Jurering Koudbloedenwedstrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:53

Sorry Leonoor, maar dat kan er bij mij gewoon niet in. Het zou nl. betekenen dat die mensen op normale wedstrijden ook 2 tot 3 wp per proef rijden? Klopt dat?

Ik jureer ook geen koudbloedwedstrijden omdat ik weet dat er verwacht wordt dat ik een oogje dicht knijp en dat ben ik dus niet van plan.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:54

Mijn dochter wilde per 1 januari van dit jaar een startkaart, en om haar en haar onervaren haflinger op een leuke manier te laten wennen aan het wedstrijdgebeuren hebben wij voor die tijd ingeschreven voor een paar koudbloedenwedstrijden. Mij viel het ook op dat er vriendelijk gepunt wordt, maar bij de HTC competitie (haflinger trekpaarden competitie) vond ik de jurering een stuk realistischer. Het nivo lag daar ook een stuk hoger maar dan vooral vanaf de L.
Ze kwam van haar eerste wedstrijden ook steeds terug met 2 winstpunten per proef. Wel vond ik dat de jury toch kritisch bleef want de punten van verbetering waren zeer herkenbaar.

Vanaf volgende week gaat ze de reguliere wedstrijden rijden en ik heb haar er wel vast op voorbereid dat ze niet teleurgesteld moet zijn als ze niet dezelfde hoge punten gaat rijden. Want dat is wel het gevaar, dat ze dan teleurgesteld worden als ze een "normale" wedstrijd rijden en strenger gepunt worden.

Zolang je er zelf rekening mee houdt en realistisch naar je eigen rijden kijkt en vooral voor het plezier mee wilt doen aan de koudbloedenwedstrijden zie ik er geen probleem in.
En ik geloof er ook niet in dat koudbloeden op een normale wedstrijd achtergesteld worden, je moet gewoon je punten rijden en kritisch naar jezelf kijken. Die tijd is inderdaad wel geweest maar ik krijg het idee dat het tegenwoordig vaak als excuus gebruikt wordt.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:55

Fitzroy schreef:
Sorry Leonoor, maar dat kan er bij mij gewoon niet in. Het zou nl. betekenen dat die mensen op normale wedstrijden ook 2 tot 3 wp per proef rijden? Klopt dat?

Ik jureer ook geen koudbloedwedstrijden omdat ik weet dat er verwacht wordt dat ik een oogje dicht knijp en dat ben ik dus niet van plan.

Wij wensen juist niet dat er een oogje dichtgeknepen wordt, integendeel.

Of die combinaties op normale wedstrijden ook zulke punten zouden rijden, dat weet ik niet, ik ben geen jury ;)

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 14:57

Leuk dat je reageert Leonoor en goed om te lezen hoe het achter de schermen is gegaan! Blijf toch het gevoel behouden dat er in een paar rubrieken gestrooid wordt. Het topic waar ik het in mijn openingspost over had geeft me dat gevoel ook. Hoewel je natuurlijk van foto's weinig proefwaarde kan aflezen.

Little_king, ff voor de duidelijkheid: ik vind het ook dikke onzin :) Maar het excuus wordt vaak gebruikt helaas.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 15:01

Wij starten niet zo heel vaak op de haflingerwedstrijden, misschien 2 of 3 keer per jaar, de rest wordt gewoon tussen de paarden gestart. Nooit het gevoel gehad dat we overgewaardeerd werden op haflingerwedtrijden. De gereden punten zijn dan ook niet daar gehaald. Tussen de paarden (ook in het Z1) vele prijzen gereden, dus hij doet niet onder voor een warmbloed.

Maar.......... er zijn wel degelijk jury's die moeite hebben met het beoordelen van een " ander" type paard.
Kortere benen geeft ook kortere passen, maar als je dat in verhouding tot het paard zelf bekijkt wel degelijk hele ruime passen. En we hebben zeker ook al gehad dat een jury het gewoon niet wilde zien. 5 keer achtereen thuiskomen met winst en eerste en tweede prijzen en dan nog geen 185 punten krijgen in het Z.
Maar goed, het blijft een jurysport en als je daar niet tegen kunt dan vooral niet starten met je koudbloed.

