DRESSUUR: vrijwillig de baan verlaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 17:59

Het lijkt mij zeer situatieafhankelijk en ik denk dat de jury altijd een stem moet hebben in de beslissing. Een paard dat echt niet te hanteren is, die zou wel de baan uit mogen of zijn 6 minuten volrijden zonder de proef te vervolgen. Wat je moet zien te voorkomen is dat er heel veel opgevers gebruik gaan maken van de mogelijkheid en dat kan organisatorisch nog wel eens vervelende gevolgen gaan hebben. Vandaar dat ik dan denk dat de jury mag zeggen of iemand gewoon zijn proef af moet maken of dat een paard nog een paar rondjes moet lopen voor het idee.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:31

carola schreef:
Maar ik vind het inderdaad wel belachelijk dat je met het springen jezelf kan afgroeten en geen minpunten krijgt. Als (slimme) ruiter hoef je met het springen dus nooit een minpunt te halen, terwijl je geen enkel parcour fatsoenlijk kan volbrengen.

Dat gebeurt ook regelmatig carola...90% van de mensen die afgroeten doen dat omdat ze een stop of teveel balken hebben
ik heb het zelf twee weken terug voor het eerst gedaan, paard loopt pas M en heeft erg veel moeite met de hoogte. Er stond een slecht parcours en de bodem was waardeloos...Voor mij waren er slecht 2 mensen rond, waarvan niemand foutloos(op 20 starts). Ik had vijf balken en heb dus voor de laatste hindernis afgegroet om geen minpunten te rijden.
Mijn paard is wel voor elkaar, maar ik vond het niet nodig om om deze reden minpunten te gaan rijden (de meeste ruiters hebben het tweede parcours ook niet gestart...)

Minpunten met afgroeten ben ik trouwens helemaal voor Dan had ik nu nog lekker L gereden met mijn paard dat het M eigenlijk net niet aankan Knipoog De ene week winnen en de volgende afgroeten *LOL* Je hoeft dan nooit te promoveren Haha! En ik denk dat profs daar ook wel gebruik van zouden maken Knipoog Zeker in de aanloop naar een kampioenschap. Paard veel ervaring laten opdoen, een paar keer afgroeten en hup je mag weer starten voor de prijzen. Hoef je mooi niet HC Haha!
Lijkt me een strak plan *LOL*

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:56

gomir"]
[quote="carola schreef:
Maar ik vind het inderdaad wel belachelijk dat je met het springen jezelf kan afgroeten en geen minpunten krijgt. Als (slimme) ruiter hoef je met het springen dus nooit een minpunt te halen, terwijl je geen enkel parcour fatsoenlijk kan volbrengen.

Dat gebeurt ook regelmatig carola...90% van de mensen die afgroeten doen dat omdat ze een stop of teveel balken hebben
ik heb het zelf twee weken terug voor het eerst gedaan, paard loopt pas M en heeft erg veel moeite met de hoogte. Er stond een slecht parcours en de bodem was waardeloos...Voor mij waren er slecht 2 mensen rond, waarvan niemand foutloos(op 20 starts). Ik had vijf balken en heb dus voor de laatste hindernis afgegroet om geen minpunten te rijden.
Mijn paard is wel voor elkaar, maar ik vond het niet nodig om om deze reden minpunten te gaan rijden (de meeste ruiters hebben het tweede parcours ook niet gestart...)

Minpunten met afgroeten ben ik trouwens helemaal voor Dan had ik nu nog lekker L gereden met mijn paard dat het M eigenlijk net niet aankan Knipoog De ene week winnen en de volgende afgroeten *LOL* Je hoeft dan nooit te promoveren Haha! En ik denk dat profs daar ook wel gebruik van zouden maken Knipoog Zeker in de aanloop naar een kampioenschap. Paard veel ervaring laten opdoen, een paar keer afgroeten en hup je mag weer starten voor de prijzen. Hoef je mooi niet HC Haha!
Lijkt me een strak plan *LOL*
[/quote]
Dan krijg je dus misbruik maken van de situatie. Ik vind bij geen minpunten krijgen bij afgroeten veel eerlijker. Want met afgroeten kom je ook niet in het Z.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:57

Daarom is het bij springen ook afgeschaft, zoals ik hierboven al aangaf Lachen

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:01

Ik heb het nog even duidelijker gemaakt voor de mensen die het inlevingsvermogen missen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 23:46

Haha, oke Lachen

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 00:32

INkie schreef:
tsja........ het ligt er aan in welke situatie je stopt.... als je paard egt flink kreupel loopt dan is het logisch dat je moet stoppen!maar dan zal de jruy het ook wel zien en je de baan laten verlaten.

