Vriendjespolitiek. Juryleden - Ruiter/Amazone

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:50

eenitraM schreef:
Ook heb ik 1 keer over gedreigt de auto uit te stappen bij een dressuurwedstrijd omdat de desbetreffende jury helemaal stapel was van de ruiter die in de ring reed op dat moment (Lees: lesklant bij de ruiter, samen op dezelfde stal staan) en zij geen eerlijke punten gaf.

Ik ben bereid om alles uit te leggen aan een schrijfster, en wil het graag hebben over waarom ik welke punten geef. En soms zie ik ook wel eens niet goed. Maar de eerste de beste schrijfster die zich met zo'n houding met mijn jurering bemoeit, zet ik eigenhandig uit mijn auto. Met een klacht naar het secretariaat erbij. Ben je helemaal gek geworden. Ik hoef geen verantwoording aan een schrijfster af te leggen. Dat is gewoon je plaatst niet.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:54

JannaS schreef:
Zijn letterlijke woorden zijn: friezen horen voor de kar en niet onder de man. Dat doet dan wel pijn hoor, maar goed als dat zijn mening is zal dat wel. Gelukkig kom ik hem niet zo heel vaak tegen. Maar over het algemeen merk ik niet dat er vriendjespolitiek is hier in mijn regio. Of ik moet her niet merken haha.

Lijkt me dat je hier gewoon met de KNHS contact over op kunt nemen...
Dit slaat natuurlijk nergens op!
Juryleden die niet naar behoren werken kun je gewoon een klacht tegen indienen. Hoeft natuurlijk niet bij iedere 6 waarvan jij vond dat het een 7 was, maar als dit tegen mij gezegd was, had ik een klacht ingediend.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 11:05

TS je bent erg kort door de bocht om zo de jury's over een kam te scheren en dan ook nog eens de jury's die hier reageren te beschuldigen dat zij aan vriendjespolitiek doen.
Petje af voor de jury's hier die toch netjes een tegenreactie geven, dat vind ik professioneel.
Ik word er soms niet goed van al dat gezeur over jury's en weinig ruiters die kritisch naar zichzelf kijken, vooral in de dressuur niet, zo makkelijk om naar die jury te wijzen.
Soms verbaas ik mij erover dat er nog mensen jury willen worden, ik heb wel respect voor jullie hoor. :j

eenitraM

Re: Vriendjespolitiek. Juryleden - Ruiter/Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 11:09

Jammer dat de mensen die op de persoon kwaad worden terwijl het eerste stuk van de OP dingen zijn die afhebben gespeeld in mijn omgeving. Van horen/zeggen. Ik beschuldig helemaal niemand :')

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 12:29

eenitraM schreef:
Wat mij nu opvalt is dat jury's hier vol ik de tegenaanval gaan en roepen dat ik zelf maar moet gaan schrijven. Volgensmij zijn het vaak diegenen die het hardst roepen de aangesprokene en diegene die zelf aan vriendjespolitiek doen.

eenitraM schreef:
Jammer dat de mensen die op de persoon kwaad worden terwijl het eerste stuk van de OP dingen zijn die afhebben gespeeld in mijn omgeving. Van horen/zeggen. Ik beschuldig helemaal niemand :')

Dit vind ik anders behoorlijk beschuldigend. Daarbij schrijf je in de laatste quote ook nog van horen/zeggen. Je hebt het dus niet allemaal uit eerste hand? Dan mag je er niet over oordelen, aangezien je er niet bij was en het dus niet zelf geconstateerd hebt. Mogelijk is hetgeen jij gehoord hebt zwaar overdreven...

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 14:01

kleinvosje schreef:
eenitraM schreef:
Wat mij nu opvalt is dat jury's hier vol ik de tegenaanval gaan en roepen dat ik zelf maar moet gaan schrijven. Volgensmij zijn het vaak diegenen die het hardst roepen de aangesprokene en diegene die zelf aan vriendjespolitiek doen.

eenitraM schreef:

Dit vind ik anders behoorlijk beschuldigend. Daarbij schrijf je in de laatste quote ook nog van horen/zeggen. Je hebt het dus niet allemaal uit eerste hand? Dan mag je er niet over oordelen, aangezien je er niet bij was en het dus niet zelf geconstateerd hebt. Mogelijk is hetgeen jij gehoord hebt zwaar
overdreven...

:= Overdrijven doe ik niet. Ik zet er neer wat ik heb gehoord. Behalve de naam van de desbetreffende jury die geen punten geeft aan de dochter van een instructeur. En als ik die naam hier roep, dan zegt iedereen: "Oooohjaaa" :')

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:55

Waarom stop je allemaal negatieve energie in dit topic? Je gaat er niet beter van rijden, de wereld verandert er niet door. Het heeft domweg geen enkele zin.

