Laag cijfer op verzorging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 14:23

Ik vind het wel een beetje banketstaaf voor je, ik vind dat de jury je daar niet op mag benadelen.

Ik zelf vlecht de manen altijd. In de zomer was ik de vlekken op de hals ook. In de winter was ik alleen haar hoge witte benen achter en half witte benen voor. En ik was de staart als die vies is.
Ik heb er best veel werk aan, ondanks dat mevrouw heel netjes is op stal gaat ze altijd in de poep en plas plekken liggen. Ik moet dus altijd wassen. En haar staart is erg vol en dik, krijgt ze heel snel pijpenkrullen in, dus moet ik altijd helemaal uitpluizen.

De een heeft er dus veel meer werk aan dan de ander

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 14:37

bigone schreef:
Vind dat het cijfer voor verzorging direct afgeschaft moet worden voor de klasses tot de M, heeft geen bal met goed paardrijden te maken. Gebeurde vroeger zo vaak dat een jury vroeg hoeveel punten er stondden en dan zei, doe maar een 8 voor verzorging want ze heeft toch wel een wp verdient, of net andersom, doe maar een 6. Volgens mij is er geen mens die met een paard wat onder de stront zit op wedstrijd gaat, dus vind de hele regel bullshit, bij de jongere kinderen in de lagere klasses staan ouders te vlechten en combi krijgt de cijfers.

Ben ik het niet met je eens. Verzorging gaat niet alleen om vlechten maar ook om de conditie van je paard! Hoe ziet het paard er uit, zijn de hoeven netjes etc wordt je paard netjes in wedstrijdconditie voorgesteld.
Maar ook het harnachement wordt mee genomen, is het in goede staat en goed passend etc. Hoe vaak zie je niet dat een combinatie gewoon met slecht harnachement rijdt.

Overigens ben ik het met het geven van een 8 of een 6 aan de ene kans wel eens. Het cijfer mag niet mee wegen in het al dan niet rijden van een wp, het gaat om de rijvaardigheid in de proef. Tuurlijk is het oneerlijk maar het geven van een 8 het verschil kan maken tot 178 of 180 vind ik toch best groot. Als de rijvaardigheid van de ruiter niet voldoende is voor een wp moet een goede verzorging daar niet toe mogen leiden.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 15:03

Ufurio4e schreef:
Het voordeel als je de manen vlecht bij je pony is dat de jury de hals beter kan zien en meer expressie bij je pony.
Dus gewoon vlechten!

Dat is ook de rede dat ik vlecht!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 15:04

Evony, hoe vaak heb je van ruiters gehoord dat ze een vier op verzorging kregen vanwege een slecht passend zadel? Ik nog nooit en loop toch al (helaas) heel lang mee. En voor diegene die het hier over expressie had bij je pony, zou hem ook nog een beetje mascara op doen :)) ,grapje, maar ik vind dat het rijden beoordeeld moet worden en iet het feit dat je pony zo'n leuke uitstraling heeft, dan schiet je het doel helemaal voorbij . Gewoon afschaffen en dan hebben we dit gezeur ook niet meer. Vanaf de M krijg je gelukkig geen punten meer hiervoor, volgens mij is het alleen in het leven geroepen om kids bewust te maken van het feit dat je netjes op wedstrijd gaat, dat kan ook anders vind ik, vooral omdat het cijfer meeteld voor wp wat imo gewoon niet deugd.

FriesWytske

Re: Laag cijfer op verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 15:07

Inderdaad, bigone. Als je van je punten van de verzorging afhankelijk bent om een winstpunt te halen, klopt er in mijn ogen iets niet. Je moet de punten met het rijden van de proef verdienen en niet op het laatste punt.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 15:10

Het gaat ook niet om de looks, maar de uitstraling is veel verzorgder.

Sowieso ziet een haf met losse manen er toch vaak wat rommelig uit, omdat de manen, vooral in gallop, echt alle kanten op gaan. Daardoor ziet de aanleuning er vaak ook wat rommelig uit.

