In de B hoeft je paard niet nageeflijk te lopen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:05

Nee, in de B hoeft je paard niet nageeflijk te lopen......maar verwacht dan ook geen hoge punten.
In de B/L wordt voornamelijk gekeken naar de eerste 3 punten van het scala: takt, ontspanning, aanleuning. Daarbij dient het paard uiteraard met voldoende impuls te lopen. Sjokken is dus te weinig en racen te veel. Het paard moet actief voorwaarts worden gereden maar de ruiter moet wel controle hebben over het tempo. Het paard moet op eigen benen in een horizontale balans lopen en moet de hand opzoeken, maar mag dus niet op de hand hangen.
De ruiter dient een onafhankelijke zit te hebben.

En ja, voor niveau "Beginner" is dat allemaal al best wel ingewikkeld. Je moet dus al best een gevorderde beginner zijn om een winstpuntwaardige B-proef te rijden.

BabetSanRemo

Re: In de B hoeft je paard niet nagevelijk te lopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:13

Ligt ook aan de jury. Mijn pony liep eerst niet nagevelijk. Bij de ene jury kreeg ik 180/190. En bij de andere jury 170.

Antje_LA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 01:09

In de B hoeft een paard idd nog niet nagevelijk te lopen. En daar ben ik het mee eens, het is ook de 'B' van Beginner!!
Er is natuurlijk wel een verschil met een immitatie van een giraffe die niet te sturen is en een paard dat wel los en soepel is maar niet ontzettend in de krul.

BabetSanRemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:17

Karolus11 schreef:
In de B hoeft een paard idd nog niet nagevelijk te lopen. En daar ben ik het mee eens, het is ook de 'B' van Beginner!!
Er is natuurlijk wel een verschil met een immitatie van een giraffe die niet te sturen is en een paard dat wel los en soepel is maar niet ontzettend in de krul.

Mijn pony liep ook niet als een "giraffe". Maar hij liep gewoon half. Niet aan de teugel, niet als een giraffe.

(Sorry, als die niet voor mij ia bedoeld :oo)

Antje_LA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 15:57

BabetSanRemo schreef:
Karolus11 schreef:

Mijn pony liep ook niet als een "giraffe". Maar hij liep gewoon half. Niet aan de teugel, niet als een giraffe.

(Sorry, als die niet voor mij ia bedoeld :oo)

Ooh dit was ook niet voor jou bedoeld hoor :D gewoon in het algemeen.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 01:29

Ik heb ooit een B proef gereden, met paard op verplaatsing gaan rijden, mensen aan de kant gevraagd en andere paarden in de piste. Ik had goed ingereden, hij liep als een prins Door de piste, en ik betrapte de jury op stiekem kijken naar mij als de vorige ruiter afgroette. Toen ik de piste inkwam, keken ze dus zeer veelbelovend, tot meneer een kameel werd, middengalop zo verzameld was dat ik in stap sneller ging, en met het uitbelsignaal er vandoor ging. Heb ik veel punten gekregen? Nee, wel stond er op dat blad dat ze het zonde vinden want ze kenden dit paard en dat het er netjes uitzag in de inrijpiste

maar volgens TS ontbreekt dus de basis bij mij..
Nuja, dan kan ik beter thuis alvast gaan oefenen met S&T voor de Z want dat is daar verplicht :roll:

Antje_LA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:38

TeckTonie schreef:
Ik heb ooit een B proef gereden, met paard op verplaatsing gaan rijden, mensen aan de kant gevraagd en andere paarden in de piste.

Wat bedoel precies hiermee :D?

Is controle hebben op wedstrijdterrein ook niet een klein beetje basis?

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:27

Karolus11 schreef:
TeckTonie schreef:
Ik heb ooit een B proef gereden, met paard op verplaatsing gaan rijden, mensen aan de kant gevraagd en andere paarden in de piste.

Wat bedoel precies hiermee :D?

Dat ik wel degelijk had geoefend, paard op alle mogelijke manieren een proef laten lopen (dus met mensen aan de kant etc) en dan kreeg ik dat.. Wel, de jury zag dat ik het kon, maar mensen die me niet in de inrijpiste hadden zien rijden keken raar, want ik had mijn paard wel netjes onder mij, enkel deed die dingen die in de B nog niet aan bod komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:53

Is controle hebben op wedstrijdterrein ook niet een klein beetje basis?[/quote]
Dat ik wel degelijk had geoefend, paard op alle mogelijke manieren een proef laten lopen (dus met mensen aan de kant etc) en dan kreeg ik dat.. Wel, de jury zag dat ik het kon, maar mensen die me niet in de inrijpiste hadden zien rijden keken raar, want ik had mijn paard wel netjes onder mij, enkel deed die dingen die in de B nog niet aan bod komen.[/quote]

Dan was je paard "niet aan de hulpen" een van de belangrijkste dingen in de basis..terecht dus de lage score..

Verder dient je paard nageeflijk te lopen..dat wil zeggen dat het netjes over de rug loopt en wat zakt aan de voorkant..dat hoeft nog niet 100% constant te zijn,maar al wel redelijk bevestigd.
Een paard wat "aan de teugel" loopt neemt op beide teugels constant evenveel druk en loopt goed van achter naar voor over de rug,dat is weer een stapje hoger zeg maar.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:08

Elisa2 schreef:

Dat ik wel degelijk had geoefend, paard op alle mogelijke manieren een proef laten lopen (dus met mensen aan de kant etc) en dan kreeg ik dat.. Wel, de jury zag dat ik het kon, maar mensen die me niet in de inrijpiste hadden zien rijden keken raar, want ik had mijn paard wel netjes onder mij, enkel deed die dingen die in de B nog niet aan bod komen.[/quote]

Dan was je paard "niet aan de hulpen" een van de belangrijkste dingen in de basis..terecht dus de lage score..

Verder dient je paard nageeflijk te lopen..dat wil zeggen dat het netjes over de rug loopt en wat zakt aan de voorkant..dat hoeft nog niet 100% constant te zijn,maar al wel redelijk bevestigd.
Een paard wat "aan de teugel" loopt neemt op beide teugels constant evenveel druk en loopt goed van achter naar voor over de rug,dat is weer een stapje hoger zeg maar.[/quote]
God, je doet net of je hebt me zien rijden :roll:

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:26

Goed onderwerp dit!
Ik ben zelf L1 startgerechtigd met mijn 4 jarige paard.
Maar ik vind het wel jammer dat als ik geen lekkere proef heb gereden ik 3 winstpunten rijd,
want dat is het dan gewoon niet waard, ik wil beloond worden als het goed gaat maar om er zomaar vandoor te gaan met die punten voelt gewoon niet goed.
Ik ga nu wel door naar de L want hij is er op eigen terein en op wedstrijdterein zeker klaar voor,
en hopelijk word er daar wat serieuzer gejureerd

Antje_LA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:16

Citaat:
Dat ik wel degelijk had geoefend, paard op alle mogelijke manieren een proef laten lopen (dus met mensen aan de kant etc) en dan kreeg ik dat.. Wel, de jury zag dat ik het kon, maar mensen die me niet in de inrijpiste hadden zien rijden keken raar, want ik had mijn paard wel netjes onder mij, enkel deed die dingen die in de B nog niet aan bod komen.

Oooh zo! Ja dat is flink balen idd. Deed mijn paard in het begin ook, gelukkig na een paar starts niet meer! Is dat bij jou nu ook verbeterd:)?

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:31

Karolus11 schreef:
Citaat:

Oooh zo! Ja dat is flink balen idd. Deed mijn paard in het begin ook, gelukkig na een paar starts niet meer! Is dat bij jou nu ook verbeterd:)?

Dit dier is van mijn staleigenaar, echter geen "lespaard" toen, heeft een jaar op rust gestaan sindsdien en loopt nu rustige lesjes mee. Rust roest, dier is 23 jaar ondertussen maar die draflesjes gaan nog wel

zilverkenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 07:50

Ik vind zelf toch wel dat ze in de B vrij streng kunnen zijn hoor! Ik heb een hele tijd in de B gereden, omdat ik er maar niet doorheen kwam.
Dit kwam met name omdat mijn paard er niet zo mooi uitziet. Ze was ziek geweest en toen was haar bespiering voor een groot deel weg. Dat zorgde ervoor dat haar hals er bijvoorbeeld niet mooi uitkwam, zeker niet als ze dan ook nog een beetje gespannen was op wedstrijd.
Vaak kreeg ik 160 punten ofzo, terwijl ik in mijn oefeningen geen fouten had gemaakt (en ze liep wel nageeflijk). Ik reed er ook echt wel aan, dus het is niet dat ik haar maar een beetje rond liet lopen. Toch vaak 5'en voor de gangen en voor de aanleuning.

Niet dat ik nu wil beweren dat ik toen heel goed was in wedstrijden hoor, ik had weinig ervaring. Maar ik denk toch wel dat je met een 'foutloze' proef en een paard wat niet tegen de hand is toch wel meer dan 160 punten moet krijgen.

Foash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:16

Het hoeft inderdaad niet, maar wil je dan een winstpunt rijden dan maak je naar mijn idee weinig kans.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:29

Ik ben het wel met je eens.

Ik rijd nu L1, wat erg vlot gaat. Maar dan durf ik haast niet te kijken naar m'n concurrentie. Twee weken geleden startte ik bij de rijvereniging hier vlakbij. Ik wilde m'n voorlezer even laten meekijken met de proefjes, dus we gingen van te voren eerst wat proeven van de concurrentie bekijken. Zeker 3 van de 6 combinaties vond ik niet L1 waardig. Niet dat L1 nou zo'n verschrikkelijk hoog niveau is, maar je mag toch hopen dat wanneer je L1 rijdt, je; 1. normaal in galop aan kunt springen zonder wegspurten of verlies nagevelijkheid, 2. een slangevolte kunt rijden zonder iedere keer aan je binnenteugel te trekken omdat je anders de bocht niet om komt, 3. je paard gewoon wijkt en niet hard wegrent. Dit zag ik dus niet bij die paar combinaties. Niet zo vreemd dat ik met dat soort wedstrijden eigenlijk altijd 1e wordt. Ik heb niet zo'n spectaculaire proef, mijn paard doet alles braaf, loopt ontspannen en doet wat er gevraagd wordt. Meer niet. Blijkbaar is dat al bij lange na genoeg om beide proeven te winnen met meer dan 25 punten verschil met nummer 2 (en bij deze wedstrijd reed L2 nog eens mee in handicap, nummer 2 was iemand uit de L2).

Om heel eerlijk te zijn weet ik zelf niet zo goed hoe ik rijd ten opzichte van anderen. Ik vind dat moeilijk te beoordelen. Ik voel me zelf altijd snel te min. Ik heb mezelf (nog) nooit op film zien rijden met dit paard, dus ik kan ook slecht beoordelen of ik zelf inderdaad L1 waardig ben, ja of nee. Wel kan ik een beetje voelen dat het bij mij vaak véél beter gaat als bij m'n concurrentie. Maar dat komt dan vaak omdat mijn paard (bijna altijd :D ) braaf uitvoert en m'n concurrentie vaak nog 3 rondjes aan de kletter gaat of complete oefeningen missen (bijv. het wijken).

Ik hoor op zich goede verhalen langs de kant van de bak. Dat vind ik een fijn idee omdat ik onzeker ben over m'n eigen rijden en proeven. M'n instructeur is heel duidelijk en rechtstreeks naar mij. Tijdens wedstrijden kan hij goed meekijken en meedenken en zal nooit zeggen: 'is prima'. Hij vindt vooral dat ik met wat meer 'lef' mag rijden. Maar er zijn natuurlijk nog wel 100 dingen waar we aan werken in de trainingen! Jury is over het algemeen lovend over ons als combinatie. Krijg te horen dat het een spectaculair paard is om te zien, en heb héél vaak gehoord dat ik een nette en constante proef laat zien zonder echte fouten. Dat is natuurlijk heel mooi.

Afgelopen zomer startte ik nog B. Toen heb ik verschijnende momenten gehad waar op ik het totaal niet eens was met de jury. De jury puntte mij vaak veel te hoog! Echt waar! Zo heb ik in Vaassen op een buitenconcours zo vreselijk 'ruzie' met m'n paard gehad, en ook in de proef. Ze kwam daardoor een paar keer omhoog. Ik dacht dat ik m'n proef toch al had verpest en dingen die ik al moeilijk vond (bijv. stilstaan met afgroeten) oefenden ik extra lang in de proef. Gewoon om te zorgen dat m'n paard ook wist dat ze in de proef óók aan het werk moest. Heb uiteindelijk die proef afgesloten met een 3e plaats en 189 punten, van de 24 startende combinaties. Belachelijk eigenlijk.

De reden dat ik ook zo twijfel over m'n eigen gevoel in de proef, is dus het (soms, niet altijd!) lage niveau van de concurrentie. Zoals twee weken geleden heb ik beide proeven gewonnen met dikke punten, maar ik weet niet of daar dan wel eer op te behalen valt, als de rest nauwelijks z'n proef rond kan komen.

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:14

Picassox schreef:
Ik ben het wel met je eens.

Ik rijd nu L1, wat erg vlot gaat. Maar dan durf ik haast niet te kijken naar m'n concurrentie. Twee weken geleden startte ik bij de rijvereniging hier vlakbij. Ik wilde m'n voorlezer even laten meekijken met de proefjes, dus we gingen van te voren eerst wat proeven van de concurrentie bekijken. Zeker 3 van de 6 combinaties vond ik niet L1 waardig. Niet dat L1 nou zo'n verschrikkelijk hoog niveau is, maar je mag toch hopen dat wanneer je L1 rijdt, je; 1. normaal in galop aan kunt springen zonder wegspurten of verlies nagevelijkheid, 2. een slangevolte kunt rijden zonder iedere keer aan je binnenteugel te trekken omdat je anders de bocht niet om komt, 3. je paard gewoon wijkt en niet hard wegrent. Dit zag ik dus niet bij die paar combinaties. Niet zo vreemd dat ik met dat soort wedstrijden eigenlijk altijd 1e wordt. Ik heb niet zo'n spectaculaire proef, mijn paard doet alles braaf, loopt ontspannen en doet wat er gevraagd wordt. Meer niet. Blijkbaar is dat al bij lange na genoeg om beide proeven te winnen met meer dan 25 punten verschil met nummer 2 (en bij deze wedstrijd reed L2 nog eens mee in handicap, nummer 2 was iemand uit de L2).

Om heel eerlijk te zijn weet ik zelf niet zo goed hoe ik rijd ten opzichte van anderen. Ik vind dat moeilijk te beoordelen. Ik voel me zelf altijd snel te min. Ik heb mezelf (nog) nooit op film zien rijden met dit paard, dus ik kan ook slecht beoordelen of ik zelf inderdaad L1 waardig ben, ja of nee. Wel kan ik een beetje voelen dat het bij mij vaak véél beter gaat als bij m'n concurrentie. Maar dat komt dan vaak omdat mijn paard (bijna altijd :D ) braaf uitvoert en m'n concurrentie vaak nog 3 rondjes aan de kletter gaat of complete oefeningen missen (bijv. het wijken).

