starten op gras?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Re: starten op gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:08

Ik heb genoeg mogelijkheden om op zand te starten gelukkig en daarom kan ik per paard bekijken wat ik fijn vind. Momenteel een jong en nog wat slap paard dat ik absoluut niet zou vertrouwen op gras en waarvan ik het nog helemaal niet nodig vind om er vierkant ijzers onder te slaan dus voorlopig starten we die lekker op het zand. Kan best dat ik die volgend jaar ook op gras ga rijden als ze wat ouder is en we wat vaker starten of eventueel eens een selectie mee willen pakken. Maar heb ook genoeg paarden gereden die ik gewoon B en L start op gras zonder of met alleen voor ijzers. Vanaf het M wil ik ze op gras sowieso rondom op ijzers hebben. Het weer heb je niet in de hand, een glijder is snel gemaakt en vertrouwen weer opbouwen duurt lang...Risico is het mij niet waard.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 14:58

Er zijn genoeg concoursen in ZH waar je in een goede grasbaan kan starten. Je weet dat daar goede ringen staan en de bodem goed is.
Toch starten daar steeds minder dressuurruiters uit ZH. Je ziet daar wel steeds meer ruiters uit brabant aan de start verschijnen.
Die hebben er schijnbaar minder moeite mee.
Het gevolg is wel dat de grote concoursen zullen verdwijnen. De kosten worden met minder starts te hoog. Over blijven de wedstrijden in buitenbakken met 2 ringen.
Ik vind dat toch wel jammer.

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 15:19

ik kijk altijd juist uit naar de wedstrijden op gras, lekker groot terrein om in te rijden, mooie wedstrijden, heerlijk! In de zomer rijd ik ook heel vaak in het weiland. (dat scheelt wel als je oefent met gras, want het is ff wennen in het begin voor de paarden) mijn knollie heeft geen hoefijzers, want zonder loopt hij fijner. Vroeger wel met ijzers rondom gereden met stiften. Ik vind er eigenlijk niet zo heel veel verschil inzitten, wel ijzers geen ijzers, tis maar waar je paard aan gewend is. Kortom, gras heeft vaak mijn voorkeur.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 16:42

Als die grote wedstrijden nou eens niet zo duur waren, dat zou vast ook schelen ;) Vorig jaar was het vaak 8 of 9 euro en nu 10 of 12. Dat heeft er ook vast mee te maken. Daarbij is de 1e prijs niet meer zo als vorheen, maar win je iets van 15 euro...
Op onze kringwedstrijden waar we dus geen prijzengeld geven, houden we echt geld over en dat met 6 euro inschrijfgeld.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 13:13

Mijn voorkeur gaat uit naar zand
-mijn ene paard loopt voor geen meter op gras, aan de longe loopt hij al op eieren en onder de man wordt het nog erger.
-de kwaliteit van de banen is gelijkmatiger.
-geen ijzers nodig, hoef geen schroeven te draaien, wat een zaligheid! Net een paard op ijzers ivm geplande graswedstrijden en damn, ijzer eraf, ik wist gelijk weer waarom ik zo blij was met paard op blote voeten! En natuurlijk niet na het concours erachter komen dat je 3 van je 8 schroeven bent verloren, ellendige gaten opnieuw moeten tappen, erachter komen dat je schroeven verroest zijn na 2 concoursen,..
-doorgaans hoef je ook niet op gras te parkeren en dat vind ik met mijn volvootje een groot pluspunt. Op gras is het altijd maar weer afwachten of ik wegkom.
-ik heb zelf last van onoverzichtelijk losrijden en meestal zit er bij zandbanen ook een afgezette losrijbaan, meestal ook op zand.
-als ik dan toch 20 tot 25 euro uit moet geven voor mijn proefjes, dan dus liever aan locaties met zandbanen.

annelize123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 15:40

ik mis de grote concoursen erg
maar het is voor veel verenigingen gewoon makkelijker om iets te organiseren bij een manege/stal dan op een grasveld

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 15:43

Mij maakt het niet uit gras of zand, paard loopt prima op beide!

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 15:48

Het is erg afhankelijk van waar je woont. Wij zitten hier op klei en in de zomer zijn de grasbodems hier kei en keihard en als het goed nat is blijven er hele bonken bagger aan de voeten hangen. Hier dus ook een zandrijder, nu moet ik zeggen dat het hier in de buurt ook hoofdzakelijk zandconcoursen zijn.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 15:53

ik heb hier wel vaak problemen met op gras starten. dit komt vooral omdat wij hier een klij bodem hebben. ik spring nu zo hoog dat ik erg bang ben va mijn pony uitglijd na een sprong en een blessuen oploopt. ik ben ooit een x onderuit gegaan met mijn vorrige pony en wil dit niet nog een meemaken. dressuur doe ik wel op gras.