Op die manier heeft het wel temaken met expressie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 15:15

Peelie schreef:

Sowieso ziet een haf met losse manen er toch vaak wat rommelig uit, omdat de manen, vooral in gallop, echt alle kanten op gaan. Daardoor ziet de aanleuning er vaak ook wat rommelig uit.

Een goede jury prikt er zo door heen en ziet echt wel of er goed gereden word. Iedereen moet zelf weten wat ze doen, ik ken de truckjes ook wel, knotten met naald en draad en dan zo plaatsten dat lijkt of hij een keurig gebogen nekje heeft, wat bereik je ermee, dat is de boel bedotten en reken maar dat het zo een aantal punten uitmaakt. Gewoon netjes getrokken manen en igv zeer lange manen kun je er een hengstenvlecht in leggen, maakt ook niet uit maar geen punten voor verzorgen is gewoon het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 15:17

bigone schreef:
Vind dat het cijfer voor verzorging direct afgeschaft moet worden voor de klasses tot de M, heeft geen bal met goed paardrijden te maken. Gebeurde vroeger zo vaak dat een jury vroeg hoeveel punten er stondden en dan zei, doe maar een 8 voor verzorging want ze heeft toch wel een wp verdient, of net andersom, doe maar een 6. Volgens mij is er geen mens die met een paard wat onder de stront zit op wedstrijd gaat, dus vind de hele regel bullshit, bij de jongere kinderen in de lagere klasses staan ouders te vlechten en combi krijgt de cijfers.

Helemaal mee eens :j Net als regeltjes in het reglement over reclame uitingen.. Alsof iemand daar beter of slechter van gaat rijden..

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 15:17

Peelie schreef:

Dat ben ik niet met je eens, een beetje jury moet dat wel kunnen zien.
En bovendien is dat niet het geval bij alle Haflingers of andere koudbloeden.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 15:18

En toch is dat makkelijker gezegd dan gedaan.

Ingevlochten ziet er gewoon rustiger uit dan.losse manen.

Daarbij waarom zou je het uitproberen als je weet dat meerendeel van de jurys graag ingevlochten paarden ziet?

Origineel

Re: Laag cijfer op verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 15:20

Dat is zo, daarom vlecht ik wel meestal in.
Maar dat is ook makkelijker gezegd dan gedaan bij deze manen, bijna alles zakt uit wanneer we eindelijk het proefje kunnen starten.

Laurahh

Ook hier iemand met een Haflinger waarbij ik de manen best los kan laten. Ze zijn op 1 lengte en als ik een halsdeken op doe hangen ze mooi naar 1 kant. Toch vlecht ik altijd in, een hengstenvlecht weliswaar aangezien het te lang is voor knotten. Het ziet er veel netter en rustiger uit en is een kleine moeite ;)

Evony

Bigone ik noem slechts de reden waarom de knhs er voor gekozen heeft het punt verzorging mee te nemen en daar kan ik mij persoonlijk wel in vinden.

Neemt niet weg dat het inderdaad verder niks met rijden opzich te maken heeft.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 15:22

invlechten heeft volgens de regelementen de eerste voorkeur. Dat andere mág ook, maar heeft dus geen voorkeur.
Een 6 is voldoende en wordt je niet benadeeld aangezien je je wel aan de regelementen houd.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 15:26

ik snap ook wel dat er jury's zijn die het liever gevlochten zien, ik zou ziezo nooit gaan rijden met die lange dingen los, vind ik alleen maar vervelend.
hier gelukkig nu alles korte manen, gewoon knotten der in stuk makkelijker als hengsten vlechten die uitzakken enzo.

RennyAzzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 15:27

Ik schrijf vaak bij dressuurwedstrijden en ik zie dan vaak dat er een punt vanaf wordt getrokken als de manen niet zijn ingevlochten. Ik heb wel een keer moeten opschrijven dat de jury liever wilde dat de manen werden ingevlochten, zodat de handhouding beter te beoordelen viel. Met losse manen wapperen de manen inderdaad wel wat over de handen heen, zeker als een paard erg lange manen heeft.
Ik heb niet veel ervaring met wedstrijden, aangezien ik zelf geen eigen paard heb, maar als het in het reglement staat, vind ik ook dat je er niet op benadeeld mag worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 15:28

Waarschijnlijk was de jury niet helemaal goed op de hoogte van de reglementen. Jij nu wel, dus een volgende keer als het weer gebeurt kan je de jury gewoon wijzen op de reglementen. Als ik me niet vergis moeten ze die ook bij zich hebben. Althans, de jury waarmee ik regelmatig ging schrijven, had de reglementen altijd bij zich.

En als je je winst moet halen op de verzorging, moet je je maar eens achter de oren krabben. En eens in het boekje lezen waar verzorging allemaal op slaat. Dat heeft ook te maken met de conditie van het paard te maken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 15:33

Janine1990 schreef:
Waarschijnlijk was de jury niet helemaal goed op de hoogte van de reglementen. Jij nu wel, dus een volgende keer als het weer gebeurt kan je de jury gewoon wijzen op de reglementen. Als ik me niet vergis moeten ze die ook bij zich hebben. Althans, de jury waarmee ik regelmatig ging schrijven, had de reglementen altijd bij zich.

En als je je winst moet halen op de verzorging, moet je je maar eens achter de oren krabben. En eens in het boekje lezen waar verzorging allemaal op slaat. Dat heeft ook te maken met de conditie van het paard te maken.

jury juist wel! ts iets minder ;)
invlechten heeft voorkeur, de losse manen naar 1 kant is toegestaan...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 15:34

Een mooie hengstenvlcht staat deze rassen goed en is toch ook gelijk wat sjieker. Eerlijk is eerlijk, ik vind het los ook minder verzorgd staan, al is het klitvrij. En idd zijn de spieren van de hals en hashouding beter te beoordelen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 15:36

superwoman schreef:

Oh, dan heb ik de reglementen denk ik verkeerd gelezen, ik heb ze net als TS geïnterpreteerd in ieder geval. :D

Heb ook een fries gestart, altijd ingevlochten.
Vind het ook veel praktischer dan die manen telkens tussen je vingers en in de war in de teugels.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 15:36

Spieren in de hals beoordelen??? Zijn er nieuwe regels die ik nog niet ken???

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 15:59

superwoman schreef:
Janine1990 schreef:

En daarom hoort het niet anders beoordeeld te worden, want het mag dus. En dan hoort een jury er dus niet bij te zetten dat een paard ingevlochten te zijn. Jury heeft in mijn ogen de reglementen dus niet goed gekend. Want dan wist ze wel dat het mag.

Ik heb er nog nooit commentaar op gehad van een jury, dat ik de manen los heb.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 16:18

Hier is al een heel topic over geweest waaruit bleek dat de reglementen op verschillende manieren opgevat kunnen worden. Zoals jij het ziet, en zoals de jury het heeft gezien (dus dat je jouw pony wél zou moeten toiletteren volgens de regels, alleen je niet aan de voorkeursvolgorde hoeft te houden). De reglementen zullen worden aangepast zodat het duidelijker wordt. Ik heb hierover een mail gestuurd naar de KNHS, en dit was het antwoord.

Ter verduidelijking de mail:

Citaat:
Beste

Deze regel kan op het moment inderdaad anders opgevat worden.

Per 1 april 2013 zal het wedstrijdreglement dressuur hierop worden aangepast.

