Wreedheid ten opzichte van je paard! *grom*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 10:09

Ik heb het ook vol verbazing gelezen. Ben toch wel blij dat er toezichthouders op het terrein waren die dit ontdekt hebben en er werk van gemaakt hebben!

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:55

Ik heb het ook gelezen en ik zat er met een groot vraagteken op mijn hoofd Verward
Hoe belangrijk kan het rijden van een goede proef zijn... kom nou toch!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:56

Jeetjte! Zoiets doe je je paard toch neit aan/
Echt raar, ga dan een andere sport beoefenen als het je alleen maar om winnen gaat.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:01

Ik heb die stukjes ook met verbazing in P&S gelezen, dan ben je echt niet helemaal goed bij je hoofd.
En dat noemt zich dan nog paardenliefhebber, want anders heb je toch geen paard?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:07

Huilen Dit is zo triest.

er is hier maar 1 straf voor:

Paard afpakken en die mensen in de gevangenis stoppen en een verbod op het houden van dieren, al is het maar een muis.

Of wat dachtje aan de schandpaal op het wedstrijd terrein en bekogelen met paardenstront OK dan! en namen bekend maken.

Dit land is veel te softy

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:54

Die van dat zand is toch een redelijk bekende dressuuramazone, daar verwacht je dat toch niet van Stoom uit je oren hoewel het is niet zo erg als dat ijzerdraad, dat is echt om te Misselijk Blauw oog

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:04

Ik las het afgelopen weekend ook inderdaad, om van te Huilen
Hoe verzin je het!? Zoiets komt in een normaal hoofd toch niet op zou je denken...
Maar zo'n straf vind ik dus echt veeeeeeeeeel te mild voor dit soort dierenmishandeling! Dit soort ruiters moeten ze voor de rest van hun leven gewoon schorsen, iedere andere straf is gewoon te licht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:09

Tjee zeg, schandalig.
Die zouden nooit meer mogen starten.
En dan zo'n lage boete? Nog schandaliger.

En net wat crossmonster zegt, want doen die soort lui thuis?
Ow, als iemand het weet, laat maar, wil het niet eens weten Verdrietig
Zielige paarden...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:01

Er stond nog een schorsing c.q. boete genoemd:

Iemands paard was afgekeurd op de voorkeuring bij een endurancewedstrijd. Afgekeurd worden = paard is niet goed = je mag niet starten. Deze dame was echter toch de wedstrijdroute gaan rijden (zonder hesje met startnummer, maar dat terzijde). Terecht dat ze daarvoor gestraft is: een paard wordt niet zomaar afgekeurd. Wat deze dame gedaan heeft, getuigt IMO van zeer weinig respect t.o.v. het welzijn van haar paard en het oordeel van de veterinairen.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 22:54

jeetje zeg..niet normaal...dit noem ik geen paardrijden meer,eerder dierenmishandeling

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 22:58

net als de combinatie in Bathmen gisteren waarvan ik hoorde: hindernis 1 een weigering, hindernis 2 twee weigeringen, en dat ging zo maar door. Ik stond te kijken bij hindernis 6 en 7, waar de pony dus ook stopte op 6. Dat moet inmiddels minimaal de 5e weigering zijn geweest (voor alle duidelijkheid, bij 4 weigeringen word je gediskwalificeerd en MOET je onmiddellijk stoppen) maar dat wilde ze absoluut niet! Ze reed nog een keer aan op de sprong (weer een stop), stond tegen de poster te schreeuwen "houd jij je mond" en werd uiteindelijk werkelijk gedwongen om te stoppen. Schandalig, en geen reclame voor de sport.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 23:08

Het verbaast me allemaal echt helemaal niks.

Wat me wel verbaast is dat er een toezichthouder aan te
pas moet komen om dit vast te stellen.
Zien andere mensen/collega wedstrijdruiters dan niks??

Scheve mond

KazimirOrryS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 23:21

runningkawa schreef:
Tjee zeg, schandalig.
Die zouden nooit meer mogen starten.
En dan zo'n lage boete? Nog schandaliger.

En net wat crossmonster zegt, want doen die soort lui thuis?
Ow, als iemand het weet, laat maar, wil het niet eens weten Verdrietig
Zielige paarden...

Je hebt helemaal gelijk ik vind ook dat er veel hogere straffen hierop moeten staan! Dit doe je toch niet??!

KazimirOrryS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 23:22

Botervlieg schreef:

Scheve mond

Zeker !!! Hoe kan dit nou???

KazimirOrryS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 23:23

Lielle schreef:
net als de combinatie in Bathmen gisteren waarvan ik hoorde: hindernis 1 een weigering, hindernis 2 twee weigeringen, en dat ging zo maar door. Ik stond te kijken bij hindernis 6 en 7, waar de pony dus ook stopte op 6. Dat moet inmiddels minimaal de 5e weigering zijn geweest (voor alle duidelijkheid, bij 4 weigeringen word je gediskwalificeerd en MOET je onmiddellijk stoppen) maar dat wilde ze absoluut niet! Ze reed nog een keer aan op de sprong (weer een stop), stond tegen de poster te schreeuwen "houd jij je mond" en werd uiteindelijk werkelijk gedwongen om te stoppen. Schandalig, en geen reclame voor de sport.

