Starten met rood lintje of toch niet? Andere oplossing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:27

Als je een groen paard hebt dat niet trapt, hoor je een groen lintje in de staart te doen.
Rood is voor een trappend paard, en wit voor een hengst. Wie dus een jonge hengst heeft die trapt, rijdt met de Italiaanse vlag in z'n staart.

Maw, als jij niet wilt dat je paard onterecht de naam: "gevaarlijke trappend pony" krijgt, omdat-ie niet trapt maar bang is van andere paarden omdat-ie nog zo onervaren is, moet je het juiste kleur lint in z'n staart doen, een groene, en geen rode. Want hij trapt immers niet?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:28

Ik kwam laatst een lijstje tegen met kleuren lintje
Rood was trappend paard
Wit te koop
Groen onervaren oid paard
Je had ook nog blauw en geel maar dat weet ik zo niet meer..

Janine1990

Re: Starten met rood lintje of toch niet? Andere oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:38

Beste TS, ben je nu niet van een mug al een olifant aan het maken? Nog voordat het 'kwaad' geschied is?

Ik zou niet over lintjes gaan nadenken, maar juist veel bij andere paarden in rijden thuis. Nodig maar eens wat vriendinnen uit om mee te gaan rijden. Ga eens met je pony naar een andere bak waar je gezamenlijk kan vrij rijden. Vraag eens bij je vereniging of je een groepsles mee mag rijden. Zoek het juist op, zodat je leert omgaan met de situatie.

En kies eerst wedstrijden uit op de grootte van het inrijterrein, zodat je zelf ook de ruimte kunt opzoeken. Soms heb je grote wedstrijden waar je zeeën van ruimte hebt, en soms heb je kleine wedstrijden waar je hutje mutje op elkaar rijdt... En vice versa.

Maar zoek het probleem op!! Zorg dat zowel jij als je pony er mee leert omgaan! Want een lintje in de staart, welke kleur dan ook, betekent niet altijd dat jij de gevraagde afstand ook krijgt! En dan kom je eens per ongeluk in zo'n situatie en raken jullie samen in de stress. En als dat dan op een wedstrijd gebeurt, is dat echt niet leuk!

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:40

Zoals hier te merken is, zijn er nu ook al een aantal verschillende kleuren die verwarrend zijn. (Zover ik weet is blauw trouwens voor hengst en wit voor te koop) Daarnaast kennen heel veel ruiters alleen het rode lintje, dus ik zou het daar lekker bij laten (ongeacht of hij trapt of niet)! Je kunt het altijd met lintje proberen. Als het niet gaat heb je het in ieder geval geprobeerd..

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:43

corientjuhh schreef:
Rood was trappend paard
Wit te koop

geel: paard is te koop
roze: hengstige merrie
wit: hengst

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 19:47

@ Judith: Als ik het zo hoor vind ik het niet gek dat ie daar een koele kikker van geworden is idd :D Ik denk alleen niet dat het voor mij haalbaar is qua tijd om dat er nog eens naast te gaan doen.. Maar zal het overwegen mocht het echt een ramp worden met dressuur haha :D
En ik denk dat het alleen maar goed is dat jouw paard in zo'n geval laat merken dat ie daar niet van gediend is, vind ik niet meer dan terecht, dus snap dat je dat zo laat :)
Die tips neem ik zeker mee. Het met lef rijden en voorwaarts blijven heb ik vaker gehoord en ben ik al hard mee bezig, al is dat in sommige gevallen nog wel lastig, maar daar ga ik zeker mee verder. Verder is het oefenen met andere paarden thuis misschien wel een hele goede, dankjewel! Ik rijd hier wel met anderen, maar heb er nooit aan gedacht om eens iemand te vragen die dan echt even "voor mij" wil rijden die dag, zodat we echt daar op kunnen oefenen. Ga ik doen! Bij Bartels heb ik het wel aangegeven en daar hielden de ruiters van de trainingsweek wat meer rekening met me, waardoor ik merkte dat ie er wel meer aan begon te wennen, dus dit zal wss wel helpen!

