Afgestraft op het niet invlechten van mijn IJslander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:11

josewoos schreef:
Citaat:
Richtlijnen voor de verzorging van het geheel
Conditie en toilettering paard/pony:
Het paard/de pony wordt in wedstrijdconditie voorgesteld. Het al dan niet dragen van hoefijzers is voor de beoordeling niet van belang. Voor de wijze van het correct toiletteren van het paard/de pony wordt een aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde. Voor paarden en pony’s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, is deze voorkeursvolgorde uiteraard niet van toepassing.

Of ik lees niet goed, of ik snap het verkeerd.

Maar ik lees dus dat je met een ijslander niet hoeft te vlechten

Wat ik in mijn vorige reactie al zei, het hoeft niet. Maar dat houd niet in dat je net zoveel punten kan gaan verwachten als iemand die netjes een geknot/gevlochten paard heeft.
Dat het hoeft betekend dat je niet uitgesloten kan worden van deelname als de manen van je paard, die in deze uitzonderingsregel valt, niet volgens de genoemde punten getoiletteerd zijn.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:11

cp112 schreef:
Tja, het is dan misschien niet verplicht om te vlechten, netter staat het wel. En het puntje verzorging is toch echt een deel persoonlijke smaak. Ik vind het ook niet netjes om een niet ingevlochten paard te starten. Die van mij lopen dan ook altijd in een hengstenvlecht.
Persoonlijk vind ik dat je een ijslander best kunt knotten (met pektouw, eerst manen netjes op 1 lengte) en ander een hengstenvlecht.

Het is toch aan de andere kant ook niet eerlijk dat iemand die veel aandacht besteeds aan de verzorging en netjes een strak gevlochten paard de ring in rijd, net zoveel punten krijg als iemand die zijn/haar paard met losse manen rijd.

Dat het toegestaan is houd in dat je niet gediskwalificeerd word. Wat een jury graag ziet is een heel ander punt.
Persoonlijk had je bij mij ook een 5je of 6je gehad hoor := ookal ben ik geen jury (en ik rijd ook met koudbloeden)

Ik ben het in grote lijn met je eens, maar de combinatie zoals de TS vind ik net zoveel waard als een geknot paard. Alle kleuren zijn op elkaar afgestemd en wat wit moet zijn op het paard is ook wit. Oftewel schoon. Dus hier heeft ze ook werk aan.
Maar zoals je zegt, dat zal dan wel persoonlijke smaak zijn :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:12

Tja blijkbaar zijn het de regels, maar ik vind het bij een ijslander persoonlijk gewoon niet mooi staan knotten, vlechten of uitgedund of wat dan ook.

Daarom deed ik met de ijslanders alleen mee aan ijslandse wedstrijden en niet bij de reguliere wedstrijden :')

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:12

KozieZ schreef:
Alleen is volgens mij de IJslander manier van raskenmerken bij de manen dat de manen ook echt lang zijn. De manen van jouw pony lijken mij korter gemaakt. Denk dat dan het raskenmerk kwijt is en je je misschien gewoon aan de regels zal moeten houden.

Ik zou als ik jou was de foto's op sturen naar de KNHS en ook een kopie van je protocol meesturen om te vragen hoe het zit. Blijkt het wel te mogen, dan dat uitprinten en zorgen dat je het voortaan bij je hebt als je op wedstrijd gaat.

Aan de andere kant... Knotten staan gewoon veel mooier bij deze maanlengte, dus misschien kan je leren vlechten. Want zo moeilijk is dat niet.

Hahaha, ja het KNHS ziet je aankomen zeg. Het is nog altijd een jurysport. Deze jury vond het gewoon niet netjes, dus een onvoldoende. Zo gaat dat nu eenmaal.
Ben je het er niet mee eens, dan moet je óf zorgen dat je paard netjes getoiletteerd is óf gewoon niet starten.

cp112

Re: Afgestraft op het niet invlechten van mijn IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:16

Mijn hengst hóef ik ook niet in te vlechten.
Afbeelding

Maar zeg nu zelf, het staat toch veel netter
(ik kon ook niet vlechten, oefening baard kunst, zelfs ik kan mij nu redden met m'n reumahandjes)
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:17

cp112 schreef:
KozieZ schreef:
Alleen is volgens mij de IJslander manier van raskenmerken bij de manen dat de manen ook echt lang zijn. De manen van jouw pony lijken mij korter gemaakt. Denk dat dan het raskenmerk kwijt is en je je misschien gewoon aan de regels zal moeten houden.

Ik zou als ik jou was de foto's op sturen naar de KNHS en ook een kopie van je protocol meesturen om te vragen hoe het zit. Blijkt het wel te mogen, dan dat uitprinten en zorgen dat je het voortaan bij je hebt als je op wedstrijd gaat.

