Zonder geld kun je niet in de top komen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zonder geld kun je niet in de (dressuur)top komen

Waar
197 (85%)
Niet waar
34 (14%)

Totaal aantal stemmen: 231

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:35

Boompje1985 schreef:
Als je echt talent hebt is geld geen noodzaak je zult misschien meer en beter je best moeten doen als mensen met een hoop geld maar des te meer op trots op te zijn als je het wel bereikt!

_/-\o_

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:35

Je hoeft het zelf niet te hebben zolang iemand anders bereid is om het te betalen :+
De vraag hoe je iemand zo gek krijgt.

Zonder gekheid, zonder sponser geen top. Bijna niemand betaald even wat buitenlandse starts uit zijn kontzak. Dat gaat niet over wat tientjes startgeld, over het transport nog niet eens gesproken.

Het is wel handig dat je (of een familielid) genoeg geld hebt om de eerste stappen naar de top te zetten om een sponsor te kunnen aantrekken.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:36

doortjuhhh96 schreef:
EquiPhoto schreef:
Daar heb je gelijk in. Maar ook op een paard wat niet van jezelf is heb je wel les nodig van iemand die er verstand van heeft, en die kost (vaak) ook genoeg centjes :+

Klopt. Heb je gelijk in. Maar ook daar is altijd wel een oplossing op te vinden toch? Bijvoorbeeld in ruil voor de lessen stallen mesten en dergelijke, er is bijna altijd wel een oplossing voor te vinden! :)

Of je gaat in ruil voor geld stallen uitmesten :+

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:37

Ik denk ook dat je zonder geld niet aan de top komt. Maar wat is de top? Ik zie dat als internationaal rijden. En daar heb je een goed paard, training, accommodatie en vervoer voor nodig. Het startgeld er nog buiten gelaten.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar die moeten geluk en doorzettingsvermogen hebben.
Ik denk dat er zat goede ruiters in Nederland rondlopen die de faciliteiten niet hebben om door te groeien.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:37

Zelfs het gemiddelde paard kost al veel geld :=
En voordat je jezelf in de picture kan spelen bij sponsoren zit er ook al veel geld in training, wedstrijden etc. Auto rijdt echt niet op water :D
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 19-01-13 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:38

doortjuhhh96 schreef:
EquiPhoto schreef:
Daar heb je gelijk in. Maar ook op een paard wat niet van jezelf is heb je wel les nodig van iemand die er verstand van heeft, en die kost (vaak) ook genoeg centjes :+

Klopt. Heb je gelijk in. Maar ook daar is altijd wel een oplossing op te vinden toch? Bijvoorbeeld in ruil voor de lessen stallen mesten en dergelijke, er is bijna altijd wel een oplossing voor te vinden! :)

Of je gaat in ruil voor geld stallen uitmesten :+[/quote]

Zelfde idee :Y)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:38

Sizzle schreef:
Je hoeft het zelf niet te hebben zolang iemand anders bereid is om het te betalen :+
De vraag hoe je iemand zo gek krijgt.

Zonder gekheid, zonder sponser geen top. Bijna niemand betaald even wat buitenlandse starts uit zijn kontzak. Dat gaat niet over wat tientjes startgeld, over het transport nog niet eens gesproken.

Het is wel handig dat je (of een familielid) genoeg geld hebt om de eerste stappen naar de top te zetten om een sponsor te kunnen aantrekken.

Ik sluit ik me helemaal bij aan. Absolute top behalen kost veel geld. Maakt niet uit of het je eigen geld is of sponsoring.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:40

Waar
Ten eerste moet je al een goed dressuur of springpaard kopen
Of je moet t geluk hebben er 1 te mogen rijden voor iemand
Verder natuurlijk de wedstrijden kost geld maar je moet natuurlijk ook vervoer hebben etc
Ik mag bv maar 1x op wedstrijd per maand helaas...
Verder moet ik t nu ook zelf betalen uitgezonderd startpas en brandstof...

ambre

Re: Zonder geld kun je niet in de top komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:45

Uitmesten verdiend natuurlijk ook zoooo goed....
Ik heb een tijdje 2 paarden bij de subtop gestart en dan was ik al 70€ inschrijfgeld kwijt.
Ik leende een jeep en een trailer,diesel erbij was ik op zo'n dag minstens 125€ kwijt.
En dan was 1 paard ook nog niet van mij.
Je mag tegenwoordig al blij zijn als je de kans krijgt een leuk paard te rijden.
Een echte goede brengen ze wel bij een bewezen ruiter,dan is er namelijk meer kans op succes.

