Waarom wilde ik ookal weer een schimmel?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:42

Betadine shampoo! _/-\o_

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:43

onderste stuk afknippen...
En voortaan goed bijhouden, evt met een vlecht erin in de winter.
Doe ik ook.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:44

Waspa! Mijn haflinger heeft een onmogelijk witte staart. Schoonmaakazijn oplossen in warm water helpt ook (niet bij staartwortel, uiteraard). Head&Shoulders shampoo. Waspa is toch wel het wondermiddel voor mij!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:05

betadine shampoo helpt inderdaad erg goed :j

Lowara

Re: Waarom wilde ik ookal weer een schimmel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:49

die tip van Robijn vind ik wel een erg leuke, ga die ook eens bij de mijne proberen :j

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:54

Als je schimmels echt wit wilt houden, zul je vooral de staart en manen met regelmaat goed moeten wassen dan voorkom je geligheid met name bij de staart.

Wij wassen de schimmels altijd met biotex, werkt super en zelfs de staarten krijg je er nagenoeg wit mee.
Ik denk dat jij de staart voorlopig niet meer wit wit zult krijgen.
Wat je nu "moet" doen is onderste stukje eraf knippen en de staart met regelmaat wassen.

Wij wassen de paarden altijd op dezelfde dag, ook al moeten wij vroeg starten.
Wat je kan doen als je echt met regelmaat op concours gaat is een lycra hood om doen na het wassen en dekentje op ook al is het een zomer dekentje zo blijven ze wel schoon als je de dag van te voren wast.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:57

Staartzak werkt ook erg goed inderdaad. Alleen vind ik die van 30 euro wel erg duur hoor! Die zijn echt veel goedkoper te krijgen, ook die vlechters. Al heb ik liever de "gewone" staartzak, waar de staart echt ingaat.

Ik heb een sleezy laten maken bij Paard & Naald:
Afbeelding 8-)

Frappant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 15:08

Anoniem schreef:
Die zin heb ik de afgelopen dagen al minstens 100x geroepen..

Je mag je schimmel anders ook wel aan mij geven hoor als je er vanaf wil... :)

Wat een mooierd <3

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 15:13

Wat een prachtige schimmel heb je!
Ik poets vieze poep vlekken altijd met een of ander zwart ruw blokje is soort van puinsteen ofzo? ik weet niet, tis gewoon bij paardenzaken te koop bij de poetsspullen!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:13

Knappe schimmel heb je zeg, leuk dier!

Hier vroeger 3-5 schimmels gegroomd (deels tegelijkertijd }:0 ) en nu zelf een witte, en die 24/7 buiten. Ho-pe-loos wbt wedstrijden :') Wekelijks staart in de Biotex want zo'n geelheid krijg je er echt niet meer uit met wassen, die moet je helaas voorkomen door regelmatig te wassen. En voor wedstrijden was ik 2 dagen van tevoren het lichaam voor de eerste keer al met alleen schoon warm water en een zachte borstel.

Laat op de avond vantevoren komt pas de zeep kijken (dan heeft ze natuurlijk al weer tig vlekken gecreëerd want schoon zijn is Niet De Bedoeling als je wit bent van jezelf }> ). Alleen zeep op de plekken wat vies zijn en echt niet meer alleen met warm water toonbaar te maken zijn, om huid en vacht te sparen. Eerst Badedas, dan CM yellow out, dan zilvershampoo. Voetjes en staart eerst in de Biotex (staart weken) en dan in de zilvershampoo, staart vaak 2 of 3x achter elkaar wassen. Insprayen met glansspray (alleen niet waar zadel en singel moet en de manen niet natuurlijk B-) ) om zo veel mogelijk aanhechting van vuil te voorkomen :')

Daarna ongeacht de weersomstandigheden (voordeel van pas laat 's avonds wassen) een dekentje en sleezy eromheen, staart vlechten (wat een geweldige tip, die staartzak!). Paard rent uiteraard naar de meest vieze plek in de paddock om meteen te gaan rollen, dus fingers crossed dat ze iig de drollen nèt mist met de onbedekte stukken. Daarna met in meer of mindere mate gerust hart naar huis, wekker op *vroeg* :Y)