Aan de andere kant... Knotten staan gewoon veel mooier bij deze maanlengte, dus misschien kan je leren vlechten. Want zo moeilijk is dat niet.

Hahaha, ja het KNHS ziet je aankomen zeg. Het is nog altijd een jurysport. Deze jury vond het gewoon niet netjes, dus een onvoldoende. Zo gaat dat nu eenmaal.
Ben je het er niet mee eens, dan moet je óf zorgen dat je paard netjes getoiletteerd is óf gewoon niet starten.

Ik raad haar toch niet aan om alsnog om hogere punten te vragen? Ik raad haar aan na te vragen of het toegestaan is zo te starten. Op de coupon staat dat het niet toegestaan is en ze daarom een 4 krijgt (zie op) Dus de jury gaf niet aan het niet netjes te vinden. Mocht er vaker op het protocol komen te staan dat het niet toegestaan is, kan je laten zien dat het wel toegestaan is. Zie niet in wat daar raar aan zou zijn.

En zoals ik al had staan, ik zou deze IJslander gewoon invlechten en knotten.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:20

volgende wedstrijd kan je ze gewoon naar één kant spuit er een halve bus haarlak in ( Wella flex strong 4) Mijn haflinger is er Z2 mee geworden! :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:25

Je kunt ze ook stieken. Ben je wel even bezig met je ijs, maar toch.
Stieken zijn allemaal hele kleine staartjes (stiekje bovenin) waardoor ze naar 1 kant hangen en plat hangen. Ik vind wat je nu hebt ook niet netjes staan om eerlijk te zijn :o

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:47

Uit ervaring weet ik dat het bijna onmogelijk is met die dikke manen om te vlechten en/of te knotten. Ook stieken is een ramp. De manen ogen vaak niet zo dik en stug, dat zijn ze zeer zeker wel! Veel stugger zelfs dan bij de meeste andere rassen.
Ook een bus haarlak is geen optie.
Daarbij hebben de meeste Ijslanders een zware en korte nek, wat nog extra benadrukt wordt door knotten. Krijg je weer ander commentaar van.

Ik vind het erg netjes wat je nu hebt. Je kleren matchen je paard, wat wit is, is ook echt wit. Daarbij is er slechts 1 (grote) pluk aan de voorkant die niet naar dezelfde kant valt. Dat vind ik totaal niet storend.

Ik vind dat een jury je niet mag benadelen door het niet vlechten van je paard, zeker niet met de opmerking dat het niet toegestaan is, terwijl zeker in het regelement staat dat het wel toegestaan is. Dan moeten ze meteen maar zeggen dat het niet mag, zijn we daar ook vanaf.

Ben wel heel benieuwd wat hier verder uitkomt ;)
(rij zelf met mijn IJslander ook af en toe dressuur en die heeft een zelfde soort 'probleem' als de jouwe)

En Anoli: wel heel simpel gesteld hoor, dat je daarom niet mee moet doen aan wedstrijden. Ook ik vind het leuk af en toe een wedstrijd dressuur te rijden, mede om feedback te krijgen over hoe de dressuurbasis is.
Ook om wedstrijd ervaring op te doen is het ideaal, omdat er nu eenmaal niet zoveel Ijslanderwedstrijden zijn.
Ik vind wat je zegt dus een beetje kort door de bocht.

I_lovedieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 15:55

Mi_Amore schreef:
Waarom ben je er niet mee naar de jury gegaan voor meer uitleg?
Dan had je jezelf een beetje kunnen verdedigen :-)

Indien invlechten NIET verplicht is, wat moet je dan doen als de manen van je paard alle kanten opspringen?
Dat zouden ze mij wel eens mogen antwoorden :D

Helaas was de jury al weg toen ik mijn protocol kreeg. Anders was ik zeker om uitleg gaan vragen!

De manen van mijn ijslander zijn niet te knotten. Heb het wel eens geprobeerd maar dat zag er niet uit. Trekken lijkt mij ook geen optie, het is een ijslander en houdt toch die dikke bos haar. Een hengsten vlecht valt er na drie draf passen al uit omdat de manen daar te kort voor zijn.
Stoppen met wedstrijd rijden vind ik wel erg overdreven. Ik hoop gewoon maar dat ik deze jury niet meer tegen kom.
Laatst bijgewerkt door I_lovedieren op 23-10-12 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:58

BernetteO schreef:
Uit ervaring weet ik dat het bijna onmogelijk is met die dikke manen om te vlechten en/of te knotten. Ook stieken is een ramp. De manen ogen vaak niet zo dik en stug, dat zijn ze zeer zeker wel! Veel stugger zelfs dan bij de meeste andere rassen.
Daarbij hebben de meeste Ijslanders een zware en korte nek, wat nog extra benadrukt wordt door knotten. Krijg je weer ander commentaar van.

