gediskwalificeerd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 11:50

Dat begrijp ik, maar ik struikel erover dat TS afgroet omdat het paard niet lekker loopt, dat zal ze ook wel tegen de jury gezegd hebben. Vind het nogal speciaal dat de jury dan na de proef daar net op gaat doorhameren.

Ik ben akkoord dat TS op haar taalgebruik had moeten letten, dat past inderdaad niet in de wedstrijdring, laat dat duidelijk zijn. Het stoort me alleen dat een jurylid eerst gaat overhalen om toch te rijden en dan nadien met zulk commentaar komt aanzetten. De proef telt toch niet meer mee lees ik hierboven. Moest ze er dan ook zo nodig op doorgaan? Had ze dat niet na de proef kunnen doen, de TS even apart nemen en er dan even over praten?
Moest ik jurylid zijn, en iemand wil afgroeten omdat die zelf aanvoelt dat het niet lekker gaat maar die rijdt uiteindelijk dan toch (niet meer voor punten), dan zou ik het net wat vriendelijker aanpakken en niet iemand erg streng gaan aanpakken. Al blijft het apart dat een paard met een neurologisch probleem toch in de ring verschijnt maar dat is keuze van de TS.

Het is ook een taak als jurylid om je grenzen te kennen. Ruiters moeten beleefd blijven naar de jury toe, maar daar mag tegenover staan dat als de jury merkt dat het gesprek uitdraait op ruzie/discussie, dat die dan zo verstandig moet zijn om tijdelijk af te kappen zodat er net geen uitbarstingen komen. Dit voorval zal ze jury ook meegenomen hebben naar andere proeven en het blijft een mens dus beïnvloeding is altijd mogelijk, ook al doen ze nog zo hun best onpartijdig te lijken.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 11:58

Varekaj schreef:
Dat begrijp ik, maar ik struikel erover dat TS afgroet omdat het paard niet lekker loopt, dat zal ze ook wel tegen de jury gezegd hebben. Vind het nogal speciaal dat de jury dan na de proef daar net op gaat doorhameren.

Ik ben akkoord dat TS op haar taalgebruik had moeten letten, dat past inderdaad niet in de wedstrijdring, laat dat duidelijk zijn. Het stoort me alleen dat een jurylid eerst gaat overhalen om toch te rijden en dan nadien met zulk commentaar komt aanzetten. De proef telt toch niet meer mee lees ik hierboven. Moest ze er dan ook zo nodig op doorgaan? Had ze dat niet na de proef kunnen doen, de TS even apart nemen en er dan even over praten?
Moest ik jurylid zijn, en iemand wil afgroeten omdat die zelf aanvoelt dat het niet lekker gaat maar die rijdt uiteindelijk dan toch (niet meer voor punten), dan zou ik het net wat vriendelijker aanpakken en niet iemand erg streng gaan aanpakken. Al blijft het apart dat een paard met een neurologisch probleem toch in de ring verschijnt maar dat is keuze van de TS.

Het is ook een taak als jurylid om je grenzen te kennen. Ruiters moeten beleefd blijven naar de jury toe, maar daar mag tegenover staan dat als de jury merkt dat het gesprek uitdraait op ruzie/discussie, dat die dan zo verstandig moet zijn om tijdelijk af te kappen zodat er net geen uitbarstingen komen. Dit voorval zal ze jury ook meegenomen hebben naar andere proeven en het blijft een mens dus beïnvloeding is altijd mogelijk, ook al doen ze nog zo hun best onpartijdig te lijken.

Als ik deze post zo lees, heb je weinig vertrouwen in het jurycorps ;)

zilverkenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 12:01

Jury, bedankt voor je uitleg!

Hoe ik kon weggalopperen? Ten eerste was de galop niet het probleem, en ten tweede had ik haar helemaal lange teugel gegeven en wilde mijn paard denk ik ook wel weg van de spanning die er hing.

Verder: ik had inderdaad gewoon beleefd moeten blijven, maar dat bleef ik in eerste instantie ook. Maar ze bleef maar doorgaan over wat voor slechte ruiter ik wel niet was en ik kon het niet meer aan. Heb dat ook aangegeven en wilde wegrijden, maar toen riep ze me terug op zo'n manier van: ik duld geen tegenspraak en jij hebt maar te luisteren naar mij, ik heb hier de autoriteit.
Wat ook deels waar is natuurlijk. Maar als ze me gewoon had laten gaan was er niks aan de hand geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:08

femiaans: Heb wel vertrouwen in het jurykorps hoor :j Vind het alleen nogal aparte manier van handelen van dit jurylid. Natuurlijk moet je ingrijpen als je dingen ziet die niet door de beugel kunnen en onbeschoft gedrag naar paard, juryleden of andere ruiters niet ongemoeid laten. Maar langs de andere kant is het ook wel ergens de taak om de vrede te bewaren nee?
De manier waarop kan ook erg veel verschil uitmaken, vandaar dat ik me afvraag: Had dit jurylid het niet beter op een andere manier aangepakt? Kan het zomaar dat ze je overhalen om tegen je gevoel een proef te rijden en dan achteraf zo handelen?