Ochtend zelf: tijd zat nemen, eerst vlekken in de was, staart evt. nog een laatste keer en voetjes soppen. Tijdens drogen pas vlechten, daarna is paard het gepiel meer dan zat en is het tijd om je te realiseren dat je er álles aan gedaan hebt om 'm blinkend te krijgen, maar ze toch met vlekken de ring in zullen gaan :)) Paardlief ziet namelijk in de trailer of onderweg/in de losrijbak onder het zadel vast en zeker kans haar achterbenen onder te poepen of haar buik en benen onder te spetteren met modder :') Voor de grootste calamiteiten Greenspot remover, handdoek, babydoekjes en een jerrycan water mee.

En daarna verstand op 0 en rijden, als je proef maar goed genoeg is vergeeft de jury je die ene vlek die je paard gecreëerd heeft vast wel :D Je ziet ook wel het verschil of er moeite voor gedaan is om 'm schoon te krijgen of dat hij zo de wei uit getrokken is. En veel jury's weten namelijk zelf ook echt wel wat een drama een witte is, komt vast goed :D

Voorbeeld van wat te verduren hier:
Vóór (uitgangspunt 99% van de tijd :') )
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CZWRBSZ7.jpg

Na:
Afbeelding
https://lh5.googleusercontent.com/-gI2oiDAcRTw/T7E2x-5UlXI/AAAAAAABGiI/N-Q47YV1r_A/s576/CV8E9359.jpg(ja, die achterbenen bedoel ik dus... := )

Veel succes en plezier op je wedstrijd!
Laatst bijgewerkt door Vientje op 15-06-12 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:14

Lowara schreef:
die tip van Robijn vind ik wel een erg leuke, ga die ook eens bij de mijne proberen :j

Ben benieuwd of het jou net zo bevalt als mij :)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:23

ja kom je op de wedstrijd aan haal je paard uit de trailer heeft ie z'n transport beschermers vol met dunne, precies een mooie lichtbruin streepje langs z'n benen naar benee......dan baal je nog het meest dat je een schimmel hebt.....geloof mij maar!

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:37

Wij moeten regelmatig witte paarden klaarzetten voor shows, en daar zijn we dan ook wel zo een 2 uur mee bezig :D. Eerst flink poetsen zodat al het zand eruit is, daarna met de hoge druk spuit (op lage stand) met groene zeep er in lekker in zepen, schrobben met de spons, afspoelen, daarna met blauwe zeep
de over gebleven gele vlekken insoppen en schrobben en volledig afspoelen. Staart doen we ook met blauwe zeep (is dat die zilver shampoo?) insoppen en in een emmer warm water laten weken en daarna ook gewoon goed uit spoelen, en ook wanneer er zeep in zit goed uitkammen dit helpt ook. Daarna worden ze van top tot teen ingepakt ook zoals de foto hier voor, zweet deken, transport beschermers zodat de hele benen zijn ingepakt. Staart en mannen invlechten.
Misschien een leuke tip, een panty om de gevlechte staart heen trekken en dan goed vast knopen!
succes

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:45

Hoe lang laten jullie de staarten in de biotex weken??

En zijn er niet gewoon waterdichte staartzakken, zodat je de staart dus daarin kunt weken??

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:54

Angela schreef:
Hoe lang laten jullie de staarten in de biotex weken??

Minuutje of 5 :) Of anders totdat mijn armen lam worden van de emmer omhoog houden :') Is ie dan nog geel, dan herhaal ik het nog eens met een schoon sopje na het uitspoelen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:00

*chips, weer vergeten om biotex te kopen (net boodschappen gedaan)*

Ik krijg de staart best wit met de Yellow out Shine in van CM, maar ben heel benieuwd of de biotex net nog dat beetje verschil gaat maken :j

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:02

biotex hoef je in principe helemaal niet te laten weken in een emmer, als je de staart nat maakt en de biotex er goed in schuurt kan je hem gewoon zo laten hangen zorg er wel voor dat je het goed uit spoeld.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:06

ik was de staart van mijn schimmel echt zelden... Dus ik weet niet hoe jullie wassen, maar ik krijg hem altijd wit. Wel moet ik meerdere keren wassen, maar wit krijgen lukt altijd.
Of hebben jullie een merrie die in de staart pist?
Ik heb er een die zijn staart zwart poept, en zelfs dat krijg ik eruit...

