Poll deelnemers: Nog maar 1 proef per jury/wedstrijd starten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zouden jullie doen als er nog maar 1 proef per jury/wedstrijd gereden kan worden?

Niets, ik blijf gewoon op wedstrijd gaan zoals altijd
42 (10%)
Niets, dit is bij ons in de regio al zo.
8 (2%)
Meer wedstrijden gaan rijden.
9 (2%)
Alleen nog gaan starten op locaties waar wel 2 rijbanen beschikbaar zijn.
231 (59%)
Helemaal stoppen met wedstrijd rijden, omdat de kosten per proef te hoog worden
55 (14%)
Helemaal stoppen met wedstrijd rijden, omdat dit me echt te veel tijd gaat kosten.
44 (11%)

Totaal aantal stemmen: 389

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:19

miss_lizje schreef:
Ik vind het echt bullshit, tussen 2 proeven kan namelijk nog behoorlijk wat verschil zitten. Als je niet gelijk de 2de erachteraan start kan je voor de 2de proef nog even doornemen wat er fout ging en dat proberen te verbeteren. Bij mij heeft dat wel eens een verschil van 15 punten opgeleverd, waarbij de jury ook vermelde dat de dingen goed verbeterd waren. Ik zie de 2de proef dus als een 2de kans om de jury te laten zien dat je de foutjes uit je eerste proef kan/wil verbeteren.

Ja en dat is dus juist wat ze niet meer willen ;)
De jury moet een blanco oordeel geven.

miss_lizje

Re: Poll deelnemers: Nog maar 1 proef per jury/wedstrijd starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:21

Tja, ik vind dat als een jury objectief genoeg is dat dat met 2 proeven nogsteeds moet kunnen.

Word eens tijd dat er een "nieuw"KNHS komt, beetje concurrentie voor deze grote monopoly...

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:22

Wij hebben jaren indoor een dressuurwedstrijd gehouden, met 1 indoorbaan en buiten losrijden (was altijd laatste weekend van maart, en gelukkig altijd goed weer gehad). En de mogelijkheid om 2 proeven te starten. Je moest dan alleen wat langer wachten voor de 2e proef, want die werd wel door een andere jury gejureerd. En altijd volle rubrieken.
In Almelo hetzelfde concept, alleen kon je daar binnen losrijden. Ook altijd volle rubrieken.
Ik zie wel eens startlijsten van wedstrijden in het westen en daar staan dan 4 B combi's, 4 L1, 4 L2 enz op in allemaal dezelfde ring en zelfde jury en ook de 2e proef door dezelfde jury. Komt hier in Twente echt niet voor.

Zijn er daar dan zo weinig deelnemers, dat ze geen volle rubrieken kunnen krijgen met 20 B combi's?
Zelfs als hier 1 proef wordt uitgeschreven, zijn de ringen vol.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:22

Of je nou een of twee kadootjes krijgt, maakt toch ook niet uit? Daarnaast vind ik een ander nadeel van twee keer bij hetzekfde jurylid rijden, dat als je je eerste proef verpest, dat toch ook wel eens doorwerkt in je tweede proefje (eerste indrk maak jemaar een keer...) Het werkt dus twee kanten op. Ik zou persoonlijk al dat gedoe met vlechten en wassen niet zien zitten voor 1 proefje. Plus alle was enz enz. Nee, kost mij te veel tijd en geld. Rij om die reden ook geen selecties, tenzij het bij mijn eigen vereniging is.
Scheelt voor mij dat ik geen echte dressuurprikker ben, en er dus niet afhankelijk van ben. Ik zou indoon dan ook gewoon niet meer starten, maar lekker gaan springen indoor. Wel jammer, want stiekum wil ik mijn skills in de winter wel een beetje op pijl houden...

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:28

Als de wedstrijd op eigen stal is ga ik wel 1 proef starten, maar ik ga er niet voor op pad, daar vind ik het teveel gedoe voor.
Daarnaast kom je in een regio regelmatig dezelfde juryleden tegen, gaat er dan ook een max aanzitten hoe vaak je bij 1 jurylid per periode mag starten? (ivm de objectieve blik)

Vanuit het wedstrijdsecretariaat kan ik zeggen dat 2 proeven met een wisselsysteem echt te duur gaat worden als je beide jury's het normale tarief moet betalen.
Als vereniging houden wij nu al niks over aan het organiseren van een wedstrijd, wij doen dit echt om ruiters de kans te geven om wedstrijd te rijden. Meer kosten kunnen wij als vereniging niet dragen.
Daarnaast zou 1 proef rijden voor ons weer een ander probleem opleveren, namelijk parkeergelegenheid, je moet dan het dubbele aantal trailers kwijt!

Ik hoop dat ze dit onvriendelijke idee bij de KNHS snel vergeten!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:32

Bij ons in de kring kun je bijna nergens 2 proeven starten in de winter, dus wij weten niet beter.
We kiezen er in de winter soms bewust voor om iets verder weg te gaan waar wel 2x gestart kan worden. Mocht het in de toekomst zo zijn dat die 2e proef dan niet meer voor wp telt dan doen we dat niet meer.

