Poll: Nageeflijkheid verplicht bij KNHS B-proefje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nageeflijkheid verplicht bij KNHS B-proefje?

Ja
128 (60%)
Nee
83 (39%)

Totaal aantal stemmen: 211

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:36

Ik heb "nee" gestemd.

Afgaande, op wat in het proevenboekje staat, zit ik geloof ik fout.

Maar persoonlijk ben ik niet zo kapot van deze visie op dressuur:
Evelijn schreef:
De eerste drie punten van het scala van africhting zijn belangrijk in de B dat is (uit het proevenboekje)
1. Takt (dus het ritme en de zuiverheid van de gangen)
2. Souplesse/ontspanning/losheid
3. Aanleuning/nageeflijkheid (losgelatenheid in het kaakgewricht, een lichte verende druk op de teugel die het paard aanbiedt als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter) Het paard moet 'aan het bit' gaan maar hoe gewelfd en opgericht de hals is ligt aan de mate van africhting.
[in proevenboekje staat het nog uitgebreider uitgelegd]

In de B proefjes staat het ook op het protocol... nr. 26 "Het rechtgerichte, ontspannen en in aanleuning gaande paard"

Heel veel paarden in de B lopen netjes op de loodlijn (of zelfs er achter) en voldoen aan punt 3, terwijl punt 2: souplesse te wensen overlaat.
Alsof de jury niet gehoord heeft van "je kunt een paard in de krul trekken".

De tekst die Evelijn citeerde, zou kunnen betekenen, dat de jury oplet, dat het dier vooral vriendelijk en losjes wordt gereden - en dat de aanleuning daadwerkelijk de reactie is van het zich ontspannende paard op een goede ruiterhand.
Klassiek uitgedrukt: "la maine bonne" is een stilstaande hand.
Een paard geeft keurig na op een bijzetteugel, tenslotte.
(Maar dat is niet, wat ik zie op wedstrijden: dat hoofd moet "ergens zijn", forse hand"hulpen", etc. Klassiek gesproken bestaat er wel "la maine savante": de hand die ophoudingen maakt, maar die zou je niet moeten willen voor de M.)

Ik zou het prachtig vinden, als er 2 testen werden toegevoegd aan alle proeven:
1) op het moment dat de jury een signaal geeft, acuut hals laten strekken. Volgt er alleen een voorwaartse strekking, ipv. voorwaarts neerwaarts, per definitie geen winstpunt.
2) Na de proef krijgt het dier een vriendelijke aai over de hals van de jury. De jury voelt daarmee *pal achter de oren *aan de onderkant, midden op de hals en * vlak voor de schoft.
Als het dier warm is op plek 1 en/of 2 en koud is bij plek 3: per definitie geen winstpunt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:38

Ja, nageeflijkheid hoort uit te maken van de rijtechnische basis van ieder paard, en de klasse B staat volgens mij ook voor Basis.

liedjuh2

Re: Poll: Nageeflijkheid verplicht bij KNHS B-proefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:47

In de B mogen ze niet afstraffen als je paard nog niet nageeflijk is. Wel mogen ze kijken maar het constante. Dus als jou paard constant met zijn hals loopt alsof hij een bezemsteel heeft ingeslikt, mogen ze dit niet bestraffen.
Of het echt wenselijk is, denk het niet. Aangezien je dan richting de L1 nog veel meer werk hebt.
Dit is de theorie, niet dat daar in de praktijk ook echt bij gebleven word. En opzich ook terecht. Ik heb liever een paard die stukken goed nageeflijk loopt en af en toe tegen de hand komt, dan een die continu met zijn hoofd omhoog loopt.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:29

Janneke2 schreef:
1) op het moment dat de jury een signaal geeft, acuut hals laten strekken. Volgt er alleen een voorwaartse strekking, ipv. voorwaarts neerwaarts, per definitie geen winstpunt.
2) Na de proef krijgt het dier een vriendelijke aai over de hals van de jury. De jury voelt daarmee *pal achter de oren *aan de onderkant, midden op de hals en * vlak voor de schoft.
Als het dier warm is op plek 1 en/of 2 en koud is bij plek 3: per definitie geen winstpunt.