Mobiliseer een zinnig initiatief om de sport vooruit te helpen. Breng je kennis op peil en probeer de sport van binnenuit te verbeteren. Niemand schiet hier wat mee op.

Waarschijnlijk hoop je op een kantine-achtig tafereel waarin iedereen roept: 'Oohja, dat kom ik dagelijks tegen', 'Er zijn zulke slechte juryleden in Nederland' of 'de hele paardenwereld bestaat uit vriendjespolitiek'. Verlaag jezelf niet tot dat niveau en stop die energie in iets waar de hele sport beter van wordt. Of begin met gewoon paardrijden. Kost al energie genoeg als je het goed wilt doen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:37

Ik moet toch altijd zo hard lachen om dat flauwe gezeur over dressuurjuryleden!
Tot een aantal jaar terug geloofde ik als springruiter ook nog dat die onzin waar was, totdat ik sgw ging rijden en met dat paard ook regelmatig wat dressuurwedstrijden mee pikte. Ik dacht, door alle verhalen dat ik met mijn korte stevige lichaam, springhouding, springzadel, springtenue en horizontaal gebouwd springpaard, zonder een druppel dressuurbloed, zeker benadeeld zou worden. Maar de meeste juryleden zagen een paard dat correct nageeflijk liep, dat correct kon bewegen en de oefeningen correct deed, dus zat ik meestal bij de eerste 3, tot ongenoegen van de grietjes in mijn ring die natuurlijk riepen dat de jury het verkeerd zag. De keren dat ik er niet vooraan bij zat, hadden we ook gewoon een proef neer gezet die niet goed zat was.

Vaak moeten de ruiters die altijd klagen over juryleden eens kritisch naar zichzelf kijken vind ik. Als je met een haflinger, tinker, fjord of fries een proef neerzet die net zo goed of beter is dan die van een warmbloed, dan eindig je ook gewoon vooraan, want dan kan geen een jurylid onder je uit. Maar vaak hebben deze paarden weinig ruimte in hun gangen, een matige galop en laten ze weinig los in hun lichaam, doordat ze beknopt zijn, een korte nek hebben en daardoor moeilijker nageeflijk zijn.

Kom je dan echt die ene partijdige jury tegen, dan kun je daar als schrijver op een nette manier wel iets van zeggen, misschien heeft deze persoon het niet eens in de gaten. Kunt het vaak voor dat dit jurylid niet goed jureerd, dan zou je melding kunnen maken bij de KNHS. Bij meerdere meldingen sturen ze wel een keer een controleur en die kan dan bepalen of dat jurylid wel of niet goed bezig is.
Vergeet niet dat dit ook maar mensen zijn die fouten kunnen maken en die hier bijna vrijwillig hun vrije dag voor opgeven. Er zou best wel wat meer respect voor mogen zijn.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:46

In de westernsport is het zo dat je niet mee kunt doen met een wedstrijd als jouw trainer daar jureert.
Of tenminste: dan mag je er de afgelopen 30 dagen (of zoiets) niet bij hem/haar hebben gelest. En je paard dus ook niet .
Familieleden zijn zo wie zo uitgesloten, ook familieleden van de ringmeester en wedstrijdleider.
Begrijp ik goed dat dit in de dressuur/springsport wel mogelijk is?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:51

Nee hoor, je mag in de dressuur ook niet door je eigen instructeur of door familieleden gejureerd worden.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:53

Oh, okay. Weer wat geleerd :D
Ben westernruiter, de laatste keer dat ik dressuur heb gereden is heeeeeeeeeeee lang geleden!
Dank je wel :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:01

Welkom in wereld van de jurysporten, ze deugen nooit, niet op B en niet op OS niveau en volgens de meeste ruiters ligt het nooit aan hun. Ik weet heel goed dat er rotte appels met een flinke tunnelvisie bij het jurycorps zitten, bij alle sporten. Neemt niet weg dat het in de bb al begint met ouders die het niet kunnen verdragen dat hun dierbare kind verliest en dat verkondigen, deze kinderen nemen het over en dus ligt het altijd aan de jury.
Ik heb altijd tegen mijn kinderen gezegt dat de jury gelijk heeft en dat ze anders maar een andere sport moesten kiezen. Een jurysport is altijd subjectief maar 99% doet het werk naar eer en geweten, als ik op wedstrijden ben en een totale klasse bekijk dan zitten mijn top 5 ook bij de jury in de top 5. Ook ik ken ze wel, de jury's waarbij je met een stoere, prachtige bok binnenkomt dan heb je 10 pt meer ten opzichte van de haflinger die wel een betere proef laat zien, mag niet maar gebeurt wel, daar kan de ruiter niets aan doen. Je moet er als ruiter vanuit gaan dat je naar eer en geweten beoordeeld word maar ook flink kritisch blijven op je eigen rijden en dan valt het vaak heel erg mee.

