Beoordeling op uiterlijk paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 19:33

Geweldig toch, als je ze met zo'n paard allemaalvoorbij gaat. Je moet ze zien kijken als ik met Bailey de springring in kom, als ze dan ook nog daadwerkelijk goed rondkomt zit ik te stralen van trots, ze flikt het hem mooi wel.

Tuurlijk zijn er wel de uitzonderingen die absoluut geen koudbloeden willen zien. Ik stond er notabene een keer naast; 'Bij mij hoef je niks anders dan een kwpn'er in de ring te zetten, die zullen geen winst rijden >;) ' Maar ik ben ervan overtuigd dat merendeel zich gewoon netjes aan de reglementen houdt.

Ik krijg de indruk dat slechte punten vaak worden goed gepraat op deze manier. 'Maar de jury was geen fan van koudbloeden'

Beetje zonde.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:21

Sammyoo schreef:
Casanova, er zijn een paar voorbeelden blijven hangen. Een waarvan de ruiter achterover in een stoelzit op haar paard hing en paard bij ongeveer de helft van de oefeningen in de staak ging (stilstaan, achterwaarts, wegspringen etc), paard had spectaculaire gangen en kreeg winst in de M1. De ander was een knap, jong paard maar was nog erg onervaren. Geen van de galoponderdelen is getoond. Ook winst, in de L1. Zo heb ik nog wel een paar voorbeelden.
Inmiddels genoeg gezien om in ieder geval goed van slecht te onderscheiden. :D

ooo na ja dan vind ik het wel érg onterecht, dat ze dan nog winst halen als de dieren in staking gaan :+ en ja dan heeft die tweede waarschijnlijk érg goede punten gekregen voor de draf- en staponderdelen :') maar nee dan vind ik het in mijn ogen ook niet bepaald eerlijk :+

en ja je hebt jury's met voorkeuren, maar ook mensen die slechte punten goed praten, ik denk dat als je slechte punten hebt gereden eerst goed naar jezelf moet kijken, maar dan nog hoeft de schuld niet altijd op de jury gelegd te worden :)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:28

Bizzybijtje schreef:
HarriesHorse schreef:
Ja verschrikkelijk! Op wedstrijd zijn we voor 60 misschien wel 70 procent van de jury afhankelijk van wat ze van onze fries vinden! Zaterdag ook weer een teleurstelling...waren de enigsten tussen allemaal bruine kwpners! :( in frieze plaatsen is het voor ons iets milder..

Bullshit. Als je ze beter de baan rondstuurt krijg je betere punten.

Idd stierenpoep, leg gerust de schuld bij jezelf en niet bij de jury.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:01

Ik heb van t weekend bij een jury in de auto gezeten te schrijven die de voorkeur voor ras, afstamming en vooral mooie amazones er op duidelijk liet blijken in de punten en er ook zeer regelmatig opmerkingen over maakte. Al denk ik dat sit eerder een uitzondering is dan de regel..

Junia

Re: Beoordeling op uiterlijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:16

Ik heb een tinker en ben voor mijn idee nog nooit oneerlijk beoordeeld, terwijl ik reguliere KNHS wedstrijden rijd en geen koudbloedwedstrijden. Dus ik rijd dan gewoon met mijn robuuste pony van 1.48 tussen de KWPN paarden. Tot nu toe alleen maar positieve reacties gehad, mensen vinden het juist leuk om eens wat anders in de ring te hebben.
Maar ze heeft nu eenmaal geen supergangen en middenstap/middendraf rijd ik eigenlijk altijd een 5. Je hebt gewoon wat te compenseren met een paardje dat geen supergangen heeft en dat maakt het, vind ik, extra belangrijk om te focussen op goede overgangen en niet op de voorhand hangen enz.

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:27

Zelf rij ik een hackney x Gelder, over het algemeen kom ik goed mee met de ''toppers''.
Uitzonderingen daargelaten, maar ben het vaak wel eens met mijn punten.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 00:02

Het zal vast en zeker gebeuren.

Ik heb eens een keer geschreven, en was me niks opgevallen. Hooguit dat er bewijs van spreke een tinker was die wat minder mooi liep dan een arabier.
Het verschilt ook per ras.
Maar heb ook genoeg friezen gezien die super lopen. Ook wel groninger paarden...

