Citaat:Het is belachelijk van muziemakers om dit soort arrogantie telkens weer te laten horen.
Er wordt hier m.i. gesproken over arrogantie, niet over betrokkenheid. En ook ik heb me geërgerd aan dit soort opmerkingen van Slings.
Citaat:Maar is een kür maken slechts een kwestie van een stukje muziek onder een proefje plakken? Ik denk het niet!
Het is een zaak van meekijken, meedenken, meevoelen en van tijd tot tijd op de jurypositie gaan zitten om het vanuit hun perspectief te beoordelen.
Samen met Jan Peeters, Stephan Clark (de enige juryleden welke tijdens twee opeenvolgende Olympische Spelen hebben mogen jureren) en Claartje van Andel, heb ik een boekje geschreven, waarbij het uitgangspunt was om de kür op muziek te belichten vanuit het jury standpunt. Dit boekje (met een aantal later geproduceerde videofilms) wordt tot aan de dag van vandaag nog gebruikt als cursusmateriaal voor zowel de nationale als internationale juryleden. Kortom ik zit elke dag op de stoel van de juryleden.
Citaat:Zelf onderhou ik altijd veel contact met de kürcliënt en lever ook ,daar waar nodig, commentaar.
Allereerst bekijk ik het technische gedeelte. Als ik wat minder sterke onderdelen zie die in de proef juist naar voren komen dan zeg ik dat. Ik heb nog nooit te horen gekregen van "Jôh, waar bemoei jij je mee". Dat wordt besproken en ,indien gewenst, aangepast. Dat houdt voor de cliënt een hoop werk in. Kür overnieuw schrijven, opnemen, opsturen etc.
Dit stuk laat ik graag over aan de trainers van mijn clienten. Ik ga Johan Hinneman of Conrad Schumacher, Coby van Baalen of wie dan ook echt niet vertellen dat de pirouette op een andere plaats moet, of dat de wissels wat later moeten worden ingezet. Nee ik pas me wel aan, zo moeilijk is dat allemaal niet. Tijdens de laatste Olympische Spelen in Sydney heb ik 14 küren gemaakt, voor de deelnemers. De kür van bijvoorbeeld Coby&Ferro zijn 32 versies van gemaakt, omdat Ferro steeds meer in zijn mars kreeg, en Johann dit ook in de kür to uitdrukking wilde laten komen. Het schrijven van de choreografie voor de kür laat ik altijd aan de mensen zelf over, of wordt (op verzoek) verzorgd door mijn zuster Inge Fokker of Carl Hester. Dat dit goed werkt mag blijken uit de twee gouden medailles op de laatste Europesche Kampioenschappen in Saumur, maar ook van de beste Belgische en Engelse combinatie had Inge de choreografie gemaakt.
Verder hoef je mij niet duidelijk te maken hoeveel uren er in een goede kür gaan zitten, ik doe het al veertien jaar en heb zo'n 1200 kuren gemaakt, en ook bij mij krijgen alle klanten hun zin. Maar als ze Hooked on..... willen hebben dan maak ik altijd een tweede kür voor noppes, willen ze dan toch die uitgenaste muziek gebruiken, dan komt er absoluut niet mijn label op.
Voorts ben ik van mening dat de kwaliteit van de vertoonde küren echt aan het achteruitgaan is, er komen steeds meer mensen op de markt met een computer en een handvol CD's die denken een graantje mee te kunnen pikken. Kortom doublures alom, en het lijkt wel of we weer tien jaar terug gegaan zijn in de tijd. Zelfs hebben collega's van mij de brutaliteit om me te bellen en te vragen van welke CD een door Ellen, Arjen of wie dan ook, gebruikt nummer afkomstig is, want ze hebben een klant welke deze muziek voor zijn/haar kür wil gaan gebruiken.
Maar nogmaals ik verbeeld me niks, want laten we eerlijk zijn Ulla en Rusty met haar 8 jaar oude verschikkelijke muziek wint nog steeds met twee vingers in haar neus <lol>.
Horsedances