Met kalkoenen op de trailer, mbv een dikke rubberen mat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GittekeZ1

Re: Met kalkoenen op de trailer, mbv een dikke rubberen mat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:45

IK herken je probleem
nu zadelde ik mijn paard in de trailer op
en ook de kalkoenen voor draaide ik er in
achter deed ik dan wel buiten de trailer

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:52

die ven mij is ook niet altijd even makkelijk op ander terrein, en ik zet er dus een praam op, staat ie braaf stil.
met stiften op de wagen niet doen, een beschadiging op bv de kroonrand kan wel eens hele nare gevolgen hebben

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 00:12

Ik zou het nooit doen, zowieso vangt die mat echt niet alle verschil op, daarnaast is de kans nogal groot dat hij op zijn eigen kroonrand oid gaat staan. Daar kun je dan wel weer springschoenen ed voor gebruiken maar hoe ver wil je gaan?
Vind het persoonlijk al te ver gaan dat je je paard thuis opzadeld, hij staat dan toch makkelijk een uur of langer opgezadeld klaar lijkt me? 30 min reizen, 15 min secretariaat, 15 min parcour verkennen evt. nog wachten tot je aan de beurt bent. En dan reken ik nog aardig krap lijkt me, ik ben iig al langer van tevoren op terrein aanwezig.
Lijkt me ook niet erg bevorderlijk voor de conditie van je zadel en tuig.

Ik zou eerder op zoek gaan naar een manier om hem op concours rustiger te krijgen ipv dit soort oplossingen te verzinnen. Misschien kun je 1,5/2 paards trailer meenemen zodat je hem ín de trailer kunt zadelen? Scheelt waarschijnlijk al een boel aangezien hij dan niets ziet en ook niet weg kan.
Of een bak brok of hooinet mee, op een rustig plekje gaan staan, eerst even longeren of een rondje lopen over terrein?

Lijkt me makkelijker, goedkoper, veiliger en vooral prettiger voor je paard.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 00:23

Heb een keer op concours bij het uitladen van een paard dat al kalkoenen inhad op de trailer een bloedbad gezien. Paard had zich aangetikt of zichzelf tegen de benen geslagen op de trailer. Werkelijk alles zat onder het bloed. Ik zou het dus nooit doen.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 00:42

pff bij ons op stal heb ik al meerdere malen mensen met kalkoenen zien opladen.

Mijn paard heeft nog geen ijzers..maar wat ik zou doen is van te voeren de schroef gaten al mooi schoon maken zodat je ze erop het terrein sneller in kunt draaien (ik kan trouwens ook niet zolang been omhoog houden maar laat paard met voet op de grond rusten en krap dan zo de hoeven uit..)

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 01:06

Leonoor schreef:
Heb wel eens perongeluk vergeten de kalkoenen uit te draaien bij opladen en ze gingen alle 8 prachtig door de bodem heen. Eigenaar van trailer niet gelukkig en ik ook niet. Paard er weer uit en kalkoenen ook uit.

Ik raad het je echt oprecht af. Niet alleen vanwege het risico van verwonding, maar je paard staat in een compleet andere houding, heeft weinig stabiliteit en grip, ook al leg je een dikke mat. Ik zou overigens ook erg bang zijn voor vast blijven zitten in die mat (zie je je paard al een stap zetten en de mat komt mee omhoog?).

Oefenen dus met kalkoenen draaien op vreemd terrein, desnoods 100 keer, maar elk paard kan dat leren. Ik heb zelf een slechte knie en heup en kan een hoef niet zo lang hooghouden. Mijn wedstrijdpaard heeft geleerd om de achterbenen op rust te zetten als ik de kalkoenen wil doen, kan ik op het gemak prutsen.

Is het heel vreemd dat ik dan ook mijn vraagtekens stel bij de gesteldheid van de bodem?

Ontopic, indien niet absoluut noodzakelijk, niet doen.