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:07

Mensen die slecht rijden kunnen misschien juist beter een 'afwijkend' ras kopen voor de dressuurwedstrijden. Kunnen ze in ieder geval altijd de jury de schuld geven van de slechte punten. Want stel je toch eens voor dat het heel eventueel misschien wel zou liggen aan je eigen rijden...

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:45

En die mensen verpesten het voor de koudbloedruiters die wel gewoon zélf een nette proef willen wegzetten en willen leren van het jurycommentaar...

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:48

Als ik mensen op friezen zie, ziet dat er heel goed uit hoor!

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:50

Bizzybijtje schreef:
HarriesHorse schreef:
Ja verschrikkelijk! Op wedstrijd zijn we voor 60 misschien wel 70 procent van de jury afhankelijk van wat ze van onze fries vinden! Zaterdag ook weer een teleurstelling...waren de enigsten tussen allemaal bruine kwpners! :( in frieze plaatsen is het voor ons iets milder..

Bullshit. Als je ze beter de baan rondstuurt krijg je betere punten.

je kunt ze heel goed de baan rondsturen, zodat ze mooi en correct lopen, maar toch is het zo...
(misschien mijn eerste reactie niet zo goed neergezet, zie nu in dat ie een beetje ongelukkig overkomt :o )
edit;en ik zie echt wel in dat als je slechte punten hebt je het eerst bij jezelf moet zoeken... ;)
maar soms laat de jury het wel blijken dat ze je geen mooie combinatie vinden...wat een andere bokker ook zij over die kwpn-fan jury...
Laatst bijgewerkt door HarriesHorse op 20-07-12 15:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:53

Inderdaad Junia. Als jij gewoon netjes je proefje rijdt kom je er echt wel. Ook met een koudbloed/Fries/Groninger/haflinger etc. Je moet alleen niet zeuren als iemand die het proefje op dezelfde manier als jij rijd met een meer dressuurgericht/gefokt paard met bijbehorende gangen van jou wint. Dan had je of zo'n paard ook moeten kopen of geen dressuur moeten gaan rijden.

En Harrieshorse: ook mensen met een kwpn'er zijn afhankelijk van wat de jury van hun paard vind. Da's niet voorbehouden aan mensen die geen kwpn'er hebben.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:07

Sommige paarden zijn nou eenmaal meer geschikt voor de dressuursport. Het is geen gezelligheidsbijeenkomst, het is een wedstrijd. Dus met een beter paard, krijg je ook betere punten (als je een soortgelijke proef zou rijden).

Je kiest er zelf voor om met een minder geschikt dressuurpaard de wedstrijden in te gaan. Dan moet je ook niet zeuren als je dat in je punten terugziet.

In de lagere klasses (B, L) kan er nog weinig misgaan, een volte is een volte. Maar daarna begint het vermogen en kwaliteit van je paard gewoon een rol te spelen. En zal je met een minder geschikt paard een hele goeie proef neer moeten zetten om aan dezelfde punten te komen.

Welcome to the real world! :D

hafpower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 13:13

Ik ben met mijn haflinger ook regelmatig hoog ge-eindigd maar moest er keihard voor werken.
Bij de pony`s ging t allemaal wel maar toen ik bij de paarden starten werdt het echt zwaar.
Kreeg wel regelmatig commentaar van jury`s waar ik niks aan had zoals paard moet ingevlochten worden...??
En leuk paard,leuke ruiter maar met echt paard zou men hoger eindigen.
Ik bedoel "echt paard" is mijn haflinger nep dan...
Maar heeft wel mee gedragen aan dat ik nu geen wedstrijden doe.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 13:21

hafpower schreef:
Ik ben met mijn haflinger ook regelmatig hoog ge-eindigd maar moest er keihard voor werken.
Bij de pony`s ging t allemaal wel maar toen ik bij de paarden starten werdt het echt zwaar.
Kreeg wel regelmatig commentaar van jury`s waar ik niks aan had zoals paard moet ingevlochten worden...??
En leuk paard,leuke ruiter maar met echt paard zou men hoger eindigen.
Ik bedoel "echt paard" is mijn haflinger nep dan...
Maar heeft wel mee gedragen aan dat ik nu geen wedstrijden doe.

