Voor de eerste keer op wedstrijd? TIPS?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

larissaleek

Re: Voor de eerste keer op wedstrijd? TIPS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:16

Ja dan word het lastig, bij mij beginnen de zenuwen als ik erop ga pas maar als ik lekker aan het rijden ben gaat het meestal wel een stuk beter.
Anders zou je eens naar andere natuurlijke middelen moeten kijken.

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 21:34

lucifertje schreef:
Losrijden is geheel afhankelijk van je pony. Met de ene reed ik minimaal 3 kwartier los. Had hij ook echt wel nodig en de andere maximaal 20 min. Rijd los zoals je thuis doet. Je moet niet gaan veranderen omdat je op wedstrijd bent!
Zorg ervoor dat je pony netjes gepoetst en gevlochten is. Staart netjes schoon en gekamd en de voetjes schoon.
Zet voor jezelf alles op een rijtje met wat je vooral niet moet vergeten. Dit geeft jezelf heel veel rust voordat je gaat.
Als halthouden thuis niet lukt zal het op wedstrijd ook niet lukken. Concentreer je op de punten die je wel goed kunt dan kan je een lager cijfer bij het halthouden best hebben.
Een gezond paard zal al goed glimmen van zichzelf maar idd zo'n schapenhandschoen werkt goed voor extra glans.
Verder is het allerbelangrijkste dat je plezier hebt op de wedstrijd ongeacht hoe het gaat! Veel plezier en succes!

bedankt voor de tips!
halthouden gaat redelijk, had vorige keer een 6 maar toen ging het beter dan verwacht :)

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 21:35

petitparis schreef:
1. lichtrijden: veel doen en van vaak hand veranderen en leren voelen, in het begin zal je altijd moet en kijken, maar na x-aantal tijd voel je aan wanneer je goed zit of op je binnenbeen lichtrijdt.
2. goede voeding en met een zachte doek of een babydoekje erover gaan, maar geen glansspray's ed buiten op de manen. Je zadel kan ervan gaan glijden
3. Losrijden is paardafhankelijk de ene moet je idd 3kwartier op voorhand beginnen warm draaien even laten stappen en 10 minuten voor het jouw beurt is terug "scherp" zetten. En een ander paard moet je gewoon lichtjes losrijden een kwartier tevoren omdat ze anders te mat zijn.
4. veel oefenen en geduld hebben
5. geen idee, ik geloof minder dan met EV's omdat de galop niet altijd even tactmatig is. Maar als jij het een uitdaging vind en je hebt er plezier aan, waarom niet. Gewoon beseffen dat je misschien niet altijd de waardering krijgt die je verdiend.

Bedankt, het lichtrijden ben ik veel aan het oefenen en gaat gelukkig steeds beter, ik weet hoe het moet enz. maar soms denk ik nu zit ik toch goed? en dan is dat niet zo :)

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 21:36

Mette1998 schreef:
1. Je bedoelt niet doorzitten maar lichtrijden. Gewoon goed kijken en als het buitenbeen omhoog gaat ook gaan staan, oefenen oefenen en oefenen!
2. Als je gewoon goed poetst is dat niet nodig.. Met baby doekjes werkt het altijd goed!
3. Ligt aan je pony, ik rijd hem met springen niet heel lang in anders wordt hij te moe maar met dressuur werk ik hem alvast wat los maar je moet zelf kijken wanneer je denkt dat hij goed los is

bedankt, ja bedoelde lichtrijden *dom*
had het al veranderd haha

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 21:37

Arc_En_Ciel schreef:
Oh ja, ik heb nog een tip voor je!
Maak je voltes mooi vol en rond :j dat ziet de jury graag.

bedankt zal er op letten! :)

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 21:40

larissaleek schreef:
Ik ben dit jaar ook voor het eerst officieel wedstrijden gaan rijden, maar bananen helpen tegen de zenuwen!!

hahahaha nog nooit van gehoord :)
zal het een keer uitproberen

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 21:41

joeluna schreef:
ik heb ook behoorlijk last van zenuwen, maar hoe lang van te voren eet je dat dan want ik krijg net voor de wedstrijd niks door m'n keel

klopt dat heb ik ook altijd,
voor mij is het al wel een jaartje geleden laatste keer ongeveer, maar snap wat je bedoelt haha

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 21:42

BaileyMix schreef:
In ieder geval niets verwachten, dan kan het niet tegenvallen :D Ik ben in november voor het eerst gestart met Zafirah (ook onderling) en dat was draaaaama. Gelukkig geen hoge verwachtingen dus alsnog met een lach de proef geëindigd *D Dus zorg dat je lol hebt!

zal er aan denken,
ik heb er heel veel zin in en verwacht er niks van,
als ze voor mijn gevoel maar haar best doet en braaf loopt dan ben ik dik tevreden ! :)

