Te voet naar wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Re: Te voet naar wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 23:29

Mits geen drammer want terugweg kun je dat van misschien op weg van wedstrijd naar huis oefenen, als je zelf niet te moe bent, door stukjes onder de man te doen. Paard is energie al kwijt en misschien ook al wat minder fris en jij hebt al gezien of er die dag nog speciale dingen zijn onderweg. :)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 23:33

Ik geef er juist voorkeur aan. Paard is meteen lekker los gestapt en vaak super ontspannen. Geen gestres met in of uitladen. Zou alleen wel kijken of er misschien iemand met je mee wilt. Is als je gaat wandellen wel zo gezellig, plus dat t altijd handig is om een extra paar handen te hebben op t wedstrijd terrein :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 23:36

Is je paard ook moeilijk met een andere paard erbij? Als hij alleen is doet hij dan ook op een voor hem bekende route lastig? Anders zou je kunnen kijken of je eerst een paar keer de route met een ander paard erbij zou kunnen lopen zodat de route al wat meer bekend voor hem wordt.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 23:42

Gast8253.. met een ander paard erbij gaat het meestal wel goed.. tenzij dat paard ook maar een moment wat twijfel laat zien om ergens langs te gaan dan begint mijn paard ook te miepen.. alsof hij dan weet dat hij het kan gebruiken :p..
Mensen die mijn paard kennen denken dat het een soort dominantie is dat hij het doet.. ik twijfel soms nog een beetje.. Maar als ik op het juiste moment ingrijp en de dingen doe die ik moet doen dan krijg ik hem meestal wel verder.. maar soms kiest hij een plekje uit met bv een slootje ernaast en dan durf ik niet zo veel omdat ik bang ben dat hij in dat slootje loopt..

Het is niet dat hij heel gemeen doet hoor, maar hij gaat dan op de rem, maakt een hupsje omhoog en draait dan in de tussentijd ook nog een stukje naar links.. als ik dan op tijd mijn rechterteugel erbij houd en een paar keer flink been geeft dat gaat hij er (na een paar kleine hupsjes) meestal wel langs.. tenzij we dus bij een sloot of iets zijn, want dan heb ik niet genoeg lef..
Het stomme is dat als ik op die plaatsen ernaast ga lopen hij dus niet eens iets engs ziet.. Denk een soort van gebrek aan leiderschap als ik erop zit.. Binnen heb ik hier helemaal geen last van en kan ik hem ook allerlei dingen laten aanraken... pionnen/gekke hindernissen enzo..

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 23:59

Zo was mijn paard eerst ook. En ook ik durfde bij een sloot/greppel niet te streng te zijn omdat ik bang was dat ie erin zou lopen. Tot ik t op eengegeven moment echt zat was en m wel flink heb aan gepakt (merkte dat t echt een beetje aanstellerij van m was) en doordat ik m zo aanpakte liep ie inderdaad opzij de sloot in tot zn knieen int water, waar ie zelf toch wel van onder de indruk was want hij heeft het daarna nooit meer gedaan :) maar daar moet je dus maar net zin in hebben haha was zelf dus namelijk ook zeiknat :p

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 00:03

Ja ik moet dat beetje lef nog krijgen in combinatie met het feit dat ik er dan echt genoeg van heb en dan durf ik het, denk ik wel ;).

Het stomme is dat ik de eerste week (dat is inmiddels ongeveer een jaar geleden) dat ik hem had een paar keer alleen op pad ben geweest (achteraf gezien had ik iemand mee moeten vragen, maar vond mezelf toen onoverwinnelijk en vond alles wel kunnen) buiten en dat ging prima.. niet omgedraaid enzo.. Vandaar dat ik ook denk dat hij zich beetje aanstelt/mij uit probeert..