Het verhaal heeft 2 kanten en jammer dat we de versie van het jurylid zelf nooit zullen horen maar goed. Op zich is het wel erg leerzaam om te zien hoe iedereen hier tegenaan kijkt, ben ook blij dat enkele juryleden op bokt hun visie meegeven vanuit dat standpunt. Het jurylid heeft binnen de functie waarschijnlijk gewoon correct gehandeld maar is als mens misschien ook wel gewoon in de fout gegaan net zoals TS en beiden hebben zich laten meeslepen door de situatie.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:10

Begrijp ik het goed dat je afgegroet had en dus aangegeven dat je de proef had beeindigd?
Als dat dus zo is, dan snap ik werkelijk niet waar de jury zich druk over maakte. Als ik deze beslissing maakte, dan was daarmee de proef afgelopen en verwacht ik van een jury dat deze mijn beslissing respecteert. In mijn ogen is het dan niet juist dat de jury de amazone probeert over te halen toch te starten. De proef is al gestopt. Einde verhaal. Zo zie ik het tenminste. Wat daarna gebeurd is, is triest voor alle partijen. Maar gedane zaken nemen geen keer.
Ik zou zeggen, met een paard met problemen, moet je je bedenken of je uberhaupt nog de wedstrijdring in wilt rijden, ook al is hij vaak wel in orde. Omdat het kennelijk niet van te voren te voorspellen is, zou ik niet meer het risico willen lopen dat het in de ring onverwacht mis gaat. Dat is voor jezelf niet leuk, voor je paard niet en ook voor de jury niet. Succes verder met je paard.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:14

Ik ben het eens met Varekaj en deels met Vur - de jury heeft niet het recht een combinatie te vragen de proef nogmaals te rijden als de amazone besluit - om welke reden dan ook - af te groeten.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:16

Ik wil ook iedereen bedanken die hier uitleg over heeft gegeven. En de visie van anderen, buitenstaanders die er niet bij waren, is altijd fijn. Dat zet dingen duidelijk in perspectief. En deze fout zal niet meer gemaakt worden, dat moge duidelijk zijn. En grote mond tegen een jury vind ik zelf absoluut ook not done. Als je het niet met de jury eens bent heb je toch gewoon te slikken wat gezegd wordt. Maar daar zijn we het volgens mij allemaal over eens.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:18

Misschien dat Varekaj niet zovee vertrouwen heeft in het jurycorps omdat ze uit België komt en iedereen daar maar kan jureren? Niet zoals bij ons met bepaalde toelatingseisen en een cursus.

Maar om op het verhaal terug te komen: volgens mij was TS haar proef nog niet begonnen maar reed ze eerst wat rondjes om daarna aan te geven dat ze niet wilde starten. Ik zie dat ook wel eens en vraag mensen dan toch om te starten, het kan immers altijd meevallen en zo snel rijd je geen verlies (althans niet bij mij)
Vervolgens kon jurylid niet zien dat het paard wat mankeert, want waarom ga je er anders mee de ring in en vond ze de rijstijl van TS niet echt geweldig. Daar maakte ze opmerkingen over en dit escaleerde. Een jurylid uitmaken voor stom wijf en weggalopperen getuigt imo van zo weinig respect dat ik een diskwalificatie meer dan terecht vind. Zijn we allemaal alweer het geval Richard vergeten? Met dit soort dingen begint het. Ik hoop voor je dat het niet in de tuchtcommissie terecht komt en alleen afgedaan wordt met een schriftelijke berisping.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 01-01-13 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:19

zilverkenny, vervelend dat je wedstrijd zo verlopen is.
Denk typisch geval van niet fouten van beide partijen.

Het heeft overigens geen zin om een brief voor de KNHS te hebben met daarin de afwijking van je paard.
Reden, op het moment dat je met een paard aan de start verschijnt dient het gezond te zijn.
Aan de ruiter de keuze om die dag wel of niet te starten als de combinatie iets dwars zit,
net zo goed als dat je tijdens je proef nog de kans hebt om af te groeten.
Helaas heb jij je over laten halen en kreeg dit een heel rottig staartje.
Verder was het wijzer geweest het commentaar inwendig schoorvoetend aan te horen en ja te hebben gemompeld.
(ook al was je het er niet mee eens, ipv nu gepleegde acties.)

