Volgend indoorseizoen telt maar 1 proef voor winst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: Volgend indoorseizoen telt maar 1 proef voor winst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:59

Ja...? Dat is logisch :j Maar als de vereniging genoeg starts krijgt, dan is het nog wel te financieren. In wezen maakt dat geen verschil.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:01

Het is hier voor verenigingen die geen 20x60 bak hebben al met 2 proeven moeilijk om een vol programma te krijgen. Dit zou echt de doodsteek voor hen betekenen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:02

Voor de B t/m M2 maakt het toch niet uit? Ze zouden kunnen afwisselen met de jury en dan hoeft dat volgens mij geen problemen op te leveren. Maar goed, alles door 1 jury laten beoordelen heeft wel de voorkeur ja. Dat loopt het lekkerst.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:06

Nog niet misschien dat ik daaraan mee zou doen. Als ik gevraagd wordt voor het jureren van bijv. 30 combinaties en ik moet om de 4 wisselen, dan moet ik dus 8 uur op die wedstrijd aanwezig zijn. Denk ook niet dat ander jury's dat gaan doen.

En dan weet ik nog een leuke maatregel voor de KNHS. Als jurylid kom je vaak dezelfde ruiters tegen. Zeker bij ons in de regio in het Z zijn het altijd dezelfde juryleden. Dan zijn die jury's ook bevoordeeld, want die ruiters ken je op een gegeven moment ook wel. Dus kunnen ze niet objectief meer jurerDan moeten ze ook maar invoeren dat een combinatie maar 1x in zijn leven bij dezelfde jury mag rijden.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:09

Maar waarom dan niet switchen naar 2 jury's die de gehele klasse afmaken?
Hier in twente kom ik eigenlijk niet anders tegen?
Enige nadeel is dat je tussendoor even moet wachten, maar na het uitstappen, afzadelen, op de trailer zetten, drankje drinken, en de boel weer pakken, ben je qua tijd toch al een stuk verder.

Ikzelf vind het een prima en eerlijk systeem eigenlijk :j

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:32

Lolacabana, ik mag hopen dat jij en nog vele anderen hiertegen zullen stemmen. Ik ben van mening dat de KNHS het wedstrijdrijden voor de gewone amateur steeds onaantrekkelijker probeert te maken. Eerst al met de afschaffing van Z-proeven in 20x 40 en nu met zo'n regel. Ik vraag me echt af waar ze mee bezig zijn. Kun jij dit uitleggen aan de gewone hobbyruiter?
En een andere vraag: hoe kom je in de Ledenraad? Ik voel zo vaak de behoefte om invloed uit te oefenen op het werkelijk waardeloze beleid van de KNHS dat ik graag zou willen weten hoe je daarin terecht kunt komen.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:46

Ik mag toch hopen van niet :( hier hebben we vaak 2 proeven met 2 verschillende jury's, ben der juist altijd blij mee als je toch twee proeven kan rijden :) alleen niet als je dan idd twee keer dezelfde jury hebt...

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:29

Fitzroy schreef:
Lolacabana, ik mag hopen dat jij en nog vele anderen hiertegen zullen stemmen. Ik ben van mening dat de KNHS het wedstrijdrijden voor de gewone amateur steeds onaantrekkelijker probeert te maken. Eerst al met de afschaffing van Z-proeven in 20x 40 en nu met zo'n regel. Ik vraag me echt af waar ze mee bezig zijn. Kun jij dit uitleggen aan de gewone hobbyruiter?
En een andere vraag: hoe kom je in de Ledenraad? Ik voel zo vaak de behoefte om invloed uit te oefenen op het werkelijk waardeloze beleid van de KNHS dat ik graag zou willen weten hoe je daarin terecht kunt komen.

Je kan ik de ledenraad komen vanuit de kring, en vanuit diverse disciplines. Ik verkozen en zit ook in het recreatieplatform, dus eigenlijk voor de 'recreatieruiter'.

Ik hoop zelf ook dat dit er niet doorheen komt. Ben donderdag weer in Ermelo voor een ledenraadsvergadering dus zal dan wel even pijlen wat ze hier over te zeggen hebben.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:34

pff ik ga niet eens de deur uit voor 1 proef, kost mij veelste veel tijd..(een 2de proef rijden is maar 6 min extra...) en dan heb ik het nog niet eens over de kosten. Van benzine etc etc. Nee zou ga je de sport van toegangelijk houden voor de amateurs...

Zou het echt heel erg vinden als ze het in zouden voeren, dan wordt het ook weer heel druk op de binnenlocatie's waar ze wel 2 ringen kunnen uitleggen.

Nee vroeger bij de ponies was het bij de NKB ook altijd maaar 1 proef en dat vond ik een ellende..zeker met een jonkie die nog alles eng vond..nu heb je tenminste de 2de proef om jezelf en paard te herpakken..... (of het de 2de proef te verknallen en 31 punten lager te rijden...).