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:43

Ik volg ook even, start zaterdag voor het eerst met mijn kanonnetje :)

larissaleek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:43

Haha ik snap het ook wel , op zon wedstrijddag kan ik zomaar 3 à 4 uur zonder eten/drinken. Maar dan dwing ik mezelf altijd want dat is natuurlijk niet zo gezond :p

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 21:44

Lysanneex schreef:
Hey,
Ik zal eerst als ik jou was op het goeie been leren rijden, je kijkt naar het voorbeen aan de buitenkant van de bak zegmaar, en als die naar voren is ga je staan, en als hij naar achter is ga je zitten. Als je op het verkeerde been zit, zit je 1 pas door en ga je weer staan-zitten. Anders kan je dit even oefenen met je instructeur?
2. Weten jullie mischien een middel waarvan de vacht van het paard mooi gaat glanzen? (ik heb bij verschillende winkels gekeken, ook bij divoza, maar vindt het op de site niet heel duidelijk staan waar de spray voor is) mischien weten jullie een fijne spray die echt voor de vacht werkt?
Je kan met schapenwol ( verkopen ze in paardenwinkels ) over de vacht van je paard gaan, het helpt echt.

Dat ligt er aan, het verschilt per paard. Ik zou gewoon even kijken naar wat je normaal doet. En dan misschien heel iets langer?

Bij het halthouden laat je je pony eerst heel langzaam stappen, dan kijk je goed naar z'n voorbenen en telt af, en op het punt dat hij goed recht staat neem je hem terug, ga je diep zitten, ect.

Trek je niks aan van die opmerkingen, fjorden kunnen ook dressuur, daar gaat het niet om. Ik zou anders het proefje gewoon een paar keertjes oefenen thuis?

Heel erg veel plezier en succes! x

bedankt!
Ik weet hoe doorzitten moet heb er eingelijk nooit problemen mee gehad, maar sinds dat ik mij nieuwe pony heb vindt ik het iets moeilijker te zien omdat ze soms iets boven het normale tempo loopt. maar bedankt!

ssandyy

xTesslove schreef:

oeeeh spannend haha heel veel sucses en veel plezier!

ssandyy

larissaleek schreef:
Haha ik snap het ook wel , op zon wedstrijddag kan ik zomaar 3 à 4 uur zonder eten/drinken. Maar dan dwing ik mezelf altijd want dat is natuurlijk niet zo gezond :p

klopt, vind het ook altijd wat moeilijker om te eten dan normaal haha

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 21:45

bedankt allemaal voor de reacties!
leuke reacties en met sommige kan ik nog wel wat :)
ik heb er heeeeel veel zin in haha, we zien wel hoe het gaat :)

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 21:47

xTesslove schreef:

je hebt een leuke haf trouwens!
Weet je al welke proeven je moet rijden?
mag ik vragen hoe je die foto's in je profiel krijgt?
ik doe de link van tinipic kopiëren en daarvoor zetten [img]link[/img]
maar als ik dat doe kijk ik op mijn profiel en staat er afbeelding met een kruisje.
haha dacht mischien weet je nog iets anders wat je voor en na de link moet zetten?

larissaleek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:48

Haha stom eigenlijk, maar ik denk al zijn we weer een jaartje verder dan zal dat ook alweer een stuk minder zijn !

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:50

ssandyy schreef:
xTesslove schreef:

oeeeh spannend haha heel veel sucses en veel plezier!

Dankje! Ik verwacht er niks van maar ik hoop gewoon dat hij een beetje braaf is! Het is een haflinger, is 4 en door mij zelf ingereden, dus als het een beetje oke gaat ben ik al helemaal blij :D

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:53

ssandyy schreef:
xTesslove schreef:

je hebt een leuke haf trouwens!
Weet je al welke proeven je moet rijden?
mag ik vragen hoe je die foto's in je profiel krijgt?
ik doe de link van tinipic kopiëren en daarvoor zetten [ [url=link]Afbeelding[/url] ]
maar als ik dat doe kijk ik op mijn profiel en staat er afbeelding met een kruisje.
haha dacht mischien weet je nog iets anders wat je voor en na de link moet zetten?

Dankjewel!

Ja proef 3 en 4. Ik start za + zo dus 2x 3 en 2x 4. (in de B).

Ehm ik doe het via mijnalbum. Je moet niet de link kopieren die in de balk staat, maar de URL die je krijgt als je klikt op ''link naar foto / albom'' ofzoiets. En die zet je dan tussen [img]-[/img]. Bij mij werkt dat altijd wel gewoon, maar hoe het bij tinypic zit weet ik niet. Bokt mag ook wel is iets doen aan die onhandige manier van fotos plaatsen! Gewoon zo een knop met ''bladeren'' wil ik!

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 21:58

tessalove

okee leuk, veel suces!
dankje,
ja inderdaad dat wil ik ook dit is heel onhandig haha

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:31

Vooral gaan genieten. En als je een fout maakt, daar niet aan blijven denken. Maar gewoon verder gaan met je proef.