En dat laatste ben ik helemaal met je eens en dat is ook de reden dat ik alsnog wil starten hoor, als ik er geen plezier meer in had zou ik daar niet eens aan beginnen (al denk ik idd dat andere ruiters dat soms echt vergeten -O- ) Mijn doel de eerste wedstrijden is idd ook gewoon ontspanning, niet meer dan dat. Zo ben ik ook aan de week bij Bartels begonnen. Ik bedoelde dit topic ook meer om te zoeken naar een oplossing voor de spanning en als dat lintje er straks uiteindelijk alleen maar voor zorgt dat er een ander probleem ontstaat, dan zoek ik toch liever even verder. Maar als ik iedereen zo hoor dan is dit wel een goede! En dan gaan we idd gewoon lekker verder werken aan vertrouwen en ontspanning en komt het wel goed :j

Ontzettend bedankt voor je tips, hier kan ik zeker wat mee!

@ Ibbel: Die kleuren ken ik idd, maar ik krijg de indruk dat het lintje voor groen paard niet aangeeft dat er afstand bewaard moet worden en veel ruiters deze kleur niet eens kennen zoals RyanneZarita ook al zegt. En aan de verder reacties te zien is er weinig duidelijkheid over de kleuren. Heb je er zelf ervaring mee dat dit wel werkt? Dan hoor ik dat ook graag :) !

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 19:50

@ Janine1990: Misschien moet je mijn openingspost nog eens opnieuw lezen. Ik heb daarin duidelijk aangegeven dat ik het probleem echt op wil lossen en hier tips voor zoek en dat dit puur een tijdelijke oplossing is, juist om hem ervaring op te laten doen, maar zonder dat dit een trauma voor hem gaat worden. Ik zal je tips verder meenemen, dankjewel :)

Wedstrijden uitzoeken op grootte doe ik uiteraard, maar dat is hier in de buurt soms lastig en om nu een uur te gaan reizen met m'n pony, dat vind ik nog veel zieliger eigenlijk en ga ik dus ook niet doen, toch bedankt voor de tip.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:50

Allereerst, ik ben geen wedstrijdruiter... Maar is het geen idee om met losrijden een duidelijk felgekleurd hesje te dragen, zoals je ook moet dragen als je pech hebt met de auto? En dan erop: Let op, groen paard, afstand houden! Zoiets? In Engeland is het, meen ik, redelijk gebruikelijk om zo'n hesje met buiten rijden te dragen bij een groen dier...
Of zou dat niet voldoende opvallen? Die kun je makkelijk uit doen voor de proef natuurlijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:09

SaraJoyce schreef:
@ Janine1990: Misschien moet je mijn openingspost nog eens opnieuw lezen. Ik heb daarin duidelijk aangegeven dat ik het probleem echt op wil lossen en hier tips voor zoek en dat dit puur een tijdelijke oplossing is, juist om hem ervaring op te laten doen, maar zonder dat dit een trauma voor hem gaat worden. Ik zal je tips verder meenemen, dankjewel :)

Wedstrijden uitzoeken op grootte doe ik uiteraard, maar dat is hier in de buurt soms lastig en om nu een uur te gaan reizen met m'n pony, dat vind ik nog veel zieliger eigenlijk en ga ik dus ook niet doen, toch bedankt voor de tip.

Oeps, ik heb dat wel gelezen, maar niet meer over na gedacht... :o Misschien mede door de overige reacties. Sorry :)

Ik weet niet hoe het in jouw omgeving is, maar ik heb redelijk veel keus elk weekend binnen een uur vanaf stal. Dat is natuurlijk ook overal verschillend.

Dingetje dat ook belangrijk is, probeer zelf te doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat er een vreemd paard dichtbij komt. Focus je daarbij niet te veel op jezelf en je eigen pony, maar zeg bijvoorbeeld iets grappigs of leuks tegen de andere ruiter. Ik kan het niet goed uitleggen, maar je begrijpt vast wat ik bedoel.
Zo heb ik onlangs geleerd dat ik op buitenrit (paard dat ook een angsthaas is) mensen op de fiets, die om mij heen gaan, te groeten. Zo geef ik aan dat er iets of iemand aan komt en leg ik als het ware contact met datgene waardoor ik de angst bij het paard vandaan haal en het paard het vertrouwen geef dat die fietser, of die brommer niet eng is. Dit paard is overigens niet bang van andere paarden.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:35

Van die andere kleuren wist ik nooit iets van. Ik kom al 7 jaar op veel wedstrijden, maar ik heb nog nooit een ander kleur lintje dan rood gezien. Ook is het dus zo dat op rood al amper iets wordt uitgedaan. Groen lintje zullen ze dan al helemaal niet serieus nemen.
Weet niet hoe het in de rest van NL is, maar ik kom voornamelijk in Drenthe, Overijssel en Gelderland (sgw wat verder), maar dus nog nooit meegemaakt..