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:47

Ik denk dat het allerbelangrijkste is dat je een goede trainer moet zoeken die het beste in jou en je paard als combinatie naar boven kan halen. Zeker als het paard minder getalenteerd zou zijn dan een topsportpaard.
Daarbuiten is het belangrijk dat je investeerd in goed harnachement dat past. Het kan veel verschil maken in je trainingen.
En goede trainingen zijn niet goedkoop.
Verder moet je een hoop doorzettingsvermogen hebben.
Als je aan de top wil geraken zul je toch wedstrijden moeten rijden om hogerop te geraken vanuit de eerste klasses.
Daarvoor moet je vervoer hebben.
Ik heb in de tijd een gepaste auto aangeschaft en een trailer waar ik jaren mee vooruit kan maar het was wel een grapje van 25000€
En ik rijd nieteens wedstrijden. Hiervoor zit je niet eens bij de top .
Denk aan startgeld. verzorging osteo, checkup's voor je paard etc... Ik vrees dat je er met 300 € per maand niet zal komen om aan de top te geraken.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:48

Ik denk dat als je echt talent hebt, geld niet echt nodig is. Dan heb je meer aan een kruiwagen die jou een goed paard aanbiedt waarmee je jezelf in de kijker kan rijden. En dan komt de rest vanzelf; een sponsor die van alles voor je wil betalen enzo. Het maakt het wel een stuk makkelijker als je zelf geld hebt. Maar van de hoeveel 12-jarige dressuurtalentjes die nu op de pony rond scheuren, komen er straks (pak hem beet, over 10 jaar) aan de top?

nancxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 23:00

Wat leuk dat er al zo veel reacties op komen! :j
Ik bedoel niet helemaal geen geld maar meer; weinig geld.. geen geld voor een duur paard en dure begeleiding.
Inderdaad omdat er nu al zo veel jonge ruitertjes zijn met ouders met veel geld die een Z knol onder hun kont en al lessen bij bekende ruiters.. Dat hebben we natuurlijk niet allemaal..
Was ik benieuwd naar jullie meningen/gedachten er over. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:02

Ik denk wel dat je veel geld nodig hebt. Heb onlangs een fijn gesprek gevoerd met iemand waarvan zijn vrouw in de sub top mee draait. 400 euro voor een weekendje wedstrijden. Tja.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:05

Goed les kost gewoon veel geld.
Tenzij je je toevallig hebt weten op te werken van poetsmeisje tot stalruiter is de kans erg klein dat je ergens goedkoop goede begeleiding krijgt.

Moor25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:09

In 99.999 procent van de gevallen heb je veel geld nodig.
Tenzij je echt uitzonderlijk veel talent hebt...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:12

Het is natuurlijk erg makkelijk... maar de echte talenten vinden altijd zo sponsoren.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:31

Het punt is of het talent de kans krijgt om zich te ontplooien.
Veel mensen beginnen op een manege waar matig les gegeven word. Als je ouders als kind het geld niet hebben om een pony te kopen al dan niet met talent heb je al minder kans om goed te leren rijden.
Degene met natuurtalent leert ondanks de matige les toch goed rijden en gaat op een gegeven moment opzoek naar een paard om te rijden.
In veel delen van Nederland is het vinden van een verzorg of bijrijdpaard erg moeilijk. Dus zo'n kind moet het dan ook weer treffen of ze een paard vind en of het een paard is waar ze haar talent mee kan ontplooien of dat het een leuk bospony is.
Dan moet er nog een mogelijkheid tot wedstrijden zijn met zo'n paard. En dan komt toch weer de financiele situatie van de ouders kijken, want echt niet elke ouder heeft het geld om alles wat bij een wedstrijd hoort te betalen.
Dus ik denk echt niet dat talent alles is. Ja als je in de juiste omgeving zit wel. Dan kom je er, maar anders word het heel moeilijk.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 01:44

