Ongevlochten op wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneeep

Re: Ongevlochten op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:10

Ik knot met naald en draad ong 20-30 minuten hooguit

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:14

Gewoon doen joh. Vroeger was ik altijd in de weer met wassen, mannen kammen en knotten, zadel schoonmaken en invetten en dat leverde een hoop werk op, waar je eigenlijk maar weinig voor terug krijgt. Daarna ben ik gewoon pony goed gaan poetsen voor de wedstrijd en even het tuig nalopen of het er niet te smerig uitzag. Manen netjes uitkammen en een kant op doen. Ik heb toen een keer een 7 gehad ipv de standaart 8 voor verzorging met de tekst dat vlechten netter zouden staan (bij andere jury's had ik wel gewoon een 8). Nou ik was niet afhankelijk van dat puntje voor een winstpunt dus ik vond het wel prima. Nu start ik overigens al een hele poos niet meer en mijn pony was een welshje met vrij lange manen.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:19

Urielle schreef:
Bij mijn weten (en ik hoop dat jury's op Bokt me verbeteren als ik het mis heb) mag de jury wel punten naar verzorging ivm de voorkeursvolgorde. Dus bijv. een 8 voor gevlochten manen, een 7 voor losse manen, een 6 voor hengstenvlechten ed, een 5 voor afgeschoren manen. Tenzij er sprake is van bepaalde rassen, zoals Fjorden of Friezen.

capopjekop schreef:
Ik heb toen een keer een 7 gehad ipv de standaart 8 voor verzorging met de tekst dat vlechten netter zouden staan.

Dit zou ik ook zo doen. Iemand die echt lelijke dotjes heeft krijgt bij mij ook minder dan een verzorgd paard zonder dotjes - maakt dit mij een slechte jury? Tja, het is nu eenmaal een jurysport...

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:20

Urielle schreef:
Bij mijn weten (en ik hoop dat jury's op Bokt me verbeteren als ik het mis heb) mag de jury wel punten naar verzorging ivm de voorkeursvolgorde.
Dus bijv. een 8 voor gevlochten manen, een 7 voor losse manen, een 6 voor hengstenvlechten ed, een 5 voor afgeschoren manen.
Tenzij er sprake is van bepaalde rassen, zoals Fjorden of Friezen.

Dat lijkt mij dan ook weer een beetje raar, dan krijg je een 7 voor losse manen en een 6 voor een hengstenvlecht, terwijl je daar dus meer werk in hebt gestoken. Zou het regelement niet een overzicht moeten zijn voor alles wat toegestaan is, ongeacht de volgorde? Dat is bij de richtlijnen voor het harnachement neem ik aan ook zo.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:21

Zolang het bij dat ene puntje blijft heb ik er totaal geen moeite mee. Dat is het risico dat je neemt als je niet vlecht. Zolang het de rest van het jureren niet beïnvloed, want dan zou het niet eerlijk zijn. Een goede proef moet gewoon goede punten opleveren, ongeacht of het paard wel of niet ingevlochten is.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:24

capopjekop schreef:
Een goede proef moet gewoon goede punten opleveren, ongeacht of het paard wel of niet ingevlochten is.

Uiteraard :j

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:25

Ik ben ook niet van het vlechten. Mijn huidige paard schiet al in de stress als ie de elastiekjes ziet. Met mijn merrie ging ik vroeger altijd zonder vlechten op concours. Het was mij de moeite niet waard. Merrie was altijd verder wel netjes verzorgd hoor en manen netjes bijgehouden. Ik had gemerkt dat het niet uitmaakte of ik haar nou vlocht of niet. Het was altijd een mager zesje. Soms zal het een punt schelen in de verzorging, maar als je daar de winstpunten van bij elkaar moet sparen, dan is het slecht gesteld met je rijkunsten. :')

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:35

Gwahir schreef:
Urielle schreef:
Bij mijn weten (en ik hoop dat jury's op Bokt me verbeteren als ik het mis heb) mag de jury wel punten naar verzorging ivm de voorkeursvolgorde.
Dus bijv. een 8 voor gevlochten manen, een 7 voor losse manen, een 6 voor hengstenvlechten ed, een 5 voor afgeschoren manen.
Tenzij er sprake is van bepaalde rassen, zoals Fjorden of Friezen.