Photography

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:24

Ik kan je wel aanraden om de propgaten thuis heel goed schoon te maken en daar watten in te stoppen. Dan is het alleen een kwestie van watten er uit en de kalkoen er in. Het was bij ons ook altijd een gevecht om de kalkoenen er op concours in te krijgen, maar hoe vaker hij mee gaat hoe beter. Toch een kwestie van oefenen. Ze gaan bij ons in ieder geval niet met kalkoenen de trailer in.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:30

_Natasja_ schreef:
Leonoor schreef:
Heb wel eens perongeluk vergeten de kalkoenen uit te draaien bij opladen en ze gingen alle 8 prachtig door de bodem heen. Eigenaar van trailer niet gelukkig en ik ook niet. Paard er weer uit en kalkoenen ook uit.

Is het heel vreemd dat ik dan ook mijn vraagtekens stel bij de gesteldheid van de bodem?

Ontopic, indien niet absoluut noodzakelijk, niet doen.

Nee hoor :n Bodem is inmiddels geheel vervangen. Maar een grote brede tinker (1.66 hoog) die met al haar gewicht op puntige kalkoenen staat, reken maar uit...

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:37

Nou, wij zijn wel eens vergeten kalkoenen uit te draaien waarbij paard thuis de trailer afkwam met kalkoenen *schaam uiteraard* maar bodem had er niets onder geleden vandaar.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:40

Ik draai thuis ook stiften. Heb helemaal geen zin om daar op concours nog mee te zitten. Lekker ontspannen thuis in de stal doen, zodat je alle tijd hebt.
En mijn paard is gewoon een brave sok :D Heb het altijd gedaan, ook met mijn vorige paard. Nooit wat gebeurd. Maar wel zorgen voor springschoenen rondom, daaroverheen transportbeschermers.
En ter hoogte van de voorbenen en achterbenen heb ik altijd een dikke laag zaagsel liggen, zodat de bodem van de trailer niet beschadigd raakt.

Moet er wel bij zeggen dat ik kleine stoten gebruik van 1 cm en geen gepunte of met wideastiften.
En ik draai ze er op concours wel weer uit.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:42

Wij hebben 1 keer een tuigpaard die de dubbele ijzers al om had vervoert. (die staat dan ook op bouten, dus ongeveer vergekijkbaar met stiften)
Een grote ramp.

Je paard heeft veel minder evenwicht als zonder. Iedere bocht voelde je dat ze moest zoeken naar evenwicht.

Ooit met naaldhakken in een metro, tram of bus gestaan?
Denk dat dat hetzelfde effect heeft.

(En dan hebben we het nog nie eens over de schade aan je vloer als de rubber mat veschuift)
Laatst bijgewerkt door Sabbientje op 08-04-12 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:43

wendyke schreef:
Tooske schreef:
Nou ja ik ben dan misschien de enige die het wel deed waarbij het goed gegaan is.

ik heb het nog nooit gedaan maar da ga ik zo ook houden ik zet mijn paard nooit met schroeven op de trailer stel je moet hard remmen ze kunnen zich niet houden. ik vind het gevaarlijk en dom !

:j

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:07

Ik draai de stiften in op de trailer maar dan pas als ik op locatie ben.
Die van mij is ook een ongeleid projectiel en no way dat dat gaat lukken naast de trailer.

Ik draai ze niet in voordat ik vertrek, dat vind ik een te groot risico :n

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 12:22

Bedankt iedereen! :D
Zo te lezen draai ik mijn stiften er maar mooi op het wedstrijdterrein in.
Helaas kan ik geen 2 paards trailer kopen, want die mag onze auto niet trekken.
Ik zadel mijn paard altijd thuis op, en dat gaat prima! Hij staat hooguit max. half uur tot 3 kwartier op de trailer (incl. parcours verkennen & secretariaat) en nog nooit beschadiging aan mijn tuig gehad.

Dan nog even over de kalkoenen: Ik ben ze nu aan het bestellen maar wat ik het beste als ik 2x 8 kalkoenen wil bestellen?
14 mm punt en 17 mm stomp?

wildfireS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:25

de soort kalkoen die je indraait is afhankelijk van hoe de grasmat er bij ligt. Is het droog draai je korte puntjes, is het erg nat kun je voor meer grip het best wat langere staafjes hebben.

