Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
bigone schreef:Vind dat het cijfer voor verzorging direct afgeschaft moet worden voor de klasses tot de M, heeft geen bal met goed paardrijden te maken. Gebeurde vroeger zo vaak dat een jury vroeg hoeveel punten er stondden en dan zei, doe maar een 8 voor verzorging want ze heeft toch wel een wp verdient, of net andersom, doe maar een 6. Volgens mij is er geen mens die met een paard wat onder de stront zit op wedstrijd gaat, dus vind de hele regel bullshit, bij de jongere kinderen in de lagere klasses staan ouders te vlechten en combi krijgt de cijfers.
,grapje, maar ik vind dat het rijden beoordeeld moet worden en iet het feit dat je pony zo'n leuke uitstraling heeft, dan schiet je het doel helemaal voorbij . Gewoon afschaffen en dan hebben we dit gezeur ook niet meer. Vanaf de M krijg je gelukkig geen punten meer hiervoor, volgens mij is het alleen in het leven geroepen om kids bewust te maken van het feit dat je netjes op wedstrijd gaat, dat kan ook anders vind ik, vooral omdat het cijfer meeteld voor wp wat imo gewoon niet deugd. Peelie schreef:Het gaat ook niet om de looks, maar de uitstraling is veel verzorgder.
Sowieso ziet een haf met losse manen er toch vaak wat rommelig uit, omdat de manen, vooral in gallop, echt alle kanten op gaan. Daardoor ziet de aanleuning er vaak ook wat rommelig uit.
Op die manier heeft het wel temaken met expressie.
bigone schreef:Vind dat het cijfer voor verzorging direct afgeschaft moet worden voor de klasses tot de M, heeft geen bal met goed paardrijden te maken. Gebeurde vroeger zo vaak dat een jury vroeg hoeveel punten er stondden en dan zei, doe maar een 8 voor verzorging want ze heeft toch wel een wp verdient, of net andersom, doe maar een 6. Volgens mij is er geen mens die met een paard wat onder de stront zit op wedstrijd gaat, dus vind de hele regel bullshit, bij de jongere kinderen in de lagere klasses staan ouders te vlechten en combi krijgt de cijfers.
Net als regeltjes in het reglement over reclame uitingen.. Alsof iemand daar beter of slechter van gaat rijden.. Peelie schreef:Het gaat ook niet om de looks, maar de uitstraling is veel verzorgder.
Sowieso ziet een haf met losse manen er toch vaak wat rommelig uit, omdat de manen, vooral in gallop, echt alle kanten op gaan. Daardoor ziet de aanleuning er vaak ook wat rommelig uit.
Op die manier heeft het wel temaken met expressie.
Janine1990 schreef:Waarschijnlijk was de jury niet helemaal goed op de hoogte van de reglementen. Jij nu wel, dus een volgende keer als het weer gebeurt kan je de jury gewoon wijzen op de reglementen. Als ik me niet vergis moeten ze die ook bij zich hebben. Althans, de jury waarmee ik regelmatig ging schrijven, had de reglementen altijd bij zich.
En als je je winst moet halen op de verzorging, moet je je maar eens achter de oren krabben. En eens in het boekje lezen waar verzorging allemaal op slaat. Dat heeft ook te maken met de conditie van het paard te maken.
superwoman schreef:jury juist wel! ts iets minder![]()
invlechten heeft voorkeur, de losse manen naar 1 kant is toegestaan...
superwoman schreef:Janine1990 schreef:Waarschijnlijk was de jury niet helemaal goed op de hoogte van de reglementen. Jij nu wel, dus een volgende keer als het weer gebeurt kan je de jury gewoon wijzen op de reglementen. Als ik me niet vergis moeten ze die ook bij zich hebben. Althans, de jury waarmee ik regelmatig ging schrijven, had de reglementen altijd bij zich.
En als je je winst moet halen op de verzorging, moet je je maar eens achter de oren krabben. En eens in het boekje lezen waar verzorging allemaal op slaat. Dat heeft ook te maken met de conditie van het paard te maken.
jury juist wel! ts iets minder![]()
invlechten heeft voorkeur, de losse manen naar 1 kant is toegestaan...