Dat lijkt mij dan ook weer een beetje raar, dan krijg je een 7 voor losse manen en een 6 voor een hengstenvlecht, terwijl je daar dus meer werk in hebt gestoken. Zou het regelement niet een overzicht moeten zijn voor alles wat toegestaan is, ongeacht de volgorde? Dat is bij de richtlijnen voor het harnachement neem ik aan ook zo.

Dit is wel raar hoor..
Bij mij krijg je op verzorging een 7 of er nou een hengstenvlecht in zit, knotjes of als het nou netjes naar 1 kant hangt. een witte schimmel/palamino met een witte staart krijgt van mij een 8 daar zit gewoon meer werk aan.

Heb ik een combinatie in de ring die alles strak heeft opgevlochten alles heeft ingevet en er gewoon perfect uit ziet krijgt ook een 8

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:51

Ik heb eens een jury gesproken die het juist mooier vond als alle manen los aan 1 kant hingen. Dat is vrees ik ook een beetje voorkeur per jury. Het is en blijft allemaal nogal subjectief in de dressuur. (Helaas soms)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:51

ayhno schreef:
een witte schimmel/palamino met een witte staart krijgt van mij een 8 daar zit gewoon meer werk aan.

Dat vind ik altijd ZO ziek.
Mijn schimmel had ik nooit werk aan, die was zo superschoon op zichzelf, gewoon borstel erover en knotten en die was toch wel spierwit, incl. een zilverwitte staart. Ik hoefde er niet eens een dekentje op te leggen, heb wel eens gepresteerd om hem een week later met dezelfde vlechtjes, de hele week ongewassen recht uit zijn box te starten en hij zag er nog exact hetzelfde uit, zat geen vlek op en de vlechtjes nog strak in model :')
Terwijl mijn zwarte een voortdurende bron van ergernis is om hem glanzend zwart te kunnen presenteren, elk passerend stofje blijft er goed zichtbaar ophangen dus zelfs na dagelijks wassen en vooraf bewerken met glanssprays en noem maar op ziet hij er na de trailerrit en na losrijden in een stoffige baan weer bestoft uit.
De spikkel kan ik 4 uur op staan wassen en die houdt gele knieen, die moet ik eigenlijk voor elk concours weer helemaal scheren om hem helemaal zilverwit te presenteren (en daar pas ik voor, ook al heb ik wel eens een 6 met een opmerking gehad op het protocol over die knieen, had hem godsiemikke uuuuren staan wassen met 4 verschillende middeltjes.. )
Moraal van het verhaal: op de kleur van het paard kun je geen uren werk indiceren.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:53

Ik heb met Roco meerdere malen zonder knotten gestart omdat hij zo'n last heeft van kopschuwheid. Vind het zelf helemaal niks, vind gewoon dat het er een beetje bij hoort, maar om nou iedere wedstrijd met mijn paard te gaan worstelen voor een paar vlechtjes, nee :n .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:55

Gwahir schreef:
Dat lijkt mij dan ook weer een beetje raar, dan krijg je een 7 voor losse manen en een 6 voor een hengstenvlecht, terwijl je daar dus meer werk in hebt gestoken.

Dat ligt eraan, bij sommige paarden kost het netjes glad houden van de manen in de dagelijkse praktijk juist heel wat werk (uitdunnen, nat maken, een kant op kammen of zelfs hele dagen in de vlechten houden. Een hengstenvlecht heb je er an sich in een minuut ingestoken, de verzorging van mooie lange manen kost weer veel tijd, maar dat kun je ook niet eraan afzien als ze in de hengstenvlecht zitten.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:56

Ik heb idd ook altijd meer werk gehad aan een bruine dan aan schimmels! :j Da's nogal een vooroordeel om te denken dat een schimmel meer werk oplevert. En dan komt er nog bij, dat je op een heel onooglijk paard heel netjes kan verschijnen en die krijgt dan voor zijn looks nog maar een 6 en die ongevlochten Jazz krijgt dan weer een 8. Het blijft subjectief. Dat is maar weer onderstreept!