Dat ik zelf zeiknat zou worden boeit me nog niet eens.. maar de slootjes bij ons in de buurt staan droog dus daar zal ik niet nat van worden.. Eerder van het zweten dan :P

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 00:11

Dan denk ik persoonlijk dat het meer aan jou zelf ligt. Kan het niet zijn dat dit een gevolg is van een stukje angst van jou? Als het in het begin wel goed ging? En er is toen niks gebeurt wat dit veroorzaakt heeft? Is er dan niet een kleine mogelijkheid dat jij toch iets van zenuwen aan je paard door geeft. (niet aanvallend bedoeld he :) )

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 00:16

@ blue_kim.. ik ben er zelfs bijna van overtuigd dat het aan mezelf ligt :p

Ik kan zo niets bedenken wat er in dat jaar gebeurd is waardoor hij nu zo doet.. Hij is wel af en toe wat aan het uitproberen/kijken hoe ver hij kan gaan.. en daar heb ik me wel afgelopen zomer een keer door laten overbluffen en de eerste paar keer dat hij toen zo'n hupsje maakte was ik ook erg onder de indruk.

Hij is mijn eerste eigen paard en ik moet dus ook nog veel leren over paardengedrag etc. Nu ik weer wat zekerder ben gaan er al weer meer dingen goed. Ik stap nu regelmatig een rondje uit vanuit de binnenbak buiten het terrein om richting de paddocks/ingang van de stallen (paar honderd meter is dat).. dat gaat nu al goed en kan ik ook al alleen, terwijl ik dat afgelopen zomer bijvoorbeeld niet kon.

Dus waarschijnlijk heb je gewoon gelijk dat het zenuwen (soms ook ongemerkte zenuwen) zijn die ik aan hem doorgeef..Maar ik moet het wel blijven opzoeken om er uiteindelijk overheen te komen en ervoor te zorgen dat ik geen zenuwen meer hoef te hebben

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 00:30

Nou ik vind het al een hele grote stap voorwaarts dat je t probleem bij jezelf weet te erkennen !nu nog even wat zekerder worden van jezelf en dan idd flink oefenen en niet met je laten sollen. Maar iedereen moet nog een hoop leren met zijn eerste paard en het is dus ook helemaal niet gek dat je tegen zo'n probleem aanloopt. Aldoende leert men :)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 00:38

Ik zou het totaal geen punt vinden. Lekker juist, iedereen (paard én jij) lekker los en warm gestapt. Gezellig ook, samen met paard op weg. Heb je een beetje een mooie omgeving waar je doorheen moet?
Daarnaast lijkt het me best ideaal om naar buiten gaan samen te oefenen als dat nog lastig gaat; erop, ernaast, hoe dan ook, je gaat érgens heen en zo'n doel is fijn om te hebben als je zelf (bewust of onbewust) nog wat zenuwachtig kan zijn.

Over zenuwen gesproken: zelf denk ik inderdaad dat het goed is om ze afentoe wat op te zoeken om de grens te verleggen, maar onderschat ook niet hoe zeker je kunt worden door het herhalen van situaties die je al wél kent! Hoe sterker jou basis van dingen die wel durft, hoe makkelijker en vanzelfsprekender de volgende stap gaat.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 08:40

Ik doe het ook. Dat is overigens maar 3 km, maar het gaat prima. Mijn haflinger wil ook graag terug naar huis en ik loop dus juist op de terugweg.
Er fietst altijd iemand mee en dat gaat prima. Alleen hoef ik dit ook niet te proberen, dan komen we het erf niet af :+
Voor je naar wedstrijd gaat kun je dat naar buiten gaan ook oefenen. Ik stap vaak buiten uit, een klein rondje, maar wel even van het terrein af. Dat ging in het begin echt niet en gaat nu prima.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 16:44

Ik ging ook altijd onder de man naar wedstrijden, ongeveer 3 km rijden verderop. Ging prima (gelukkig had ik altijd droog weer :+ ).

Wat ik wel fijn vond was dat iemand met de auto daar heen ging en bijvoorbeeld mijn jasje, deken etc. meenam.