Het wordt steeds gekker, nu behoor ik weer geen winstpunt te krijgen als mijn paard warme oren heeft 8)7

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:37

Mijn paard zou er vooral niet van gediend zijn als de jury aan haar zit te frutten. Als dat ingevoerd wordt kan ik mijn startkaart aan de wilgen hangen, dat staat madam een vreemde echt niet toe zonder pinnig te worden, weg plezier van peerd (en uiteindelijk rijd ik wedstrijden voor mijn maar ook zeker mijn paard's plezier) :+

Maar nee, dat lijkt mij niks zo'n "warmtecheck". Als ik zelf yoga weet ik precies welke spieren ik aan het werk zet, maar no way dat die altijd dan warm zijn op precies dat plekje. Dat hoeft bij een paard dus ook niet altijd zo te gelden lijkt me.

On topic: een bepaalde nageeflijkheid (bit aannemen, contact, losheid) vind ik wel gewenst in de B. Oprichting gaat echter te ver imo.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:39

Geryon schreef:
Onderling stelt ook niet veel voor als ik het zo op bokt bekijk. Komen aan dikke punten terwijl zij in een officiele KNHS proef nog niet eens bij een winstpunt in de buurt kunnen komen. Over het algemeen dan.

Ja dat is soms wel zo inderdaad, verschilt ook erg per regio/locatie/wedstrijd. Meestal wordt het wel gejureerd door een officiele jury, (bij ons dan) dus neem niet aan dat die onderling opeens 20 punten hoger geven.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:45

tossielove schreef:
Geryon schreef:
Onderling stelt ook niet veel voor als ik het zo op bokt bekijk. Komen aan dikke punten terwijl zij in een officiele KNHS proef nog niet eens bij een winstpunt in de buurt kunnen komen. Over het algemeen dan.

Ja dat is soms wel zo inderdaad, verschilt ook erg per regio/locatie/wedstrijd. Meestal wordt het wel gejureerd door een officiele jury, (bij ons dan) dus neem niet aan dat die onderling opeens 20 punten hoger geven.

Dit ken ik ook, omdat er dan ineens "positief" gejureerd moet worden.
Meestal kun je van totaal 10/15 aftrekken en dat geeft realistischer beeld.
Mij is ooit gezegd dat ze dit doen om mensen die geen startkaart hebben te stimuleren er een aan te vragen. Inmiddels ben ik zelf jury en heeft de knhs mij daar helemaal geen opdracht toe gegeven dus geen idee waarom jury's het dan doen.... Misschien omdat er anders maar 1/2 een wp hebben?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:01

@Janneke2... ik snap niet helemaal wat jij verkeerd vind aan het Skala der Ausbildung?

Dat in jouw ogen veel jury's zitten te slapen tijdens de proef is toch wat anders dan dat het skala de verkeerde weg is?

Het is één takt... daarna souplesse en vervolgens aanleuning.... en die aanleuning moet juist passend zijn bij niveau... dus in de B hoor je geen krullen te zien... en valse knikken hebben niks te maken met aanleuning... (behalve dat je ze als jury wel moet kunnen onderscheiden)

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:38

Ashley5760 schreef:
Dit ken ik ook, omdat er dan ineens "positief" gejureerd moet worden.
Meestal kun je van totaal 10/15 aftrekken en dat geeft realistischer beeld.
Mij is ooit gezegd dat ze dit doen om mensen die geen startkaart hebben te stimuleren er een aan te vragen. Inmiddels ben ik zelf jury en heeft de knhs mij daar helemaal geen opdracht toe gegeven dus geen idee waarom jury's het dan doen.... Misschien omdat er anders maar 1/2 een wp hebben?

Dat stimuleren vind ik ook een goed punt. Ik denk dat ze de aller kleinste ook veel meer punten geven dan verdient, om ze verder te stimuleren met paardrijden en de wedstrijdsport.
Verder wordt er bij ons vrij eerlijk gejureerd, zoals je ook zegt heeft bijna het merendeel geen winstpunt. Beter eerlijk dat te hoog.

Edit, heb even uitslagen terug gekeken en is niet helemaal waar, van merendeel geen winstpunt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:00

Janneke2 schreef:

Wat heeft dit nou met aan de teugel te maken? Er zit in de proef al halsstreken en de meeste paarden komen daar wel door heen. Juist de paarden die zo strak aangetrokken zitten kunnen dat vaak. Ze knallen dan wel op hun voorbenen, maar op de achterhand blijven is geen voorwaarde voor een B proef.

Een klopje en aai op die plekken is nutteloos. De mijne zweet na hard werk over d'r hele hals. En ik ken er zoveel die dat hebben. Warmte is geen goede indicatie omdat sommige dieren ook zweten onder stress enzo.