Zou ook proberen netjes in contact te komen met betreffende jury, desnoods via iemand van de vereniging
(als ze daar vaker jureerd), om dit netjes uit te praten.
Want 1 dan is dat rot gevoel allicht weg, bovendien weet je nooit waar en wanneer je elkaar weer tegen komt en het is ook fijn voor andere ruiters als dit soort dingen netjes opgelost worden.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:22

Oreo schreef:
Sorry, maar wat doet een paard met een dergelijk probleem in een wedstrijdring? Buiten dat het voor het paard niet helemaal eerlijk is, lijkt het me ook nogal gevaarlijk voor zowel paard als ruiter....

Dat is ook het eerste wat ik me af vraag?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:26

melrovers schreef:
Maar ook daar zijn we het over eens, ze had gewoon niet moeten starten. Toen ze een rondje door de ring was gegaan wilde ze ook niet starten en dat vertelde ze de jury ook en ze had zich niet over moeten laten halen door de jury om toch te rijden. En ik had er een stokje voor moeten steken. Allemaal waar.
We probeerden de jury te overtuigen dat het paard echt heel braaf was en juist altijd goed luistert en dat het dus echt wel iets fysieks moest zijn maar daar wilde ze niks van horen.

Dat laatste vind ik eigenlijk heel erg.

" kijk, het ligt niet aan mij, mijn paard heeft ergens pijn dus het is zijn schuld!"

Misschien toch eens in overweging nemen of het wel zo eerlijk is naar het dier om dit te willen.
Ga eens na waarom je eigenlijk wedstrijd rijdt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:34

Vind het wel netjes, als er toch tijd genoeg is, dat het jurylid dan alsnog de kans geeft om buiten wedstrijd de proef te rijden. Zo doet
Ik rij zelf ook (nog) geen wedstrijden en ik moet zeggen, tot op heden nog geen onredelijke juryleden gezien als ik mee ga om te groomen. Soms heb ik wel wat mijn twijfels over de quotering maar ik kan me meestal wel vinden in de commentaar op de coupon.

Vind het inderdaad jammer dat er hier geen systeem bestaat zoals in Nederland maar ik ga er wel van uit dat als er commentaar komt van een jurylid, dat die dat ook goed kunnen onderbouwen. Mijn instructie is zelf ook jurylid, misschien dat dat helpt omdat zij ook regelmatig aanhaalt hoe zij het moeten bekijken als jurylid op wedstrijd en waar ze op letten.

De grote mond van TS, het wegrijden in galop: volledig akkoord dat dit bestraft wordt. Dit is geen correcte manier van handelen, toont geen respect naar de jury toe en is ook geen goed voorbeeld van sportiviteit en naar andere ruiters toe.
Als er tijd en ruimte was vind ik het netjes dat de jury ook de kans geeft om de proef alsnog te rijden, al dan niet buiten wedstrijd. daar zit vermoed ik het idee achter dat je alles moet proberen afsluiten met een positieve ervaring voor paard en ruiter.
Ik stoor me er alleen aan dat de jury achteraf dan alsnog zo streng is. Als iemand afgroet en die rijdt dan alsnog de proef kan je wel vermoeden dat de ruiter toch ook niet 100% lekker zit. Het was voor iedereen leuker geweest als het op een andere manier was aangepakt ipv gaan opsommen wat er allemaal slecht is. Je laat je overhalen, zit waarschijnlijk met twijfel en dan krijg je dat op je bord, wie zou zich daar wel goed bij voelen?

ik zeg niet dat de jury fout gehandeld heeft maar de manier van communiceren had wel anders kunnen verlopen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:35

Probeer positief met kritiek om te gaan .Er iets mee te doen , ook al denk dat je het zelf allemaal al wel weet , stel je er open voor , het is door deze jury volgens mij met de beste bedoelingen gegeven .
Maar wat ik zie is dat je zelf nog een heleboel moet leren en dat een paard met een probleem rijden ook niet voor iedereen is weggelegd en misschien inderdaad niet de ring meer in moet . Zeker niet als je er niet mee om kunt gaan .
Het zal in ieder geval niet steigeren omdat het geen controle over de spieren meer heeft, want dan kwam het niet van de grond.
Accepteer dat er heel veel mensen zijn in de paardensport waar je nog heel veel van kunt leren en die misschien best een gevoelige snaar bij je zullen raken maar dat met de beste bedoelingen doen .
Alleen dan heb je de mogelijkheid om te groeien en beter te leren rijden .
Bewaar je kalmte , probeer het te begrijpen en wees blij dat mensen de moeite willen nemen om je die kritiek te geven en je vooruit te willen helpen .
Het geeft geen pas om op deze manier met kritiek om te gaan . Ik denk dat de beslissing van de jury terecht is en dat je heel erg goed naar jezelf moet gaan kijken en naar je rijden.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:38

Zooist schreef:
Dat laatste vind ik eigenlijk heel erg.