Ik heb het van redelijk dichtbij meegemaakt, en ja, geld is nodig. Betrof hier een ponyruiter die in het kader gereden heeft, en later ook nog EK voor junioren gereden heeft. Starten op een internationale wedstrijd kost al snel 600 euro aan inschrijfgeld, en dan ben je er nog niet. Daarbij dus ook goed materiaal en goede begeleiding. En als je 12 jaar oud bent zit je nog niet met sponsors, en kun je niet werken om je lessen te betalen, want buiten die pony's goed rijden is er ook nog school.
Verder ken ik nog een geval van een zeer goede dresuurpony (ook diverse jaren hoog ge-eindigd bij de jonge dressuurpony's) die ook het talent heeft om internationaal te gaan. Alleen heeft de eigenaar simpelweg het geld er niet voor.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 01:53

De top is een combinatie van talent en geld.
Het een redt het niet zonder de ander. Dat is in alle sporten zo maar in de paardensport komt het des te harder tot uiting omdat wij niet alleen van onszelf afhankelijk zijn maar ook van een leuk paard. In de basissport kan veel (tot en met Z1). Daarna gaat het toch echt moeilijker worden.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 02:06

Ja, als je echt bij de absolute top wilt horen kom je er niet zonder geld. Laten we wel wezen, met een (bv) 12 jairg Haflingerruintje van 1,43 hoog ga je er niet komen. Je moet ten eerste al een goed en vooral gezond paard hebben, trek daar maar gerust al 10,000 voor uit, minstens.

Dan heb je ook nog goede instructie nodig, tikt ook flink aan. Je paard heeft perfect passend zadel nodig, duur stang-trens hoofdstel met bijpassend duur bit. Jijzelf moet goede kwaliteit en mooie zittende wedstrijdkleding én trainingkleding, vanzelfsprekend komen daar dus ook peperdure laarzen bij kijken.

Dan moet je ook nog over op-en-top trainingsmogelijkheid beschikken, dus minstens binnenbak van 20x60 en als je paardlief in topconditie wil houden ook nog een stapmolen, solarium et cetera et cetera.

Dan nog je startgeld iedere wedstrijd, je trailer, je vervoer.. Tel maar op!

Denk dat ik maar een ander beroep kies en ooit nog wel eens an de B ga beginnen :D

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 02:21

Zonder geld kom je er niet. Aan al die mensen die het over sponsors hebben, wat dacht je waar die sponsors voor zijn? Juist ja, voor het geld! Of deze je nu helpen met het vervoer etc. of je een paard bieden, ze bieden je het geld dat je er zelf niet voor gehad had. En nee met een huis-tuin-en-keuken paard kom je er in de huidige topsport, waar ze in de regel 90% spektakel en 10% correct rijden willen zien, ook niet meer. Vroeger wellicht, als je een werkwillig paard had, zelf talent, en dus een nette proef neer kon zetten die technisch klopte, maar waaraan wellicht het gehele spektakel ontbrak. Kortom, nee zonder geld is het gewoonweg onmogelijk.

Alina1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:31

Ik zeg zonder geld kom je er niet!
Natuurlijk moet je zelf ook talent hebben, maar zonder een getalenteerd paard (zijn duur) lukt het je niet.
Denk verder aan lessen, spullen vervoer etc.
Daarnaast moet je nog voldoende vrije tijd hebben om te trainen.
Voor een 'gewone werknemer' die fulltime of soms nog meer moet werken valt dat niet mee.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:35

Zonder geld raak je niet in de topsport. Dat is gewoon zo. En of dat geld nu van de ruiter zelf komt, de sponsor of de eigenaar van het paard, dat maakt niet uit (staat ook niet in de poll), geld heb je nodig.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:37

Geld speelt wel een belankrijke rol vind ik.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er top ruiters zijn die het em helemaal gemaakt hebben terwijl die gene het ook niet breed had.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:43

ik denk het wel, kijk maar eens naar het verhaal van Ferrari van britt (weet haar boktnaam even niet meer).
pony was onbeleerd maar konvoor de kar en gekocht bij een handelsstal (dacht ik), en nu is ze er NK M1 meegeworden tussen de paarden.
het ligt dus echt aan de ruiter (en misschien moet je ook wel een beetje geluk hebben