Ik zou wel wat zien in Uberstreichen toevoegen aan de nederlandse dressuurproeven, er is voor mijn gevoel geen betere oefening om te testen of een paard correcte aanleuning heeft of niet.

BBBritt97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:24

Nee, niet verplicht.
Maar als een paard fijn nageeft krijg je zeker meer punten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:25

Anoeska schreef:
Janneke2 schreef:

Het wordt steeds gekker, nu behoor ik weer geen winstpunt te krijgen als mijn paard warme oren heeft

:j :j :j Niet starten op hete zomerdagen dan!!!!

(Nee, serieus: de spieren pal achter de oren: als die warm zijn, heeft het paard lopen bodybuilden met het bit. Geenn goede ruiterhand dus en ook geen winst.)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:27

Daarbij is er voor de jury echt geen tijd om na een proef uit je auto te komen, naar de ruiter te lopen, en aan het dier te gaan zitten voelen. Het moet niet gekker worden, voelen aan een paard om te weten te komen of het goed gereden is...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:32

Veulen84 schreef:
Janneke2 schreef:

Wat heeft dit nou met aan de teugel te maken? Er zit in de proef al halsstreken en de meeste paarden komen daar wel door heen. Juist de paarden die zo strak aangetrokken zitten kunnen dat vaak. Ze knallen dan wel op hun voorbenen, maar op de achterhand blijven is geen voorwaarde voor een B proef.

Tja "aan de teugel" IS helaas een mysterieuze uitdrukking, die eigenlijk erg weinig met die teugel van doen heeft.
Een goed gereden paard is te allen tijde in staat en bereid om de hals correct te strekken - dat is simpelweg de basis van nagefelijkheid: het paard raakt de hand van de ruiter aan, accepteert het bit en is soepel en wel bereid de hand te volgen.
Dus als je op een willekeurig moment een piepje oid hoort en je opent je hand, krijg je een mooie gestrekte hals - en mogelijk winst.
Blijft je paard (na alle gehengel en getrek) keurig in die houding lopen, kom je dus nooit de B uit.
Dat lijkt me een enorme investering/ vooruitgang qua diervriendelijkheid in de wedstrijdsport.

Veulen84 schreef:
Een klopje en aai op die plekken is nutteloos. De mijne zweet na hard werk over d'r hele hals. En ik ken er zoveel die dat hebben. Warmte is geen goede indicatie omdat sommige dieren ook zweten onder stress enzo.

Klopje is idd zinloos.
Een aai bij een compleet verhit dier geeft ook weinig info, dat is idd een tekortkoming...

Veulen84 schreef:
Ik zou wel wat zien in Uberstreichen toevoegen aan de nederlandse dressuurproeven, er is voor mijn gevoel geen betere oefening om te testen of een paard correcte aanleuning heeft of niet.

...is dat wat vroeger in de Z gevraagd werd: met je binnenhand over de manenkam stijken...? Ook geen gek idee!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:36

kleinvosje schreef:
Daarbij is er voor de jury echt geen tijd om na een proef uit je auto te komen, naar de ruiter te lopen, en aan het dier te gaan zitten voelen. Het moet niet gekker worden, voelen aan een paard om te weten te komen of het goed gereden is...

Nou, de enelaatste wedstrijd die ik zag: zat de jury keurig ingebouwd in een hokje, 3 meter boven de rijbaan. Na elke proef de trap op en af....

Maar het lijkt mij een uitstekende aanvulling.
Jurysporten zijn per definitie altijd een beetje subjectief, en deels gebaseerd op "ziet het er mooi uit".
Een paard in de B die totaal geen warmte ontwikkelt in de spieren pal voor de schoft moest maar liever in de B blijven - dat is gewoon een kwestie van het dier niet overvragen (en de ruiter eerst maar eens eht leren rijden).
En die warmte, dat is min of meer objectief vast te stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:03

Even offtopic, moet bij het halsstrekken je paard naar beneden? Want de mijne gaat altijd omhoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:03

Even offtopic, moet bij het halsstrekken je paard naar beneden? Want de mijne gaat altijd omhoog.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:05

Ja, hij moet met zijn neus naar kniehoogte. Omhoog is niet goed, het is juist de bedoeling dat ze hun rugspieren oprekken en als ie zijn hoofd omhoog doet, drukt hij zijn rug juist weg en verkorten de rugspieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:22

kleinvosje schreef:
Ja, hij moet met zijn neus naar kniehoogte. Omhoog is niet goed, het is juist de bedoeling dat ze hun rugspieren oprekken en als ie zijn hoofd omhoog doet, drukt hij zijn rug juist weg en verkorten de rugspieren.