Met vriendelijke groet,

Angela Joosten

Servicedesk medewerkster

Ledenservice

Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie

De Beek 125, 3852 PL ERMELO

T: 0577- 408 300

F: 0577- 401 725

E : servicedesk@knhs.nl

I : http://www.knhs.nl | http://www.bixiekids.nl | http://www.paardensport.tv | http://www.enjoytheride.nl

DISCLAIMER
Aan de inhoud van dit (e-mail) bericht (waaronder voor het doel van deze disclaimer mede te verstaan eventueel meegezonden bestanden) kunnen geen rechten ten opzichte van de KNHS worden ontleend, tenzij deze rechten door rechtsgeldig ondertekende stukken worden ondersteund. Opvattingen, meningen, opinies en uitingen in dit (e-mail) bericht zijn uitsluitend afkomstig van de auteur van dit bericht en kunnen niet worden toegerekend aan de KNHS. De informatie in dit (e-mail) bericht is van vertrouwelijke aard en alleen bedoeld voor gebruik door de geadresseerde(n). Als u een bericht onbedoeld heeft ontvangen, wordt u verzocht de verzender hiervan in kennis te stellen en het bericht te vernietigen zonder van de inhoud kennis te nemen. Openbaarmaking, vermenigvuldiging, verspreiding en/of verstrekking van de informatie in dit (e-mail) bericht is niet toegestaan

Van:
Verzonden: vrijdag 26 oktober 2012 13:51
Aan: Servicedesk
Onderwerp: Eisen aan manendracht voorkeursvolgorde.

Goedemiddag,

Naar aanleiding van een discussie over reglementen heb ik de volgende vraag:

In de reglementen staat er over het dragen van de manen het volgende geschreven:

Richtlijnen voor de verzorging van het geheel

Conditie en toilettering paard/pony:

Het paard/de pony wordt in wedstrijdconditie voorgesteld. Het al dan niet dragen van hoefijzers is voor de

beoordeling niet van belang. Voor de wijze van het correct toiletteren van het paard/de pony wordt een

aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde. Voor paarden en pony‟s van rassen waarbij een andere

wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, is deze

voorkeursvolgorde uiteraard niet van toepassing.

De manen:

a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met

wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.

b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.

c. Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen.

d. Totaal afgeschoren manen.

Mijn vraag gaat over de dikgedrukte gedeeltes.

Als je de tekst letterlijk neemt zou het betekenen dat de rassen waarbij andere toilettering gebruikelijk is wél moeten voldoen aan de eisen (dus is enkel maandracht toegestaan die onder a,b,c, of d valt), maar zich niet aan de voorkeursvolgorde hoeven te houden.

Dit zou betekenen dat fjorden niet met een rond geschoren boog zouden mogen starten en dat manen áltijd naar een zijde zouden moeten liggen. Manen aan twee kanten van de hals is dan dus niet toegestaan. Ik heb gemerkt dat deze regel niet op deze manier wordt nageleefd over het algemeen. Zelfs bij de meeste juryleden is deze regel nauwelijks duidelijk. Meestal wordt het dus wel toegestaan om met dubbele manenkam en rondgeschoren manen te starten. Terwijl het dus strikt genomen officieel niet is toegestaan.

Of is het zo dat deze regel anders moet worden opgevat?

Dan lijkt het mij handig dat deze regel anders wordt geformuleerd zodat er geen ruimte meer is voor dubbele interpretatie.

Graag hoor ik van u! Alvast bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 16:45

moonfish13 schreef:
Een 6 is voldoende.
Maar ik vind ook dat iemand die met een netjes ingevlochten paard komt best hogere punten mag hebben als een paard met manen los.
Er zit meer werk in imo, dus dat mag beloond worden, stamboek of niet.

Hoezo zit er meer werk in :) ? ik was mijn haflinger elke wedstrijd helemaal zodat manen em staart wit zijn. Ben ruim een uur bezig altijd.

Bedankt iedereen voor de reacties!

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 16:53

Je bent toch niet benadeeld? Een 6 is toch gewoon voldoende? Vind het niet vreemd dat er wat variatie in de cijfers voor verzorging zit, iedereen een 8 geven is wel heel makkelijk. De jury geeft gewoon aan dat de voorkeur uitgaat naar ingevlochten, daarom heb je geen 7 of 8. Omdat je het ook niet 'fout' hebt gedaan, heb je geen onvoldoende.