Sorry hoor, maar het niet in kunnen vlechten omdat de manen zogenaamd te dik zijn vind ik echt onzin. Mijn hengst heeft enorm dikke en stugge manen. Zo'n dikke bos dat ik het laatst heb moeten scheiden omdat 1 vlecht niet meer te doen was. Nu dus 2 vlechten, 1 aan iedere kant.
En het gaat echt niet makkelijk dat vlechten, maar het kan prima! En deze ijslander gaat niet meer manen hebben dan die van mij.

Het vlecht makkelijker als je de manen even nat maakt, dan is het niet zo pluizig :j

Afbeelding

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:09

Het is wel een erg laag cijfer, vooral omdat je als IJslander je aan de specifieke raskenmerken mag houden.
Dan is een onvoldoende mijns inziens niet terecht.

Aan de andere kant, het is 1 cijfer tegen 29 rijtechnische.
Gewoon goed rijden, dan kunnen juryleden rijtechnisch niet om je heen.

En bedenk dat als je winstpunt afhangt van het cijfer voor je verzorging, er rijtechnisch ook het een en ander nog verbeterd kan worden (waarbij ik niet zeg dat jij zegt dat je winstpunt ervan af gehangen heeft hoor, maar dat hoor ik wel eens, jeetje, als ik geen 6 maar een 7 voor verzorging had gehad, had ik wel winst....).

I_lovedieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 16:17

Marije_jiplover schreef:
Het is wel een erg laag cijfer, vooral omdat je als IJslander je aan de specifieke raskenmerken mag houden.
Dan is een onvoldoende mijns inziens niet terecht.

Aan de andere kant, het is 1 cijfer tegen 29 rijtechnische.
Gewoon goed rijden, dan kunnen juryleden rijtechnisch niet om je heen.

En bedenk dat als je winstpunt afhangt van het cijfer voor je verzorging, er rijtechnisch ook het een en ander nog verbeterd kan worden (waarbij ik niet zeg dat jij zegt dat je winstpunt ervan af gehangen heeft hoor, maar dat hoor ik wel eens, jeetje, als ik geen 6 maar een 7 voor verzorging had gehad, had ik wel winst....).

Nee ik wil het ook zeker niet van mijn verzorging af laten hangen! Dat zou triest zijn.
Maar voor zo ver ik weet gelden voor o.a. IJslanders andere regels qua verzorging/toiletteren en was ik verbaast over m'n punten hiervoor.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:31

cp112 schreef:
BernetteO schreef:

Sorry hoor, maar het niet in kunnen vlechten omdat de manen zogenaamd te dik zijn vind ik echt onzin. Mijn hengst heeft enorm dikke en stugge manen. Zo'n dikke bos dat ik het laatst heb moeten scheiden omdat 1 vlecht niet meer te doen was. Nu dus 2 vlechten, 1 aan iedere kant.
En het gaat echt niet makkelijk dat vlechten, maar het kan prima! En deze ijslander gaat niet meer manen hebben dan die van mij.

Het vlecht makkelijker als je de manen even nat maakt, dan is het niet zo pluizig :j

Dan mag jij de manen van mijn IJslander komen vlechten! ;)
Ik bedoelde ook vooral dat het lastiger gaat. Misschien deze IJslander niet per se, maar ik ken IJslanders (zoals onder andere de mijne) die echt niet te vlechten zijn, want de manen van die Ijslanders zijn echt nog 3x zo dik als die van jouw paard.
Nee 3x is misschien overdreven, maar het lukt gewoon niet. De manen zijn daarbij vaak iets korter (bij de mijne in elk geval) waardoor je nauwelijks ruimte overhoudt om te vlechten. In elk geval: als mensen mijn paard vlechten is het net zo 'lelijk' als niet vlechten. En dan bespaar ik mezelf liever de moeite, door gewoon niet te vlechten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:38

Ik vind een 4 ook wel erg zwaar gestraft eigenlijk. Ik heb zelf ook weleens een lager punt gehad omdat ik niet had ingevlochten (wel netjes op lengte een kant op), toen kreeg ik een 7 ipv een 8. De meeste jury's gaven wel gewoon een 8, omdat je kon zien dat ik er wel moeite voor gedaan had (pony mooi schoon, manen en staart uitgepluist en mooi wit, tuig mooi gepoetst). Dus ik denk dat je nu gewoon pech hebt gehad. Gewoon lekker doorrijden en dan maar wat meer je best doen om de punten met goed rijden te compenseren toch :D

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:40

Dit heb ik ook wellis gehad met mijn pony (Cortana) Zie onderschrift. Wij rijden wedstrijden met een zwart dressuurdekje en ook met losse manen. Ze is elke keer spierwit en je ziet ook dat ik er heel veel tijd in heb gestopt met wassen maar heb het ook wel eens gehad dat ik werd afgekraakt doordat we ''anders'' waren. Nu rijden we M1 en krijg je geen punt meer voor uiterlijk. Ik moet nu wel zeggen dat het al een tijdje is geleden en niet meer in het M1 dat we daarvoor aftrekpunten hebben gehad :j .

