Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Dat geeft mij al aan dat je tunnelvisie hebt en eigenlijk ook geen moeite wil doen om je mening te veranderen. 
Sammie schreef:maw blijft niet hangen in slof gebruik is ontspanning afdwingen.Ik merk op dat ontspanning afdwingen via de slof niet de juiste manier is, maar dat er wel andere redenen zijn om de slof (correct) te gebruiken en dat merk jij op dat een slof niet moet gebruiken voor rechtgerichtheid en ontspanning en dus die andere redenen zijn fout? Volgens mij lees je dus echt langs de tekst heen
terwijl hij daarvoor altijd heel rustig en timide stil stond. Ik geloof dus dat de slof je wezenlijk vooruit kan helpen. Ik rijd 10 keer zo fijn nu
Ariebren schreef:De slof is een heel streng hulp middel.
Zonder slof zal je heus wel een keertje in het bit moeten hangen.
Maar een paard wat in balans loopt heeft al die hulp middelen niet nodig.
En dan is de deskundigheid van de ruiter bepalend.
Dit is off topic, maar het wordt tijd dat alle instanties die hulp teugels gaan verbieden.
Ariebren schreef:nicky_rilana schreef:ja en bij de western ook al die bitten kan toch ook niet, dat ze die dan maar eens verbieden. maar nu gaan we echt te ver off topic
Het scharen bit wat in de western gebruikt wordt, vanaf 6 jaar paard oud, is ook verplicht in de Z van de dressuur.
En dan hangt dat andere bit er ook nog in.
Maar in de western wordt er hooguit een teugel gebruikt om wat inwerking van het scharen bit te krijgen.
In de dressuur wordt er met volle arm spieren getrokken aan het het bit.
. En kom me niet aan dat je in dat geval beter thuis kunt blijven, want alles moet geleerd worden, ook dat soort dingen en na een aantal keren is dat frisse ook weg, maar je moet er wel door heen. 
didtje schreef:Wil niet heel moeilijk doen maar je bent pas van af de inter( even om onduidelijk te voorkomen tussen inter 1, inter 2 en internationaal. bij internationaal ben je het verplicht) verplicht met stang en trens te rijden.
En dus niet meer in de Z dressuur.
Dat is een keuzen die je dan mag maken.

Ariebren schreef:Dat is ook inrijden, even het paard scherp zetten.
Maar eigenlijk zet de ruiter zich scherp.
Het paard kan het, vertrouw op je paard.
Je weet in de training waar je paard een foutje maakt.
Je weet hoe die fout te corrigeren.
Als je met die instelling de proof doet.
Vertrouwen in je paard en de kleine afwijkingen corrigeren, dan rijd je minimaal 70.
NinaCharlie schreef:Sammie schreef:Slofjes worden niet alleen gebruikt voor de ontspanning. Ontspanning afdwingen via de slof is inderdaad niet de juiste manier, maar er zijn tig andere redenen om een slof (correct) te gebruiken.helemaal mee eens. De mensen die zo negatief zijn over de slofteugel hebben óf zelf geen ervaring om ermee te rijden óf zien het verkeerde voorbeeld in hun omgeving.

nicky_rilana schreef:dat vindt ik niet, ik heb ooit een pony hengst gereden en daar hing ik ook een slof aan, niet omdat hij in de krul moest maar omdat hij hengst was en ik niet wist hoe hij zou reageren op ander merrie's en ik denk dat iemand anders niet blij is als die hengts er boven op zit, en ik ben dan ook niet echt blij

Mindfields schreef:Dan nog had dat paard geen slofteugel nodig maar een ruiter die hem er correct bij kon helpen. Echt. Ik heb 100 van zulke paarden gereden waarvan 0 met een slof.