" kijk, het ligt niet aan mij, mijn paard heeft ergens pijn dus het is zijn schuld!"

Misschien toch eens in overweging nemen of het wel zo eerlijk is naar het dier om dit te willen.
Ga eens na waarom je eigenlijk wedstrijd rijdt!

Er is geen sprake van het paard de schuld geven, dat zou wat raar zijn. Maar er zat het paard iets dwars, ze wilde niet lopen. En dat was het moment dat ze eigenlijk gelijk had moeten stoppen en het paard naar huis had moeten brengen. Dat is een hele stomme inschattingsfout. En zoals eerder gezegd, het gaat bijna altijd gewoon goed, en het is nog nooit eerder voorgekomen dat ze de ring in ging in een periode dat het wat minder ging omdat het thuis in de trainingen dan al tot uiting kwam en dan doe je gewoon even een stapje terug en ga je niet op wedstrijd. En uiteraard staat het paard onder controle van een dierenarts en nogmaals, die geeft groen licht voor de manier waarop dit paard getraind wordt. De dierenarts komt in ieder geval woensdag weer voor controle. Maar voorlopig staat ze gewoon lekker in de wei en na donderdag zien we wel weer verder.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:40

Nou Zooist volgens mij staat er nu op de voorpagina bovenaan een overleden GP paard met een neurologische afwijking (ook al ten tijde van de GP)
De mijne heeft ook een neurologische aandoening en die doet het meer dan aardig in de sport, tevens ken ik nog een heel aantal tot zelfs op het hoogste nivo...
Dus over het medische aspect ga ik niet (ver)oordelen, daarin zit heel veel verschil kan ik je vertellen!

Maar als je op het losrijterrein al merkt dat het mis is, moet je als ruiter zelf een wijs besluit nemen, direct stoppen, opladen en naar huis! Dan rijd je niet door...

Varekaj negatieve kritiek is nooit leuk, maar ts zal er vast niet fijn op hebben gezeten als haar paard zo bout liep op dat moment,
dat een jury daar advies/commentaar over geeft kan ik goed begrijpen, zekers als ts toch nog de proef rijdt na te hebben afgegroet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:48

Listinglistje: Dat wil ik net duidelijk maken. Top van de jury dat ze alsnog mocht rijden (TS beslist toch echt zelf of ze zich laat overhalen of niet) maar dan vind ik het wel ergens ongepast dat er op zo'n manier naar TS gecommuniceerd wordt over haar manier van rijden. Je moet als jurylid toch ook rekening houden met HOE je iets overbrengt naar je deelnemers? Ik ga er ook van uit dat het niet kwaad bedoeld was, maar de boodschap had misschien net wat anders verpakt kunnen worden.

Het maakt een immens verschil als je in zo'n geval begrijpend en vriendelijk advies gaat geven en info gaat inwinnen dan wanneer je even grofweg gaat opsommen wat er allemaal fout is om er dan achteraan te plakken "meisje, je bent slecht voor je paard". Uit negatieve feedback kan en moet je inderdaad leren, het is alleen een kunst om het ook aanvaardbaar over te brengen.

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:54

Tja ik kan de jury eigenlijk wel een beetje begrijpen....

Een paard wat staakt en vervelend doet moet je ook voorwaarts rijden anders blijft hij lastig doen, dus groot gelijk en eigenlijk heel reeel en netjes dat de betreffende jury de moeite doet om het uit te leggen.
Dat jij het daar niet mee eens bent omdat het betreffende paard een neurologisch probleem heeft is heel vervelend maar jouw probleem ik snap namelijk niet dat je met een 'ziek' paard op wedstrijd gaat, dat is toch ook helemaal niet eerlijk?
Lijkt mij min of meer dat de spanning voor een paard met neurlogische problemen op wedstrijden zo dus danig veel word dat hij gaat staken en dat is absoluut niet de fout van het paard dan nog van de jury.
Dat jij een grote mond geeft tegen een jury lid die jou op jouw fouten wijst vind ik ook heel erg jammer en ordinair dus dat vind ik ook wel een diskwalificatie waard, niet alleen tegen over de jury maar ook voor alle mensen die dit mee hebben gekregen, ik vind dat echt zeer ordinair.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:55

listiglistje schreef:
melrovers schreef:
Maar ook daar zijn we het over eens, ze had gewoon niet moeten starten. Toen ze een rondje door de ring was gegaan wilde ze ook niet starten en dat vertelde ze de jury ook en ze had zich niet over moeten laten halen door de jury om toch te rijden. En ik had er een stokje voor moeten steken. Allemaal waar.
We probeerden de jury te overtuigen dat het paard echt heel braaf was en juist altijd goed luistert en dat het dus echt wel iets fysieks moest zijn maar daar wilde ze niks van horen.