Gelukkig kun je in het buitenseizoen hier overal 2 proeven starten en vaak ook nog springen erbij mocht je dat willen.

@setteli, idd je moet hier altijd op tijd opgeven anders is het vol, ook als er maar 1 proef gereden kan worden.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:55

Kelly_Taco schreef:
miss_lizje schreef:
Ik vind het echt bullshit, tussen 2 proeven kan namelijk nog behoorlijk wat verschil zitten. Als je niet gelijk de 2de erachteraan start kan je voor de 2de proef nog even doornemen wat er fout ging en dat proberen te verbeteren. Bij mij heeft dat wel eens een verschil van 15 punten opgeleverd, waarbij de jury ook vermelde dat de dingen goed verbeterd waren. Ik zie de 2de proef dus als een 2de kans om de jury te laten zien dat je de foutjes uit je eerste proef kan/wil verbeteren.

Dan hebben we wel een heel groot jurycorps nodig... Het komt zeer regelmatig voor dat ik de ene week op locatie X dezelfde combinaties heb als een week erna op locatie Y.

Overigens beoordeel je wat je ziet en daarmee houd je geen rekening met hoe het de vorige proef ging. Is het goed dan is het goed en is het niet goed dan is het niet goed. Ik ga echt niet denken oh nou in zn eerste proef had dit paard een 6 dus dan krijgt hij nu een 7.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:04

Hier in de buurt is het als menner heel gewoon dat je in groepjes beide proeven bij de zelfde jury rijd (indoor, maar op kleine wedstrijden ook outdoor).
Hier in de buurt is ook maar een handje juryleden. Dus je kom de zelfde jury's toch vaak genoeg tegen.

Als ik maar 1 proef voor winst kan rijden ga ik niet. Voor de wagen starten kost nog meer tijd dan onder het zadel (ivm vervoer van de wagen), dus dan zou ik de winter niet starten (of alleen waar je wel 2 proeven kan rijden).

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:15

Sansje schreef:
Kelly_Taco schreef:

Dan hebben we wel een heel groot jurycorps nodig... Het komt zeer regelmatig voor dat ik de ene week op locatie X dezelfde combinaties heb als een week erna op locatie Y.

Overigens beoordeel je wat je ziet en daarmee houd je geen rekening met hoe het de vorige proef ging. Is het goed dan is het goed en is het niet goed dan is het niet goed. Ik ga echt niet denken oh nou in zn eerste proef had dit paard een 6 dus dan krijgt hij nu een 7.

Inderdaad, vooral in het M en Z heb ik vaak dezelfde combinaties in de ring. Ik complimenteer een ruiter ook wel eens met de vooruitgang die ik zie. Maar dat wil toch niet zeggen dat je niet blanco en objectief kunt jureren?

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:06

Ik vind het wel een goede regel. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:12

Idioot, dan wordt het helemaal een elitesport.
Dan zouden ze de winstpunten regeling ook aan moeten passen maar dat wil je juist niet lijkt me.
Of zorgen dat er veel meer juryleden komen zodat het makkelijker is 2 te laten jureren.

Ik las dat iemand zei dat dat veel hogere kosten met zich meebrengt maar waarom? Er kunnen toch gewoon 2 juryleden per baan komen, de ene jury eerst alle deelnemers, dan wisselen en de andere alle deelnemers laten jureren, snap het punt er niet van.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:43

anneliesdj schreef:
Idioot, dan wordt het helemaal een elitesport.
Dan zouden ze de winstpunten regeling ook aan moeten passen maar dat wil je juist niet lijkt me.
Of zorgen dat er veel meer juryleden komen zodat het makkelijker is 2 te laten jureren.

Ik las dat iemand zei dat dat veel hogere kosten met zich meebrengt maar waarom? Er kunnen toch gewoon 2 juryleden per baan komen, de ene jury eerst alle deelnemers, dan wisselen en de andere alle deelnemers laten jureren, snap het punt er niet van.

Daar zou ik dan dus weer niet aan mee doen, rijd dan nog liever maar een proefje....Opzadelen, losrijden, proef rijden, afzadelen, paard moet wachten op de trailer, weer opzadelen en even losrijden, proef rijden, paard weer laten wachten tot de uitslag is geweest...Dan gaat het pas echt veel tijd kosten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:55

_Esther_87_ schreef:
Daar zou ik dan dus weer niet aan mee doen, rijd dan nog liever maar een proefje....Opzadelen, losrijden, proef rijden, afzadelen, paard moet wachten op de trailer, weer opzadelen en even losrijden, proef rijden, paard weer laten wachten tot de uitslag is geweest...Dan gaat het pas echt veel tijd kosten.

