Rode strik in staart...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

Re: Rode strik in staart...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 07:57

Ik gebruik nu een rood strikje in de staart van mijn jonge paard. En dat is niet omdat ie slaat, maar omdat ie heel bang is voor andere paarden. Zo blijven anderen iig wat in de buurt en denken eerst na voor ze keihard langs komen.

Maar je ziet het idd nog regelmatig hoor.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 07:58

Laatst reed ik endurance in kootwijkerbroek en zeg er heel veel mensen mee rijden nu werd dat ook echt aangegeven door de wedstrijdorganisatie dat het verplicht was voor trappende paarden. Ik vind het altijd wel zo netjes van mensen als ze de rode strik erin doen en ook zo veilig

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:02

Bij endurance is het heel gewoon (en het wordt op wedstrijden ook gevraagd door de organisatie) dat je je paard een rood strikje indoet als ie de neiging heeft 'wat losjes om te gaan met zijn achterbenen'. Ik vind het erg prettig, zo'n waarschuwing. En dat is het voor de ruiter van het paard-met-rode-lintje ook, die kan een stukje rustiger zitten (maar moet wel blijven opletten natuurlijk).
Als je dressuur rijdt, kun je het strikje er toch door je voorlezer of groom uit laten halen net voordat je de ring in gaat? Eigenlijk zou iedereen het moeten doen bij een paard met 'losse voetjes', want ook met buitenrijden als je 'vreemde' paarden tegen komt kan het erg nuttig zijn.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:04

Loetie84 schreef:
Ik zie het ook wel eens voorbij komen. Echter sprak ik laatst iemand die op wedstrijd commentaar had gekregen van de jury op haar protocol. Er stond 'paard geen versiersels aanbrengen in de staart'. Volgens mij had die persoon wat gemist op de cursus.

Is ze nog naar de juriste gegaan om de reden uit te leggen?
Dat lijkt me erg leuk om dan te doen.

Hannepan schreef:
En moesten ze toch schoppen met lintje aan, ben je dan niet in fout en anders wel als het andere paard er wat aan overhoud eigenlijk?

Ik denk haast dat de verzekering tegen de trap ontvangende partij zal zeggen dat ze meer afstand had moeten nemen van de duidelijk aangegeven loszittende achterhoeven.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 14-09-12 08:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:06

Loetie, De jury staat vol in haar recht :j Het staat heel duidelijk in de reglementen dat dit NIET amg (in de proef)!
Citaat:
Artikel 118 - Harnachement
10. Het versieren van de staart of van enig ander deel van het paard door middel van voor het paard oneigenlijke dingen, zoals linten en bloemen of anderszins, is niet toegestaan. De manen en de staart van het paard mogen evenwel ingevlochten worden.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:08

Mootje schreef:
Loetie, De jury staat vol in haar recht :j Het staat heel duidelijk in de reglementen dat dit NIET amg (in de proef)!
Citaat:
Artikel 118 - Harnachement
10. Het versieren van de staart of van enig ander deel van het paard door middel van voor het paard oneigenlijke dingen, zoals linten en bloemen of anderszins, is niet toegestaan. De manen en de staart van het paard mogen evenwel ingevlochten worden.

Hmmm.... laatst heb ik um ook vergeten uit de staart te halen :o

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:12

Tijdens het losrijden, deed ik een rood strikje/lintje in haar staart en als ik de ring in ging, liet ik hem eruit halen.

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:12

ik doe het ook altijd, mijn paard trapt regelmatig.

heb 1x commentaar gehad na 1 jaar wedtrsijden rijden?? dat ik hem voor de proef eruit moest halen. mijn paard is heel heet, dat is dan niet leuk voor de groom om achter zo'n paard te staan en strikje eruit te trekken!!
vind het onzin, want je gaat na de proef weer los naar los rij terrein, dan doe je hem niet weer terug erin??

mijn instructrice is ook jurylid en begreep het niet! (al meer dan 30 jaar) ze vond dit niet onder versiersels vallen.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:15

En wat als je het eerst tegen de jury gaat zeggen, waarvoor de strik dient?
misschin zeggen ze "hij moet erui" maar het kan ook dat ze het wel best vinden.
zelf doe ik hem er even uit, maar mijn paard blijfr wel altijd braaf stilstaan en schopt ook niet naar mensn dus..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:17

Ik denk dat de ene jury het door de vingers ziet ivm de goede bedoeling en de ander zal vinden dat je het er maar even uittrekt voor de proef.

Wees zelf dan de wijste, haal het eruit als je geen opmerking wilt of laat het erin zitten als je het niet erg vindt als er een keer een opmerking komt.

tinker6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:19

dit is al zo oud, snap niet dat er mensen zijn die dit nog niet weten.
voorkomt een boel gevaarlijke situaties.
strikje moet in bij het losrijden maar in de proef moet ie uit idd, dus niet meevlechten anders kun je een paar min voor de proef alles eruit halen.

een rood strikje aan een knipje/schuifje werkt het beste, zo erin, zo eruit

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:20

volgens de KNHS mag een rode strik , net zoals een vliegennetje en oorbeschermers

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:20

ik laat hem gewoon zitten, doe mijn groom het niet aan, als ze zo onrustig is

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:21

Ik dacht dat vliegennetje hier niet mag hoor!
maar ik ben van belgie dus dat is misschien nog anders

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:22

sanne1221 schreef:
volgens de KNHS mag een rode strik , net zoals een vliegennetje en oorbeschermers

Heb je de quote uit het reglement over een rode strik?

