Wie gaat er bij deze temperaturen op wedstrijd ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:15

Amanda schreef:
Ik ben ook geweest vandaag. Heb er meer laat van dan mijn paard eerlijk gezegd :+
Als jij en je paard genoeg drinken en je veel stapt, kun je gewoon starten hoor :j

Ik moet wel even aanvullen dat ik niet met een trailer ga, hooguit 2,5 uur van huis ben geweest en tussen de proeven door niet eens heb gereden.
Hier stond nog best een windje en dat scheelt ook.

Ik denk dat je goed moet kijken naar de omstandigheden. Temperatuur, trailer, tijd tussen de proeven.
En eerlijk zijn naar je paard.

Dennis

Re: Wie gaat er bij deze temperaturen op wedstrijd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:21

Ik ben gister gewoon naar de districts kampioenschappen geweest. 2 uur met de trailer, dan ZZ dressuur, ZZ vaardigheid en weer 2 uur terug.

Pony heeft het prima gehouden, weinig losrijden, tussen de proeven stil staan en pas op het aller laatste moment weer oppakken. Na de proef lekker afsponsen en in de schaduw van de trailer lekker grasjes en slobber eten.

Gewoon goed naar je paard kijken, veel water aanbieden, als je een paard heb dat slecht drinkt op wedstrijd slobber aanbieden en een schaduw plekje zoeken.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:23

Tip, als je paard slecht drinkt. Wat appelsap door het water heen gooien.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:25

Ik heb voor vandaag mijn les afgezegd. Ik vind het niet eerlijk tegenover mijn paard om haar met deze hitte aan het werk te zetten. Tevens heeft mijn paard het snel warm en zweet ze al snel. Ik en een ander paard van mij zijn al eens bevangen geweest door de hitte. Dat is vreselijk en niet nodig.

Wanneer er zulke temperaturen bekend gemaakt worden gaat mijn paard lekker de weide op en ik lig aan het strand. Allebei lekker niets....

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:38

Bij twijfel....niet inhalen. Gewoon niet gaan! Wat is nou belangrijker, je paard of de punten?!

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:10

Ik moet zo ook schrijven bij Dressuurwedstijd (in een auto). Zielig voor mij, maar nog veel zieliger voor de deelnemers :-).

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 14:31

Heb besloten om niet te gaan, nuja eerst had ik besloten om wel te gaan omdat er wind is.
Maar ging net naar m'n paard haar stal om haar klaar te maken, zag ik dat ze aan dr billen, flank, schouder en hals al stond te zweten en ze stond er maar suf bij, zag dat ze er vanaf zag, dus dan maar besloten om het niet te gaan forceren :n
Dus heb haar net een douche gegeven en weer op stal gezet, maak me alleen zorgen over het feit dat ze nog niet heeft gedronken, ze heeft 2 emmers water in de stal en een liksteen ter beschikking.
Ze zit zo te smakken, met dr tong te 'spelen' en rare bekken te trekken waarvan ik het idee krijg dat ze wat 'uitgedroogd' is ?
De andere 2 paarden op stal hebben nu ook wel nog niet gedronken maar maak me zorgen om de rare bekken die ze trekt, of is het gewoon van de warmte dat ze een wat droge mond hebben ? (maar dan verwacht ik toch dat ze drinkt..)

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 14:37

Ik vind het bizar dat mensen met deze hitte wedstrijden gaan rijden, hoe belangrijk is je paard dan????????
Lekker belangrijk die punten. Ik ga nu niet eens rijden op mijn paard met 35 graden, nee ik rij lekker naar stal en geef ze een heerlijke douche.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 14:40

Hangt voor een groot deel af van het ras waar je mee start. Mijn fjord kan goed tegen de warmte maar ga hem met 28+ graden echt niet aan het werk zetten en al helemaal niet op wedstrijd. Zo belangrijk zijn die wedstrijden nu ook weer niet. Nee hoor ik zou persoonlijk gewoon afbellen, geen enkele moeite mee.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 14:43

Tis een KWPN merrie, gisteren zag ze wel niet zo erg af van de warmte, maar had dan ook in de voormiddag les gisteren.
Mijn BWP merrie en pony lijken er dan niet zo heel veel last van te hebben, voelen niet te warm aan en zweten niet.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 14:44

met zo'n weer hoeft mijn paard lekker helemaal niets te doen en ik zet hem dan ook niet buiten in de volle zon (is geen schaduw). Ik rij dan alleen ochtends om 8 uur ofzo na 9 uur vind ik het al veelste warm.