santana67

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:11

Nou deze krijg ik echt niet meer schoon.Afbeelding
Afbeelding

Dniesy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:14

Ik gebruik voor de staart witspray (bij bijvoorbeeld paard-en-naald.nl) ideaal om vlak voor de wedstrijd de staart net dat beetje extra wit te krijgen. Verder vaak wassen en staartzak in.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:22

Ik behaal de fijnste resultaten met zilvershampoo, daar word alles heel wit van. Zijn staart was ik altijd 2 keer na elkaar, maar dit gebeurd zo'n 5 keer per jaar.. Ook werkt voor poep en urinevlekken zo'n borstelblokje heel goed. :) Veel succes, ik weet hoe frustrerend het kan zijn. ;)

Mijn schimmel voor:
Afbeelding

En na: (photobucket doet de laatste tijd raar en draait zelf mijn foto's)
Afbeelding

Dit was modder en met een gekarteld zweetmes schoongemaakt, maar de mestvlekken zijn hardnekkiger zoals je ziet, daar gebruik ik zoals al gezegd een borstelblokje voor.

rexxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:38

Staart laten weken, dan zetten wij vaak de emmer achter de pony op een stoel neer en maar soppen, scheelt heel wat gewicht dat je de emmer niet vast hoeft te houden. En een afwasmachine blokje in een emmer heet water laten oplossen, geeft hele witte staarten.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:29

Ja schimmels het blijft een vakwerk om die schoon te houden.
Maar uit mijn ervaring zeg ik: bijhouden!

Als je regelmatig of eigenlijk direct zn vieze plekken eraf schrobt of wast is het er zo af
als je het een maand verslonst dan kun je eerst weer 10x goed wassen voor het er enigzins afgaat.

Die sleezy's vind ik alleen n tikje overdreven maar ik kan t wel begrijpen.

Ikzelf doe altijd de avond van te voren de sproeier erop de vieze plekken (voornamelijk op zn knie en hakken en hals) met groene zeep (driehoekszeep) dat vind ik beter werken dan cowboy magic whitening shampoo. ;)
Voor de staart en manen gebruik ik dan weer wel de cowboy magic whitening. Ik vind dat met driehoekszeep de staart een beetje klef en niet zacht word. met de cowboy magic word die tja stukken mooier. nog wat deatlanger en shine erin, doorkammen, vlecht erin en de volgende dag op concour eruit halen en de staart is om over te kwijlen.

Verder op de dag zelf zijn vaak zn knietjes en hals wel weer een beetje vies soms ook een poepvlek op zn kont een kwestie van even eraf schrobben en het is weer weg.

Ik doe wel altijd een deken op en als het warm is een vliegendeken :j

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:34

Casarell schreef:
Ikzelf gebruik voor staart en benen de vloeibare groene zeep.
Op het lijf gebruik ik altijd deze:
http://www.paardendrogist.nl/product/14 ... sourceID=0

Werkt echt super en is ook ideaal om mee te nemen.. _/-\o_
Heb zo'n paard wat altijd op de stang schijt en er volvolgens lekker tegenaan gaat staan.. :x

Herkenbaar. Of als ik eens transportbeschermers omheb, van die hoge zegmaar. In de transportbeschermers mesten _O-

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:38

Ik heb een aardig witte schimmel en die was ik de dag van te voren met shampoo van effol. Daarna spuit ik flink wat antiklit in die haarbos zodat het ook geen vuil meer aantrekt en dan zet ik haar in een stal met alleen maar schoon stro en ga ik om de zoveel tijd kijken of ze nog gepoept heeft zodat ik dat ook weg kan halen... Op de dag zelf gebruik ik babydoekjes om evt vieze plekjes weg te poetsen.
Het is wat werk met een schimmel, maar als ze mooi schoon zijn kan ik er ook echt ontzettend van genieten :j