Bakregels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

agieejj

Re: Bakregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:53

Ik herken je probleem! Ik rij alleen in de manege lessen ;) (geen eigen paardje) Hier hangt een mooi bord met alle regels en nog zin er mensen die er niks van snappen... Zal je altiujd houden denk. Maar zeer vervelend!!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 17:58

Ik kom het gelukkig niet erg vaak tegen, maar ik rij meestal ook niet in erg volle bakken. Dat scheelt al de helft :=
Vooral de regel dat zijgangen voor gaan, is voor heel veel mensen onbekend denk ik zo..

Linnietje schreef:
Poes91: bak regels zijn niet zo moeilijk...:
-Als je elkaar passeert moet je elkaar een linkerhand kunnen geven, net als in het verkeer.
Je blijft dan zoveel mogelijk rechts.
-Hogere tempo's en zijgangen gaan voor.
Als je dat aanhoud gaat het over het algemeen wel goed..

Maar het is toch wel zo dat wanneer je op de rechterhand galoppeert, je alsnog voorrang moet geven aan degene die draaft op de linkerhand?
En hoe zit het eigenlijk met figuren als van hand veranderen en daarbij iemand tegenkomen die een volte rijdt op 'jouw' lijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:42

Degene die rechtsom galopeert moet aan de kant voor degene die linksom draaft.. :j

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 18:47

Dat is niet waar, want een hoger tempo gaat voor een lager tempo.
In dit geval gaat rechter galop voor op linker draf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:52

In de praktijk kom ik dat echt nooit tegen.. Als ik rechtsom galopeer ga ik altijd aan de kant voor anderen en anderen doen dat ook..

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:37

Linnietje schreef:
Dat is niet waar, want een hoger tempo gaat voor een lager tempo.
In dit geval gaat rechter galop voor op linker draf.

Dit klopt ook niet. Dat is alleen als je op dezelfde hand rijdt!!!!! Het stond ook al zo onhandig in de Paardensport. Heb ik een mailtje aan gewaagd, maar nog geen reactie op gekregen. Het wordt een zootje als galop voor draf gaat als je elkaar tegemoet komt. Dan wordt het wel een heel gezigzag.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:22

En als iemand rechtsom een travers oid op de hoefslag oefent en ondertussen iemand anders linksom galopeerd. Wie heeft daar dan voorrang?

Heb niet zo lang een eigen paard en vind sommige dingen ook weleens lastig in te schatten. Gelukkig doet niemand hier moeilijk over een foutje. Toch vind ik het fijner om alleen in de bak te rijden. Ben anders te veel bezig met waar de ander rijd. :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:23

Relaxed schreef:
Degene die rechtsom galopeert moet aan de kant voor degene die linksom draaft.. :j

Zo werkt dat hier inderdaad, maar een stukje in de laatste P&S beschreef het ook anders. Daar stond ook in dat galop voorrang heeft op draf.
Als je rechtsom op de hoefslag een zijgang rijdt krijg je ook bijna nooit voorrang, ik doe dat dus maar op de binnenhoefslag.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:46

Stappen op de binnenhoefslag (indien anderen in een hoger tempo zijn)
Ander heeft de linkerhand voorrang. Voor de rest vind ik het altijd een beetje inschatten, als ik aan het wijken ben (dus zijgang) voor het linkerbeen, dan heb ik liever dat de gene die rechtsom op de hoefslag rijdt daar lekker blijft.. Anders wordt het zo'n gezigzag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:33

KarinvdM schreef:
Relaxed schreef:

Zo werkt dat hier inderdaad, maar een stukje in de laatste P&S beschreef het ook anders. Daar stond ook in dat galop voorrang heeft op draf.
Als je rechtsom op de hoefslag een zijgang rijdt krijg je ook bijna nooit voorrang, ik doe dat dus maar op de binnenhoefslag.

Idd, dat is ook mijn ervaring :j

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:20

Ik heb wel eens meegemaakt dat ik op de linkerhand reed en iemand dan herhaaldelijk vlak voor een tegenligger aansprong in galop want dan had ze voorrang :+ Dat werkt dus idd niet
Ik denk dat het over het algemeen is dat in draf en galop linksom voorang heeft, niet stappen of hh op de hoefslag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:04

Nibbit schreef:
Ik heb wel eens meegemaakt dat ik op de linkerhand reed en iemand dan herhaaldelijk vlak voor een tegenligger aansprong in galop want dan had ze voorrang :+ Dat werkt dus idd niet
Ik denk dat het over het algemeen is dat in draf en galop linksom voorang heeft, niet stappen of hh op de hoefslag

Gut, zulken zijn er ook echt dus :roll: Kinderachtig..

