Wondes door sporen: toegestaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: Wondes door sporen: toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 14:49

Ik ben me bewust van algemeen dierenleed en ik kan dat ook wel relativeren. Maar in de sport vind ik dat men een voorbeeld dient te stellen en ik vind het straf dat men vers bloed gewoon laat passeren.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:53

Ik ken eenpaard en die is met stang en trens gereden. Niks verkeerd ofzo. Maar er is te ruw mee omgegeaan en toen is er bijna 10cm van zn tong afgestorven en nu mist die dat

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:05

Maureen95 schreef:
Ik ken eenpaard en die is met stang en trens gereden. Niks verkeerd ofzo. Maar er is te ruw mee omgegeaan en toen is er bijna 10cm van zn tong afgestorven en nu mist die dat

Wat heeft dat met dit topic te maken...

Het gaat hier btw ook om de springsport en daar gelden andere FEI regels voor TIJDENS de rit als voor de dressuur.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:31

Ik denk dat je dit bedoelt? :)
Afbeelding
Duidelijk zichtbaar imo..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 15:32

Daar is het te zien, maar op het einde waren er meer vlekken en ze waren ook groter.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:39

pff triest

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:42

Heel vaak laten ze dan een vakje staan met scheren, tegen het open rijden

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 15:43

Dat heb ik inderdaad bij meerdere paarden gezien gisteren.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:45

Het eerste wat ik denk is dat sommige mensen altijd iets meer mogen dan een ander.
Dat er niet op gereageerd is door de jury zal ook wel zijn reden hebben, het is en blijft een phillipaerts.

Maar toch is het schandalig, wanneer je paard gevoelig is, laat dan je spoor uit, of gebruik een beschermer of dergelijke...

bentejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:47

Ik vind het niet kunnen. Raar dat jury er niets van gezegd heeft, want het kan bijna niet anders dan dat zij dit ook gezien moeten hebben.. Laat gewoon je sporen uit als je er niet mee om kan gaan.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:49

amyke schreef:
Het eerste wat ik denk is dat sommige mensen altijd iets meer mogen dan een ander.
Dat er niet op gereageerd is door de jury zal ook wel zijn reden hebben, het is en blijft een phillipaerts.

Maar toch is het schandalig, wanneer je paard gevoelig is, laat dan je spoor uit, of gebruik een beschermer of dergelijke...

aan de foto te zien, lijkt het mij tijdens de rit te zijn gebeurd....dus dan kan je niet zeggen vooraf spoor af of beschermer aan :P

Het is idd aan de grondjury om dit te beoordelen...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:51

bentejs schreef:
Ik vind het niet kunnen. Raar dat jury er niets van gezegd heeft, want het kan bijna niet anders dan dat zij dit ook gezien moeten hebben.. Laat gewoon je sporen uit als je er niet mee om kan gaan.

Wie zegt dat hij er niet mee om kan gaan, net gechoren paard, gevoelig huidje is dat zo gebeurd,
zelfs met een knopspoortje...beetje kort door de bocht dat het onkunde of dierenleed zou zijn :P

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 15:53

Het is en blijft idd een Philippaerts. Niet alleen bij de jury is dat misschien te merken, maar ook bij het publiek. Ze staan niet bepaald bekend om hun meest paardvriendelijke/rustige/nette manier van rijden, en toch krijgen ze een oorverdovend applaus, ook Olivier kreeg dat na deze rit.

Ik weet zeker dat het paard "clean" was voor de rit. Tijdens de rit zijn er vlekken ontstaan en bijgekomen.

Onkunde of dierenleed, daar gaat het me zelfs eigenlijk niet om, wel om de reactie die ontbrak van de jury. Ik probeer de FEI jumping-reglementen te openen, maar moet mijn Java eerst updaten :+

bentejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:55

listiglistje schreef:
bentejs schreef:

Wie zegt dat hij er niet mee om kan gaan, net gechoren paard, gevoelig huidje is dat zo gebeurd,
zelfs met een knopspoortje...beetje kort door de bocht dat het onkunde of dierenleed zou zijn :P

Het was verkeerd geformuleerd: als hij weet dat de huid van zijn paard eventueel gevoelig is, waarom doe je ze dan aan? Het kan ook zonder gebeuren als het paard net geschoren is, maar ik zou het risico niet nemen met spoor. :)

bentejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:58

Tieneke schreef:
Het is en blijft idd een Philippaerts. Niet alleen bij de jury is dat misschien te merken, maar ook bij het publiek. Ze staan niet bepaald bekend om hun meest paardvriendelijke/rustige/nette manier van rijden, en toch krijgen ze een oorverdovend applaus, ook Olivier kreeg dat na deze rit.

Ik weet zeker dat het paard "clean" was voor de rit. Tijdens de rit zijn er vlekken ontstaan en bijgekomen.

Onkunde of dierenleed, daar gaat het me zelfs eigenlijk niet om, wel om de reactie die ontbrak van de jury. Ik probeer de FEI jumping-reglementen te openen, maar moet mijn Java eerst updaten :+

Hier ging het mij om ja! :)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:59

listiglistje schreef:
bentejs schreef:

Regels zijn regels. Punt uit! Dus in mijn ogen gelden die voor iedereen. Dus daar heb je je dan aan te houden. Zowel de beginnende B-starter als topniveau.

Ik vind dus ook dat na de rit het paard gecontroleerd moet worden. Zeker bij de niet schimmels. Bij schimmels kan iedereen het zien.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 16:03

Uit het FEI-reglement voor jumping:
Citaat:
3. Mandatory Disqualification
3.1 Horses bleeding on the flank(s), in the mouth or nose or marks indicating excessive use of spurs or of the whip anywhere on the Horse (in minor cases of blood in the mouth, such as where a Horse appears to have bitten its tongue or lip, Officials may authorize the rinsing or wiping of the mouth and allow the Athlete to continue; any further evidence of blood in the mouth will result in Disqualification.);

Dus hij had gewoon gediskwalificeerd moeten worden.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:05

Oke, stel nu dat het paard net geschoren was en een gevoelige huid heeft. Klopt, dat kan ik nog verstaan en dat kan je mij wijsmaken.
Maar wat je mij niet kan wijsmaken is dat het de eerste keer is dat het paard geschoren is. Een gevoelige huis is er niet opeens, dan moet het elke keer zo zijn. Dan weten ze dit en kunnen ze er iets aan doen!

Ik denk als er nu veel klachten gaan komen dat hij nu wel nog gediskwalificeerd kan worden, en als hij een prijs had deze dan ook moet afstaan, of is dit niet zo?

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:07

waarom rijd je dan überhaupt met sporen? Elke ruiter ziet na het rijden de eventuele bloedvlek zitten. Als de huid op dat moment gevoelig is, dan rijd je toch even een poosje zonder sporen.... toch?

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:09

De prestaties gaan voor denk ik bij die ruiters....
Wat sneu is dat zeg

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:18

helaas wel !

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 16:19

Ik heb een mailtje richting FEI gedaan. Hopelijk krijg ik antwoord.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:26

Tieneke schreef:
Ik heb een mailtje richting FEI gedaan. Hopelijk krijg ik antwoord.

wow!! dan ben ik wel benieuwd naar het resultaat!!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:26

Ik ook.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:27

ja houd ons op de hoogte!!