Gewoon met dit mooie setje doorrijden en niet aan die stomme jury denken!

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:47

Klopt, heel lang geleden reed ik ook wedstrijden met een IJslander.
Kreeg ook commentaar op het niet vlechten van de manen.
Zij had ook enorm dikke manen en aan beide kanten.
Probeerde het wel aan 1 kant te krijgen maar bleef niet zitten, ook vlechten was een ramp.
Het irriteerde haar, en bleef dan steeds met haar hoofd schudden.
Meestal kreeg ik ook lage punten voor verzorging, maar 1 keer kreeg ik er ook commentaar op.
De jury sprak me er op aan.
Dus ik heb gezegd, manen vlechten mag niet van het stamboek (stond er toen nog bij, weet niet of dat nu nog zo is).
Jury gelijk, nou dat weet ik toch allemaal niet.
Dus ja denk dat je inderdaad genoegen moet nemen met de lage punten.
Overigens kreeg de dochter van een vriendin ook altijd een laag cijfer op de verzorging, met een keurig ingevlochten Tinker, die er echt spik en span bij liep.
Veel jury's hebben het ook niet zo op tinkers namelijk.

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:43

Kun je niet vanaf de oren een klein stukje hengstenvlecht maken (cm. of 5 á 10) en de rest los laten hangen? Zo doe ik dat bij mij haflinger, voorpluk in een knotje en ondanks dat de rest los hangt ziet het er netjes uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:35

Je kan ook aan 2 kanten een hengstenvlecht doen, draadje er door meevlechten dat t blijft zitten, goed haarlak er over heen.. Zo deed ik t met de net iets te korte en dikke pluizige manen van mn haf.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:38

Ik zou er een punt voor aftrekken, dan kom je bij mij op een 7 uit in plaats van mijn standaard 8. Die vier vind ik te overdreven.....maar iets aftrek zou je bij mij ook krijgen!

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:41

daffodil schreef:
Ik zou er een punt voor aftrekken, dan kom je bij mij op een 7 uit in plaats van mijn standaard 8. Die vier vind ik te overdreven.....maar iets aftrek zou je bij mij ook krijgen!

Mag ik vragen wat daar precies de motivatie van is?
Persoonlijke smaak, vind je het niet eerlijk tegenover andere ruiters die wel gevlochten hebben, of iets anders?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:44

Cp12 je argument dat iemand die wel ingevlochten is het "wint" van iemand die niet ingevlochten is maar rijdt volgens rassenstandaard. Is pertinente onzin!
Het punt voor verzorging zou geen verschil mogen maken! Bovendien staat in de reglementen dat het is toegestaan.
Je kan hooguit zeggen, een ingevlochten paard geeft een strakker/stiller beeld wat in de algemene indruk positief kan opvallen ipv loswapperende manen die alle kanten uit gaan. Een jury zou er niet door beinvloed mogen raken, maar onbewust gebeurd dit soms toch (geen 10punten verschil) maar je laat een andere indruk achter.
Hoe dan ook een goede proef blijft een goede proef en je behoort gewoon je punten te krijgen waar je recht op hebt als je je aan het reglement houdt.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:46

Ik vind degene die wel de moeite genomen heeft om manen in te vlechten, daar best een punt meer voor mag hebben......

Ik vind het ook verzorgder staan als de manen niet wapperen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:48

Tja, het is wel erg streng afgerekend en dat vind ik ook wat overdreven. Maar je voldoet niet aan het regelement.

Je hoeft niet te vlechten maar dan moet je dus zorgen voor manen aan 1 kant en op gelijke lengte.
Lastig, ja maar niet onoverkomelijk.

Ik heb een haf met een giga dikke bos stug haar. Daar krijg ik ook geen knotten in, dat worden bloemkolen. Niet te doen. Oplossing: manen aan beide kanten en dan dus beide kanten een hengstenvlecht er in. Is meer werk maar staat wel verzorgt. Voor de stevigheid kan je een draadje meevlechten in de kleur van de manen, dan zakt het niet na een paar passen al uit.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:48

Diaffodil; snap je als ruiter wel, maar als jury mag je dit niet doen (en terecht).