Over het algemeen worden we eerlijk beoordeeld en niet goed is ook op een haflingerwedstrijd niet goed.

Verder zie ik zulke uitslagen ook wel eens voorbij komen op een " niet koudbloeden" wedstrijd hoor.
Dan tref je idd gewoon een gulle jury.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 15:04

Shirley, misschien wel, ik heb niet alles gezien en geschreven. Kan het ook niet beoordelen, ik ben geen jury ook. Maar wij, als organisatie, hebben daar weinig over te zeggen (vind ik). We nodigen bewust nieuwe juryleden uit, waarvan we niets weten.

Fitzroy

Re: Jurering Koudbloedenwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 15:08

Leonoor, ik heb de lijst bekeken em daar zit iig 1 jurylid bij die bekend staat als Sinterklaas en die zit nog laag in verhouding tot de anderen. Dat zegt mij wel genoeg over de andere juryleden.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 15:10

Maar Fitzroy, hoe kunnen wij dat van tevoren weten dan? Ik pik namelijk gewoon mensen uit Concours die in de omgeving wonen en die ga ik bellen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 15:14

Remy schreef:
Zolang je er zelf rekening mee houdt en realistisch naar je eigen rijden kijkt en vooral voor het plezier mee wilt doen aan de koudbloedenwedstrijden zie ik er geen probleem in.
En ik geloof er ook niet in dat koudbloeden op een normale wedstrijd achtergesteld worden, je moet gewoon je punten rijden en kritisch naar jezelf kijken. Die tijd is inderdaad wel geweest maar ik krijg het idee dat het tegenwoordig vaak als excuus gebruikt wordt.
Helemaal mee eens!

Fitzroy, jij hebt wel een erg negatieve kijk op de gang van zaken.
Dat er gemiddeld iets soepeler wordt gejureerd, okay, al is het niet mijn ervaring dat dit 2 winstpunten scheelt. Maar ik durf met zekerheid te zeggen dat het niet gevraagd wordt of er op gezinspeeld wordt bij de organisatie die ik ken in de regio Uden. Ik denk dat dit echt de eigen invulling van een jury is.
Ik kan me wel voorstellen dat je het als jury leuk moet vinden om ernaar te kijken, want een paar uur je irriteren aan dikke billen, ponypassen en zwierende manen lijkt mij een onnodige kwelling.
Wat is jouw ervaring met koudbloeden die je in je ring tussen de paarden hebt zitten? Is dat echt altijd zo belabberd?

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 15:16

Weet iemand hoe het met kruisingen nou precies zit.. Mijn paard is een fries x ?? en er zit dus geen papier bij... mag hij nou wel meedoen aan deze koudbloedwedstrijden (hij is heel modern en zijn behang hebben we er ook afgehaald dus echt fries waardig is hij niet)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 15:22

Bij de wedstrijden die ik ken, zijn kruisingen welkom.

Maar het blijft een gevoelig punt voor sommige deelnemers, dus je moet wat eelt hebben.
Een vriendin die met haar kruising fries mee reed, werd ook elke keer eerste. En dat leverde toch ook de nodige kritiek op dat "het niet eerlijk was".
Maar het is wel eerlijk, ook tussen koudbloeden onderling zit veel verschil in bouw. En haar paard had ook echt wel beperkingen in de gangen en bouw. Ze liet de manen maar los hangen, dat scheelde al iets, dan leek het paard meer op een fries.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 15:29

Grit schreef:
Wat is jouw ervaring met koudbloeden die je in je ring tussen de paarden hebt zitten? Is dat echt altijd zo belabberd?

Nee hoor, Grit, absoluut niet. Maar het is wel gek dat dezelfde combinatie die bij mij net aan wel of geen winst rijdt omdat je gewoon niet meer punten kwijt kunt een week later met dik in de 200 naar huis gaat op een speciale rassenwedstrijd.
Dan klopt er m.i. iets niet.
Ik heb zelf niets tegen koudbloeden of andersoortige paarden (barok, quarter, whatever) laat ik dat voorop stellen. Als mensen goed rijden kun je daar niet omheen en zeker tot het M kunnen ze uitstekend mee. Maar daarna mis je toch vaak een stuk oprichting en zie je een stuwend ipv een dragend achterbeen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 15:32

Niet alleen tussen bepaalde rassen, maar ook tussen de warmbloeden!