Ook al zo'n verhaal! Ik zou dat kind/mens van dr paard af sleuren Haha! , ok beetje overdreven dan maar ik zou er alles aan doen om haar te stoppen!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 23:43

Botervlieg schreef:

Alleen een official (jurylid o.i.d.) heeft de bevoegdheid om gericht in te grijpen. Mederuiters en toeschouwers kunnen wel vaststellen dat er iets niet in de haak is, maar er iets van zeggen haalt vaak niets uit. In negen van de tien gevallen is de reactie namelijk 'Bemoei je met je eigen zaken'. Mensen worden liever niet aangesproken op hun daden, en al helemaal niet als zij hun daden volkomen gerechtvaardigd vinden.

Overigens komen dit soort dingen ook regelmatig buiten het wedstrijdterrein voor, daar twijfel ik niet aan. En het is IMO ook niet iets wat onlosmakelijk verbonden is met de mentaliteit van wedstrijdruiters. Dat kleine groepje dat dit soort excessen uithaalt verpest het echter vaak voor de grote meerderheid, en zo wordt er vervolgens al snel met het vingertje gewezen: 'Zie je nou wel, wedstrijdsport is dierenmishandeling!'. Ik blijf echter geloven dat het merendeel van de (wedstrijd)ruiters echt wel het beste voor heeft met het paard en zich nooit tot dit soort acties zou verlagen.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 00:02

En wat ook een rol speelt, BV, in de huidige samenleving wordt je al voor minder in elkaar geslagen. Dus dan stap je, als mederuiter, niet snel op iemand af die verkeerd bezig is.

Waarmee ik het overigens niet goedkeur, maar het is wel de mentaliteit.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 03:52

Wat gebeurt er als je het meldt bij de organisatie?

Excessen zijn ook bepaald niet van de jongste tijd.
De serie foto's die Ernest van Loon maakte op voorterreinen
bij dressuurwedstrijden (en dat was niet bij B-proefjes... ) zijn
inmiddels legendarisch en hebben kennelijk - ondanks alle
verontwaardiging hieromtrent - weinig verbetering opgeleverd...

Scheve mond

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:58

Waar zijn die foto's te zien van ernest van Loon?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 11:17

een boete? voor altijd uitsluiten in de sport!

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 11:21

PeppySan schreef:
Waar zijn die foto's te zien van ernest van Loon?

Hebben lang geleden in (toen nog) 'De Hoefslag' gestaan en staan
meen ik ook in 'Ruiters en Rechters'.
Weet niet of dit in I of II is (geen boeken onder handbereik; weet
iemand anders misschien?).

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:42

Ik heb die artikelen ook met grote verbazing gelezen, hoe halen die mensen het in hun hoofd. Ik snap ook niet wat voor voldoening je nog uit het rijden haalt als je zo met je paard om moet gaan.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:41

Heike schreef:
Wat ik nu las in de paard en sport! Echt afschuwlijk!!!

UItspraak IV
......Feitelijk is dit als volgt te omschrijven; Betrokkene heeft aan de zijkant van de neusriem van het hoofdstel dusdanig ijzerdraad bevestigd dat de scherpe uiteinden in de richting van de mondspleet stonden; hierop gewezen antwoordde betrokkene dat dit gebeurde om te voorkomen dat het paard tijdens de proef zijn tong zou uitsteken. Afgevaardigde heeft betrokkene gediskwalificeerd.

Ze heeft een geldboete van 500 euro gekregen en een onvoorwaardelijke tevoetstellin van 3 maanden. Er is sprake van een zeer ernstige overtreding!

Uitspraak II
......Feitelijk is dit als volgt te omschrijven; Betrokkene heeft deelgenomen aan de dressuurwedstrijd; kort voordat betrokkene zich met haar paard in de wedstrijdring begaf, stopte de vader van betrokene een hoeveelheid zand in de mond van het paard, kennelijk om het tandenknarsen van het paard tegen te gaan.

Ze heeft een geldboete van 500 euro gekregen, en een tevoetstelling van twee maanden waarvan 1 voorwaardelijk.

Jeetje waar gaat het naar toe in de paardensport! Boos!

Dat vroeg ik me dus ook af toen ik het las, wat doen die mensen in hemelsnaam in de paardenhouderij, want wie weet wat ze thuis flikken....
Ik vindt deze straffen voor zulks nog veel te laag.... zeker de tevoetstellingen, maak daar maar lekker een jaar van of langer. blech..... Misselijk van zulke mensen......

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 23:01

Een vriendin van mij moest getuigen tegen dat meisje in deze zaak,dus had er al van gehoord.
En zij is nog wel zo'n "professionele" amazone.
Maar ik vind t zeker terecht,ze zou beter moeten weten.