En het buitenrijden moet je rustig gaan oefenen. Ga inderdaad eerst eens een paar keer met een ander paard mee, en als het niet lukt alleen op wedstrijd dan wacht je daar toch even mee? Liever rustig daar aankomen dan volop in de stress :)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 16:52

Wij gaan altijd met de trailer (meeste wedstrijden echt te ver weg om heen te rijden), maar afgelopen zaterdag toevallig voor het eerst onder het zadel op wedstrijd geweest. Het beviel hier súper :D 4 km heen en 4 km terug, in stap met een flink stuk draf erbij hebben we daar 25 minuten over gedaan. Paard lekker fris in het koppie en al fijn los, 5-10 minuutjes losrijden en de proef in, heerlijk. Paard heeft nog nooit zo fijn los en ontspannen haar proefje gelopen :D

Kun je de route niet vantevoren al een paar keer oefenen? Eerst aan de hand, dan ohz met ander paard of fiets erbij, later dan alleen. Dan ruim je de beren van de weg en wordt het "normaal" om dat stukje af te leggen, en je kunt ook nog eens goed timen alvast.

Als je op gras moet starten en ijzers onder hebt zit je trouwens wel met je stoten, wij hebben zaterdag stoten staan draaien op het (erg grote en gelukkig heel dun bevolkte) inrijterrein. Niet ideaal, en paard was het daar ook absoluut niet mee eens. Dat is wel een nadeel, kijk vantevoren even of er ergens een plek is op het terrein waar je deze rustig kunt draaien.

Goede hulp op het terrein zelf is wel belangrijk, je zit wel met veel spullen (papieren, spullen voor stoten draaien, etc), fijnste is als je hulp en/of voorlezer dat al in de auto of op de fiets meesleept.

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 17:09

Zeker doen! Ik doe het met mijn pony zelfs over een afstand van 8 km en dat gaat prima! Goede warming up en cooling down!

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 17:16

Ik ga ook altijd te voet naar m'n wedstrijden toe en dat is zo'n 1/2 uurtje stappen en als ik wat draaf ben ik sneller. Ben ooit 1x met de trailer geweest en toen zat ik er net 1 tel op en ging mijn paard gelijk giga steigeren, had ze nog nooit gedaan!!

Ik zou evt. zeggen schaf een bodyprotector aan en gaan met die banaan. Heb afgelopen weekend voor het eerst sinds een jaar weer wedstrijd gehad en het was ook weer onze eerste buitenrit sinds een jaar (ivm zwangerschap). Ik herken mijn paard en mezelf wel een beetje in jouw. Ik heb dus een bp aangeschaft en ik moet zeggen het helpt. Heb zeker meer lef met dat ding aan namelijk en na een tijdje kan hij misschien wel weer uit. Er gaat ook wel altijd iemand mee op de fiets, want die is nergens bang voor en dus een heel goed leipaard. Laat het fietspaard langs de enge dingen gaan, jij er schuinachter en hij ziet het ineens niet meer.

Ik vind het heerlijk om eerst een stuk te kunnen rijden voor ik op het wedstrijd terrein ben. In de winter is het idd wat minder aangenaam, maar het is niet onoverkomelijk.

Ik zeg dus gewoon DOEN!!

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 19:27

Iedereen bedankt voor alle tips! Ik kan hier zeker wat mee doen. Natuurlijk ga ik ook lekker oefenen met het buiten rijden. Als we bijvoorbeeld met een groepje van 4 paarden gaat dan loopt hij overal langs en sukkelt hij met een lange teugel achterr de rest aan zonder ook maar iets eng te vinden. Vandaar dat ik ook denk dat ik een dominantie/ leiderschapsprobleempje heb ;)

Een bp heb ik inderdaad nog niet maar kan wel eens een goed idee zijn! Zodra hij bij mijngeen twijfel meer voelt zal hij denk ik ook makkelijker worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:15

Naast een goeie pb die me zelfvertrouwen gaf heeft de volgende tip die ik ook ooit gekregen heb in periode van onzekerheid tijdens het rijden mij heel goed geholpen: Doe een zwaar parfum op zodat je paard je "ängstzweet" niet ruikt, het schijnt dat de geur van adrenaline dan verborgen blijft voor het paard zodat het niet ruikt dat jij angstig bent.

Of het echt zo is geen idee maar het heeft mij wel goed geholpen mijn zelfvertrouwen terug te krijgen en daar ging het me om. En heel eerlijk ga ik nog steeds niet op het paard zonder mijn vertrouwde parfum op, is ondertussen een puur tussen de oren ding geworden want ik heb nu een paard dat niet weet dat ze ook iets anders kan met haar benen dan vooruit lopen :+

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:51

Een paard voelt ook de spierspanning en je ademhaling.