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:11

Dat vind ik wel echt een hele lelijke regel, mocht 'ie erdoor komen -O- Het aantal locaties waar hier in de winter 2 proeven gereden kunnen worden, is al karig, en dan zou dat ook nog beperkt gaan worden?! :x Lijkt me niet dat mensen voor de lol een 2e proef gaan starten.

En over dat bevooroordeelde.. tsja, vind ik niet. Tuurlijk zijn er juryleden die minder objectief zijn, dat zijn eerder uizonderingen dan regel.
Toevallig startte ik gisteren twee keer bij dezelfde jury. Eerste proef ging keurig en had ik 190 punten en 3e prijs, 2e proef was paard stout + ik er niet bij met mn hoofd, een terechte 20 punten lager.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:22

Hele hele lelijke regel. Hier in de regio zijn er echt veel verenigingen die ook zomers, maar een ring hebben. En wat moeten die verenigingen dan? Alle ruiters zullen alleen nog maar naar de wat grotere wedstrijden gaan en die verenigingen zijn hun winst kwijt, gaan failliet, knhs krijgt minder geld, knhs gaat failliet. (niet dat dit echt gaat gebeuren natuurlijk, maar in principe zou het kunnen)

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:05

Pff hier zou ik echt niet blij mee zijn, je bent namelijk al een halve dag kwijt om in totaal 12 min in de ring te rijden, en als dit echt zou gaan om maar 6 minuutjes zou toch wel heel veel tijd, moeite en geld zijn. Ikzelf heb geen eigen trailer, en moet dus altijd iets lenen of huren. Met huren ben je hier in de buurt nooit minder dan 25,- per dag kwijt, dus ik ga dan ook niet met heel erg veel regelmaat op wedstrijd, simpelweg omdat het teveel geld en moeite kost. Als ik dan maar 1 proef zou hebben voor een wp zou het dan ook wel heel erg lang duren voordat ik dan wat hoger kan komen in klasse..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:16

Hier in de buurt zijn er maar heel weinig wedstrijden met 2 proeven en 1 jury. Meestal zijn de indoorwedstrijden hier maar 1 proef.

teammolenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:58

Lolacabana schreef:
Ik kan dit onkrachten. Ik zit zelf in de ledenraad van de KNHS, en dit staat niet eens op de agenda voor de aankomende vergadering. Ik denk ook niet dat als dit op de agenda komt te staan dat er dan veel voor gestemd zal worden.

Ik vraag me toch 1 ding af. Moeten dergelijke ideen van KNHS (OOK) niet aan de diverse kringbesturen voorgelegd worden?
De kringbesturen zijn er toch voor de diverse vereninigingen waarbij de verenigingen er voor de leden zijn?

Mocht meerderheid van ledenraad (om wat voor reden dan ook) TOCH een voorstander zijn, wordt dit idee dan GELIJK uitgevoerd?

Ik ben van mening dat KHNS de laatste jaren het belang van de (basissport)leden en wedstrijdorganisaties niet altijd voldoende heeft behartigd.
Denk maar aan Z-proeven 20x40 ring, startpas die pas na 16 proeven gunstiger is als oude situatie. Zo zijn er mss nog meer beslissingen te vinden.

IK hoop dat KNHS (ook) het belang van de basisruiters voor ogen houdt.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:02

Wij hebben van ons kring bestuur ook een bericht gekregen en zelf vervolgens een mail naar de regio (zuid holland) gestuurd, kreeg bericht terug dat ze dit pas in jan/feb gaan bespreken
Maar de plannen zijn er dus idd..
Hier raak je verenigingen, ruiters en juryleden mee.. erg jammer

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:06

bij ons heb je nooit voor je 2e proef hetzelfde jurylid als de 1ste proef. is ook een beetje raar als je dat zou hebben lijkt mij dan?

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:22

Hier moet je wel, aangezien de meeste verenigingen maar 1 wedstrijdbaan hebben
Zouden niet veel locaties overblijven voor de indoorwedstrijden (tenzij je idd jury´s gaat afwisselen, of deelnemers heel lang laat wachten)

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:32

Ja bij ons is het ook besproken (kring centraal in noordholland).. Hoop echt niet dat dit erdoor komt...

Edit: Bij onze vereniging is het voor B t/m m2 geen probleem, er zijn 3 hallen waarvan maar 1 20x60...

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:02

Ik hoop ook niet dat dit er door komt. Ik vind ook niet dat jury's bevooroordeeld zijn. Het komt heel vaak voor dat de 2e proef anders beoordeeld wordt, bijvoorbeeld omdat de spanning is afgevloeid of omdat je paard compleet dood is ofzo. Ik denk dat juryleden professioneel genoeg zijn om proeven goed te kunnen beoordelen! Er zijn natuurlijk jury's die bijv Friezen oid liever niet zien, en als je dan een Fries hebt, ben je niet blij, maar doe daar dan iets aan ipv de 2e proef bij dezelfde jury afschaffen!

