie schreef:
Als deelnemers is het zuur ja
Maar idd, ook ik organiseer wedstrijden en je moet bedenken dat de meeste kosten een week van te voren al zijn gemaakt
Jury's zijn uitgenodigd, prijzen zijn gekocht
Verenigingen mogen altijd startgeld rekenen, dierenarts verklaring of niet..
Wij komen overigens de legitieme afmelders vaak wel tegemoet door de kosten te delen of te laten vervallen als er een vervanger geregeld kan worden, maar dat kan niet altijd meer een paar dagen van te voren en je moet ook eens denken aan al het extra werk (reserves bellen, die vaak al wat anders hebben inmiddels, nieuwe lijsten etc etc)

+:)+ daar zou ik zo goed mee kunnen leven. Dat vind ik een nette oplossing voor BEIDE partijen. Kosten delen kan ik helemaal inkomen

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:39

ik brak een paar weken geleden mn vinger doordat mn paard steigerde en ik ahcter het touw bleef hangen. Kon onmogelijk rijden de volgende dag maar kreeg wel de rekening gepresenteerd.
Ik snap wel dat een vereniging kosten maakt dus het is erg dubbel. En ik vraag me af of het 20 € kost aan de vereniging om mij in te schrijven.
Maar als je een dokterverklaring kan geven vind ik dat ze het niet zouden mogen doen. Of roch op zn minst het bedrag zouden mogen halveren.
Ik had ook veel liever gewoon gestart ipv bij de spoed te zitten.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:42

Marcella_e schreef:
Ashley5760 schreef:

Van de toonzetting in de brief ben ik mij volledig bewust. Die is inderdaad op het verkeerde moment geschreven. Daarom gaf ik dat al aan.

Er was code hoog afgegeven toen. Is dat oranje? Er stonden beste rukwinden in ieder geval.

Geen vervoer is ons ook een keer gebeurt idd. Toen heb ik afgemeld voor de B en nog wel een wagen kunnen regelen zodat we het L wel konden starten. Dit was door de organisatie heel netjes opgepakt want we hoefde maar 1 B parcours te betalen. De andere namen hun voor hun rekening. Al had ik in deze prima gesnapt dat ik alles had moeten betalen. Dat mijn middelen op dat moment falen is niet hun probleem.

Hoe de regels dus opgepakt worden is ook per vereniging heel verschillend.

Mbt weer is er voor zover ik weet geen vaste regel. Maar dit kun je dus voorstellen bij de knhs om hierover eens te denken. Dan kom je met concreet iets, ipv soort klaagzang maar geen oplossing ;). (Snap het hoor maar denk dat als je met oplossingen komt je serieuzer genomen wordt).

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 11:46

Het breken van een vinger is inderdaad ook overmacht.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 11:48

Ashley5760 schreef:
Mbt weer is er voor zover ik weet geen vaste regel. Maar dit kun je dus voorstellen bij de knhs om hierover eens te denken. Dan kom je met concreet iets, ipv soort klaagzang maar geen oplossing ;). (Snap het hoor maar denk dat als je met oplossingen komt je serieuzer genomen wordt).

Ik heb de KNHS toen gemaild om te vragen hoe dit zit.

Die kwamen zelf met het verhaal dat een vereniging volledig beschermd is en dat er voor weersomstandigheden geen regels bestaan en dat ze dus een factuur mogen sturen.

Nogmaals hoor. Kosten dekkend werken vind ik prima ik zou ook prima de helft willen vergoeden puur vanuit begrip. Maar vaker heb ik het gevoel dat het "begrip" nog al 1 zijdig is.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:12

ambre schreef:

Als je een concertkaartje koopt en je wordt op het laatste moment ziek dan krijg je ook je geld niet terug.

