Wanneer is je paard een sportpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:29

Ik vind dat ik ook een 'sportpaard' heb, ook al is het een Haflinger.

Een sportpaard wordt regelmatig getraind met een doel te presteren in de sport. Of dat nou nu is, of na een jaar training.. En of die wedstrijden nou 1x per week zijn of 1x per maand.
Ras maakt niet uit wat dat betreft, er zijn genoeg koudbloeden die prima mee draaien in de sport :j

marjotje82

Re: Wanneer is je paard een sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:30

Tja wat is een sportpaard?
Denk ook wel dat idd dat iedereen daar een andere definitie voor heeft.
En ook iedereen daar op zijn eigen manier mee bezig is.
Ik denk dat wanneer jij je pony of paard doelgericht traint voor de sport en hier ook fanatiek mee deelneemt dat je dan onder de categorie sportpaard valt. En de een vind vier wedstrijden op jaar basis genoeg en de ander gaat t liefst zater- en zondags op pad.
Of dit nou voor eventing/springen /dressuur/trec/ Western is.....
En of je nou een shet, welsh, fries, hackney, Arabier of wat dan ook, dat is ook voor ieder weer ander naar gelang wat voor sport je ermee wilt beoefenen en ermee wilt bereiken.
En idd natuurlijk heb je paarden die in principe voor "sportpaard" gefokt worden, maar ook die moeten bij de juiste ruiter/menner terecht komen wil dit eruit komen.
En de een zal zijn paard/pony meer recreatief wedstrijd gericht trainen en de ander echt op topniveau mee willen draaien. Je hebt ook nog een categorie topsportpaarden!
Ook de manier waarop de dieren gehouden worden zal enorm verschillen...
Zelf heb ik een trekpaard welke ik was op 9 jarige leeftijd heb gekocht en wel voor het mennen had aangeschaft en zo nu en dan een buitenritje.
Toen we eenmaal op een grote stal terecht kwamen en meer gelegenheid hadden en kregen om de dressuur wat op te pakken bleek dat ze dat zo slecht nog niet deed.
Inmiddels een paar jaar later rijden we....
In de zomer heeeel fanatiek samengestekde menwedstrijden, meerdere weekenden.
Maar ook de rest van het jaar door hier en daar wat kleinere wedstrijdjes.
En met name in de winter rij ik dressuurwedstrijden met haar.
In het begin was het goed te combineren, maar toen ik hoger kwam in de dressuur werd het lastiger om dit te combineren, omdat voor het trainen voor menwdstrijden veel tijd in gaat zitten.
En jawel een paar jaar later ...bloed zweet en (gelukkig geen) tranen....zijn we inmiddels in de M1 beland en hoeven we nog maar twee punten voor het M2.
En ja ze staat heel t jaar in wei, snachts binnen.
Alleen om t scheren konden we echt niet heen.
Was gewoon niet meer op adem te krijgen door die teddy vacht.
Na een half uur stond ze nog te hijgen, en niet droog te krijgen.

Klinkt heel raar misschien om dat van een trekpaard te zeggen, maar mijn paard is voor mij toch echt een n sportpaard.....

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:39

Ik rij geen wedstrijden, maar of dat nu wil zeggen of een paard een sportpaard is of niet?
Mijn paard wordt ongeveer 5x in de week gereden, flinke buitenritten van anderhalf tot twee en half uur, 1x in de week dressuurles en nog een keer zelf dressuurmatig rijden.

Ze heeft een goede conditie en is flink gespierd, dus wat dat betreft is ze wel in sportconditie.
En ik denk dat het daarom gaat of een paard een sportpaard is of niet. :)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:47

Een sportpaard is een verzamelnaam voor alle paarden (dik, dun, krom, groot of klein) die een eigenaar in bezit heeft met als belangrijkste doel het presteren in de sport. Als een paard af en toe eens een wedstrijdje voor de fun loopt, maar de eigenaar dat paard vooral voor het buitenrijden of om thuis leuk te trainen heeft dan is het een recreatiepaard.
Of het doel door de eigenaar ook bereikt wordt is een andere zaak. :=

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:52

Voor mij is een sportpaard een paard dat regelmatig (4 à 5 keer per week) wedstrijdgericht getraind wordt, ongeacht het niveau.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:13

Een paard dat min. 5x in de week wordt getraind en oom regelmatig uitgebracht wordt op wedstrijden vind ik een sportpaard.

DEEJAYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:15

Lante schreef:
Ik vindt een paard een sportpaard als het in de sport uitgebracht wordt en minimaal 4-5 keer per week intensief daarvoor getraind wordt.

Verder vind ik paarden die speciaal voor de sport gefokt worden ook sportpaarden, ook al worden ze niet getraind of uitgebracht. :)

Helemaal mee eens!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 21:29

Aan de ene kant zeg ik ja een sportpaard is inderdaad een paard die je regelmatig uitbrengt op wedstrijd.