Jury's zien graag een "verzorgd" paard, of te wel ingevlochten, daar hebben sommige jury's gewoon een voorkeur voor of het nou een haflinger is of een tinker of een KWPNer ;)
En wat hij bedoeld met "echt paard" is waarschijnlijk dat een haflinger in véél jury ogen gewoon een pony is, ik zelf vind een haflinger ook gewoon op een pony lijken, no offence
Maar ja aan de andere kant ook een beetje rare reactie, maar ja als je met zulke rassen rijd kan je dit soort commentaar wel verwachten :)

Gorgeous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:19

jury schreef:
Voor 99 procent totale onzin.
Bij het lezen van je titel dacht ik, ach ze zal wel een heel mooi paard hebben en vinden dat ze teveel punten krijgt ;)
Over het algemeen beweegt de gemiddelde haf of fjord nu eenmaal net wat minder dan de gemiddelde kwpn-er.
Gelders bloed is nu eenmaal ook niet gefokt voor de dressuurring. Al heb je er hier tussen zitten die qua type (voor mij) bijna niet meer als Gelder te herkennen zijn. Voordeel van deze rassen is dat ze leker cool in de kop zijn.
Wil dat dan zeggen dat je niet kan winnen? Natuurlijk niet maar je zult onder de streep beter/foutlozer moeten rijden dan dat beter bewegende maar misschien hectischer paard.
Dat je dan minder punten krijgt in de ring heeft dus niets te maken met het ras maar met de kwaliteiten van het paard en de kwaliteit van de uitoefeningen van de proef zelf.
Ik blijf het irritant vinden dat dit als excuus gebruikt wordt.

Een leerling van mij rijdt 2 friezen en heeft hier echt geen last van. Staat regelmatig eerste en is met 1 in een mum van tijd in het Z1 terecht gekomen.

Precies, hier ben ik het helemaal mee eens.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:41

Ik heb in september mijn eerste ''echte'' wedstrijd met mijn fries. En ik heb er super veel zin in. Als ik haar gewoon goed voor elkaar heb dan moet het goed komen. Ik vind het ook wel jammer dat mensen denken dat juryleden discrimineren.. Ben ook van mening dat je dan gewoon beter had moeten rijden. En als er een correcte proef gereden wordt kan de jury daar toch niet omheen?
Ik had laatst tijdens de kringkampioenschappen met mn kwpn 164 en 158. Ja helaas, had gewoon beter moeten rijden ;) Volgende keer beter.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:47

Als je je paard correct voor elkaar hebt, dan kunnen ze niet om je heen, wat voor ras je ook hebt.
Punt is dat paarden van rassen die niet gefokt zijn voor dressuur aak minder makkelijk correct voor elkaar te rijden zijn dan paarden die wel dressuur gefokt zijn en daarnaast; de meest fanatieke en ambitieuze wedstrijdruiters kopen ook vaak een paard dat hier op gefokt is. :) Ik heb mijn haflinger tenminste wel voor de recreatie gekocht en niet voor de sport, daar heb ik mijn dressuurpaarden wel voor.

DjobliLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 15:15

De meeste jury's letten er alleen op hoe je rijd ;) Ik vind tegenwoordig wel het verschil per jury groot. Bij de één kan ik mijn proef nog net zo verknallen en ik krijg bijv. 190 punten en bij de ander rijden we een super proef en krijg ik 170 punten. Het is net welke jury je hebt !

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 17:17

Ik denk dat er wel jury's zijn die wat zuiniger punten bij bepaalde rassen. Zo reed ik laatst een proefje bij een jury (had rond de 170 punten), en hij had achteraf dus gezegd: Friezen, daar moet je achter gaan zitten, niet óp!

Tsja, als hij al met zo'n instelling bij C gaat zitten, had ik er héél erg aan moeten rijden voor een puntje. Hij had geen enkele fries winst gegeven die dag trouwens.

