L1 wijken minimaal 5 meter dus ik mag geen 10meter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

heidiLOVER

Re: L1 wijken minimaal 5 meter dus ik mag geen 10meter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 23:43

Dat heb ik idd ook eens op mijn protocol gehad dat ik geen 10m mocht wijken en dat het gewoon 5 moest zijn.
Vond het toen ook heel vreemd omdat er idd minimaal staat en geen maximaal.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 23:44

Ja hoor, je mag gerust meer dan 5 meter wijken. Als de inzet en het wijken maar goed is. Er wordt idd min 5 meter gevraagd. Maar, jurys zien ook graag dat je je paard aan beide zijden goed aan het ontwikkelen bent. Als je de ene kant meer laat zien, dus bv 10 meter, is het goed om ook aan de andere kant 10 meter te wijken en daar niet ineens 'maar' 5 en dan met moeite. Gelijk houden aan beide zijdes dus.
Overigens is dit destijds (lang geleden :o ) tijdens de jurybijscholing zo verteld.

miss_lizje

Re: L1 wijken minimaal 5 meter dus ik mag geen 10meter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 00:02

Omdat er minimaal staat, zou er in theorie ook 10 meter gereden mogen worden. Er is veel onduidelijkheid soms wat er nou de bedoeling is in sommige proeven. Heb zelfs meegemaakt dat 2 jury's het totaal niet met elkaar eens waren, en in felle discussie gingen. Als sommige jury's dus al niet op 1 lijn zitten, en het dus beetje onduidelijk in het boekje staat aangegeven is het voor de ruiter soms lastig.

Nog zo'n voorbeeld, van hand veranderen, enkele passen middendraf. Zijn dat er 3, 4 of 5 of voor het gemak even de hele lijn maar pakken?
Ik vind dat sommige dingen dus echt wel duidelijker mogen worden aangegeven.

0Carolien01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:02

5 meter minimaal, je moet gewoon je paard even aanvoelen: als je denkt dat je er nog 1, 2, 3, 4 of 5 meter NETJES aan kunt plakken dan kun je dat doen. Je hebt hierin dus wat speling en 10 meter mag dus ook gewoon.

Jury's zijn allemaal verschillend en dat blijft niet beperkt tot 'enkele passen middendraf' en 'minimaal 5 meter wijken'. De ene jury wil een vlotte proef zien, de andere een wat tammere. De een geeft een Fries bijvoorbeeld wel de punten die hij verdient, de ander zeikt hem af omdat volgens hem 'Friezen niet thuishoren in een dressuurring.' Dit probleem zullen we helaas altijd houden in de dressuur...

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:06

kan het niet zo zijn dat het verkeerd gelezen word?

Ik dacht altijd minimaal 5, dus geen 4.3.2.1. maar minimaal 5..en de rest moet je zelf weten.
Ik deed altijd tot ik mn paard niet meer recht vond gaan, dan liet ik hem recht uit gaan dus de ene keer 10 meter, de andere keer 7 meter bijv.