Ik heb het ook lastig gehad met mijn vosreus van 1.82 m en 3,5 meter lang in een open 20 x 40 ring, helaas wordt daar ook niet het formaat ring of wedstrijd voor aangepast :P

Ik vind het nog steeds raar dat er aparte wedstrijden zijn dressuur = dressuur, ongeacht ras, kleur, maat ed.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 15:39

Ik heb ook eens een koudbloedwedstrijd gejureerd en heb me daarna behoorlijk moeten verdedigen tegen de organisatie. Want ik had toch wel heel raar gejureerd en moest niet denken dat ik nog eens uitgenodigd zou worden :D Mijn schrijfster ging ook al steeds in discussie, want die vond dat ik rekening moest houden met de beperkingen van het ras. Dat doe ik op een "gewone" wedstrijd ook niet en ik ga op een "raswedstrijd" echt niet anders jureren.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 15:44

Fitzroy schreef:
Als mensen goed rijden kun je daar niet omheen en zeker tot het M kunnen ze uitstekend mee. Maar daarna mis je toch vaak een stuk oprichting en zie je een stuwend ipv een dragend achterbeen.
Dat herken ik wel, vooral in de galop en ook de verruimingen blijven achter tov warmbloedpaarden. Ik vond dat ik op dat gebied vaak gematst werd als ze mij daar nog vijven voor gaven.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 15:45

Grit schreef:
Bij de wedstrijden die ik ken, zijn kruisingen welkom.

Maar het blijft een gevoelig punt voor sommige deelnemers, dus je moet wat eelt hebben.
Een vriendin die met haar kruising fries mee reed, werd ook elke keer eerste. En dat leverde toch ook de nodige kritiek op dat "het niet eerlijk was".
Maar het is wel eerlijk, ook tussen koudbloeden onderling zit veel verschil in bouw. En haar paard had ook echt wel beperkingen in de gangen en bouw. Ze liet de manen maar los hangen, dat scheelde al iets, dan leek het paard meer op een fries.

Haha ow dat eelt heb ik wel hoor :') op mijn vorige stalling werd hij ook genoeg afgekraakt tot hij het goed ging doen op concours toen mocht hij zich wel in eens een fries noemen
Tja los hangen van zijn manen .. wij hebben z'n manen geknipt voor knotjes op de reguliere wedstrijden.. en zijn sokken zijn er dus af wegens medisch oogpunt dus hij ziet er niet echt meer uit als een koudbloed.. maar zo is hij wel gefokt..

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 6783_o.jpg

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 15:52

Fitzroy schreef:
Leonoor, ik heb de lijst bekeken em daar zit iig 1 jurylid bij die bekend staat als Sinterklaas en die zit nog laag in verhouding tot de anderen. Dat zegt mij wel genoeg over de andere juryleden.

Je haalt de woorden uit mijn mond. Deze meneer wordt door door vele verenigingen bewust vaak uitgenodigd....

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 15:58

Zo houdt je wel het calimero effect in stand van koudbloed eigenaren, die op een "normale" wedstrijd minder punten krijgen dan op zon koudbloedenconcours, en zich erg achtergesteld voelen als er wel correct en realistisch beoordeeld wordt.

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:00

Waarop miepen heel veel mensen daar toch over.
We kopen zelf ons paard en we bedenken zelf of we wedstrijden willen rijden. Ik mag toch hopen allemaal voor ons plezier.
We hebben ook allemaal wel eens een meevaller qua jury. Wees gerust komt vanzelf wel weer een tegenvaller houd het mooi in balans.

Mijn ervaring is dat koudbloed wedstrijden vooral gezellig zijn, dat idee heb je ook wel op wedstrijden op een kleinere locatie en daar is iedereen welkom.. Prijzengeld is misschien wat minder interessant maar bij de koudbloedwedstrijden zijn de prijzen ook niet waar je het voor moet doen...
Heb ook een keer een verliespunt weg zien gaan bij een koudbloed wedstrijd. Hoe de proef was weet ik niet maar voor het idee, ook daar gebeurd zoiets.