Maar ik kom ook wel jury's tegen die gecharmeerd zijn van mijn fries! Ik heb zijn sokken afgeschoren en ik merk dat dat bij veel 'dresuurmensen' wel in de smaak valt. Had laatst bvb een 9 op de verzorging :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:13

Tja het is mij wel eens voorgekomen. Ik reed M dressuur op een fjord maar
meestal waren de reacties alleen positief. Een enkele vond het niets, nouja dat is zijn/haar
goed recht en ik vind dat je dat moet accepteren als je voor een jury sport kiest :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:21

Dat die jury een Fries liever voor de kar ziet dan onder het zadel wil niet direct zeggen dat je in het nadeel bent en dat je negatiever bekeken wordt Aranel.
Ik vind een Fries over het algemeen ook het mooist als hij aangespannen loopt, maar als een Fries in de ring een goede proef laat zien krijgt hij wel goede punten en kan hij, net als ieder ander, op de eerste plaats eindigen.
Als ik jureer kijk ik naar wat er gebeurd in de ring en naar hoe er gereden wordt, het ras of type staat daar los van.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:06

Ik heb een Haflingermerrie gehad van 1.41, die ik startte tussen de paarden, nooit benadeeld, een goede/foutloze proef = een goede/foutloze proef, en reed eigenlijk alle klasses wel goed mee bij de 1e 5.
En bij ons zie je zelden Haflingers in de sport.

Nu rij ik met een Anda x kwpn, van 1.55 tussen de paarden, nu M1, ik merk dat ze soms nog wat "tekort" komt op de grote kwpnérs, maar weet zeker dat als zij echt alles geeft dat ze gewoon niet benadeeld kán worden.

Ik denk dat de meeste jury's dus wel zo sportief ingesteld zijn om een goede proef van een "ander ras" niet onder te waarderen, teminste, dat is mijn ervaring.

@karinVdm: Ik schreef deze maand ook bij een jury het Z1, meisje kwam binnen op haar Fries, en het eerste wat de jury zei is: "ik weet zeker dat ie veeeeel liever voor een karretje loopt", en toen dacht ik; oh nee, deze gaat de combinatie benadelen, maar puntje bij paaltje kwam geen één onderdeel goed uit de verf: geen uitgestrekte draf, niet scharen bij appuyeren, en toen zei de jury op het eind: "echt hoor, hij zou zo graag zijn benen omhoog gooien voor een karretje", en toen moest ik wel lachen!
Misschien dat deze combi zich benadeeld vond, maar als het er niet in zit, kan je ook geen 10-en geven toch?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:33

HarriesHorse schreef:

Als je dit echt meent wordt het hoog tijd voor of een nieuwe instructeur of een nieuwe hobby. Of een goede spiegel.

Echt, het lijkt wel alsof sommige mensen expres met een 'andersoortig' paard rijden zodat ze bij voorbaat al excuses hebben als het niet goed gaat. Met zo'n instelling zul je NOOIT ver komen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:49

Ik ben tot nu toe 1x benadeeld vanwege het ras van mijn pony. Ik kreeg heel flauw een punt minder op verzorging omdat ik zwarte ipv witte handschoenen droeg. Dit soort dingen (zoeken naar iets waarbij ze op verzorging minder kan punten) bleek ze vaker te doen bij mensen met koudbloeden. Naja, ze doet maar :+
Zo'n jurylid neem ik niet zo heel serieus.

Maar de meeste mensen punten gewoon zoals het hoort. Ik heb in de B 2x 190 gereden bij een jury die voor de proef al zei: "Oh, daar heb je een haflinger. We doen maar net of het geen haflinger is."
En die na de proef tegen me zei: "Zo, als hij zich weet te gedragen gaan jullie het nog ver schoppen. Hij beweegt prima en doet niet voor een warmbloed onder."

Dus ja, het is maar net hoe je je proef rijdt. En doe je dit goed, zul je gewoon je punten rijden.
Ja, met een koudbloed heb je beperkingen qua bewegingen. Het strekken zal nou eenmaal minder zijn dan bij een paard dat van nature veel schoudervrijheid heeft. Even heel gechargeerd, ik weet dat er zijn die voor een 8 kunnen strekken :D
Maar qua verzameling gaat het bij mijn haflinger bijvoorbeeld veel makkelijker dan bij veel KWPN'ers. Zorg dat de minpunten voor een 6 zijn, dat je met de rest hoger kan scoren en je kan compenseren als het net even niet gaat. Dan kun je gewoon je winstpunten rijden :)