Wat ik een beetje vreemd vind is dat je er in de ring pas achter komt dat je paard kreupel/onregelmatig is. Dit merk je dan toch al met losrijden? Of ben ik nou gek. Uitgezonderd natuurlijk wanneer je paard zich verstapt ofzo net voor of in de ring.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 01:04

bij ons op stal was iemand een keer vrijwillig gestopt met de proef (had al afgewend en gegroet) omdat het paard alleen maar liep te steigeren en de klieren... (angst, gebrek aan overwicht van ruiter, etc.)

Het is toen aan de jury gevraagd... en ze was op tijd met afgroeten dus kreeg ze geen -2

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 12:14

Esther"]
[quote="INkie schreef:
tsja........ het ligt er aan in welke situatie je stopt.... als je paard egt flink kreupel loopt dan is het logisch dat je moet stoppen!maar dan zal de jruy het ook wel zien en je de baan laten verlaten.

Wat ik een beetje vreemd vind is dat je er in de ring pas achter komt dat je paard kreupel/onregelmatig is. Dit merk je dan toch al met losrijden? Of ben ik nou gek. Uitgezonderd natuurlijk wanneer je paard zich verstapt ofzo net voor of in de ring.
[/quote]

Nee hoor! De bodem kan heel belangrijk zijn. Wij hebben het ook wel eens gehad dat ie met losrijden super liep (gewoon fijne grasbodem), en in de ring liep ie niet lekker meer. De bodem was daar keihard, een soort grind lag er tussen het gras, en dat was helemaal aangestampt.
En ons paardje heeft al vrij gevoelige zolen als ie net bekapt is (dat was toen ook het geval), dus dat ging voor geen meter.

Toen zijn wij ook naar de jury gegaan en hebben gezegd dat we niet verder rijden in die ring. Ik heb geen zin om een paard te verprutsen op zo'n superslechte bodem. Hij liep absoluut niet kreupel, maar dat wilde ik ook voorkomen.
Overigens waren wij niet de enige die dag. Heel wat mensen wilden niet in die ring starten.

Dancer_Valou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 11:03

helemaal mee eens Carola, Dancer heeft ook hele gevoelige hoefzolen en loopt ook niet lekker op een keiharde bodem. Dus ik moet zomers altijd heel goed opletten waar ik wel en niet kan rijden, omdat de kans dan natuurlijk bestaat dat je de ring moet verlaten. Of dat je zelf niet wilt starten omdat hij niet lekker kan bewegen.

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 12:34

Ik had laatst ook 1 proefje gereden in het M1 (de eerste m proef met deze), en ze was weer eens knots vervelend. Nou toen dacht ik ik ga die tweede proef niet in maar mijn vriend zei van doe nou maar gewoon, maar terwijl ik bijna in de ring was (was nog buiten) begon ze weer alleen maar achteruit te lopen. En toen ben ik naar de jury gegaan en heb gezegd dat ik niet ging starten. Vond de jury een heel verstandige beslissing. Want ze had gezien hoe vervelend die al was in de eerste en toen tussen die proeven was het ook niets. Dus dan helaas maar de eer aan jezelf houden, en weten dat je paard het even niet ziet zitten of aan kan.
Tuurlijk als ze tijdens de proef vervelend wordt rijdt ik wel door, maar in dit opzicht had het echt geen zin.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 14:31

ik heb een keer in kootwijk een wedstrijd gereden en in de eerste was hij heel af en toe een pasje onregelmatig, zelf had ik het niet echt gevoeld, de jury had het wel gezien maar ze dachten dat het teugelkreupel was. Toen ik door ging naar mijn volgende proef ging liep hij echter superkreupel. Ik mocht de ring verlaten en er zijn geen punten afgetrokken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 17:49