Kom op Sjef! Zet hem op, zorg eens voor meer duidelijkheid in de jurering! Hij streeft er al naar en zo lang dat niet op orde is zie je mij niet meer op concours. :n

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:59

Nou met mijn palominotje heb ik toch wel degelijk meer werk dan met mijn vos. Op die witte vacht zie je alles zitten en daarbij rolt ze nogal graag in de modder. Zomers was het wel te doen, dan volstond een goede borstelbeurt meestal en eventueel de benen even wassen, maar in de winter was het echt geen porum. Terwijl mijn vos er onder de zelfde omstandigheden veel schoner en netter uitziet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:03

op kleur kun je inderdaad niet inschatten hoeveel werk het schoonmaken en schoonhouden kost.

@TS: oefenen oefenen en nog eens oefenen, dan wordt je vanzelf sneller en beter.

verzorging is een onderdeel van de proef en mi moet die ook zo beoordeeld worden.
Je trekt geen punten af van een getoonde middendraf omdat halsstrekken niet goed gaat.

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:27

Urielle schreef:
ayhno schreef:
een witte schimmel/palamino met een witte staart krijgt van mij een 8 daar zit gewoon meer werk aan.

Mijn schimmel had ik nooit werk aan, die was zo superschoon op zichzelf, gewoon borstel erover en knotten en die was toch wel spierwit, incl. een zilverwitte staart. Ik hoefde er niet eens een dekentje op te leggen, heb wel eens gepresteerd om hem een week later met dezelfde vlechtjes, de hele week ongewassen recht uit zijn box te starten en hij zag er nog exact hetzelfde uit, zat geen vlek op en de vlechtjes nog strak in model :')
Terwijl mijn zwarte een voortdurende bron van ergernis is om hem glanzend zwart te kunnen presenteren, elk passerend stofje blijft er goed zichtbaar ophangen dus zelfs na dagelijks wassen en vooraf bewerken met glanssprays en noem maar op ziet hij er na de trailerrit en na losrijden in een stoffige baan weer bestoft uit.
De spikkel kan ik 4 uur op staan wassen en die houdt gele knieen, die moet ik eigenlijk voor elk concours weer helemaal scheren om hem helemaal zilverwit te presenteren (en daar pas ik voor, ook al heb ik wel eens een 6 met een opmerking gehad op het protocol over die knieen, had hem godsiemikke uuuuren staan wassen met 4 verschillende middeltjes.. )
Moraal van het verhaal: op de kleur van het paard kun je geen uren werk indiceren.

Das zal jij wel een heel schoon paard hebben,
Ik jureer soms wel 3 x in de week en bijna elk weekend. 8 van de 10 schimmels/palamino's zijn ontzettend vies en is gewoon echt geen poets/waswerk op gedaan..

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:40

Ik rij ok een bonte; met witte billen, schoft en benen. Net daar waar ze het viest zijn is hij wit :+
In de winter toen alles bevroren was en ik dus niet kon wassen (boiler en alles bevroren..) ben ik 1x met t ongewassen paard op wedstrijd geweest, kreeg van de ene jury een 6, van de andere wel een 8 op de verzorging.

Wassen kost echt veeel meer tijd dan vlechten, dus TS wees blij dat je geen lichtgekleurd paard hebt, dan was je nog 2 uren extra kwijt :P

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:41

ayhno schreef:
Das zal jij wel een heel schoon paard hebben,
Ik jureer soms wel 3 x in de week en bijna elk weekend. 8 van de 10 schimmels/palamino's zijn ontzettend vies en is gewoon echt geen poets/waswerk op gedaan..

maar dat zegt toch niets over hoeveel tijd iemand erin heeft gestoken in een poging om het paard schoon te krijgen of schoon heeft gekregen? zoals hierboven eerder werd geopperd.

Ik hoor ook wel eens dat kids op pony's die mooi geknot zijn minder punten krijgen voor de verzorging dan die kids waar de knotjes schots en scheef zitten omdat men dan de indruk heeft dat in het tweede geval het kind zelf een poging heeft gedaan.... en in het eerste geval zal nooit het kind de pony getoiletteerd hebben.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:44

Tsja, dan hebben wij twee donkerbruinen die er echt altijd als door een ringetje te halen uit zien, maar dat zien we eigenlijk nooit terug in de punten van de verzorging.