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:24

Ik gebruik ook wel een rood strikje mijn paard kan nog wel is heel druk zijn en dan een vreugde mep geven.

Heb er ook al is commentaar over gehad toen ik vertelde waar het voor was vond de jurry het onzin want er was voldoende inrij ruimte..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:27

Ik rij wedstrijden altijd met een rood lintje. Nu is mijn paard daar enorm mee verbeterd, maar houd nog steeds niet van kont-kruipers en blijkbaar zijn er niet altijd mensen die dat zelf kunnen bedenken en hun paard tegen die van mij aan parkeren. Dus als extra waarschuwing vind ik het veel fijn.

Ik reed geen dressuur wedstrijden, dus geen problemen met het lintje in de ring. Maar het is een kleine moeite om het strikje even er uit te (laten) halen voor je de ring in gaat. Lintje aan een elestiekje, elastiekje in de staart vast maken, eventueel een tweede elastiekje als stevigheid en hij blijf zitten. Is er in een paar tellen weer uit, even een borstelje er over en de staart ziet er weer fatsoenlijk uit en je rijdt de ring in zonder versiersels en linten in de staart. :)

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:28

Judith_ schreef:
Ik rij wedstrijden altijd met een rood lintje. Nu is mijn paard daar enorm mee verbeterd, maar houd nog steeds niet van kont-kruipers en blijkbaar zijn er niet altijd mensen die dat zelf kunnen bedenken en hun paard tegen die van mij aan parkeren. Dus als extra waarschuwing vind ik het veel fijn.

Ik reed geen dressuur wedstrijden, dus geen problemen met het lintje in de ring. Maar het is een kleine moeite om het strikje even er uit te (laten) halen voor je de ring in gaat. Lintje aan een elestiekje, elastiekje in de staart vast maken, eventueel een tweede elastiekje als stevigheid en hij blijf zitten. Is er in een paar tellen weer uit, even een borstelje er over en de staart ziet er weer fatsoenlijk uit en je rijdt de ring in zonder versiersels en linten in de staart. :)

idd zo de ik het en tot nu toe gaat dat altijd goed!
maar het is niet handig bij elk paard, en eigenlijk zou het gewoon moeten kunnen, een pas-op-ik-schop strik.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:29

Wasknijper met lintje er aan aan een pluk haar

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:31

Loetie84 schreef:
Indomitable schreef:
Staat het niet ergens in de regelementen van de KNHS?

Ik zie het ook wel eens voorbij komen. Echter sprak ik laatst iemand die op wedstrijd commentaar had gekregen van de jury op haar protocol. Er stond 'paard geen versiersels aanbrengen in de staart'. Volgens mij had die persoon wat gemist op de cursus.

Dat méén je? Die mag dan wel even flink terug de schoolbanken in, want bij mijn weten staat het gewoon in de reglementen!

hahahaha _O- die mag wel even opnieuw de schoolbanken in zeg :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:32

Je zou het eventueel nog aan een klein haarklipje kunnen vast maken voor de paarden die het gefrummel aan de staart niet zo prettig vinden op de wedstrijden. Dan hoeft de groom er niet zolang achter te staan, allen even het klipje er uit klippen. Je hebt speciale stay-in klipjes die niet zo groot zijn en niet uit zakken.

Van de jury snap ik het wel; waar trek je de grens met de linten. Bovendien kan een heel mooi gevlecht lint het verzoringscijfer beinvloeden, net zoals een slordig piekje haren met een cadeaulintje er om. Dan in de ring maar voor alle paarden geen lint toestaan.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:41

mits het zwart/donkerblauw is wel

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:45

Artikel 119 - Hulpmiddelen
1. Het gebruik van mondbeschermers (gladde rubberen bitringen) evenals het gebruik van een tonglepel is in alle klassen toegestaan, bij het gebruik van een enkele trens.
2. Het gebruik van een oornetje is toegestaan.
3. Voor het gebruik van een neusnetje wordt verwezen naar het Algemeen Wedstrijdreglement.

Uit: KNHS dressuur

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:48

Zie het ook wel eens op concours, ontzettend handig :)
Al vind ik wel dat sommige mensen echt te dicht langs elkaar rijden,
Laatst op wedstrijd reed er een meisje tussen die constant bochten afsneed voor mn neus en constant zo ontzettend dicht langs mij en mn paard reed, echt er zowat bovenop :+
Kon er nog wel om lachen, mijn paard is hengst en doet echt helemaal niks, gelukkig.

Ik zou het lintje er wel af halen in de proef, vind het niet zo netjes om met een 'waarschuwing, ik schop!' lintje te rijden in de proef, zeker aangezien het dus eigenlijk niet mag.
Laatst bijgewerkt door essie_blue op 14-09-12 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:48

Mooi, maar waar is het rode strikje waarvan jij zei dat het mocht? Artikel 118.10 zegt heel duidelijk dat het niet mag :)