Hoe zit het eigenlijk als je tijdens het losrijden al merkt dat je paard niet lekker gaat? Als je dan je proef niet start (uiteraard wel startgeld hebt betaald), krijg je dan geen -2?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-03 17:58

natuurlijk niet!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 14:53

Ik vind het ook een vreemde regel. Maar weet uit ervaring dat veel juryleden er wat mee rommelen. Heb een paard gehad die volledig in de ring kon paniekeren en het enige wat ik dan kon doen was eruit gaan maar op de één of andere manier zijn die coupons nooit bij de NBVR aangekomen, en daar had ik niet om gevraagd.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-03 16:34

charmes zeker?

judith661

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 10:20

Vindt dit wel een heel interresant onderwerp Knipoog Ik heb 1 x op wedstrijd zo discussie meegmaakt tussen jury en ruiter en dat is zo touwtrekken, kost veel tijd en aan het eind van het verhaal is geen van beide partijen happy.

Paard loopt niet zuiver, aardig mank maar je kon niet precies je vinger erop leggen wat er mis was. Jury vraagt ruiter naar het hokje en vraagt of het paard iets mankeert, ruiter zegt nee hoor hij is alleen vandaag gevallen van de laadklep van de veewagen maar liep niet kreupel. Zal wel een beetje stijf zijn " idee". Ik zat in het hokje te schrijven, een L 2 proef

Jury adviseert te stoppen, ruiter wilt perse doorrijden sta je daar met beide een andere mening moeilijk hoor. Jury heeft ruiter laten rijden maar dus wel zo beoordeeld dat je denkt au! ik had liever het advies opgevolgt en gestopt.

Zo zie je dat een jury in veel opzichten toch je proef kan maken of breken in dit geval is het fair, want het paardje had echt last.

Blijft een moeilijke beoordeling, want de eigenaar heeft altijd het laatste woord.

Groetjes Judith

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 22:49

Een jury kan een ruiter toch wegsturen Verward

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 01:03

Maar mensen, als je paard kreupel is, dan merk je dat in 98% van de gevallen toch wel met losrijden, dus voordat je in de ring komt. En dan ga je toch gewoon geheel niet starten, want bij mijn weten krijg je daar geen verliespunten voor, voor niet starten.....

En wat voor redenen zijn er nog meer te noemen voor het voortijdig stoppen? Waarom zou je dat dan doen, als je paard gewoon goed loopt?

(en idd Romkabouter, een jury kan iemand disqualificeren, lijkt mij ook.....)

judith661

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 10:14

Ja volgens mij kan dat ook, maar omdat deze persoon zelf vond dat het niet nodig was. En de jury weinig voelde om de discussie nog hoger te laten opwaaien heeft ze de ruiter zelf de keuze gegeven, en die wou rijden.

Groetjes Judith

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 11:00

CGJ12"]
charmes zeker?
[/quote]

Betrapt. Tong uitsteken

[quote="Rieja schreef:
Maar mensen, als je paard kreupel is, dan merk je dat in 98% van de gevallen toch wel met losrijden, dus voordat je in de ring komt. En dan ga je toch gewoon geheel niet starten, want bij mijn weten krijg je daar geen verliespunten voor, voor niet starten.....

En wat voor redenen zijn er nog meer te noemen voor het voortijdig stoppen? Waarom zou je dat dan doen, als je paard gewoon goed loopt?

Je kunt bijvoorbeeld voortijdig stoppen met een paard dat tijdens de proef helemaal in de stress schiet. Als je net het vertrouwen aan het opbouwen bent en er vliegt dan ineens een boompje om langs de ring kan dat reden zijn voor mij om een proef te beëindigen.
Ik denk dat kreupele paarden in de ring weer een hele andere discussie is want daar lopen er naar mijn mening veel te veel van rond.
Wel kan het gebeuren dat een paard zich tijdens de proef verstapt en dan is het natuurlijk wel zaak om de ring te verlaten.