En wat de rest ook zegt: het is ontzettend duur voor een gewone amateur die af en toe een leuk wedstrijdje wil rijden, als het dan ook nog eens niet mogelijk is om 2 proeven te starten...

Even over de verenigingen: Bij onze vereniging schrijven we in de winter normaal 1 proef uit. Dat ging altijd goed, tot een jaar geleden ongeveer. Toen kwamen er steeds minder ruiters op 1 proef af (en geen Z meer), dus besloten we, om toch de hele dag te vullen, om 2 proeven uit te schrijven en zo meer ruiters te krijgen. We hebben zowel 1 als 2 jury's per klasse geprobeerd, maar 2 jury's en dan steeds wisselen is wel lastiger (steeds wisselen jury/schrijver, want ze mogen elkaar niet horen) en duurder ( beide jury's zijn er 4 uur = 2x juryvergoeding en 2x reiskosten). 2 proeven zijn in deze situatie al duurder dan 1 (minder mensen, want iedereen rijdt dubbel = minder kantineinkomsten, meer 1e/2e prijzen ipv vervolgprijzen en hetzelfde inschrijfgeld), laat staan dat je dan ook nog verplicht bent om perse 2 juryleden te vragen.. dan kan het voor een kleine vereniging met 1 ring helemaal niet meer uit om iets te organiseren! En dat is ook weer nadelig voor de ruiter, die steeds maar verder weg moet (voor 1 proef..)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:25

Ben benieuwd wie dit nu weer aangekaart heeft bij de KNHS. Als jury heb tot nu toe 3x meegemaakt dat ik 4 proeven jureerde, 4 proeven moest wachten, enzo verder. Dat ging dan over 20 combinaties. Je bent er de hele dag zoet mee, terwijl je maar een halve dag echt aan het jureren bent. Niet leuk, en doe het ook niet meer.
Verder is het kadopunten argument ook weer zo'n dooddoener. Zal heus wel eens gebeuren hoor, maar om dan zulke maatregelen te treffen? Het is schieten met een kanon op een mug.
Bovendien, als je regelmatig jureert, indoor en outdoor, krijg je vanzelf dat er bekende gezichten in je ring verschijnen, het zij zo. Kijk eens naar de subtop en de top, inclusief de internationale wedstrijden. De voorraad grand prix juryleden is maar klein, die zien met grote regelmaat de zelfde combinaties voor hun neus.
Kortom, het lijkt een ruiter/jury onvriendelijk plan.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:09

Maar het kadopuntensysteem zal ook wel eens de andere kant op werken, in de zin van bepaalde combinaties die bij juryleden geen goed kunnen doen en dan dus mogelijk 2 x geen winst rijden. Maar daar hoor je ze dan weer niet over. Ik vraag me daadwerkelijk af of de KNHS nog wel begrijpt dat grootste deel van haar ledenbestand hobbyruiter is en amateur jurylid, die het werk doen als vrijwilligerswerk met dito vergoeding.
Ik vraag me ook af waar zo'n idioot plan vandaan komt? Wat zitten daarvoor mensen in hun ivoren torentjes ver van de werkelijkheid?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 08:02

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 08:35

Dit is een ruiter/jury onvriendelijk plan, de zoveelste poging van de KNHS om het rijden van de basissport duurder, minder aantrekkelijk te maken.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 08:41

Belachelijk plan. Ik ga echt niet voor 1 proefje overal naar toe rijden hoor. Wij starten altijd ergens waar 1 jurylid beide proeven beoordeeld, maar de punten zijn altijd compleet verschillend en krijgen we zeker niet cadeau. Het is maar zelden dat onze merrie beide proeven 'hetzelfde' loopt, en dat is duidelijk terug te zien op het staatje.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:02

Ik snap niet hoe ze het verzinnen... De 40 meter baan voor het Z is al weg en nu dit.
Hier in de regio heb je niet vaak twee proeven in het indoorseizoen, voor mij zou er weinig veranderen, maar de enkele keer dat je hier ergens twee keer kan starten dan ga ik graag!
Er is hier één vereniging die wekelijks een wedstrijd met twee proeven organiseert en indoor heb je de combinaties twee keer in de baan, maar ik heb daar als jury geen moeite mee. Je beoordeelt wat je ziet en als de eerste proef minder goed ging dan kan de tweede best veel beter gaan, of andersom. En wat is het verschil met twee proeven kort achter elkaar of dat ik een combinatie twee keer achter elkaar (bijv op za en op zo) op een andere lokatie tref?
Ik zou het bijzonder jammer vinden als de KNHS dit doorzet.
De KNHS zou ook eens beter moeten gaan beseffen dat er heel veel ruiters zijn die voor hun plezier wedstrijden rijden, het is een hobby. Laten we deze hobby aub een beetje leuk houden.