Aan de andere kant is paard rijden al een sport opzich.
Of je er nu mee buiten rij of wedstrijd rij, je beoefen een sport.

Dus dan kan je eigenlijk ieder paard als ''sport''paard benoemen :+

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 21:38

En ik vind sportpaard gewoon een type. In de letterlijke zin is een paard dat getraind en uitgebracht wordt een sportpaard, maar als ik een paard omschrijf dan gebruik ik nog wel eens de term type 'sportpaard'. Dan weten mensen vaak wel wat er bedoeld wordt.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 00:32

marjotje82 schreef:
Klinkt heel raar misschien om dat van een trekpaard te zeggen, maar mijn paard is voor mij toch echt een n sportpaard.....

Vind ik helemaal niet raar, is absoluut een sportpaard! Super hoe ver je bent gekomen zeg! even offtopic heb een keer bij een z wedstrijd geschreven bij een trekpaard, echt geweldig om te zien.
Ik heb zelf een Noordzweeds trekpaardje en hoop volgend jaar ook te gaan starten, in de B dus mijne mag de titel "sport" paard voorlopig nog niet dragen ;) .

Snorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 00:45

Oh, ik zie het eigenlijk heel anders. :+

Ik vind een paard een sportpaard wanneer het bewust is gefokt op het kunnen doorlopen van hogere klassen in een bepaalde discipline. Beetje een vreemde zin, maar jullie snappen vast wel wat ik bedoel toch. Een koudbloed vind ik geen sportpaard.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 00:50

Snorro schreef:

Ik vind een paard een sportpaard wanneer het bewust is gefokt op het kunnen doorlopen van hogere klassen in een bepaalde discipline. Beetje een vreemde zin, maar jullie snappen vast wel wat ik bedoel toch. Een koudbloed vind ik geen sportpaard.

Dus een koudbloed die in de Z loopt is geen sportpaard, terwijl een slungelige 3 jarige die z'n ene voet nog niet netjes voor de andere neer kan zetten is het wel?

Snorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 01:15

Vjestagirl schreef:
Snorro schreef:

Dus een koudbloed die in de Z loopt is geen sportpaard, terwijl een slungelige 3 jarige die z'n ene voet nog niet netjes voor de andere neer kan zetten is het wel?

Ja. Een koudbloed is niet 'gemaakt' voor de sport, wilt niet zeggen dat die geen Z kan lopen. Je zet toch niet boven een advertentie van een haflinger of tinker die Z loopt 'Leuk sportpaard te koop', waarom wordt dat dan wel boven advertenties van 3 jarige kwpners met een leuke afstamming gezet?
Ik heb verder niet zoveel behoefte aan een discussie, iedereen heeft er een andere kijk er op en dit is de mijne.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 01:30

Snorro schreef:
Vjestagirl schreef:

Ja. Een koudbloed is niet 'gemaakt' voor de sport, wilt niet zeggen dat die geen Z kan lopen. Je zet toch niet boven een advertentie van een haflinger of tinker die Z loopt 'Leuk sportpaard te koop', waarom wordt dat dan wel boven advertenties van 3 jarige kwpners met een leuke afstamming gezet?
Ik heb verder niet zoveel behoefte aan een discussie, iedereen heeft er een andere kijk er op en dit is de mijne.

*grinnikt* dan zit je toch heel verkeerd op n discussieforum. Maar voel je vooral vrij niet meer te reageren, wie weet wil iemand anders er wel op reageren.

Ik zou de titel sportpaard te koop niet zetten boven een advertentie van een dier wat nog niet fatsoenlijk op eigen benen kan lopen, niet is uitgebracht en nog niets gepresteert heeft. Hooguit "sportgefokt" of "met sport potentie" oid. Daarnaast zou ik dus wel iets neerzetten als Sport Fjord, Sport Haf.

Ik denk dat geen enkel paard gemaakt is voor de sport. De sport is gemaakt op paarden. Vooral op grotere KWPNers, maar ook koudbloedjes kunnen prima meekomen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:42

Vind het nog steeds een rare denk wijze dat iets Sport gefokt moet zijn om het stempel sport paard te krijgen.

Een Arabische volbloed die 160 Km Endurance rijd ook niet?
Endurance is een duursport waar misschien nog meer bij komt kijken als dressuur kwa Training.Immers moeten die elke zoveel KM door de Vet Gate.
Ook andere Rassen komen uit in deze tak van sport en die benoem ik dus zeker tot sportpaard :)

Toch kan je het ook omdraaien:

Wat nu als een Fokker van een ander Ras dan een Warmbloed zegt: ik fok me paarden voor de sport want ik fok ze uit paarden die hun prestaties al geleverd hebben.... Die fokt dus bewust om weer een paard te fokken met waarschijnlijk de zelfde Capaciteiten als zijn ouder
.Dan is het wel opeens een sportpaard :7

caramellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:00

Voor mij is een sportpaard
een paard dat wedstrijdgericht intensief
Traint ongeacht het aantal trainingen per week.
Het paard moet voor mij minstens 1 wedstrijd
Per maand meerijden waarbij het niveau en de resultaten
Uiteindelijk niet zoveel uitmaken. De vacht van het paard
Mag zowel geschoren als ongeschoren zijn. Rustpauzes
Zijn noodzakelijk voor elk paard.

