Blijheid schreef:Ik vind een wedstrijdjasje bepaald niet comfortabel, bijna allemaal stugge stoffen. Waarom geen net showshirt van een ademende sport-stof en het jasje weglaten? Dat blijft ook mooi getailleerd zitten, is minder warm en veel flexibeler.
Waarom mag je niet iets kiezen dat past bij je lichaamsvorm. Ik zie soms wat zwaardere of juist erg lichte ruiters waarvan ik denk, als ze zelf een kleding keuze mochten maken kwamen ze veel netter voor de dag.
Een witte broek heeft nadelen die denk ik elke wedstrijdruiter wel kent, waarom mag die niet gekleurd zijn? Een (ik noem maar wat) lichtblauwe broek bij een jasje/shirt waarin de kleur terugkomt is toch ook netjes?
Bodyprotector is steeds comfortabeler, maar niet in combinatie met een wedstrijdjasje waarvan de knopen dan in je buik drukken. Bovendien staat een bodyprotector over een jasje vaak ook opgepropt. Ook hier zou een showshirt uitkomst bieden.
Daarnaast vind ik het nogal beperkt. Waarom niet een jodphur rijbroek met jodphurs toestaan bijvoorbeeld? Waarom moet je persé handschoentjes aan, ook dat ervaren de nodige mensen als beperkend.
Even simpel gezegd, waarom zou je niet mogen rijden in een nette versie van je trainingskleding? Want als de wedstrijdoutfit ideaal was om in te rijden zouden we daar toch ook in trainen?
Showshirts ogen best netjes maar ik vind zoiets zelf meer voor een clinic (afgezien van dat ik ze sowieso niet aantrek, iig de veel geroemde Kingsland shirts vind ik juist enorm zweterige warmte vasthoudende dingen, maar goed dat is eigen smaak en daar zullen vast ook betere varianten van te vinden zijn). Ik zou die dan ook weer in een donkere variant uitgevoerd willen zien, voor het eerder genoemde contrast. Of dan moet je al aan een wedstrijdshirt met lange mouwen met een donkere bodywarmer of mouwloos trainingsvest, zoals bij de cliniclook, maar daar vallen voor mij die afschuwelijke vormloze bodywarmers dan weer niet onder.
Ik kijk niet zo naar andere mensen zelf, maar ik hoor hier op Bokt jury's juist een beetje snerend doen over de wat vollere dames in zomertenue omdat de stof van blouse of shirt alle vetrollen van de dames in kwestie toont, dat ze graag het jasje weer aan zien omdat dat verhult? Bovendien is er voor elk model ook wel een mooi jasje te vinden, ik ben zelf wat mollig en moet dus echt geen kort springjasje aantrekken, daarmee ben ik gelijk Mama Michelin, maar met name de Italiaanse merken bieden voor mijn figuur dan weer extremer getailleerde modellen waarbij de taille lang en laag valt en de 'slippen' (ik bedoel de onderkant, geen slipjas) ook langer zijn, zodat mijn figuur optisch wordt verlengd en daardoor slanker oogt. (Staat nog op de verlanglijst trouwens, heb nu een aantal Pikeur Diana's). Bij de hele slanke dames vind ik met name de benen soms wat apart ogen in het zadel, maar ik zou zo even niet kunnen bedenken hoe je dat ondervangt, een dun been blijft een dun been en wijde pijpen kunnen niet met paardrijden, dan lig je hartstikke open natuurlijk want dat plooit.
Witte broek heeft voor mij vooral het nadeel: je ziet er vuil op. Andere lichte tinten lossen dat probleem niet op, integendeel, ik kan met een champagne set melden dat het nog een grotere crime is omdat je niet alleen alles ziet, maar dat je ook nog ellende hebt met wassen. Wit gooi ik gerust nog in de 60 graden was, kun je allerhande middeltjes op los laten om het te ontvlekken, moet je met lichtbont dus niet doen
Dus dan zou je aan donkere kleuren moeten (zwart, donkerbruin, antraciet,..) en dat vind ik om eerder genoemde redenen echt niet geschikt als wedstrijdoutfit.
De bodyprotector had ik nog niet over nagedacht, want die heb ik zelfs nog nooit aangehad
Zou een getailleerde jas met rits er niet onder kunnen om het knopen en opprop-probleem te tackelen?
Over jodphurs, meen je dat serieus? Vind je dit bijv. een wedstrijdlook?

Handschoenen is ieder zijn keuze op zich, die verplichting zou er van mij wel uit mogen, maar ik vind het wel onprofessioneel staan, maar dat is misschien een kwestie van gewenning. Ik zie het nut er iig zeker wel van in, maar ik rij thuis ook steevast met handschoenen dus dat is bij mij ook een deel van de trainingsoutfit (maar goed, mijn oude witte broekjes dienen hier ook gerust nog als broeken voor training, zonde om ze weg te gooien terwijl ze nog bruikbaar zijn
Maar ik rij in de winter in fleecetruien en ik mag hopen dat die dingen nooit toegestaan worden in de wedstrijdring hahaha)