:j

Anne_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:21

Ik ben het er ook wel mee eens dat je je startgeld moet betalen na afmelding, als dit kort van te voren is.

ik zelf heb een keer gehad dat mijn pony kreupel liep en ik 5 dagen van te voren afgebeld heb, ik moest wel nog steeds betalen, omdat je tot maximaal 2 weken van te voren kon afzeggen. Daar was ik toen ook best geirriteerd over, want ik vind 2 weken best een lange tijd :+

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 12:23

Gulpje schreef:
ambre schreef:

:j

Maar daar betaal ik ook geen contributie voor (voor een concert). ik betaal 70,- voor een startpas, 45,- contributie, ik ben gedwongen abonnee op de paard en sport, ik betaal kosten voor de vereniging waar ik lid ben en alle andere kosten die ze nog bedenken. Dus mag ik voor alles wat ik betaal ook iets terug verwachten? in het reglement staat alleen maar waar je als ruiter allemaal aan moet voldoen, maar er staat weinig in wat je van de verenigingen mag verwachten.

Een stukje coulance voor een terechte afmelding. uiteindelijk doe jet het met zijn allen, betaal je het met zijn allen.

Ik zeg niet dat ik niks hoef te betalen, maar een deling van de kosten of het schadeloos stellen van een vereniging zou toch ook voldoende moeten kunnen zijn
Laatst bijgewerkt door Greentea01 op 14-05-13 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:28

ambre schreef:

Maar mbt weer (site knmi);

Oranje; Het weer is gevaarlijk. Er worden ongewone meteorologische omstandigheden verwacht. Schade en ongevallen zouden kunnen optreden. Wees erg waakzaam en informeer je regelmatig en nauwgezet over de verwachte meteorologische omstandigheden. Wees op je hoede voor gevaren die mogelijk onvermijdelijk zijn. Volg elk advies van de bevoegde instanties.

Rood; Het weer is erg gevaarlijk. Bijzonder intense meteorologische omstandigheden worden verwacht. Grote schade en ongevallen over een grote oppervlakte zijn heel waarschijnlijk, vaak ook met een risico voor lijf en leden. Blijf constant en in detail op de hoogte van de meteorologische verwachtingen en van de risico’s. Volg onder alle omstandigheden de raad en opdrachten van de autoriteiten, wees voorbereid op buitengewone maatregelen.

Dit zijn beide situaties die enkele keren per jaar voorkomen. Wat ik hier lees is het niet verstandig de weg op te gaan (en zeker niet met trailer)
Nu ben ik zelf ook niet te flauw hierin, maar vind gerust dat er reglementair iets aanvast gehangen mag worden bij deze officieele waarschuwingen.
Als je dit niet doet zijn er denk ik toch mensen die dan gaan omdat ze betaald hebben/toch moeten betalen... (Dom natuurlijk) maar hiervoor kan toch iets opgesteld worden?

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:42

gr_roos schreef:
Citaat:
Voor iedere wijziging tijdens de wedstrijd wordt een bedrag aan administratiekosten conform de Tarievenlijst in rekening gebracht.
8. Bij het niet verschijnen op een wedstrijd zonder schriftelijke afmelding voor de definitieve inschrijfdatum worden de op de Tarievenlijst vermelde kosten in rekening gebracht.
9. Indien het niet afmelden en/of het niet verschijnen wordt veroorzaakt door ziekte van deelnemer of paard, dient binnen een week na de dag waarop gestart zou zijn een doktersverklaring of een verklaring van een dierenarts te worden overgelegd; dan worden alleen de administratiekosten voor de definitief ingeschreven paarden in rekening gebracht, vermeerderd met de door de wedstrijdorganisatie in rekening gebrachte kosten.
10. Bij het niet afmelden en/of niet verschijnen op een wedstrijd kan een wedstrijdorganisatie te allen tijde de directe kosten zoals inschrijfkosten, stallingkosten, hotelkosten en dergelijke rechtstreeks bij de deelnemer in rekening brengen. Indien een deelnemer zich binnen een periode van 12 maanden voor een derde keer niet afmeldt, kan door het KNHS-bestuur opgave worden gedaan bij de Aanklager

Van de site van de KNHS, volgende keer misschien eerst de regelementen lezen voor je een brief opstelt.

Maar als je punt 9 leest, kan het ook zijn dat een afmelding je meer kost dan je startgeld. De vereniging is dus vrij om de kosten te bepalen, als zij het volledige startgeld + de adminstratieve kosten in rekening brengen, ben je dubbel gestraft, ook al kan je niets aan doen... Kan ook niet de bedoeling zijn, toch ??