Dat achterbeen gebruik herken ik ook, dat is gewoon zo. We hebben er wel plezier om.
Op de uitgestrekte draf ook altijd een 5 soms een 4. overleven we wel..

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:04

Ineke_Britt schreef:
Waarop miepen heel veel mensen daar toch over.
We kopen zelf ons paard en we bedenken zelf of we wedstrijden willen rijden. Ik mag toch hopen allemaal voor ons plezier.
We hebben ook allemaal wel eens een meevaller qua jury. Wees gerust komt vanzelf wel weer een tegenvaller houd het mooi in balans.

Mijn ervaring is dat koudbloed wedstrijden vooral gezellig zijn, dat idee heb je ook wel op wedstrijden op een kleinere locatie en daar is iedereen welkom.. Prijzengeld is misschien wat minder interessant maar bij de koudbloedwedstrijden zijn de prijzen ook niet waar je het voor moet doen...
Heb ook een keer een verliespunt weg zien gaan bij een koudbloed wedstrijd. Hoe de proef was weet ik niet maar voor het idee, ook daar gebeurd zoiets.

Dat achterbeen gebruik herken ik ook, dat is gewoon zo. We hebben er wel plezier om.
Op de uitgestrekte draf ook altijd een 5 soms een 4. overleven we wel..

Dat dikgedrukte is absoluut waar.
Het enige jammere daaraan is dat in een aantal gevallen (LEES: nee, niet iedereen) wij als juryleden dan de schuld krijgen dat de punten te laag zijn, omdat wij niet houden van koudbloeden, of dat de middengangen gewoon 'echt niet' beter kunnen (tja, dat kan, maar daar kunnen wij ook niets aan doen), etc. En vervolgens rijden diezelfde mensen op een koudbloedwedstrijd en worden zij door deze (in mijn ogen, opvallend hoge) punten gesteund in (hun) de bovenstaande mening, die in veel gevallen echt niet berust op feiten.
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 24-03-13 16:18, in het totaal 6 keer bewerkt

Poosje81

Wedstrijd van ons in Pesse (10 maart, voor de liefhebbers die het graag checken) ging iemand in de L2 ook met 2 verliespunten naar huis.

Prijzengeld hebben we niet, bekers en linten wel.

Ineke_Britt

fokfanaat schreef:
Zo houdt je wel het calimero effect in stand van koudbloed eigenaren, die op een "normale" wedstrijd minder punten krijgen dan op zon koudbloedenconcours, en zich erg achtergesteld voelen als er wel correct en realistisch beoordeeld wordt.

Maar is dat dan niet aan diegene zelf? Zoveel koudbloedwedstrijden zijn er ook weer niet.
Je moet ze dan al apart opzoeken en reguliere wedstrijden vermijden. Op het moment dat je zo bezig bent ben je er dus wel degelijk bewust van.

Op de kb wedstrijd trouwens ook die vertrouwde 5 voor de uitgestrekte draf.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:11

Ach op een normale wedstrijd waar ik laatst heb gereden had ook bijna iedereen winst,ik geloof dat er maar 2 geen winst hadden.
En de meesten hadden boven de 200 punten gereden.Dus het is overal wel een keertje feest.

Iedereen moet in de dressuursport gewoon goed naar zichzelf blijven kijken en ophouden met vingertjes wijzen.
De ene jury beoordeeld wat positiever en de ander wat negatiever.
Persoonlijke voorkeur mag geen rol spelen,maar juryleden zijn nu eenmaal ook maar mensen.
Als ik ga jureren en er komt een mooi paard met een fijne ruiter de ring binnen dan krijg ik een blij gevoel.
Dan zal je ongetwijfeld toch positiever punten.

En ook al zouden ze daar meer punten krijgen:heel veel plezier er mee!
Ik ga er zelf niet anders door rijden en word er ook niet afgunstig van.
Als alle koudbloedruiters daardoor meer plezier in het rijden krijgen gun ik het ze graag.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:15

Maar wat ik niet helemaal snap. Gaat dressuur niet over je paard in optimale vorm te krijgen? Hetpaard op zijn best laten lopen? Of is het de bedoeling om zo dicht mogelijk bij het totilasplaatje te komen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:16

Ja maar een obectieve jury hoort te beoordelen wat hij ziet en geen rekening te houden met fysieke beperkingen.