Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Urielle schreef:Bij mijn weten (en ik hoop dat jury's op Bokt me verbeteren als ik het mis heb) mag de jury wel punten naar verzorging ivm de voorkeursvolgorde. Dus bijv. een 8 voor gevlochten manen, een 7 voor losse manen, een 6 voor hengstenvlechten ed, een 5 voor afgeschoren manen. Tenzij er sprake is van bepaalde rassen, zoals Fjorden of Friezen.
capopjekop schreef:Ik heb toen een keer een 7 gehad ipv de standaart 8 voor verzorging met de tekst dat vlechten netter zouden staan.
Urielle schreef:Bij mijn weten (en ik hoop dat jury's op Bokt me verbeteren als ik het mis heb) mag de jury wel punten naar verzorging ivm de voorkeursvolgorde.
Dus bijv. een 8 voor gevlochten manen, een 7 voor losse manen, een 6 voor hengstenvlechten ed, een 5 voor afgeschoren manen.
Tenzij er sprake is van bepaalde rassen, zoals Fjorden of Friezen.
Gwahir schreef:Urielle schreef:Bij mijn weten (en ik hoop dat jury's op Bokt me verbeteren als ik het mis heb) mag de jury wel punten naar verzorging ivm de voorkeursvolgorde.
Dus bijv. een 8 voor gevlochten manen, een 7 voor losse manen, een 6 voor hengstenvlechten ed, een 5 voor afgeschoren manen.
Tenzij er sprake is van bepaalde rassen, zoals Fjorden of Friezen.
Dat lijkt mij dan ook weer een beetje raar, dan krijg je een 7 voor losse manen en een 6 voor een hengstenvlecht, terwijl je daar dus meer werk in hebt gestoken. Zou het regelement niet een overzicht moeten zijn voor alles wat toegestaan is, ongeacht de volgorde? Dat is bij de richtlijnen voor het harnachement neem ik aan ook zo.
ayhno schreef:een witte schimmel/palamino met een witte staart krijgt van mij een 8 daar zit gewoon meer werk aan.
. Gwahir schreef:Dat lijkt mij dan ook weer een beetje raar, dan krijg je een 7 voor losse manen en een 6 voor een hengstenvlecht, terwijl je daar dus meer werk in hebt gestoken.
Da's nogal een vooroordeel om te denken dat een schimmel meer werk oplevert. En dan komt er nog bij, dat je op een heel onooglijk paard heel netjes kan verschijnen en die krijgt dan voor zijn looks nog maar een 6 en die ongevlochten Jazz krijgt dan weer een 8. Het blijft subjectief. Dat is maar weer onderstreept!
Urielle schreef:ayhno schreef:een witte schimmel/palamino met een witte staart krijgt van mij een 8 daar zit gewoon meer werk aan.
Dat vind ik altijd ZO ziek.
Mijn schimmel had ik nooit werk aan, die was zo superschoon op zichzelf, gewoon borstel erover en knotten en die was toch wel spierwit, incl. een zilverwitte staart. Ik hoefde er niet eens een dekentje op te leggen, heb wel eens gepresteerd om hem een week later met dezelfde vlechtjes, de hele week ongewassen recht uit zijn box te starten en hij zag er nog exact hetzelfde uit, zat geen vlek op en de vlechtjes nog strak in model![]()
Terwijl mijn zwarte een voortdurende bron van ergernis is om hem glanzend zwart te kunnen presenteren, elk passerend stofje blijft er goed zichtbaar ophangen dus zelfs na dagelijks wassen en vooraf bewerken met glanssprays en noem maar op ziet hij er na de trailerrit en na losrijden in een stoffige baan weer bestoft uit.
De spikkel kan ik 4 uur op staan wassen en die houdt gele knieen, die moet ik eigenlijk voor elk concours weer helemaal scheren om hem helemaal zilverwit te presenteren (en daar pas ik voor, ook al heb ik wel eens een 6 met een opmerking gehad op het protocol over die knieen, had hem godsiemikke uuuuren staan wassen met 4 verschillende middeltjes.. )
Moraal van het verhaal: op de kleur van het paard kun je geen uren werk indiceren.

ayhno schreef:Das zal jij wel een heel schoon paard hebben,
Ik jureer soms wel 3 x in de week en bijna elk weekend. 8 van de 10 schimmels/palamino's zijn ontzettend vies en is gewoon echt geen poets/waswerk op gedaan..
Urielle schreef:ayhno schreef:een witte schimmel/palamino met een witte staart krijgt van mij een 8 daar zit gewoon meer werk aan.
Dat vind ik altijd ZO ziek.
Mijn schimmel had ik nooit werk aan, die was zo superschoon op zichzelf, gewoon borstel erover en knotten en die was toch wel spierwit, incl. een zilverwitte staart. Ik hoefde er niet eens een dekentje op te leggen, heb wel eens gepresteerd om hem een week later met dezelfde vlechtjes, de hele week ongewassen recht uit zijn box te starten en hij zag er nog exact hetzelfde uit, zat geen vlek op en de vlechtjes nog strak in model![]()
Terwijl mijn zwarte een voortdurende bron van ergernis is om hem glanzend zwart te kunnen presenteren, elk passerend stofje blijft er goed zichtbaar ophangen dus zelfs na dagelijks wassen en vooraf bewerken met glanssprays en noem maar op ziet hij er na de trailerrit en na losrijden in een stoffige baan weer bestoft uit.
De spikkel kan ik 4 uur op staan wassen en die houdt gele knieen, die moet ik eigenlijk voor elk concours weer helemaal scheren om hem helemaal zilverwit te presenteren (en daar pas ik voor, ook al heb ik wel eens een 6 met een opmerking gehad op het protocol over die knieen, had hem godsiemikke uuuuren staan wassen met 4 verschillende middeltjes.. )
Moraal van het verhaal: op de kleur van het paard kun je geen uren werk indiceren.

Elisa2 schreef:Volgens mij is een verzorgde indruk het belangrijkste ongeacht de hoeveelheid werk die iemand er wel of niet ingestoken heeft.
Al heb ik trouwens weleens een lager cijfer gehad voor de verzorging omdat m'n knotten te groot zouden zijn..maar goed,gelukkig hoef het niet van dat ene puntje af te hangen..