sportpaarden, vinden die de wedstrijden leuk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 00:07

Een korte post, maar als je op Adelinde haar twitter kijkt ziet ze dat ze meerdere foto's heeft waarop ze op buitenrit is met Jerich Parzival, dus dat beestje mag ook af en toe lekker los ;).

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 00:08

jumbo12 schreef:
Geryon schreef:

Denk je dat paarden een 1.60m parcours springen als ze het stom vinden? En ook dressuur zouden paarden fijn moeten vinden, ze worden er immers beter van in het lijf, kunnen de ruiter beter dragen etc. JUIST als paarden met hun hoofd naar de grond lopen, zijn ze ontspannen etc. (als dat op een correcte manier verkregen wordt). Dus niks van je reactie gaat op.

wat denk je wat een prof doet als het paard weigert voor een hindernis?
jajaa , die kan dan een paar zweepslagen verwachten ^^
waardoor die echter alsnog gedwongen word .

Je kan een paard niet dwingen een parcours van 1.60m te springen :)

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 00:09

jumbo12 schreef:

O die filmpjes zijn zo hatelijk precies op de momenten geschoten wanneer het minder goed gaat en de bitloze op de perfecte momenten.. tsja maar goed mensen geloven hier in. Mooie droom maar een paard die lekker door zijn lijf wordt gereden geen blokkades in zijn lijf heeft omdat die de hele tijd sterren aan het kijken is.

Goed even in op de vraag van TS. Topsport paarden hebben in principe niets te klagen ze worden door de grooms vaak naar buiten gelaten met een beetje geluk mogen ze ook regelmatig de wei in (google maar volgens mij werd er getwitterd over Velegro of Uthopia die na de OS lekker de wei op ging) Wel helemaal ingepakt maar dat mag wel voor zo'n duur paard. Paarden blijven van suiker (ook ik heb dat ondervonden) Die mensen werken met uitgebreiden trainingsschema's helemaal uitgewerkt perfect op het paard afgestemd. Een paard kan ook alleen maar in de topsport meekomen als die ook zo'n mentaliteit heeft als je paard je elke keer laat stikken op wedstrijd komt die nooit aan de top. Al die paarden draaien lang mee der liep op de OS volgens mij bij de eventing nog een paard van 17 of 18 rond dat is echt al oud voor een topper. (en deze paarden hebben het toch het zwaarst te verduren wat betreft prestatie)

In de subtop gaat het meeste fout en de wannabe amateurs zij moeten het wiel nog uitvinden en doen maar iets en maken zo hun paard kapot door allemaal rare trainingsmethodes en het paard onthouden van paardse dingen. Ze hebben het beste met het paard voor maar de kennis mist bij hun. De paarden die jij waarschijnlijk aangeboden hebt gekregen kwamen niet uit de topsport maar uit de subtop daar gaan er veel kapot door verkeerde training. En dan wil ik niet zeggen dat iedere subtopper alles fout doet er lopen er genoeg rond die wel hun zaakjes goed op orde hebben en wel degelijk weten waar ze mee bezig zijn.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 00:09

Er zijn vast een hoop paarden die het leuk vinden om op wedstrijd te gaan.
En vergis je niet over kapot gereden hoop opgeleide dressuurpaarden.
Die zijn vaak lichamelijk juist in topvorm en kunnen lang gereden worden.

Veel recreatiepaarden worden juist kapot gereden, doordat er geen/te weinig aandacht wordt besteed aan juiste training van het paard.
Ik denk eigenlijk nog wel meer in verhouding dan correct opgeleide dressuur paarden.

(en die vreselijke filmpjes over bitloos met zo'n weeïg muziekje op de achtergrond, waarom worden die toch altijd weer geplaatst :') )
Dat zijn allebei uitersten, wees dan zo dapper om van jezelf foto's of een filmpje te plaatsen)
Laatst bijgewerkt door mika11 op 25-12-12 00:14, in het totaal 3 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 00:11

ik denk dat er bijna geen enkel top paard is wat dit niet doet... bij ons op stal gaat patrick ook met regelmaat met zijn olympische peerd een stukje erop uit buiten het terrein. Ook staat hij met regelmaat ind e paddock en met mooi weer lekker op het landje.
En op op Bartels heb ik de prachtige renbaan en ruiterpaden in het bos kunnen zien... en ben ik Imke er ook tegen gekomen met meerdere paarden.
Juist de toppers weten hoe ze een paard fysiek en mentaal gezond kunnen houden.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 00:21

Luz_ElenaE dat is een duidelijke uitleg, dankjewel. is ook eigenlijk heel logisch wat je zegt over die paarden uit de subtop, dat dat juist de paarden zijn die kapot gereden worden. de paarden die ik kreeg aangeboden zijn inderdaad paarden uit de subtop, geen olympische ;)
had ik eigenlijk zelf kunnen bedenken.. die olympische paarden worden helemaal in de watten gelegd, die zijn veel waard. maar vind toch dat ze weinig paard kunnen blijven, het gaat allemaal om presteren. want ik denk niet dat je ze zonder dekens en alles in de wei ziet staan..

minajtje

Re: sportpaarden, vinden die de wedstrijden leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 00:24

ik wil wel even zeggen dat ik niet tegen een bit ben, hoe het soms gebruikt wordt en wat voor soorten bitten ze allemaal ontwerpen, vind ik echter niet geweldig.. vind dat filmpje zelf ook een beetje overdreven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 10:28

jumbo12 schreef:
wat denk je wat een prof doet als het paard weigert voor een hindernis?
jajaa , die kan dan een paar zweepslagen verwachten ^^
waardoor die echter alsnog gedwongen word .