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:08

Ik heb zelf nooit een (officiele) wedstrijd gereden, maar wil toch even reageren.

Een jaar of 8 terug, hielp ik een dagje mee met schrijven. Was in de B geloof ik.

Ik heb me echt ontzettend geirriteerd aan de jury. Wat zij deed, was zo onredelijk, en mede daardoor vertik ik het om ooit nog een proefje te gaan rijden.

Kwam een fries in de ring: dat is toch geen dressuurpaard!

Kwam een 3 jarige, contagno(?) ruin binnen die nog helemaal uit balans liep (braaf beest hoor, maar het was gewoon absoluut niet een wp-waardige proef): ooh, contagno! Ken je die hengst? Geven super nakomelingen! En ja hoor, allemaal 7-ens, 8-en en zelfs wat 9ens. (hoezo, rijden op papier :roll: ?!)
Kwam een 4 jarige leuke vos binnen. Meisje reed een keurige proef. Heeft meer dan een uur moeten reizen met haar paard (kon ik in het boekje zien, al doet dat er ook niet toe).: de moeite niet om hier heen te rijden, ziet er toch niet uit!

Bij alle proeven (en heb de hele dag gezeten, dus dat zijn er nogal wat) heeft madame niks geen toevoeging op het protocol gezet. Behalve bij, je raad het al, de 3-jarige. Ik zou het persoonlijk wel fijn vinden om wat feedback te krijgen, je rijd toch niet voor niets een proef!

Nou, geloof me, ik vond het zooo oneerlijk! Tuurlijk zullen er jury's zijn die wel netjes hun 'werk' doen. Maar wat TS probeert uit te leggen, kan ik wel inkomen :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:16

Vriendjespolitiek en andere oneerlijke jureerpraktijken of voorkeuren van een jury, dat gaat nu eenmaal samen met jurysport. Het zou niet moeten maar is het zo´n ramp? Over het algemeen moet je meerdere proeven rijden met goed resultaat om over te kunnen gaan naar een hogere klasse. Uitgaande van het feit dat je gemiddeld goed rijdt en er soms een uitschieter bij is naar boven of onder, maakt een zo'n onterechte jurering over het geheel genomen toch helemaal niets uit?

Overigens ben ik geen dressuurruiter, schrijver of jurylid, en geen statisticus maar als je gewoon je gezonde verstand gebruikt snap je toch dat je je hier niet druk over hoeft te maken?

Respect trouwens voor alle juryleden die zich steeds weer beschikbaar stellen om wedstrijden te jureren! Zonder jullie zijn wedstrijden nog minder interessant ...

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:20

Ik heb niet alle reacties gelezen maar waar ik me groen en geel aan erger zijn die koudbloed wedstrijden!

Zo heb ik een stalgenootje (hele lieve meid hoor en haar manier van rijden is prima) maar zij rijdt met haar tinker M2 & de laatst gereden 6 proeven zaten allemaal tussen de 155-165 punten.
Nu start ze 2 van die koudbloed wedstrijden (tussen die gewone wedstrijden door) en ze krijgt gewoon 7 !! Winspunten mee naar huis.. De eene 3 winst, paar weken later 4 winst.
Dan denk ik sorry maar als je op normale wedstrijden constant rond de 160 hangt, krijg jij zelfs op een goede dag geen 198 punten.

Nogmaals ik gun dat meisje het echt wel, maar voor mij bestaan ook geen speciale "oldenburgertjes wedstrijden" waar ik opeens even dik binnen kan halen..

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:21

schoentje schreef:
Ik moet toch altijd zo hard lachen om dat flauwe gezeur over dressuurjuryleden!
Tot een aantal jaar terug geloofde ik als springruiter ook nog dat die onzin waar was, totdat ik sgw ging rijden en met dat paard ook regelmatig wat dressuurwedstrijden mee pikte. Ik dacht, door alle verhalen dat ik met mijn korte stevige lichaam, springhouding, springzadel, springtenue en horizontaal gebouwd springpaard, zonder een druppel dressuurbloed, zeker benadeeld zou worden. Maar de meeste juryleden zagen een paard dat correct nageeflijk liep, dat correct kon bewegen en de oefeningen correct deed, dus zat ik meestal bij de eerste 3, tot ongenoegen van de grietjes in mijn ring die natuurlijk riepen dat de jury het verkeerd zag. De keren dat ik er niet vooraan bij zat, hadden we ook gewoon een proef neer gezet die niet goed zat was.