Dat laatste is idd ook mijn ervaring..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:20

Bij mij op stal zijn ze gelukkig zo handig om bij groepslessen iedereen op de zelfde hand en in de zelfde gang laten rijden. Als je dan een andere gang gaat rijden als derest moet je opletten en rekening houden met de rest, niet omgekeerd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:34

xSlvna schreef:
Bij mij op stal zijn ze gelukkig zo handig om bij groepslessen iedereen op de zelfde hand en in de zelfde gang laten rijden. Als je dan een andere gang gaat rijden als derest moet je opletten en rekening houden met de rest, niet omgekeerd :)

Dit gaat niet over lessen ;) Want idd, daar moet je vaak op dezelfde hand rijden om die reden, vooral bij niveauverschil.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:37

Ik zeg alleen dat daar weer alles anders gaat, is wel fijner maar zo gaat t jammer genoeg niet op wedstrijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:45

Nou fijner? Als ik ergens een hekel aan heb is het verplicht op een bepaalde hand rijden omdat iemand dat zegt :n

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:47

Je rijd niet voor niks in de les, ga maar met 15 man op verschillende hand en gang rijden in een 20x40 rijbak :p

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:47

Ik weet de bakregels wel, maar ik weet vaak niet wat ik van een ander kan verwachten.

Vhagar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:11

Relaxed schreef:
feliciaa schreef:
Ik had het laatst op stal ook. Ik reed in eerste instantie ook gewoon door maar ging dan op het laatste moment toch maar aan de kant om een botsing te voorkomen, kreeg na een paar keer van mijn stalgenootje een opmerking naar mijn hoofd geslingerd of ik haar wel wat ruimer wou passeren want anders moest ze haar paard inhouden. Mevr. heeft letterlijk bijna een uur lang alleen maar linksom op een volte aan 1 kant van de bak gedraafd. Naar mijn weten heb ik dan voorrang omdat zij op de volte zit en zelfs toen ik rechtsom ging galopperen op die volte moest ik maar aan de kant.. Ik ben op een gegeven moment aan de andere kant van de bak gaan rijden, ik sta nog niet zo lang op die stal en had geen zin in ruzie.. Maar ik vond het vreselijk vervelend...
Volgens mij zijn er inderdaad een hele hoop mensen die de bak regels niet kennen of zich alleen aan de regel linksom heeft voorrang houden...

Linksom mag op de hoefslag blijven, dus ook als ze van een volte af komt kan ze gewoon richting hoefslag sturen en zul jij naar binnen moeten als je rechtsom rijdt. Zoals iemand hierboven ook al zegt, je moet elkaar in het passeren de linkerhand kunnen geven. En dat zij een uur lang linksom wil rijden, moet ze natuurlijk gewoon lekker zelf weten :+

Dit had ik laatst dus ook op wedstrtijd. Een ponyruitertje reed linksom op de volte, ik was rechtsom op de lange zijde al bijna bij de b maar zij moest en zou er nog even voor, snee me rakelings af en duwde me letterlijk van de hoefslag 8)7 Ik zag dat echt niet aankomen en was echt in shock en zij deed alsof er niks gebeurd was.. en haar instuctrice maar roepen "gewoon doorrijden je hebt voorrang" :') gelukkig heb ik een braaf paard en hielden we er alleen een pijnlijke knie aan over :p

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:12

Nogmaals, een snelle gang heeft voorrang als je dezelfde kant op gaat. Lees de Wiki er nog eens op na. Dus niet als je elkaar tegemoet komt. Dat kan toch ook nooit werken. Dat wordt een heel gezigzag met het risisco op botsingen van dien.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:23

Wij hebben gelukkig een grote bak op stal 25x55, normaal kan je daar fijn met 5 a 6 combinaties rijden zonder elkaar in de weg te zitten als iedereen zich aan de bakregels houdt.

Jammer genoeg zijn er ruiters die graag in 20x40 willen oefenen voor wedstrijden, vooral in de zomer. Ze zetten dan bordjes in het midden van de bak(hoefslag vrij), of vanuit 1 hoek over de hoefslag.
Zij rijden dan met een stuk of 3 combinaties in dat stuk houden daar de bakregels aan, wie daar niet aan mee wil doen heeft pech.
Nu heb ik een vrij lang paard, die je goed moet losrijden/stappen met veel voltes en slangenvoltes. Erg irritant als ze dan steeds binnendoor komen in draf of galop. Normaal stap je op de binnenhoefslag en kunnen ze buitenom, dan heb je als stapper dus alle ruimte om los te werken.
En dat natuurlijk altijd prime-time tussen 7 en 9 's avonds of, nog leuker, als ze na elkaar rijden en de bordjes laten staan.