Enig idee hoe je dat je paard 'leert' heeft de mijne namelijk nooit gedaan.. ?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:25

Je paard leert het niet. Is je aanleuning goed zal hij vanzelf je hand volgen. Is er nog werk aan de aanleuning zal hij deze inderdaad verbreken zodra hij de kans krijgt in de vorm meer ruimte.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:32

Janneke2 schreef:
Volgt er alleen een voorwaartse strekking, ipv. voorwaarts neerwaarts, per definitie geen winstpunt.

Ik ben wel benieuwd hoe je dat kunt beinvloeden bij een (jong) paard.
Mijn drie sportpaarden van dit moment zijn in het halsstrekken heel verschillend.
Een paard zakt omlaag maar neemt geen lengte voorwaarts. Dus die kruipt in het halsstrekken met de neus achter de loodlijn.
Een paard zakt omlaag en duwt de neus er te ver uit, dus teveel voor de loodlijn.
Een paard doet het omlaag en licht naar voren, maar dondert steevast op de voorhand.
(en ik rij ze alledrie als enige hahaha)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:42

...de meeste paarden strekken spontaan hun hals als ze (correct) gelongeerd worden - dus dat is ene eerste stap, om het een paard te "leren". Doorgaans vinden ze het prettig, dus als je lange teugel geeft, gebeurt het vroeger of later vanzelf. Eventueel kun je het proces oop gang brengen door wat extra wendingen te rijden aan het begin van je rit met een lange teugel. (Bij een wending aan de lange teugel stretcht een paard aan de buitenkant. Trouwens, aan een goede teugel "op maat" stretcht hij ook aan de buitenkant!!)

Een paard dat geen lengte voorwaarts neemt, is mogelijk ooit grondig in de krul getrokken..? De remedie lijtk me: veel vertrouwen geven, veel werken aan een lange teugel en loongeren. En als het dier (aan wat voor teugel dan ok) zich oprolt: "met de kuiten de neus naar voor duwen".

Dat sommige paarden niet allen hun hals strekken, maar ook hun nek, lijtk me geen probleem. (De neus komt dan fiks voor de loodlijn, maar als de opdracht niet luidde, om met nagefelijkheid en al voorwaarts neerwaarts te strekken, dan mag dat.

En idd: een paard dat vooral omlaag srekt, zal op zijn voorhand belanden, geeft in de B niets. Met zelf een beetje 'terug' blijven zitten en drijven gaat het op den duur wel beter.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 00:09

Janneke2 schreef:
Veulen84 schreef:

...is dat wat vroeger in de Z gevraagd werd: met je binnenhand over de manenkam stijken...? Ook geen gek idee!

Eigen is het een duitse/belgische dressuuroefening. Daarbij breng je 2 handen een stukje over de manenkam naar voren. Je onderhoud de aanleuning met je zit en beenhulpen. Na een paar passen breng je je handen terug in normale positie. De aanleuning mag niet verbroken worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:16

Lara_Silver schreef:
Je paard leert het niet. Is je aanleuning goed zal hij vanzelf je hand volgen. Is er nog werk aan de aanleuning zal hij deze inderdaad verbreken zodra hij de kans krijgt in de vorm meer ruimte.

Ik denk dat dat een beetje ligt hoe je je paard rijd. Mijn driejarige strekt bijna nooit haar hals terwijl haar aanleuning toch redelijk is. Ik heb mijn teugels nooit strak dus ze loopt echt zo uit de ontspanning. (Geleerd uit western)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 11:53

Veulen84 schreef:
Eigen is het een duitse/belgische dressuuroefening. Daarbij breng je 2 handen een stukje over de manenkam naar voren. Je onderhoud de aanleuning met je zit en beenhulpen. Na een paar passen breng je je handen terug in normale positie. De aanleuning mag niet verbroken worden.

...okee: 2 handen naar voor - en de grap is dus, dat het paard moet volgen.
Mooie oefening!
Mag van mij gelden als scherprechter bij alle proeven, van B t/m ZZzwaar of nog verder: mislukt deze, dan geen winst.