Vaak moeten de ruiters die altijd klagen over juryleden eens kritisch naar zichzelf kijken vind ik. Als je met een haflinger, tinker, fjord of fries een proef neerzet die net zo goed of beter is dan die van een warmbloed, dan eindig je ook gewoon vooraan, want dan kan geen een jurylid onder je uit. Maar vaak hebben deze paarden weinig ruimte in hun gangen, een matige galop en laten ze weinig los in hun lichaam, doordat ze beknopt zijn, een korte nek hebben en daardoor moeilijker nageeflijk zijn.

Kom je dan echt die ene partijdige jury tegen, dan kun je daar als schrijver op een nette manier wel iets van zeggen, misschien heeft deze persoon het niet eens in de gaten. Kunt het vaak voor dat dit jurylid niet goed jureerd, dan zou je melding kunnen maken bij de KNHS. Bij meerdere meldingen sturen ze wel een keer een controleur en die kan dan bepalen of dat jurylid wel of niet goed bezig is.
Vergeet niet dat dit ook maar mensen zijn die fouten kunnen maken en die hier bijna vrijwillig hun vrije dag voor opgeven. Er zou best wel wat meer respect voor mogen zijn.

Ik zoek de like knop. Dan maar zo _/-\o_ _/-\o_

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:24

superlise schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen maar waar ik me groen en geel aan erger zijn die koudbloed wedstrijden!

Zo heb ik een stalgenootje (hele lieve meid hoor en haar manier van rijden is prima) maar zij rijdt met haar tinker M2 & de laatst gereden 6 proeven zaten allemaal tussen de 155-165 punten.
Nu start ze 2 van die koudbloed wedstrijden (tussen die gewone wedstrijden door) en ze krijgt gewoon 7 !! Winspunten mee naar huis.. De eene 3 winst, paar weken later 4 winst.
Dan denk ik sorry maar als je op normale wedstrijden constant rond de 160 hangt, krijg jij zelfs op een goede dag geen 198 punten.

Nogmaals ik gun dat meisje het echt wel, maar voor mij bestaan ook geen speciale "oldenburgertjes wedstrijden" waar ik opeens even dik binnen kan halen..

Hier ben ik het roerend mee eens...

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:33

Ik denk niet dat TS alle juryleden over dezelfde kam wil scheren, maar het eerder wil hebben over frustraties die veroorzaakt zijn door juryleden die wél op zo'n manier jureren.
Hier in België (vooral bij LRV) is het op dat gebied soms echt erg. Hier mag dan ook werkelijk iedereen jureren. Elke vereniging/club heeft de plicht om regelmatig te gaan jureren. De verantwoordelijke krijgt door hoeveel jury's er gestuurd moeten worden en regelt vervolgens wie gaat. Daarbij komt het meer dan eens voor dat er van de leden die nog enigszins bekwaam zijn om te jureren niemand beschikbaar is/zin heeft en dat er dus iemand die minder bekwaam is gestuurd wordt (bijvoorbeeld de vader of moeder van een ruiter die wel altijd langs de kant staat en al veel proefjes heeft gezien, maar nog nooit op een paard heeft gezeten of een jurycursus heeft gevolgd). Dat gaat dus echt niet altijd goed!

Helaas doen ook de mensen die wel bekwaam zouden moeten zijn graag aan vriendjespolitiek. Gelukkig niet allemaal!
Een voorbeeld (in 2011 gebeurd, persoonlijk gehoord van de jury): In M2 rijdt een combinatie die gejureerd werd door haar eigen instructrice. Combinatie heeft van het hele seizoen nog niet veel gepresteerd, maar wint deze keer de wedstrijd. Amazone in kwestie supertrots uiteraard. Gaat mevrouw de jury (zelf Z2 amazone met een eigen 'dressuurstal') in de tent verkondigen (waar verschillende mensen bijstaan) dat het eigenlijk niet verdiend was, maar dat ze haar toch maar veel punten had gegeven. Haar schouderbinnenwaarts was bijvoorbeeld echt onvoldoende, maar omdat ze dat in de les zo goed kan, heeft ze toch een 8 gekregen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:36

Is er in belgie dan helemaal geen opleiding tot jury, Juleke?

krnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:38

Als je een bepaalde jury heb waarvan je echt denk dat iets niet door de beugel kan en wanneer je dit niet kan oplossen door een netjes gesprek kun je altijd contact opnemen met met de knhs. Ik heb ooit een keer in het z gehad dat ik binnenkwam met mijn haflinger waarom de jury mij vroeg waarom ik geen paard had(dan zeg ik het nu nog netjes). Ik werd vervolgens gediskwalifiseerd met me reden dat mijn spoorbandje versleten was. Ik ben naar de leiding zelf gegaan waarop zij de jury aan hebben gesproken en ik de tweede proef mocht rijden met uiteraard dik verlies, dit had ik gelukkig verwacht dus had me bij de een na laatste oefening afgroette. Ik heb alles naar de knhs gestuurd en hun hebben dit netjes afgehandeld. Het komt dus wel zeker voor en dat is jammer. Over het algemeen hoor je mij niet klagen overigens

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:40

bigone schreef:
Welkom in wereld van de jurysporten, ze deugen nooit, niet op B en niet op OS niveau en volgens de meeste ruiters ligt het nooit aan hun. Ik weet heel goed dat er rotte appels met een flinke tunnelvisie bij het jurycorps zitten, bij alle sporten. Neemt niet weg dat het in de bb al begint met ouders die het niet kunnen verdragen dat hun dierbare kind verliest en dat verkondigen, deze kinderen nemen het over en dus ligt het altijd aan de jury.
Ik heb altijd tegen mijn kinderen gezegt dat de jury gelijk heeft en dat ze anders maar een andere sport moesten kiezen. Een jurysport is altijd subjectief maar 99% doet het werk naar eer en geweten, als ik op wedstrijden ben en een totale klasse bekijk dan zitten mijn top 5 ook bij de jury in de top 5. Ook ik ken ze wel, de jury's waarbij je met een stoere, prachtige bok binnenkomt dan heb je 10 pt meer ten opzichte van de haflinger die wel een betere proef laat zien, mag niet maar gebeurt wel, daar kan de ruiter niets aan doen. Je moet er als ruiter vanuit gaan dat je naar eer en geweten beoordeeld word maar ook flink kritisch blijven op je eigen rijden en dan valt het vaak heel erg mee.

Helemaal mee eens! Kun je je niet in punten van een jury vinden, kun je beter gaan dammen of een sport waarbij alleen telt wie als eerste over de finish komt.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:43

jury schreef:
Is er in belgie dan helemaal geen opleiding tot jury, Juleke?

Die is er wel, maar bij LRV niet verplicht (en die van LRV stelt niet zoveel voor). Bij andere federaties moeten de jury's wel een opleiding volgen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:44

Ik vraag me toch af waar alle mensen die oneerlijke juryleden vinden. Ik rijd al heel wat jaren mee in veel verschillende klassen en met springpaarden, dressuurpaarden, friezen, bonten en noem maar op en ik heb in al die jaren zelden een jurering gehad die ik niet begreep. Kan toch niet zo zijn dat ik al die honderden keren geluk heb gehad?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:47

Dit zal je altijd in bepaalde mate houden met een jury sport. Jury's zijn ook 'maar' mensen. Die kunnen er niet altijd iets aan doen dat ze bevooroordeelt zijn. Hier mogen ze in principe niet naar jureren, maar ze kunnen niet buiten zichzelf treden. Dan zouden we robot jury's moeten nemen ;).

Er blijft altijd een deel subjectiviteit over..

Maar hoe dan ook het een bekende jureren kom je niet omheen, je wordt in de regio gevraagd en de paardenwereld is nu eenmaal klein. Echter mag het officieel niet iemand die zo dichtbij staat jureren, instructrice, lesklant, familie, etc.

Maar een bekende jureren kan ook juist averechts werken, buiten het feit dat er commentaar op kan komen. Kan een jury ook denken bij twijfel 6/7, nou hij kan beter, dus ga ik voor een 6 !

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:51

Ik geloof best dat er hier en daar positiever wordt beoordeeld omdat de jury de ruiter toevallig kent. Juryleden zijn ook mensen en probeer maar eens 100% objectief te zijn, dat lukt bijna niemand en volgens mij is daar zelfs weleens onderzoek naar gedaan in hoeverre dat überhaupt mogelijk is.

Ik maak me daar niet zo druk om. Laat dat ene vriendje van de jury dan maar hogere punten krijgen, ik geloof niet dat ik om die reden lager beoordeeld zou worden. Ik rij voor mezelf en 9,9 van de 10 keer kan ik me goed vinden in de jurering.