aan de teugel B-dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AngelTidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:41

Ik heb er zelf zowieso al moeite mee om mijn pony nageeflijk te laten lopen.
Ben er op les ook wel veel mee aan het oefenen.
Ze is liever lui dan moe, en reageert af en toe niet goed op mijn been :+
Dus ik rij wel met sporen...
Maar met contact in de mond houden, goed voorwaarts houden, en veel figuren/voltes/oefeningen moet het lukken.
Als dat niet werkt begin ik ook met kneepjes af en toe.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 15:40

AngelTidore schreef:
Maar met contact in de mond houden, goed voorwaarts houden, en veel figuren/voltes/oefeningen moet het lukken.

Dit is wellicht niet het beste advies voor de TS... Punt 1) Sporen zijn geen oplossing voor paarden die niet goed aan het been zijn, in het begin zal het helpen, later ben je juist nog verder van huis. Punt 2) Nageeflijk lopen bereik je NIET door kneepjes. Al zijn het kleine kneepjes, wat je dan aan het doen bent is je pony laten inknikken door te wijken voor druk, dit heeft dus niks met nageeflijkheid te maken. Nageeflijkheid komt vanuit het paard zelf, en is het resultaat van een goed bewegend lichaam, soepelheid en ontspannenheid. Door kneepjes te geven zal je pony vast zijn hals knikken, maar in de rest van het lichaam gebeurt er dan niks of gebeuren er zelfs ongezonde dingen, denk aan weggedrukte rug, spanning etc.
@TS, probeer te investeren in betere les, dus liever eens in de twee weken les van iemand die weet waar die het over heeft dan elke week met zijn zessen les van iemand die jou leert te rijden met je handen.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 17:18

ik heb net gereden, en ik moet toegeven dat jullie wel gelijk hebben, ik heb haar goed voorwaarts gehouden. Niks met mijn handen gedaan en dus ook niet om de 2 passen een schop. Ik gaf haar als ze slomer ging een schop. Toen merkte ik het wel meteen. Ze was in het begin wel druk, maar aan het eind ging ze rustig op haar bit knappelen, dat zie ik als ontspannen?

Verder ging ze heel soms een beetje met haar hoofd zakken, maar nog niet zo mooi als toen ik nog langzamer reed. Ik kan jullie vertellen dat als ik toen naar middendraf wou, het niet lukte.

ik ben nu van gedachten veranderd en ga voortaan veel actiever rijden!! Bedant allemaal voor jullie reacties en tips! Heb ik veel aan! *\o/*

0000

Re: aan de teugel B-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 18:19

Goedzo! Knap hoe je openstaat voor al het commentaar hoor!

Let je er wel op dat je je paard eerst een nette hulp geeft (dus zachtjes met je kuit drukken) vóórdat je schopt? Je wilt namelijk graag dat je paard op een kleine, bijna onzichtbare hulp reageert. Een schop is een corrigerende, straffende hulp. Die gebruik je dus alleen om je paard duidelijk te maken dat hij iets fout doet (zoals niet reageren op je eerste, zachte hulp). Als je alleen maar schopjes geeft, zal je paard dat als normaal gaan beschouwen en gaat hij juist minder goed reageren op de zachtere hulpen omdat hij die dan niet meer goed herkent.
Dus altijd als je iets wilt vragen (dus als je voorwaarts wilt) eerst je kuit aanleggen en als je paard niet reageert direct daarna een schopje geven of met je zweepje bijtikken. En om het nog duidelijker te maken herhaal ik daarna altijd de oefening nog een keer.
Voorbeeld: Als ik van stap naar draf wil leg ik dus mijn kuit aan. Als mijn paard niet reageert geef ik een tikje met de zweep, waarop hij als het goed is naar voren schiet en gaat draven. Na een paar passen ga ik dan weer stappen en leg ik weer mijn kuit aan om een overgang naar draf te maken. Normaal gesproken reageert het paard dan netjes door vlot weg te draven en dan kan ik hem belonen. Op die manieren leren ze heel snel wat je bedoelt en hoef je steeds minder vaak een tik of schopje te geven en gaat je paard dus steeds fijner op je hulpen reageren.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 18:59

_Esther_87_ schreef:
Goedzo! Knap hoe je openstaat voor al het commentaar hoor!

Let je er wel op dat je je paard eerst een nette hulp geeft (dus zachtjes met je kuit drukken) vóórdat je schopt? Je wilt namelijk graag dat je paard op een kleine, bijna onzichtbare hulp reageert. Een schop is een corrigerende, straffende hulp. Die gebruik je dus alleen om je paard duidelijk te maken dat hij iets fout doet (zoals niet reageren op je eerste, zachte hulp). Als je alleen maar schopjes geeft, zal je paard dat als normaal gaan beschouwen en gaat hij juist minder goed reageren op de zachtere hulpen omdat hij die dan niet meer goed herkent.
Dus altijd als je iets wilt vragen (dus als je voorwaarts wilt) eerst je kuit aanleggen en als je paard niet reageert direct daarna een schopje geven of met je zweepje bijtikken. En om het nog duidelijker te maken herhaal ik daarna altijd de oefening nog een keer.
Voorbeeld: Als ik van stap naar draf wil leg ik dus mijn kuit aan. Als mijn paard niet reageert geef ik een tikje met de zweep, waarop hij als het goed is naar voren schiet en gaat draven. Na een paar passen ga ik dan weer stappen en leg ik weer mijn kuit aan om een overgang naar draf te maken. Normaal gesproken reageert het paard dan netjes door vlot weg te draven en dan kan ik hem belonen. Op die manieren leren ze heel snel wat je bedoelt en hoef je steeds minder vaak een tik of schopje te geven en gaat je paard dus steeds fijner op je hulpen reageren.