Organisaties gaan echt niet failliet aan de afmeldingen, heb jaren het secretariaat gedaan en je krijgt de laatste weken vaak nog extra inschrijvingen ipv veel afmeldingen. Niet opdagen op wedstrijd zonder afmelding vind ik veel kwalijker en mag wel flink bestraft worden.

Wb het niet annuleren van wedstrijden met slecht weer, vind ik ook krom vanuit de knhs. Voor 15,- moeten ruiters risico's nemen terwijl de vereniging zonder moeite een flinke opbrengst voor die wedstrijd ontvangt aan inschrijfgelden. Eerlijker zou zijn in dat soort gevallen de helft van het inschrijfgeld verplicht te stellen als tegemoetkoming vna de kosten voor de organisatie maar niet het hele inschrijfgeld. Inschrijfgeld is in essentie bedoeld om het prijzengeld en de juryvergoeding te compenseren, winst maken moet in mijn ogen niet via het inschrijfgeld maar via sponsoring of kantinehouder gebeuren. Hier mag de knhs meer in het midden staan ipv aan de kant vd organisaties ...
Maarja, de knhs is een geldslurpende organisatie die wel zuigt maar weinig teruggeeft, zeker neit voor de individuele ruiters...

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:45

Ik vind dat het nu wel een zeur topic wordt :o je weet dat er regelementen zijn als je lid wordt van de KNHS. Als je daar niet van op de hoogte bent kan de KNHS er niets aan doen en had je je beter moeten inlezen voor je lid werd.

De kosten bij een wedstrijdorganisatie neerleggen vind ik ook niet netjes, zij kunnen ook niets doen aan het weer, een kreupel paard, een scheet die dwars zit enz....

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 12:50

Roos als je wedstrijden wilt rijden heb je geen andere keuze.

Dus kortom: We kunnen er met zijn alle niks aan doen. Dus kunnen we dan ook niet met zijn alle de kosten delen, coulance etc.

Wat betreft zeurtopic. Jammer dat je het zo ziet. Aan de andere kant ik heb het topic aangemaakt vanuit een frustratie en daar hoort zeuren nou eenmaal een beetje bij.

Verder heeft bijna niemand gezegd dat de vereniging moet betalen, enkel dat het reëel zou zijn om een deel van de kosten in rekening te brengen zodat een ruiter niet de volledige kosten krijgt maar de vereniging toch kosten dekkend kan werken.

Niet komen opdagen zonder afmelding moet inderdaad afgestraft worden.

Ibonn: dank voor je reactie! Leuk om een stukje te lezen vanuit een secretariaat

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:51

Vind het niet echt een zeurtopic Roos, dit zijn dingen die bij heel veel ruiters spelen en laten we eerlijk zijn. Je kent de reglementen maar veel keuze heb je niet. Zelf FNRS valt tegenwoordig onder KNHS , waar moet je heen als je toch wedstrijden wil rijden? Als je iets wil organiseren, krijg je meteen een waarschuwingsbrief dat je een " wilde wedstrijd" organiseert, dus daar timmeren ze ook alles dicht.

Dit zijn legitieme klachten van ruiters waar ze last vna hebben en die mogen geuit worden en op papier richting de KNHs gezet worden. Door alleen hier erover te mopperen, zal er heel zeker niets aan gebeuren.

De kosten horen juist gedeeltelijk bij de wedstrijdorganisaties, zij verdienen er uiteindelijk ook geld aan. Dat is de hoofdreden om iets te organiseren. Als hier de buurtvereniging iets organiseert en het is slecht weer, zijn de kosten ook voor de organisatie. Waarom dan niet voor een rijvereniging? In het uiterste geval is dit ook te verzekeren als je geen risico wil lopen. Mss gaat dit tever, vandaar kosten delen tss ruiters en organisatie.

*typo iPad heeft zijn eigen verhaal :o
Laatst bijgewerkt door Ibonn op 14-05-13 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt