Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Karolus11 schreef:In de B hoeft een paard idd nog niet nagevelijk te lopen. En daar ben ik het mee eens, het is ook de 'B' van Beginner!!
Er is natuurlijk wel een verschil met een immitatie van een giraffe die niet te sturen is en een paard dat wel los en soepel is maar niet ontzettend in de krul.
) BabetSanRemo schreef:Karolus11 schreef:In de B hoeft een paard idd nog niet nagevelijk te lopen. En daar ben ik het mee eens, het is ook de 'B' van Beginner!!
Er is natuurlijk wel een verschil met een immitatie van een giraffe die niet te sturen is en een paard dat wel los en soepel is maar niet ontzettend in de krul.
Mijn pony liep ook niet als een "giraffe". Maar hij liep gewoon half. Niet aan de teugel, niet als een giraffe.
(Sorry, als die niet voor mij ia bedoeld)
gewoon in het algemeen.
Karolus11 schreef:TeckTonie schreef:Ik heb ooit een B proef gereden, met paard op verplaatsing gaan rijden, mensen aan de kant gevraagd en andere paarden in de piste.
Wat bedoel precies hiermee?
Is controle hebben op wedstrijdterrein ook niet een klein beetje basis?
Elisa2 schreef:Is controle hebben op wedstrijdterrein ook niet een klein beetje basis?
Citaat:Dat ik wel degelijk had geoefend, paard op alle mogelijke manieren een proef laten lopen (dus met mensen aan de kant etc) en dan kreeg ik dat.. Wel, de jury zag dat ik het kon, maar mensen die me niet in de inrijpiste hadden zien rijden keken raar, want ik had mijn paard wel netjes onder mij, enkel deed die dingen die in de B nog niet aan bod komen.
Karolus11 schreef:Citaat:Dat ik wel degelijk had geoefend, paard op alle mogelijke manieren een proef laten lopen (dus met mensen aan de kant etc) en dan kreeg ik dat.. Wel, de jury zag dat ik het kon, maar mensen die me niet in de inrijpiste hadden zien rijden keken raar, want ik had mijn paard wel netjes onder mij, enkel deed die dingen die in de B nog niet aan bod komen.
Oooh zo! Ja dat is flink balen idd. Deed mijn paard in het begin ook, gelukkig na een paar starts niet meer! Is dat bij jou nu ook verbeterd:)?
) braaf uitvoert en m'n concurrentie vaak nog 3 rondjes aan de kletter gaat of complete oefeningen missen (bijv. het wijken).Picassox schreef:Ik ben het wel met je eens.
Ik rijd nu L1, wat erg vlot gaat. Maar dan durf ik haast niet te kijken naar m'n concurrentie. Twee weken geleden startte ik bij de rijvereniging hier vlakbij. Ik wilde m'n voorlezer even laten meekijken met de proefjes, dus we gingen van te voren eerst wat proeven van de concurrentie bekijken. Zeker 3 van de 6 combinaties vond ik niet L1 waardig. Niet dat L1 nou zo'n verschrikkelijk hoog niveau is, maar je mag toch hopen dat wanneer je L1 rijdt, je; 1. normaal in galop aan kunt springen zonder wegspurten of verlies nagevelijkheid, 2. een slangevolte kunt rijden zonder iedere keer aan je binnenteugel te trekken omdat je anders de bocht niet om komt, 3. je paard gewoon wijkt en niet hard wegrent. Dit zag ik dus niet bij die paar combinaties. Niet zo vreemd dat ik met dat soort wedstrijden eigenlijk altijd 1e wordt. Ik heb niet zo'n spectaculaire proef, mijn paard doet alles braaf, loopt ontspannen en doet wat er gevraagd wordt. Meer niet. Blijkbaar is dat al bij lange na genoeg om beide proeven te winnen met meer dan 25 punten verschil met nummer 2 (en bij deze wedstrijd reed L2 nog eens mee in handicap, nummer 2 was iemand uit de L2).
Om heel eerlijk te zijn weet ik zelf niet zo goed hoe ik rijd ten opzichte van anderen. Ik vind dat moeilijk te beoordelen. Ik voel me zelf altijd snel te min. Ik heb mezelf (nog) nooit op film zien rijden met dit paard, dus ik kan ook slecht beoordelen of ik zelf inderdaad L1 waardig ben, ja of nee. Wel kan ik een beetje voelen dat het bij mij vaak véél beter gaat als bij m'n concurrentie. Maar dat komt dan vaak omdat mijn paard (bijna altijd) braaf uitvoert en m'n concurrentie vaak nog 3 rondjes aan de kletter gaat of complete oefeningen missen (bijv. het wijken).
Ik hoor op zich goede verhalen langs de kant van de bak. Dat vind ik een fijn idee omdat ik onzeker ben over m'n eigen rijden en proeven. M'n instructeur is heel duidelijk en rechtstreeks naar mij. Tijdens wedstrijden kan hij goed meekijken en meedenken en zal nooit zeggen: 'is prima'. Hij vindt vooral dat ik met wat meer 'lef' mag rijden. Maar er zijn natuurlijk nog wel 100 dingen waar we aan werken in de trainingen! Jury is over het algemeen lovend over ons als combinatie. Krijg te horen dat het een spectaculair paard is om te zien, en heb héél vaak gehoord dat ik een nette en constante proef laat zien zonder echte fouten. Dat is natuurlijk heel mooi.
Afgelopen zomer startte ik nog B. Toen heb ik verschijnende momenten gehad waar op ik het totaal niet eens was met de jury. De jury puntte mij vaak veel te hoog! Echt waar! Zo heb ik in Vaassen op een buitenconcours zo vreselijk 'ruzie' met m'n paard gehad, en ook in de proef. Ze kwam daardoor een paar keer omhoog. Ik dacht dat ik m'n proef toch al had verpest en dingen die ik al moeilijk vond (bijv. stilstaan met afgroeten) oefenden ik extra lang in de proef. Gewoon om te zorgen dat m'n paard ook wist dat ze in de proef óók aan het werk moest. Heb uiteindelijk die proef afgesloten met een 3e plaats en 189 punten, van de 24 startende combinaties. Belachelijk eigenlijk.
De reden dat ik ook zo twijfel over m'n eigen gevoel in de proef, is dus het (soms, niet altijd!) lage niveau van de concurrentie. Zoals twee weken geleden heb ik beide proeven gewonnen met dikke punten, maar ik weet niet of daar dan wel eer op te behalen valt, als de rest nauwelijks z'n proef rond kan komen.
Welke richting start jij voornamelijk op?
) wel heel goed trouwens, maar je kweekt hier wel veel mensen (nog meer kids) mee die al snel de lol van de wedstrijden niet meer inzien. Dat is toch ook weer jammer niet? Kentiapalm schreef:En toen ik met paardrijden begon dacht ik dat ik met drie jaar al lang geen beginner meer zou zijn.![]()
zilverkenny schreef:Maar ik denk toch wel dat je met een 'foutloze' proef en een paard wat niet tegen de hand is toch wel meer dan 160 punten moet krijgen.
Bonnieaw schreef:Om het landelijk niveau omhoog te krijgen is dit strenge regime (om het zo maar even te noemen) wel heel goed trouwens, maar je kweekt hier wel veel mensen (nog meer kids) mee die al snel de lol van de wedstrijden niet meer inzien. Dat is toch ook weer jammer niet?