ja ik geef idd een schop, zodat ze het ook echt voelt. Maar nu ik het zo bekijk , zal ze het veel beter leren, als ik gwn aandruk met mijn kuit . En dat geeft ook weer hoop voor mijn andere topic. eigenlijk kwam daar hetzelfde uit. Ze galoppeerd soms sloom en zit ze met haar achterbenen in draf (dralop heet dat) en daar komt het ook op neer dat ze actiever moet! En van dat herhalen , daar ben ik altijd al mee bezig. Want je kan niet iets laten liggen als het niet goed gaat. En wat mijn instructrice ook wel eens zegt (mijn pony houd niet van springen) STOP als het GOED gaat!

AngelTidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 18:32

xDreamerx schreef:
AngelTidore schreef:

Dit is wellicht niet het beste advies voor de TS... Punt 1) Sporen zijn geen oplossing voor paarden die niet goed aan het been zijn, in het begin zal het helpen, later ben je juist nog verder van huis. Punt 2) Nageeflijk lopen bereik je NIET door kneepjes. Al zijn het kleine kneepjes, wat je dan aan het doen bent is je pony laten inknikken door te wijken voor druk, dit heeft dus niks met nageeflijkheid te maken. Nageeflijkheid komt vanuit het paard zelf, en is het resultaat van een goed bewegend lichaam, soepelheid en ontspannenheid. Door kneepjes te geven zal je pony vast zijn hals knikken, maar in de rest van het lichaam gebeurt er dan niks of gebeuren er zelfs ongezonde dingen, denk aan weggedrukte rug, spanning etc.
@TS, probeer te investeren in betere les, dus liever eens in de twee weken les van iemand die weet waar die het over heeft dan elke week met zijn zessen les van iemand die jou leert te rijden met je handen.

bedankt voor het advies ook ik ga hier wat mee doen.

Chantal1609

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:53

Je hoeft niet aan de teugel te rijden maar eigenlijk doet iedereen dat wel
ik ben zelf van menig dat als je niet aan de teugel kan rijden je wel in de b kan starten maar b is basis
aan de teugel en de juiste stelling is basis
dan heb je genoeg punten in de b voor het L1 en daar moet je wel aan de teugel rijden +wijken, middengalop enz
dan is die overgang ook erg groot
je word in de B wel afgerekend op verkeerde stelling
dan vind ik dat als je stelling naar binnen kan rijden dat je ook wel aan de teugel moet kunnen rijden
kortom, het MOET niet maar ik zou pas beginnen als je het wel kan

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 20:57

zo'n instelling had ik ook

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:43

Paard hoeft niet zo zeer mooi na te geven, maar moet wel ontspannen en nageeflijk zijn. Is dat niet zo, herken je dat terug in je (lage) punten.

msJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:28

Dag, ik heb zelf ook in de b gereden met een pony die niet heel erg aal de teugel liep. Ik zou als ik jou was eerst voor zorgen dat hij gewoon goed aan de teugel kan lopen en dan wedstrijden starten, anders krijg je zulke lagen punten dan is het ook niet leuk meer. Heel veel succes!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:35

Heb het topic niet helemaal gelezen (sorry!) maar ik rijd mijn verzorgpaardje eerst naar beneden bij het versnellen bijvoorbeeld naar middendraf, bij de galop heb ik er geen last van..
Dus: Als je bv over de diagonaal van hand moet veranderen in middendraf: in de hoek vooraf al invragen en in de hoek en op de diagonaal eerst een beetje nagevelijkheid vragen en dan pas versnellen...

Siloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:35

rijd je paardje voorwaarts neerwaards , dus zorg dat ze dr achterbenen goed onder dr kontje zet en laat dr een beetje marcheren , als het goed is is ze dan ook zo rond , succes nog :)

(Edit : met marcheren moet je goed begrenzen op je teugels , dus beetje tegenhouden door kleine kneepjes in je teugels te geven en been geven , ze mag dus niet harder maar ze moet dr benen optillen)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:13

Siloh schreef:
rijd je paardje voorwaarts neerwaards , dus zorg dat ze dr achterbenen goed onder dr kontje zet en laat dr een beetje marcheren , als het goed is is ze dan ook zo rond , succes nog :)

(Edit : met marcheren moet je goed begrenzen op je teugels , dus beetje tegenhouden door kleine kneepjes in je teugels te geven en been geven , ze mag dus niet harder maar ze moet dr benen optillen)

Dit moet je dus niet doen, dat is ook zagen. Je houdt aan de ene kant je paard tegen, terwijl je ook been geeft. Dat is niet de correcte manier. Voorwaarts neerwaarts ja, maar dan wel op de correcte manier. Als je paard goed actief/voorwaarts is, dan komt je paard vanzelf aan de teugel. Daarvoor hoef je niets met je handen te doen !!