Citaat:Beste
Deze regel kan op het moment inderdaad anders opgevat worden.
Per 1 april 2013 zal het wedstrijdreglement dressuur hierop worden aangepast.
Met vriendelijke groet,
Angela Joosten
Servicedesk medewerkster
Ledenservice
Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie
De Beek 125, 3852 PL ERMELO
T: 0577- 408 300
F: 0577- 401 725
E : servicedesk@knhs.nl
I : http://www.knhs.nl | http://www.bixiekids.nl | http://www.paardensport.tv | http://www.enjoytheride.nl
DISCLAIMER
Aan de inhoud van dit (e-mail) bericht (waaronder voor het doel van deze disclaimer mede te verstaan eventueel meegezonden bestanden) kunnen geen rechten ten opzichte van de KNHS worden ontleend, tenzij deze rechten door rechtsgeldig ondertekende stukken worden ondersteund. Opvattingen, meningen, opinies en uitingen in dit (e-mail) bericht zijn uitsluitend afkomstig van de auteur van dit bericht en kunnen niet worden toegerekend aan de KNHS. De informatie in dit (e-mail) bericht is van vertrouwelijke aard en alleen bedoeld voor gebruik door de geadresseerde(n). Als u een bericht onbedoeld heeft ontvangen, wordt u verzocht de verzender hiervan in kennis te stellen en het bericht te vernietigen zonder van de inhoud kennis te nemen. Openbaarmaking, vermenigvuldiging, verspreiding en/of verstrekking van de informatie in dit (e-mail) bericht is niet toegestaan
Van:
Verzonden: vrijdag 26 oktober 2012 13:51
Aan: Servicedesk
Onderwerp: Eisen aan manendracht voorkeursvolgorde.
Goedemiddag,
Naar aanleiding van een discussie over reglementen heb ik de volgende vraag:
In de reglementen staat er over het dragen van de manen het volgende geschreven:
Richtlijnen voor de verzorging van het geheel
Conditie en toilettering paard/pony:
Het paard/de pony wordt in wedstrijdconditie voorgesteld. Het al dan niet dragen van hoefijzers is voor de
beoordeling niet van belang. Voor de wijze van het correct toiletteren van het paard/de pony wordt een
aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde. Voor paarden en pony‟s van rassen waarbij een andere
wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, is deze
voorkeursvolgorde uiteraard niet van toepassing.
De manen:
a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met
wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c. Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen.
d. Totaal afgeschoren manen.
Mijn vraag gaat over de dikgedrukte gedeeltes.
Als je de tekst letterlijk neemt zou het betekenen dat de rassen waarbij andere toilettering gebruikelijk is wél moeten voldoen aan de eisen (dus is enkel maandracht toegestaan die onder a,b,c, of d valt), maar zich niet aan de voorkeursvolgorde hoeven te houden.
Dit zou betekenen dat fjorden niet met een rond geschoren boog zouden mogen starten en dat manen áltijd naar een zijde zouden moeten liggen. Manen aan twee kanten van de hals is dan dus niet toegestaan. Ik heb gemerkt dat deze regel niet op deze manier wordt nageleefd over het algemeen. Zelfs bij de meeste juryleden is deze regel nauwelijks duidelijk. Meestal wordt het dus wel toegestaan om met dubbele manenkam en rondgeschoren manen te starten. Terwijl het dus strikt genomen officieel niet is toegestaan.
Of is het zo dat deze regel anders moet worden opgevat?
Dan lijkt het mij handig dat deze regel anders wordt geformuleerd zodat er geen ruimte meer is voor dubbele interpretatie.
Graag hoor ik van u! Alvast bedankt
moonfish13 schreef:Een 6 is voldoende.
Maar ik vind ook dat iemand die met een netjes ingevlochten paard komt best hogere punten mag hebben als een paard met manen los.
Er zit meer werk in imo, dus dat mag beloond worden, stamboek of niet.
? ik was mijn haflinger elke wedstrijd helemaal zodat manen em staart wit zijn. Ben ruim een uur bezig altijd.