Ik heb het gevoel dat bij het punt voor de verzorging alleen gekeken wordt naar 'zitten de vlechten erin en zit alles min of meer op zn plek zonder loshangende riempjes enzo'. (eigenlijk zou bij verzorging er ook gekeken moeten worden naar hoe het paard in zn bespiering zit, te dik is bijvoorbeeld ook een onderdeel van de verzorging. Niet passende combi imo ook).

Maar goed, dat is allemaal wat offtopic.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:47

Het zou niet mogen uitmaken als het in de regels staat, maar in de praktijk maakt het soms wel uit en krijg je minder punten.
Ook is het toch wel een beetje logisch, iemand die gevlochten heeft is toch wel langer bezig geweest met het uiterlijk van het paard, eerlijk is eerlijk!
Mijn vorige paard had héle dikke manen, trekken was dierenbeulerij want het bloed stond dan in zijn nek, vlechten was dus geen goede optie.
Ik heb z'n manen toen geschoren, staat ook netjes en je hoeft nooit meer te vlechten, de jury kan dan toch ook moeilijk zeggen dat je er te lui voor was! ;)
http://static.flickr.com/15/102214771_8ec8f50d39.jpg

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:48

oh niet passende combinatie. lengte amazone versus hoogte pony. heeft mijn dochter al op de coupon staan.
Iets in de trant van overgang naar paarden.

Ik ben van mening dat wanneer je onverzorgd en lelijk geknot op wedstrijd verschijnt, hetzelfde is het rijden van vierkante voltes, slingerende AC lijn etc. en er niet zomaar standaard een 6 of hoger gegeven moet worden.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:51

bij mijn merrie heb ik de knotten met stiek of draad er zo in zitten. Met haar start ik nooit zonder knotjes. Mijn oude paard vlocht ik nooit in. Die kon er helemaal niet tegen en bleef maar schudden en klieren. bij hem hingen de manen ook niet echt naar dezelfde kant. Heb nooit wat van gehoord en nog alle proefjes met winst gereden. Ook voor verzorging geen slechtere cijfers als anderen met geknotte paarden.

Als het kan zal ik altijd vlechten ( ik vind het ook ontzettend leuk om te doen ) maar als het echt niet kan, dan maar zonder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:56

Volgens mij is een verzorgde indruk het belangrijkste ongeacht de hoeveelheid werk die iemand er wel of niet ingestoken heeft.

Al heb ik trouwens weleens een lager cijfer gehad voor de verzorging omdat m'n knotten te groot zouden zijn..maar goed,gelukkig hoef het niet van dat ene puntje af te hangen..

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:02

Urielle schreef:
ayhno schreef:

Bovendien zijn er veel mensen die hun schimmel gewoon helemaal inpakken, staartzak en deken die tot om het hoofd gaat, zo blijven ze schoon maar je hoeft er niks voor te doen.
Jammer genoeg heb ik een schimmel die zijn staart rechtop houdt met poepen dus er elke dag op schïjt .. :+

Idd moet het ook van dat ene puntje niet afhangen, maar het gaat om de eerlijkheid van het jureren..

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:08

Elisa2 schreef:
Volgens mij is een verzorgde indruk het belangrijkste ongeacht de hoeveelheid werk die iemand er wel of niet ingestoken heeft.

Al heb ik trouwens weleens een lager cijfer gehad voor de verzorging omdat m'n knotten te groot zouden zijn..maar goed,gelukkig hoef het niet van dat ene puntje af te hangen..

bij mij zijn ze ooit zo flauw geweest om een 6 voor de verzorging te geven, en ik was mijn paard/ pony altijd en vlecht altijd met naald en draad.het is niet dat dat nou zo heel slordig is, ooit kan het wel beter maar dan is het nog niet kei lelijk. iemand anders was toen laaste en die zij ach ik heb gelukkig nog een 8 voot de verzorging. en die wast nooit poets haar spullen niet en was ook nog een lelijk gevlochten. die 6 kreeg ik gewoon om dat ze me geen wp wilde geven want in had ook een 5 of 4 voor mijn middenstap want die was te ruim. ooit snap je niks van die jury's