Ik heb zelf een d-pony wat ik minstens 3 keer in de week
Wedstrijdgericht train. Ik rij winterseizoen en zomerseizoen mee
Tijdens deze seizoen zijn er gemiddeld 3 wedstrijden in de maand
Ik spring L in belgie dat is dus M in nederland
Ik heb nu nog 4 wp nodig om nr M in belgië te mogen dus
Reden genoeg om boris een sportpony te noemen maar zoals ik al zei niveau
En resultaten zijn niet het belangrijkste bij de term sportpaard
Het hangt er vanaf hoe het baasje de pony of het paard traind
Boris was voris seizoen ook niet geschoren hoewel ik het wel beter vind
Voor een sportpony.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:06

Een paard is een paard het heeft meer maken wat de ruiter er mee doet. Als het paard door een ruiter in de sport word uit gebracht heb je een sportpaard word dit paard verkocht aan iemand die er recreatief mee rijd heb je een recreatief paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:15

Ik vind een sportpaard een paard dat getraind word en ook uitgebracht op wedstrijd ongeacht het niveau of ras.
Een koudbloed kan net zo goed een sportpaard zijn als het op wedstrijd uitgebracht word.
En dan heb ik het niet alleen over dressuur of springen maar dit kan net zo goed endurance, draverij etc zijn want ook dat is sport.
Een veulen dat gefokt is voor de sport vind ik nog geen sportpaard maar wel potentieel sportpaard, maar is het zeker night niet.

paardjelovex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:23

Als ie ongeveer elke week wel op concour is of wedstrijd. Minimaal 5 dagen perweek traint!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:26

ik vind een paard/pony een sport paard/pony wanneer hij veel potentie heeft op het hogere niveau, mooie afstamming heeft (hoeft niet altijd) en misschien al serieus gereden word, misschien ook al wedstrijden, en een mooie bouw heeft. ligt er bij mij niet aan of hij op en top getoiletteerd is oid, dan zou mijn pony ook haast een sportpaard zijn, nou nee hoor :+

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 14:13

Ik vind dat er 2 soorten sportpaarden/pony's zijn, het gefokte sportpaard/pony en het gemaakte sportpaard/pony.

Het gefokte sportpaard/pony is een warm- of volbloed die gefokt is met de sport als doel.
Een gemaakt sportpaard is een paard dat niet gefokt is met de sport als doel, zoals trekpaarden, haflingers en tinkers, maar waar de ruiter mee sportgericht gaan trainen is, waardoor het paard in sportconditie raakt en sportprestaties kan leveren.

Een geboren sportpaard kan kan dus als sportpaard gebruikt worden, maar ook als recreatiepaard of speelpony. Maar hoe hij ook gebruikt word, het blijft een geboren sportpaard.
Een koudbloed kan na training dus gerust gebruikt worden voor de sport en dat is dan imo ook een sportpaard.

Vergelijk het maar met auto's. Een ferrari kan door een dame die altijd rustig rijd gebruikt worden als boodschappenwagen, maar dat blijft een sportwagen. En een gewone corsa kan gepimpt worden met spoilers, dikke willen en geblindeerde ramen, die gewone auto is dan een gemaakte sportwagen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 14:18

Een paard is een sportpaard wanneer de eigenaar hem als zodanig ziet.

Het veulen van een beroemde dekhengst die met lange manen en bagger op zijn kont in de wei staat wordt door zijn eigenaar als sportpaard gezien, maar de shetlander die geschoren met een deken op stal staat omdat deze voor de wagen marathons loopt wordt door de eigenaar ook als sportpaard gezien.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 14:36

@schoentje....leuke vergelijking die je met auto's maakt haha

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:02

Een sportpaard is een paard dat wordt getraind met als doel optimaal te presteren in de sport. Of zo'n paard dan 3 of 7 keer per week getraind wordt maakt natuurlijk niets uit. De regelmaat van een training heeft met veel meer te maken dan met het feit of het paard een sportpaard is of niet. Zo kan het ene paard optimaal presteren met 3 x werk per week, voor de ander moet dit misschien wel 7 x per week zijn.

Overigens vind ik dat wanneer een paard een sportpaard is, dit geen excuus is om hem maar op te sluiten in een box. Ieder paard, van groen tot grand prix, moet minstens een aantal uur per dag van stal. Maar die discussie zal meer in het andere topic thuishoren.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:06