Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Varekaj schreef:Dat begrijp ik, maar ik struikel erover dat TS afgroet omdat het paard niet lekker loopt, dat zal ze ook wel tegen de jury gezegd hebben. Vind het nogal speciaal dat de jury dan na de proef daar net op gaat doorhameren.
Ik ben akkoord dat TS op haar taalgebruik had moeten letten, dat past inderdaad niet in de wedstrijdring, laat dat duidelijk zijn. Het stoort me alleen dat een jurylid eerst gaat overhalen om toch te rijden en dan nadien met zulk commentaar komt aanzetten. De proef telt toch niet meer mee lees ik hierboven. Moest ze er dan ook zo nodig op doorgaan? Had ze dat niet na de proef kunnen doen, de TS even apart nemen en er dan even over praten?
Moest ik jurylid zijn, en iemand wil afgroeten omdat die zelf aanvoelt dat het niet lekker gaat maar die rijdt uiteindelijk dan toch (niet meer voor punten), dan zou ik het net wat vriendelijker aanpakken en niet iemand erg streng gaan aanpakken. Al blijft het apart dat een paard met een neurologisch probleem toch in de ring verschijnt maar dat is keuze van de TS.
Het is ook een taak als jurylid om je grenzen te kennen. Ruiters moeten beleefd blijven naar de jury toe, maar daar mag tegenover staan dat als de jury merkt dat het gesprek uitdraait op ruzie/discussie, dat die dan zo verstandig moet zijn om tijdelijk af te kappen zodat er net geen uitbarstingen komen. Dit voorval zal ze jury ook meegenomen hebben naar andere proeven en het blijft een mens dus beïnvloeding is altijd mogelijk, ook al doen ze nog zo hun best onpartijdig te lijken.
Vind het alleen nogal aparte manier van handelen van dit jurylid. Natuurlijk moet je ingrijpen als je dingen ziet die niet door de beugel kunnen en onbeschoft gedrag naar paard, juryleden of andere ruiters niet ongemoeid laten. Maar langs de andere kant is het ook wel ergens de taak om de vrede te bewaren nee? melrovers schreef:Maar ook daar zijn we het over eens, ze had gewoon niet moeten starten. Toen ze een rondje door de ring was gegaan wilde ze ook niet starten en dat vertelde ze de jury ook en ze had zich niet over moeten laten halen door de jury om toch te rijden. En ik had er een stokje voor moeten steken. Allemaal waar.
We probeerden de jury te overtuigen dat het paard echt heel braaf was en juist altijd goed luistert en dat het dus echt wel iets fysieks moest zijn maar daar wilde ze niks van horen.
Zooist schreef:Dat laatste vind ik eigenlijk heel erg.
" kijk, het ligt niet aan mij, mijn paard heeft ergens pijn dus het is zijn schuld!"
Misschien toch eens in overweging nemen of het wel zo eerlijk is naar het dier om dit te willen.
Ga eens na waarom je eigenlijk wedstrijd rijdt!
listiglistje schreef:melrovers schreef:Maar ook daar zijn we het over eens, ze had gewoon niet moeten starten. Toen ze een rondje door de ring was gegaan wilde ze ook niet starten en dat vertelde ze de jury ook en ze had zich niet over moeten laten halen door de jury om toch te rijden. En ik had er een stokje voor moeten steken. Allemaal waar.
We probeerden de jury te overtuigen dat het paard echt heel braaf was en juist altijd goed luistert en dat het dus echt wel iets fysieks moest zijn maar daar wilde ze niks van horen.
En terecht een jury verwacht dat je met een fit paard in de ring komt wat aan de hulpen staat, anders moet je niet starten! (in dit geval ben je toch zelf doorgereden, eigen keuze!)
Een jury beoordeeld wat hij/zij op dat moment ziet en dat zal zo te horen niet veel soeps zijn geweest, vandaar het commentaar.
Een jury is geen veearts en kan er niet in kijken, een jury beoordeeld het gaan van het paard in combinatie met de ruiter.
Maar TS gedrag is sowieso niet goed te praten en not done tegen officials, laat het een wijze les zijn voor de toekomst.
Loopt het paard met losrijden al niet fijn/goed opladen en naar huis....
listiglistje schreef:Nou Zooist volgens mij staat er nu op de voorpagina bovenaan een overleden GP paard met een neurologische afwijking (ook al ten tijde van de GP)
De mijne heeft ook een neurologische aandoening en die doet het meer dan aardig in de sport, tevens ken ik nog een heel aantal tot zelfs op het hoogste nivo...
Dus over het medische aspect ga ik niet (ver)oordelen, daarin zit heel veel verschil kan ik je vertellen!
Maar als je op het losrijterrein al merkt dat het mis is, moet je als ruiter zelf een wijs besluit nemen, direct stoppen, opladen en naar huis! Dan rijd je niet door...
Varekaj negatieve kritiek is nooit leuk, maar ts zal er vast niet fijn op hebben gezeten als haar paard zo bout liep op dat moment,
dat een jury daar advies/commentaar over geeft kan ik goed begrijpen, zekers als ts toch nog de proef rijdt na te hebben afgegroet.