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 21:26

@ djinnie: Dat zou in het ergste geval een optie zijn miss, maar denk dat ik het eerst zo ga proberen, hoef ook niet alle aandacht te trekken haha :D Maar bedankt voor je tip!

@ Janine1990: Geeft niks, kan gebeuren haha. Ja dat is hier in de buurt dus lastig. Wel fijn juist veel kleinschalige wedstrijdjes, maar vaak ook met wat weinig ruimte om in te rijden, maar dat zij zo.
Die laatste tip lijkt me een hele goede! Nooit over nagedacht en ik zit zelf altijd een beetje in de ontwijkmodus, maar nu je zegt: ruiters met wie ik contact heb, voor die paarden is Luca wel minder angstig.. Alleen nooit die link gelegd! Ontzettend bedankt, ga het meteen uitproberen!

@Roxxiejj: Daar zat ik dus ook een beetje mee, ik denk niet dat er iemand is die een link legt met dat lintje en afstand houden.. Zeker niet in het L. Ik denk dat ze misschien alleen maar op me afkomen om te kijken wat Luca nou in z'n staart heeft hangen haha.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:58

Geen dank, ik weet het ook pas sinds kort hoor :D

Hier in Groningen/Friesland/Drenthe ook alleen nog maar rode lintjes gezien... In de afgelopen twaalf jaar...

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:57

minikatje schreef:
corientjuhh schreef:
Rood was trappend paard
Wit te koop

geel: paard is te koop
roze: hengstige merrie
wit: hengst

Dan was t dus een verkeerd lijstje,,,

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 16:45

Een rood lintje wordt zo vaak te pas en te onpas gebruikt, dat er totaal niet meer op gereageerd wordt. En dat is jammer, want ook bij echte trappers moet dat dus eerst eens door het paard gedemonstreerd worden voordat het "geloofd" wordt.
Ik ben er dus eigenlijk op tegen (al is tegen een groot woord :D) om een rood lintje in de staart te dragen wanneer een paard geen trapper is. Niemand heeft graag een achterligger in zijn kont, iedereen heeft graag wat ademruimte, maar in een losrijring is dit jammer genoeg niet altijd voorhanden. Iedereen zal al wel eens een irritante plakker, botsing of bijna-botsing meegemaakt hebben. That's part of the game called competition. Persoonlijk zou ik pas op wedstrijd gaan als mijn paard niet heel heftig meer reageert op tegemoetkomers en achterliggers. Je kan ook altijd hc starten, dan moet je je al niet druk maken om een flutproef.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 16:50

Ibbel schreef:
Als je een groen paard hebt dat niet trapt, hoor je een groen lintje in de staart te doen.
Rood is voor een trappend paard, en wit voor een hengst. Wie dus een jonge hengst heeft die trapt, rijdt met de Italiaanse vlag in z'n staart.

Maw, als jij niet wilt dat je paard onterecht de naam: "gevaarlijke trappend pony" krijgt, omdat-ie niet trapt maar bang is van andere paarden omdat-ie nog zo onervaren is, moet je het juiste kleur lint in z'n staart doen, een groene, en geen rode. Want hij trapt immers niet?

Inderdaad, ik wilde al gaan schrijven over het groene lintje, maar dat hoef ik dus niet meer te doen. :D
Ik weet alleen niet hoeveel (weinig) mensen dat groene lintje kennen, als er al zo weinig mede-ruiters lijken te weten wat rood betekent.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 16:54

ik rijd al bijna 30 jaar wedstrijden, ken het rode lintje al net zo lang maar heb werkelijk nog nooit van een wit of groen lintje gehoord. Iemand enig idee waar dit vandaan komt?

