schoentje schreef:Ik moet toch altijd zo hard lachen om dat flauwe gezeur over dressuurjuryleden!
Tot een aantal jaar terug geloofde ik als springruiter ook nog dat die onzin waar was, totdat ik sgw ging rijden en met dat paard ook regelmatig wat dressuurwedstrijden mee pikte. Ik dacht, door alle verhalen dat ik met mijn korte stevige lichaam, springhouding, springzadel, springtenue en horizontaal gebouwd springpaard, zonder een druppel dressuurbloed, zeker benadeeld zou worden. Maar de meeste juryleden zagen een paard dat correct nageeflijk liep, dat correct kon bewegen en de oefeningen correct deed, dus zat ik meestal bij de eerste 3, tot ongenoegen van de grietjes in mijn ring die natuurlijk riepen dat de jury het verkeerd zag. De keren dat ik er niet vooraan bij zat, hadden we ook gewoon een proef neer gezet die niet goed zat was.
Vaak moeten de ruiters die altijd klagen over juryleden eens kritisch naar zichzelf kijken vind ik. Als je met een haflinger, tinker, fjord of fries een proef neerzet die net zo goed of beter is dan die van een warmbloed, dan eindig je ook gewoon vooraan, want dan kan geen een jurylid onder je uit. Maar vaak hebben deze paarden weinig ruimte in hun gangen, een matige galop en laten ze weinig los in hun lichaam, doordat ze beknopt zijn, een korte nek hebben en daardoor moeilijker nageeflijk zijn.
Kom je dan echt die ene partijdige jury tegen, dan kun je daar als schrijver op een nette manier wel iets van zeggen, misschien heeft deze persoon het niet eens in de gaten. Kunt het vaak voor dat dit jurylid niet goed jureerd, dan zou je melding kunnen maken bij de KNHS. Bij meerdere meldingen sturen ze wel een keer een controleur en die kan dan bepalen of dat jurylid wel of niet goed bezig is.
Vergeet niet dat dit ook maar mensen zijn die fouten kunnen maken en die hier bijna vrijwillig hun vrije dag voor opgeven. Er zou best wel wat meer respect voor mogen zijn.
Ik zoek de like knop. Dan maar zo