Tis mijn hobby maar en ik vind het gewoon geen fijn idee om mijzelf en paard af te matten in deze hittte. Wij doen dus aan een tropenroosten:-)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 14:47

Iedereen maakt zijn eigen keuzes. Onze paarden hebben we nu op rust sinds paar dagen. Hier in Zuid Frankrijk is het rond de 38 graden en ook al zijn het recreatie paarden het is voor mens en dier gewoon erg heet. Hier moet niets, we houden van onze paardenvriendjes, ze werken altijd een à twee keer per dag èèn à twee uur dus na een laatste staprit staan ze nu vier dagen stil. Waarom ook niet. Morgen even stap rondje en dan weer paar dagen klaar tot temperaturen normaal zijn (onder de 30 graden). Onze paarden staan wel altijd buiten en hebben een bosje en inloop stal tot hun beschikking dus komen wel aan beweging toe want zeker dressuur paarden zoals TS moet je natuurlijk niet gelijk stil zetten want dan loop je risico op maandag ziekte.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 14:49

Nu staan ze op stal, net zoals gisteren, en vanavond gaan ze gelijk de weide weer op voor de avond/nacht :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 14:51

Dennis schreef:
Ik ben gister gewoon naar de districts kampioenschappen geweest. 2 uur met de trailer, dan ZZ dressuur, ZZ vaardigheid en weer 2 uur terug.

Pony heeft het prima gehouden, weinig losrijden, tussen de proeven stil staan en pas op het aller laatste moment weer oppakken. Na de proef lekker afsponsen en in de schaduw van de trailer lekker grasjes en slobber eten.

Gewoon goed naar je paard kijken, veel water aanbieden, als je een paard heb dat slecht drinkt op wedstrijd slobber aanbieden en een schaduw plekje zoeken.

Hier nog iemand die daar gisteren met fjord! gestart is.
Kwestie van water, meer water en nog meer water meeemen in je auto.
En niet je paard als je stil staat in de trailer laten roosteren.
De meesten hadden dan ook paarden aan de kar staan in de schaduw al grasetend (stonden op een weiland).
Met inrijden niet zo fanatiek gedaan als anders (ze was ook niet zo optimaal voorwaarts als anders, maar gezien weer
en overige omstandigheden, vond ik dat ze het super deed).

Zag 's middags ook bij de vaardigheid dat de meeste menners het heel rustig aan deden met inrijden.
(uiteraard niet tijdens de barage).

Nou had mijn pony gisteren nog geluk, ze moest 's morgens hoefde geen barage woon relatief dicht bij (3 kwartier)
dus haar terug gebracht.
Echter bleek haar thuisweiland, stuk heter dan het wedstrijd terein (naast het water) had haar dus beter daar kunnen laten
gras eten achter de trailer.

Vond het wel goed dat de politie paar keer kwam controleren op ? Verzin het maar.

EDIT, deze kwam ik net tegen.
Zo relaxt kan een wedstrijd bij 30 graden zijn. (waar ik gisteren dus ook ben gestart, alleen in de B :D :+ )
[ITP] Boktmeeting: ZZ dressuur rubriek Districtskampioenschappen
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 19-08-12 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 14:56

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 14:57

Had eigenlijk vandaag wedstrijd, maar is afgelast (gelukkig :') ) 't is hier echt bloedjeheet, en ik moest om 1 uur, en in een binnenbak. losrijden in buitenbak in volle zon, binnenbak zonder airco (lees: daarbinnen is het nog eens 10 graden warmer) en er nog naartoe rijden -O- Heb haar vanochtend even gelongeerd maar meer doe ik echt niet met ze hoor, veel te warm!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:02