En terecht een jury verwacht dat je met een fit paard in de ring komt wat aan de hulpen staat, anders moet je niet starten! (in dit geval ben je toch zelf doorgereden, eigen keuze!)

Een jury beoordeeld wat hij/zij op dat moment ziet en dat zal zo te horen niet veel soeps zijn geweest, vandaar het commentaar.
Een jury is geen veearts en kan er niet in kijken, een jury beoordeeld het gaan van het paard in combinatie met de ruiter.

Maar TS gedrag is sowieso niet goed te praten en not done tegen officials, laat het een wijze les zijn voor de toekomst.
Loopt het paard met losrijden al niet fijn/goed opladen en naar huis....

helaas denken sommige jury's wel dat ze veearts zijn. ik ben 4x weggestuurd met je paard loopt kreupel/ er mankeerd wat aan je paard en 1 zei zelfs dat ik zielig was voor mijn paard en mijn paard niet waardig was

toen was ik klaar met de dressuur. DA heeft haar op wedstrijdterein direct nagekeken ( moest van die jury, anders mocht ik niet springen ) niks aan de hand. Ze loopt zoals een draver altijd loopt en ik moest volgens de DA blij zijn dat ze iets deed wat leek op galop. Jury's zien het soms een beetje teveel vanuit een standaard beeld. een bepaald pasje hoort bij een bepaald ras.

ik kon toen wel iets bij mijn protocol krijgen met verklaring van de DA dat dit haar pasje was, kan jij dat er niet ook bij krijgen? heb ik toen niet gedaan, moest dan ook nog vrijstelling voor de regumate aanvragen ,werd me iets te duur

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:01

listiglistje schreef:
Nou Zooist volgens mij staat er nu op de voorpagina bovenaan een overleden GP paard met een neurologische afwijking (ook al ten tijde van de GP)
De mijne heeft ook een neurologische aandoening en die doet het meer dan aardig in de sport, tevens ken ik nog een heel aantal tot zelfs op het hoogste nivo...
Dus over het medische aspect ga ik niet (ver)oordelen, daarin zit heel veel verschil kan ik je vertellen!

Maar als je op het losrijterrein al merkt dat het mis is, moet je als ruiter zelf een wijs besluit nemen, direct stoppen, opladen en naar huis! Dan rijd je niet door...

Varekaj negatieve kritiek is nooit leuk, maar ts zal er vast niet fijn op hebben gezeten als haar paard zo bout liep op dat moment,
dat een jury daar advies/commentaar over geeft kan ik goed begrijpen, zekers als ts toch nog de proef rijdt na te hebben afgegroet.

Het gaat mij om de zin die ik quote waarin gezegd wordt dat ze de jury wilden overtuigen dat het bij het paard iets fysieke was.

Het gaat me er niet om of een paard wel of niet iets mankeert maar op het moment dat het pijn vertoont ( staken) ga je niet aantonen richting een jury dat dat zo is, dan haal je je schouders op en ga je bij jezelf te rade waar je mee bezig bent en of je niet nog eens in overleg moet met je da of het inderdaad wel diervriendelijk en haalbaar is om van een dier met een aandoening in deze mate een prestatie te willen neerzetten. Het paard geeft iig een reactie die wellicht zegt dat het toch iets teveel is?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:05

Dat ben ik met je eens, bij staakgedrag/pijn direct stoppen.

zilverkenny

Re: gediskwalificeerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 13:07

Er is nergens gezegd dat er sprake is van PIJN...

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:08

zilverkenny schreef:

Je zegt zelf dat hij neurlogisch niet goed is, dat is net zo goed een vorm van pijn!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:09

zilverkenny schreef:

nee je paard staakt voor de lol :+

Als het geen pijn is waar staakt je paard dan door....de ruiter?

zilverkenny

Re: gediskwalificeerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 13:12

Vergeet wat ik heb gezegd dan, dit gaat anders een discussie worden die toch niks uit gaat halen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:13

@ ll: En dan zit de jury toch goed ;)