Citaat:
Persoonlijk zou ik pas op wedstrijd gaan als mijn paard niet heel heftig meer reageert op tegemoetkomers en achterliggers.

op zich mee eens. Aan de andere kant, je zult het toch ergens moeten oefenen en een wedstrijdsituatie is altijd weer anders dan een training of les. En dan nog kun je wel eens een terugval krijgen zoals mij gisteren overkwam. Daar baal ik dan zelf van omdat ik niet aan losrijden toekom, maar nog het meeste voor mijn mederuiters omdat ik dan als een soort pingpongbal door de losrijdring ga. En dan zal ik mijn best doen om problemen te voorkomen, maar dat lukt nooit 100%.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 16:56

Gini, dat is dan toch erg, dat er niet eens meer op gereageerd wordt?
Het zou iedereen sieren eens een beetje fatsoenlijke afstand te houden van elkaar, ipv je paard zowat achterop te parkeren of zo dicht langs iemand heen te rijden, dat je zowat met je knieën tegen elkaar aan komt. Ook al is de losrijbak nog zo klein, je kan echt wel elkaar wat ruimte gunnen.
En ipv de hele tijd naar beneden naar je paard te zitten turen misschien eens tussen de oren door naar voren kijken, of kijken in de richting waarheen je gaat. Zou ook al heel veel schelen.

En wat maakt HC nou uit, als je paard bang is voor anderen, is ie dat. Paard heeft geen idee of het HC is of officieel.

Wel handig om misschien eens uit te zoeken of er ergens relatief rustige wedstridjen georganiseerd worden. Met weinig starters en een goede losrijbak, dan heb je automatisch wat meer ruimte voor jezelf.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:01

HC is voor de ruiter. TS zegt bang te zijn dat de proef dan flut wordt omdat ontspanning weg is. Als ze HC rijdt hoeft ze dat niet te vrezen. Voor paard is er inderdaad geen verschil.

Waarom reageren mensen niet meer op het lintje? Tja, als je met 20 in een inrijpiste rijdt, dan zijn er 5 die zo een lintje dragen (jumping). Die kun je gewoon niet allemaal ontwijken. Ja, dat kan wel, maar dan ben je meer met die 5 bezig dan met je eigen paard en rijden.

De wedstrijdsituatie is wat ze is en dat is veel paarden die tegelijk in een ring willen losrijden. Dan kan je gewoon niet voorkomen dat er af en toe paarden dichterbij je komen dan je eigenlijk wilt. Meer respect is altijd goed. Maar je bent niet alleen in de piste, dat geldt voor iedereen, ook voor die ruiter op het jonge paard dat nog wat schrikkerig is.

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 18:13

@ Gini: Ik heb nergens gezegd dat ik bang ben voor een flutproef, hoogstens dat het iets minder zal gaan doordat ik minder goed los kan rijden, maar een goede proef neerzetten is helemaal m'n doel niet op dit moment, dat komt later. Ik wil hem eerst over zijn angst heen helpen en zorgen voor ontspanning in het losrijden. In de baan hebben we namelijk nergens last van :) en als ie daar wel fijn loopt zonder al te goed logereden te zijn, is dat alleen maar mooi meegenomen voorlopig.

En dat iedereen zo'n lintje draagt ben ik toch niet met je eens, in de dressuur in ieder geval. Heb het maar zelden gezien, maar misschien is het bij springen andes zoals je zegt. Ik snap dat iedereen afstand wil, maar vind het wel wat anders in mijn geval omdat mijn paard er echt heftig op reageert. Een kleine aanvaring zal iedereen kennen, maar bij de meeste ruiters heeft het toch heel wat minder invloed op hun concentratie dan in dit geval. En ik blijf erbij; als ik nooit ga oefenen op wedstrijdterrein zullen we er ook nooit overheen komen. Ik kan die situatie nu eenmaal niet nabootsen bij mij thuis, dus het is niet anders. Wel oefen ik thuis uiteraard met andere paarden, maar met zoveel tegelijk, dat is hier niet mogelijk.

Toch bedankt voor je reactie :)

@ Lielle: Daar ben ik eigenlijk ook benieuwd naar, bestaat er geen reglement voor? Ik kan het nergens vinden iig... Iemand die hier meer duidelijkheid over heeft?