Wil toch altijd zo snel mogelijk weer naar huis. Paard op de trailer vind ik maar niks en opnieuw opzadelen al helemaal niet.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 14:02

Met 3 a 4 uur tusssen je proeven lijkt me niet echt fijn en paardvriendelijk.
Dan zou je dus om en om moeten laten jureren en dan heb je voor 4 uur proeven 2 jury's nodig en dan wordt het dus 2 x zo duur, Annelies.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:03

Setteli schreef:
Wij hebben jaren indoor een dressuurwedstrijd gehouden, met 1 indoorbaan en buiten losrijden (was altijd laatste weekend van maart, en gelukkig altijd goed weer gehad). En de mogelijkheid om 2 proeven te starten. Je moest dan alleen wat langer wachten voor de 2e proef, want die werd wel door een andere jury gejureerd. En altijd volle rubrieken.
In Almelo hetzelfde concept, alleen kon je daar binnen losrijden. Ook altijd volle rubrieken.
Ik zie wel eens startlijsten van wedstrijden in het westen en daar staan dan 4 B combi's, 4 L1, 4 L2 enz op in allemaal dezelfde ring en zelfde jury en ook de 2e proef door dezelfde jury. Komt hier in Twente echt niet voor.

Zijn er daar dan zo weinig deelnemers, dat ze geen volle rubrieken kunnen krijgen met 20 B combi's?
Zelfs als hier 1 proef wordt uitgeschreven, zijn de ringen vol.

Nee hoor Setteli, ik kan ook veel grotere rubrieken maken. Maar waarom zou ik? De ruiters moeten dan wel heel erg lang wachten voor de 2e proef geredn kan worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:04

Sinds wanneer krijgen jury's betaald?

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:05

anneliesdj schreef:

Meen je dit nu serieus? Al jaren worden juryleden betaald voor hun diensten; 20 euro per dagdeel van 4 uur, ieder bijkomend uur is 5 euro extra +reiskostenvergoeding.
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 01-11-12 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:06

anneliesdj schreef:

Eh, sinds altijd al? Niet veel weliswaar maar ze krijgen wel een vergoeding. En als ik me niet vergis gaat dat dus per dagdeel, dus zodra je over een bepaald aantal uren heengaat is het meteen een stuk duurder voor de vereniging. Vandaar dat niet alle verenigingen bij het starten in groepjes gebruik maken van wisselende jury's.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:06

Ze krijgen een dagdeel(onkosten)vergoeding en reiskosten. Dus betaald is een groot woord...

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:07

anneliesdj schreef:

Wanneer ben jij van huis gegaan Annelies??? Tuurlijk krijgen de juryleden betaald....daarboven op zit ook nog een benzinevergoeding!

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:09

_Esther_87_ schreef:
anneliesdj schreef:

Eh, sinds altijd al? Niet veel weliswaar maar ze krijgen wel een vergoeding. En als ik me niet vergis gaat dat dus per dagdeel, dus zodra je over een bepaald aantal uren heengaat is het meteen een stuk duurder voor de vereniging. Vandaar dat niet alle verenigingen bij het starten in groepjes gebruik maken van wisselende jury's.

Zo zit het dus niet.
Een jurylid mag maar een maximaal aantal combinaties jureren. Dat zijn er 40. Echter, de meesten willen er maximaal 30 doen. Normaler wijs kunnen ze dus in 3, 31/2 uur klaar zijn. Zodra er echter gewisseld moet worden, zitten ze bijna de hele dag.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:11

Een onkostenvergoeding van 30 euro voor een halve dag vind ik nou niet echt 'betaald' worden.
En als je rekent hoeveel ruiters er rijden in die 4 uur, wordt het hooguit een euro per ruiter duurder.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:14

Ik zou alleen nog thuiswedstrijden starten, naar de stallen binnen 10 km (zijn nog zo'n 3 locaties extra), en naar locaties waar er 2 proeven gereden kunnen worden.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:19

Ik zou alleen starten waar je 2 proeven kan rijden. En anders een winterstop en dan zomers weer starten.
Aangezien ik veel werk heb om mijn paard schoon te krijgen en te houden.
En s'winters niet starten vind ik voor mezelf geen ramp.
Maar had natuurlijk wel liever gehad dat we 2 proeven mogen rijden in 1 bak.

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:45

anneliesdj schreef:
Een onkostenvergoeding van 30 euro voor een halve dag vind ik nou niet echt 'betaald' worden.
En als je rekent hoeveel ruiters er rijden in die 4 uur, wordt het hooguit een euro per ruiter duurder.

Met een onkostenvergoeding van 30 euro inclusief reiskosten red je het bijna nooit hoor.
En als je kijkt naar het verleden kun je wel inschatten hoe de meeste ruiters gaan reageren op een verhoging van 1 euro per proef! (zeg niet dat dat onterecht is trouwens)
Daarnaast zit je ook nog met bijv. bij de pony's met een maximum tarief waardoor je niet eens kan verhogen.