Daarbij hebben sommige paarden ook nog een voorkeur. De mijne gaat met te lange schuifelen in plaats van tred vast draven.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 12:27

Ja ik snap wel wanneer ik ze in moet draaien maar ik wil dan gewoon 1 soorten dan kan ik dus gewoon beter 14 mm punt en 17 mm stomp nemen toch? Of allbei 17mm?

wildfireS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:28

Dat is dus heel paard afhankelijk. Kunnen wij niet zeggen achter onze computer :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:30

Puntjes gebruik je in praktijk eigenlijk nooit, dat is voor keiharde kleigrond.
Concoursen zijn doorgaans op gras dus een stompe kalkoen is dan het beste, ik had altijd een bak vol maar gebruikte eigenlijk altijd grote stompe proppen. Zowel op nat lang gras als modderige zooi werken die het beste.
Wideapunten heb je alleen nodig als je veel over straat gaat (bv endurance of aangespannen)

wildfireS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:32

anneliesdj schreef:
Puntjes gebruik je in praktijk eigenlijk nooit, dat is voor keiharde kleigrond.
Concoursen zijn doorgaans op gras dus een stompe kalkoen is dan het beste, ik had altijd een bak vol maar gebruikte eigenlijk altijd grote stompe proppen. Zowel op nat lang gras als modderige zooi werken die het beste.
Wideapunten heb je alleen nodig als je veel over straat gaat (bv endurance of aangespannen)

Hier in Friesland is alles kleigrond. Na een weekje droogte kan het hier al loei hard zijn...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:35

Dan gebruiken jullie wel punten ;)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:46

[quote="Jooliieen"]Bedankt iedereen! :D
Zo te lezen draai ik mijn stiften er maar mooi op het wedstrijdterrein in.
Helaas kan ik geen 2 paards trailer kopen, want die mag onze auto niet trekken.

heel verstandig! ik heb een anderhalf paardentrailer en draai de stiften op de trailer in. lekker rustig. ik neem er de tijd voor en ze weet het precies. ik pak er een krukje bij en als ik klaar ben met 1 kant dan gaat ze automatisch schikken naar de andere kant. ideaal!
met mijn vorig paard draaide ik ze thuis erin en achteraf heb ik daar wel spijt van gehad. ze was in de bochten altijd erg onrustig en later hoorde ik dat een paard erg onstabiel staat op stiften in de trailer. nu heb ik een paard wat gelukkig erg rustig is op de trailer en dat wil ik graag zo houden!

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:07

Ik zou het ook niet doen, niet zozeer om zijn eigen benen (als je hem goed inpakt kan er weinig gebeuren en onder het zadel vliegen die kalkoenen ook langs en tegen de benen soms) maar als je paard wél een keer een kalkoen in je bodem drukt en zichzelf zo ''vast prikt'' dan denk ik dat de hel los breekt..

Ik heb ook een erg onrustig paard ofja eerder gewoon onstuimig jong, en was ook al aan het bedenken wat het plan gaat worden. Ik ga denk ik sowieso de achter-stiften erin draaien terwijl ze nog in de trailer staat, dat moet te doen zijn met een ruime 1,5 paards en de klep gewoon open en dan misschien ook voor maar ik weet niet of ik dan geplet wordt :P Sowieso niet vervoeren met stiften, ik doe wel thuis al de gaten schoonmaken en olie-watjes erin.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 00:53

Ik zou er ook maar meteen meer dan 8 bestellen, je zal merken dat je er nog regelmatig eentje minder onderuit haalt dan je erin hebt gedraaid!

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 01:20

Ik doe het met jonge paarden/hengsten altijd, alleen ik draai 'stompe' kalkoenen dus geen punt. Wij hebben onze trailer er wel helemaal op aangepast dmv rubberen wanden, extreem dikke mat etc.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 16:23

Sundral schreef:
Ik doe het met jonge paarden/hengsten altijd, alleen ik draai 'stompe' kalkoenen dus geen punt. Wij hebben onze trailer er wel helemaal op aangepast dmv rubberen wanden, extreem dikke mat etc.

En nooit last gehad dat paarden zich zelf verwonden? Vooral de jonge paarden/hengsten lijken mij aardig onrustig op de trailer.