_Esther_87_ schreef:Goedzo! Knap hoe je openstaat voor al het commentaar hoor!
Let je er wel op dat je je paard eerst een nette hulp geeft (dus zachtjes met je kuit drukken) vóórdat je schopt? Je wilt namelijk graag dat je paard op een kleine, bijna onzichtbare hulp reageert. Een schop is een corrigerende, straffende hulp. Die gebruik je dus alleen om je paard duidelijk te maken dat hij iets fout doet (zoals niet reageren op je eerste, zachte hulp). Als je alleen maar schopjes geeft, zal je paard dat als normaal gaan beschouwen en gaat hij juist minder goed reageren op de zachtere hulpen omdat hij die dan niet meer goed herkent.
Dus altijd als je iets wilt vragen (dus als je voorwaarts wilt) eerst je kuit aanleggen en als je paard niet reageert direct daarna een schopje geven of met je zweepje bijtikken. En om het nog duidelijker te maken herhaal ik daarna altijd de oefening nog een keer.
Voorbeeld: Als ik van stap naar draf wil leg ik dus mijn kuit aan. Als mijn paard niet reageert geef ik een tikje met de zweep, waarop hij als het goed is naar voren schiet en gaat draven. Na een paar passen ga ik dan weer stappen en leg ik weer mijn kuit aan om een overgang naar draf te maken. Normaal gesproken reageert het paard dan netjes door vlot weg te draven en dan kan ik hem belonen. Op die manieren leren ze heel snel wat je bedoelt en hoef je steeds minder vaak een tik of schopje te geven en gaat je paard dus steeds fijner op je hulpen reageren.
ja ik geef idd een schop, zodat ze het ook echt voelt. Maar nu ik het zo bekijk , zal ze het veel beter leren, als ik gwn aandruk met mijn kuit . En dat geeft ook weer hoop voor mijn andere topic. eigenlijk kwam daar hetzelfde uit. Ze galoppeerd soms sloom en zit ze met haar achterbenen in draf (dralop heet dat) en daar komt het ook op neer dat ze actiever moet! En van dat herhalen , daar ben ik altijd al mee bezig. Want je kan niet iets laten liggen als het niet goed gaat. En wat mijn instructrice ook wel eens zegt (mijn pony houd niet van springen) STOP als het GOED gaat!