Ik hoor op zich goede verhalen langs de kant van de bak. Dat vind ik een fijn idee omdat ik onzeker ben over m'n eigen rijden en proeven. M'n instructeur is heel duidelijk en rechtstreeks naar mij. Tijdens wedstrijden kan hij goed meekijken en meedenken en zal nooit zeggen: 'is prima'. Hij vindt vooral dat ik met wat meer 'lef' mag rijden. Maar er zijn natuurlijk nog wel 100 dingen waar we aan werken in de trainingen! Jury is over het algemeen lovend over ons als combinatie. Krijg te horen dat het een spectaculair paard is om te zien, en heb héél vaak gehoord dat ik een nette en constante proef laat zien zonder echte fouten. Dat is natuurlijk heel mooi.

Afgelopen zomer startte ik nog B. Toen heb ik verschijnende momenten gehad waar op ik het totaal niet eens was met de jury. De jury puntte mij vaak veel te hoog! Echt waar! Zo heb ik in Vaassen op een buitenconcours zo vreselijk 'ruzie' met m'n paard gehad, en ook in de proef. Ze kwam daardoor een paar keer omhoog. Ik dacht dat ik m'n proef toch al had verpest en dingen die ik al moeilijk vond (bijv. stilstaan met afgroeten) oefenden ik extra lang in de proef. Gewoon om te zorgen dat m'n paard ook wist dat ze in de proef óók aan het werk moest. Heb uiteindelijk die proef afgesloten met een 3e plaats en 189 punten, van de 24 startende combinaties. Belachelijk eigenlijk.

De reden dat ik ook zo twijfel over m'n eigen gevoel in de proef, is dus het (soms, niet altijd!) lage niveau van de concurrentie. Zoals twee weken geleden heb ik beide proeven gewonnen met dikke punten, maar ik weet niet of daar dan wel eer op te behalen valt, als de rest nauwelijks z'n proef rond kan komen.

Denk dat wij een beetje in hetzelfde schuitje zitten picassox, ik voel me eigen ook altijd gauw te min en als ik dan andere zie rijden denk ik al ppff moet ik daar tegen rijden terwijl ze dan met losrijden wel redelijk rijden maar eenmaal in de ring er niks meer van bakken ik heb nu 2 x L1 gestart en ben 6 winstpunten rijker ik ben ook iemand die van de grond af heel veel bevestiging nodig heeft, had je nog les gehad van Grethe gisteren? En jezelf laten filmen is goed voor je zelfvertouwen moet je zeker een x doen..

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:51

Ik heb nogsteeds geen les gehad, kwam elke keer iets tussen van haar kant! Maar misschien morgenochtend nu.

Ja, ga me zeker een keer laten filmen, ben erg benieuwd. Grappig dat we wel in hetzelfde schuitje zitten. Ik vind het erg moeilijk een realistisch beeld over mezelf te vormen inderdaad...

Wat is trouwens jouw naam/naam paard? Kan ik kijken of je wel eens met mij op de startlijst staat! :D Welke richting start jij voornamelijk op? :)

Chantal1609

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:34

Ik merk zelf ook dat het niveau soms erg laag ligt
Ik heb mijn pony nu bijna een jaar en ben inmiddels in de B gestart
ze liep vooral de eerste paar keer dat ik starte erg op de voorhand, dat was meer met de gedachte erachter om vanuit het voorwaarts/neerwaarts later omhoog te rijden.
Ik ben zelf van mening dat de B dressuur de basis is, en voor mij is basis, over de rug, juiste stelling, goed aan het been en gewoon netjes je figuren kunnen rijden.
Je moet immers later vanuit de basis doorwerken naar het echte werk
als dan je basis niet goed is kom je helemaal nergens.
Ik heb zelfs een keer min punten gekregen omdat ik wel aan de teugel reed maar dan iets op de voorhand, hoefde nog niet in de B.
Ben nu wel al L1 startgerechtigd en heb haar achterhand er nu lekker onder maar toch wacht ik nog een maandje met L1 starten omdat ze nog niet helemaal lekker ontspannen loopt.
Ik vindt ook dat het de verantwoordelijkheid is van de ruiter zelf om te kijken of je het niveau aan kunt, als je elke keer de B door rijd met net 180 punten zal je in het L1 ook niet erg ver komen.
Als er ook echt niet aan de teugel gereden wordt, dan kun je erg goed een vergelijking maken met een fnrs proefje wat volgens mij ook niet helemaal de bedoeling is
Als je dan de overgang zou gaan maken naar het L1 is dat echt een wereld van verschil.

Kortom, ik vindt dat je je paard gewoon netjes voor elkaar moet hebben kwa over de rug lopen, stelling/buiging etc.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:37

Ik heb niet alle reacties helemaal gelezen, maar volgens mij zit ik niet helemaal op 1 lijn met de meeste hier haha.

Ik ben nu een aantal keer gestart in de B met mijn 4 jarige en ik vind juist dat heel vaak de aanleuning erg streng beoordeeld wordt. Wel rechtvaardig opzich, maar dat je gelijk een laag punt krijgt als je paard in een overgang iets tegen de hand komt vind ik in de B wel wat overdreven misschien.

Ik schrijf ook regelmatig voor jury's in de B en vind ook vaak dat je hele verschillende dingen hoort. Waar de een 3 en -1 geeft voor een tactfout in de middendraf, geeft de ander gewoon een 4 met tips ter verbetering erachter.

Om het landelijk niveau omhoog te krijgen is dit strenge regime (om het zo maar even te noemen ;) ) wel heel goed trouwens, maar je kweekt hier wel veel mensen (nog meer kids) mee die al snel de lol van de wedstrijden niet meer inzien. Dat is toch ook weer jammer niet?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:34

Er zal geen enkele jury -1 geven voor een taktfout in de middendraf. Sowieso wordt er geen -1 gegeven. (tenminste niet als de jury de regels kent)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:47

Kentiapalm schreef:
En toen ik met paardrijden begon dacht ik dat ik met drie jaar al lang geen beginner meer zou zijn. -O- :')

Ik vind nu; hoe hoger ik kom, hoe meer ik mij een beginner voel.
Hoe meer ik merk wat voor verschil het geeft als ik per ongeluk iets niet goed zit of ietsje spanning heb.
Tjonge wat heb ik nog veel te leren (na al die jaren met een aantal verschillende paarden én wedstrijdervaring)

Hoe beter je zelf gaat rijden, hoe meer je ziet wat er mis gaat in de B. Hier wordt er imo best redelijk gejureerd, bij de paarden. Maar hier op bokt zijn het voornamelijk de kinderen zonder ervaring die het hards roepen wat wel en niet moet op wedstrijd :')

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:56

zilverkenny schreef:
Maar ik denk toch wel dat je met een 'foutloze' proef en een paard wat niet tegen de hand is toch wel meer dan 160 punten moet krijgen.

Een foutloze proef?
Vind dat nogal knap eerlijk gezegd. Dan moet je het max haalbare krijgen, anders is hij niet foutloos. :+

Als je meer wedstrijden rijdt, merk je vanzelf of je jury iets strenger was of gewoon normaal en dat je nog veel moet verbeteren.
Zelf heb ik juist eerder het gevoel gehad dat ik teveel punten kreeg in de lagere klasses, maar dat kwam ook omdat het thuis zoveel beter ging.
Dus als je dan niet 100% gereden hebt, verwaht je ook geen hoge punten, al kan het er in die klasse best netjes uit gezien hebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:58

Bonnieaw schreef:
Om het landelijk niveau omhoog te krijgen is dit strenge regime (om het zo maar even te noemen ;) ) wel heel goed trouwens, maar je kweekt hier wel veel mensen (nog meer kids) mee die al snel de lol van de wedstrijden niet meer inzien. Dat is toch ook weer jammer niet?

Wanneer de punten te makkelijk gegeven worden, gaat de lol er ook vanaf.
Als het makkelijk te behalen valt, hoef je er ook niet zo trots op te zijn.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:06

Vind nageven (wat iets anders is dan verder aan de teugel) wel een vereiste voor een winstpunt, anders gaat het hem in de L toch ook niet worden.