Maar ik vind die wel leuk bedacht, jij hebt wedstrijdparfum. :D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:09

Anoniem schreef:
Naast een goeie pb die me zelfvertrouwen gaf heeft de volgende tip die ik ook ooit gekregen heb in periode van onzekerheid tijdens het rijden mij heel goed geholpen: Doe een zwaar parfum op zodat je paard je "ängstzweet" niet ruikt, het schijnt dat de geur van adrenaline dan verborgen blijft voor het paard zodat het niet ruikt dat jij angstig bent.

Of het echt zo is geen idee maar het heeft mij wel goed geholpen mijn zelfvertrouwen terug te krijgen en daar ging het me om. En heel eerlijk ga ik nog steeds niet op het paard zonder mijn vertrouwde parfum op, is ondertussen een puur tussen de oren ding geworden want ik heb nu een paard dat niet weet dat ze ook iets anders kan met haar benen dan vooruit lopen :+

_/-\o_ Gat in de markt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:55

TurdusMerula schreef:
Een paard voelt ook de spierspanning en je ademhaling.

Maar ik vind die wel leuk bedacht, jij hebt wedstrijdparfum. :D

Nu de wedstrijden nog :+

Als die truc je zoveel zelfvertrouwen geeft dat je ontspannen te paard kan zitten heeft die wellicht toch enig nut.
Placebo's werken bij sommige kwalen ook he? ;)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:57

De vereniging waar ik rijd ligt ook een paar kilometer van mijn huis af, ik rijd er ook altijd gewoon heen, en dan volg ik daar nog les van een ruim uur. Is prima te doen, heenweg mooi warmrijden, terugweg een lang stuk uitstappen.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:11

Geen probleem neem ik aan. Ik doe het ook geregeld.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:27

Ik heb het ook een hele tijd zo gedaan en ook naar mijn les ging ik onder de man, was een km of 3,5 denk ik, maar die ene km maakt dan ook niet veel meer uit. Je moet alleen even organiseren met wat je meeneemt te paard/te wandel en wat je een evt. groom naar de wedstrijdlocatie laat meenemen.
Ik ging vaak 's morgens vroeg alvast betalen enzo, dan was dat vast geregeld.

En ik zie ook meerdere voordelen, naast het lekker losstappen en uitstappen zul je meer vertrouwen in je paard gaan krijgen, en andersom, in het buitenzijn/buitenrijden.
Misschien is het ook wel te leren om hem aan de fiets mee te laten lopen, dan kun je ook af en toe een drafje meepakken.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 07:27

Ik vind het ideaal! Vroeger moest ik ook zo ver naar de club..
Een paard loopt ook sneller dan een voetganger, dus 3 kwartiertje ongeveer.
Ga gewoon oefenen langs de weg. Neem iemand mee op de fiets, desnoods met een touwtje.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 23:25

Vandaag na het trainen een stukje geoefend met buiten klein ritje maken.
Vriendin met braaf paard mee en hoppa daar gingen we..

In begin ging hij een paar keer een stukje omhoog en wilde hij omdraaien.. Gelukkig was ik er op tijd bij en met flink wat been geven en een klein tikje ging hij weer vooruit. Vriendin bleef achter me rijden omdat hij het normaal alleen doet als hij voorop loopt en we dat dus moeten oefenen. Na tijdje even vriendin voorop zodat we ook even rust hadden.
Nog een stukje door klein bosje gedraafd en dat deed hij super ( ook voorop). Ook terug over het terrein liep hij keurig voorop.

Aan de ene kant ben ik best trots dat hij al zo'n groot stuk voorop heeft gelopen en ik hem niet zijn zin heb gegeven, maar aan de andere kant baal ik er dan van dat ik op dat moment even zo streng moet zijn omdat ik het liever altijd op een lieve manier oplos... Maar op dat moment kan ik eigenlijk gewoon niet anders dan hem even op zijn plaats zetten..