Ik ben afhankelijk van anderen qua wedstrijden, omdati k zelf geen trailer bezit. Vandaag wel gereden, moest om 12 uur.
Normaal gesproken rijd ik met deze temperaturen niet of om 6 uur sochtends.
De laatste keer dat ik met de trailer en paard weggeweest was is een jaar geleden dus ik vond dat ik vandaag sowieso moest rijden. Het was maar 1 parcours en heb niet heel lang losgereden. We zijn direct nadat we klaar waren met uitstappen en afzadelen en afsponzen naar huis gereden, dus al met al zijn we er niet lang geweest.
De rest van het jaar zal paardlief waarschijnlijk weer in het land slijten, totdat de volgende kans zich aandient, dus die ene keer dat hij wel in de hitte moet rijden neemt hij maar voor lief. Hij heeft wel gezweet, maar viel me alles mee hoe goed hij met de hitte omging! Hij heeft lekkere douche gehad en staat lekker weer op het land, met 2 tonnen vol vers water en een vriendje erbij. Nee, zijn paardenleven is zo slecht nog niet.....

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 18:32

Maar gister was het wel 5 graden koeler dan vandaag Do en er stond meer wind. Vandaag vond ik echt geen doen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:32

Ik heb vandaag geschreven tot 1 uur en volgens mij was het vandaag inderdaad warmer.
Gister was echt wel te doen. Ik heb 20 minuten binnen ingereden, waarvan 10 gestapt. Daarna nog 5 minuten in het voorbakje en de proef gereden.
Tussen de proeven door (3 combinaties) heb ik hem geparkeerd waar er een windje stond en ben ik blijven staan. Voor mijn proef nog even in stap opgepakt in het voorrijbakje en daarna proef gereden.
Ik rij er onder de man naartoe. Dat is een kwartiertje. Op de heenweg heb ik nog wel gedraafd, op de terugweg gestapt.

En zo zag ik vandaag ook combinaties dat doen. Ik heb er niet 1 overmatig zien zweten, ze hebben allemaal veel gestapt, gezorgd dat ze veel dronken, na afloop lekker afgesponsd.
Hoe de middag is verlopen weet ik niet.

Ik denk dat het heel erg afhangt van de omstandigheden. Ik ben gister nog geen 2,5 uur weg geweest. Paard was niet super bezweet en was nog heel alert. Vandaag was hij een stuk slomer en had ik me afgemeld.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:07

Ik ben afgelopem weekend ook op wedstrijd geweest zaterdag een M1 en een Z2 daar zat een tijdje tussen dus we hadden de paarden daar meteen in een stalletje gezet en zondag weer Z2 en een ander in t M2 dus toen ook boxen gehuurd. Op die manier konden ze gewoon lekker drinken en plassen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:32

Bij ons was het 38 graden. Zodra je buiten kwam viel je zowat om. Nu had ik geen wedstrijd die dag, maar ik was niet gegaan. Wil het mijn paard niet aandoen, maar zelf zou ik ook omvallen.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:40

Mijn pony is snel oververhit, staat al snel te zweten op stal en beweegt dan liever niet al te veel. Nou moet ik zeggen dat ik zelf ook snel oververhit ben, en dat als het 30 graden is ik heel dramatisch kan gaan huilen van ellende.

Als ik afgelopen weekend had moeten starten dan was ik niet gegaan. Ik ga haar met die hitte echt niet door een parcours jagen. Het was afgelopen zondag, 40 graden op stal, zaterdag iets minder.

Dan wordt ze gewoon lekker afgespoeld en staat ze 's ochtends om 5 uur op het land. Rond het middaguur weer naar binnen en 's avonds een ritje.

xfairytale_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:48

Ik rijd bijna geen wedstrijden.
Zou ik dit wel doen zou ik gewoon even naar de omstandigheden kijken en hoe mijn paard erop reageerd.
Is het té heet dan is het jammer hoor.
Maar zelf vind ik de hitte dan ook niet echt fijn.