Paarden zijn makkelijk te overtuigen om dingen te doen vanuit hun kuddeachtergrond. Maar als het alternatief iets moeilijks is (bijvoorbeeld een parcours van 1.60) dan springen ze echt niet, desnoods er maar dwars doorheen maar echt niet erover. En een prof heeft helemaal geen trek om tijd en geld in een paard te steken dat niet wil springen. Ze hebben liever een paard met net iets minder vermogen dat wel de wil heeft om erover te gaan, dan een paard wat de maan uit de lucht kan springen maar het simpelweg verrekt. Met die eerste valt een hoop meer te winnen dan met die tweede.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 12:25

minajtje schreef:
Luz_ElenaE dat is een duidelijke uitleg, dankjewel. is ook eigenlijk heel logisch wat je zegt over die paarden uit de subtop, dat dat juist de paarden zijn die kapot gereden worden. de paarden die ik kreeg aangeboden zijn inderdaad paarden uit de subtop, geen olympische ;)
had ik eigenlijk zelf kunnen bedenken.. die olympische paarden worden helemaal in de watten gelegd, die zijn veel waard. maar vind toch dat ze weinig paard kunnen blijven, het gaat allemaal om presteren. want ik denk niet dat je ze zonder dekens en alles in de wei ziet staan..

Tuurlijk een recreatie paard of beginnend sportpaard loopt meestal zonder bescherming in de wei en mag daar lekker lang rondstruinen met zijn vriendjes. Dat heeft een topsport paard niet die loopt meestal in afgezet stukje land of aan de hand, en helemaal ingepakt natuurlijk. Maar die topsport paarden kunnen moeilijk met een berenvacht op wedstrijd of training komen dan raken ze veel te snel oververhit dan de scheermachine erover ook in de zomer zie je er veel geschoren rondlopen omdat ze bijv. wedstrijd hebben in dubai dan is hun eigen zomervachtje veel te warm om een goede prestatie neer te zetten. Maar hoeveel paarden lopen zomers niet helemaal ingepakt in vliegendekens rond vanwege de dazen in de weilanden is toch fijner voor ze als ze er minder last van hebben met deken

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 12:44

Mijn pony's gaan vrolijk de trailer op en lopen op wedstrijd fijner dan dat ze thuis in de training doen. Als ze er een hekel aan hadden deden ze dat echt niet.

Helemaal mijn ene merrie heeft mij op wedstrijd nog nooit laten zitten en de resultaten zijn daar ook naar (met 'maar' een shet mee kunnen doen in de ZZ op de hippiade!). Maar na een zwaar wedstrijd seizoen geeft ze ook aan wanneer het genoeg geweest is, ze doet het nog steeds super braaf op wedstrijd, maar wil minder graag de trailer op en kan in de training wat nukkig zijn. Dan is het duidelijk tijd om andere dingen te doen, weekje vrij in het land, lekker buiten rijden, keer loei hard over het strand knallen enz. Maar het is zeker geen pony die je blij maak als je haar een maand op het land gooi en er niets mee doe.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 23:32

Dennis, ik geloof dat geen enkele pony daar blij mee is.. Leuk om te lezen dat er dus echt wel paarden zijn die de wedstrijden leuk vinden. had dus toch een beetje een vertekend beeld door al die afgeschreven kwpn'ers die ik al aangeboden gekregen heb..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:55

Een paar van mijn pony's kan je rustig een paar maanden weg zetten en niets mee doen. Lopen in de kudde en die vermaken zich wel als ze hun hooi, grasjes en water krijgen. Een paar andere gaan veel te graag met mij mee.

Ik denk wel dat je alleen het beste uit je pony kan halen als je goed naar hem blijf luisteren. Meer training, minder training, andere training of juist zelfs even helemaal niets.
Mijn merrie die voor de hippiade de trailer niet meer op wou heb ik ter voorbereiding op de hippiade een week het land in gegooit en heb er toen nog 3x een flink stuk mee buiten gereden, dus 2 weken geen enkele dressuur oefening mee gereden. Maar ze stond er wel op de hippiade en hoe!
Maar heb met deze merrie ook mijn Z debuut een paar jaar terug gereden nadat ze een week mee geweest was op ponykamp met haar verzorgmeisje. Vonden mensen heel raar, hihi. Maar pony vond het wel prima.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:01

Het verschilt per paard. En waar je het aan kunt zien, geen idee.

Die van mij wil sowieso niet graag laden ;) Maar als ik hem tussen de witte hekjes ziet lopen, dan doet ie zijn stinkende best opeens wel, terwijl hij thuis nog al eens lui kan zijn.

Ik denk dat het vooral belangrijk is, als je actief voor een wedstrijd oefent, dat je ook zorgt voor afwisseling. Een keer een buitenritje tussendoor, niet elke keer een "trainingssessie" zeg maar. En wat misschien wel het belangrijkste is, niet standaard een uur trainen, maar als het na een half uur super lekker gaat, er ook mee stoppen.

Wat ik ook wel eens zie, dat mensen bepaalde proefjes tig x achter elkaar oefenen, dag in, dag uit... Dat lijkt me voor elk paard vreselijk, dan moet het na een tijdje een soort "automatisme" worden denk ik?