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 10:15

Hoe weet je van tevoren dat een wedstrijd op gras of op zand is? :o?
Bij de details op de knhs site zie ik allen indoor/outdoor vermeld staan bij een wedstrijd.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 10:25

Ik start met mijn stuiterbal Z1 dressuur op blote voeten. In de 4 jaar dat we nu wedstrijden rijden heb ik er niet een af moeten zeggen vanwege het weer en de daarmee natte en kapotgereden grasbodem. Als je paard gewoon goede hoeven heeft kan het prima zonder.
Ik vind het inderdaad jammer dat er minder grastoernooien zijn, maar dat heeft ook te maken met het feit dat niet iedereen met een groot weiland daf helemaal naar zijn grootje wil laten rijden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:08

Margreetje schreef:
Bij de details op de knhs site zie ik allen indoor/outdoor vermeld staan bij een wedstrijd.

Kun je tegenwoordig op www.wedstrijdplatform.nl op zoeken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:30

Ik start ook niet graag op gras. Soms heb je weleens van die slimme die het gras hebben gemaaid, maar die nies ik me een ongeluk :D Van sommige locaties weet ik dat de grasbodems er altijd keurig bij liggen en dan heb ik er niet zo'n moeite mee, maar als er dan een concours is op zand start ik daar toch liever. :)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:37

Het enige wat ik fijner vind aan zand is dat de baan over het algemeen gelijkmatiger is.
Ik heb vaak genoeg in een knollenveld gereden die links hoger was dan rechts, rijdt echt heel belabberd!
Schroeven draaien vind ik echt geen probleem. Dag van te voren maak ik ze schoon, watjes erin en op concours watjes eruit en hup schroeven erin, kwestie van 5 min extra werk.

Verder afgelopen week gereden op gras. Grond was gortdroog dus heb zonder schroeven gereden met 4 kant beslagen paard. Geen enkele keer uitgegleden.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:38

Ik vind de grote graswedstrijden veel gezelliger, ch`s op zand zijn vaak zo klein...
Nu moet ik zeggen dat de wedstrijden waar ik heen ga meestal een goede bodem hebben :j
En de proppen zitten er zo in, thuis de gaten even schoonmaken en dan is het binnen 10min klaar :P

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:43

kleinvosje schreef:
Ik start met mijn stuiterbal Z1 dressuur op blote voeten. In de 4 jaar dat we nu wedstrijden rijden heb ik er niet een af moeten zeggen vanwege het weer en de daarmee natte en kapotgereden grasbodem. Als je paard gewoon goede hoeven heeft kan het prima zonder.
Ik vind het inderdaad jammer dat er minder grastoernooien zijn, maar dat heeft ook te maken met het feit dat niet iedereen met een groot weiland daf helemaal naar zijn grootje wil laten rijden.

en ik met mijn M2!
Nergens voor nodig om die dure ijzers onder te hebben.
En de hoeven blijven ook nog mooier zonder ijzers!

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:20

FriesWytske schreef:
Margreetje schreef:

Kun je tegenwoordig op http://www.wedstrijdplatform.nl op zoeken.

Toppie, bedankt! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:21

Teddy321 schreef:
Het valt mij op dat steeds meer ruiters het vervelend vinden om op gras te starten en dus xde wedstrijden opzoeken die op zand worden verreden.
Best jammer, op deze manier zullen steeds meer grote concoursen ophouden te bestaan.
Hoe denken julle daarover?

Ik heb het idee dat dit voornamelijk komt omdat ze dan de paarden niet op ijzers hoeven te zetten. Mijn maakt het persoonlijk niet zoveel uit. Ik heb mijn paard 4 knt op ijzers.

BBBritt97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:29

Ik denk dat dit aantal reuze mee valt.
Tevens met hoefijzers + schroeven zal het geen groot probleem moetten zijn.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:31

Ik heb nog nooit op gras gestart en heb ook geen verstand van stiften/kalkoenen. Vandaar dat ik liever nog op zand start, want ik heb bijvoorbeeld ook geen mogelijkheid om te "oefenen" voor gras starten dan het losrijden en starten zelf.