@Setteke: helemaal mee eens :) Bedakt voor de tip, ik heb idd een rustige, goed georganiseerde wedstrijd uitgezocht.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:21

Mijn paard loopt Z1 dressuur, M springen en B SGW. je kan dus niet zeggen dat ze onervaren is op een wedstrijd terrein.
Echter weet ik altijd dat de eerste buiten wedstrijd een vak apart is.
Paard gaat dan altijd een beetje spastisch doen. Met losrijden en met de proef.
Tja helaas daar doe je niets aan.
Overigens is het dus niet zo dat ze daarvoor nooit buiten wordt gereden hoor.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:41

Het rode lintje heb ik altijd bij me, als de losrij-omstandigheden erg druk zijn, krijgt hij een lintje in, is het rustig dan niet. De laatste tijd bijna altijd zonder lintje, hij leert het nog wel een keertje :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:43

Ik rij met een rood lintje en helaas van de 8 wedstrijden die ik heb gereden heeft mevrouw er bij de laatste 3 bewezen dat we het nodig hebben.

Mijn paard geeft namelijk geen signaal af en ik voel het ook niet altijd aankomen, soms stap ik al 10 min naast iemand en maakt ze halve piroutte bokkend om vervolgens giga uit te slaan.
Ze trapt ook niet laag maar altijd hoog.

Gelukkig op de wedstrijden nog nooit iemand geraakt maar ik merk zeker wel dat moeders vaak roepen blijf bij die bles uit de buurt. :D
Ideaal een lintje had ik het maar eerder gedaan

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:50

setteke schreef:
Het rode lintje heb ik altijd bij me, als de losrij-omstandigheden erg druk zijn, krijgt hij een lintje in, is het rustig dan niet. De laatste tijd bijna altijd zonder lintje, hij leert het nog wel een keertje :D

En dan vraag jij aan mij waarom het lintje meer en meer niet gerespecteerd wordt. :+ Eigenlijk juist door zo "mensen als jij" om het even zo grof te zeggen. Mensen die gewoon een rood lintje inhangen om gerust gelaten te worden (who doesn't ;) ), maar waar het eigenlijk niet bij nodig is.
Kijk, dit is gewoon mijn mening, rood lintje is trappend paard, punt. Jong paard dat niets gewend is, moet gewoon rustig aan begeleid worden, thuis die situatie oefenen, rustige wedstrijden en ja, af en toe gewoon in het diepe gooien. Leren doet een paard het enkel door het te doen, niet door de rest van het deelnemersveld te begrenzen.
Nogmaals mijn mening, ik wil deze niet tot in den treure verdedigen. Al hangt TS er straks 50 kleuren tinten in, ik zal er geen uur minder om slapen. :D

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:51

Ik zie bijna nooit een rood lintje op wedstrijden hier in de buurt.
Vind het wel apart dat jullie ze zo vaak zien.
Misschien is het afhankelijk van de plaats/provincie oid?
De andere kleuren lintjes heb ik door de jaren nog helemaal nooit gezien.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:43

Mijn liefste merrie is ook bang voor andere paarden. En ja het is te trainen. Het is na 1,5 jaar lang 3x in de week trainen in een bak met 5 tot 10 paarden een stuk beter. Maar het blijft wel. Als ze klem komt tussen 2 paarden, als een ander paard in galop vlak voor d'r duikt, of als een ander z'n oren plat legt.

Ik weet de eerste keer dat ik in een bak reed, ik knalde een half uur lang als een pingpong van links naar rechts. Nu rij ik gewoon en als het gevaarlijk word waarschuw ik wel. Maar ik heb wel is een knie kapot gehad. Kwam een paard iets te dicht langs, sloeg onhoudbaar aan de kletter. Klapte vlak langs een hindernispaal en ik er tegen aan met me been.

Met vreemde in de baan rij ik met uitgestoken karwats. Die halve meter is genoeg om het veilig te houden. Klinkt asociaal. Maar niemand heeft er wat aan als ik als een komeet door de baan tetter. Slaan zal ze nooit. Deed ze het maar is denk ik dan.

Ts hier zeggen ze, rood is voor het afwenden van gevaar. Als mijn paard over de zeik gaat is dat ook gevaarlijk. Dus dan is rood helemaal niet zo gek.