De mensen die vastlopen omdat het paard onvoldoende correct gereden is lopen doorgaans in het M1 of M2 vast hoor, niet in het Z2
Een enkeling daarvan haalt het Z nog door heel veel wedstrijden te rijden, maar de uitval tussen het M1 en M2 is volgens mij veel groter dan van het M2 naar het Z1. Hier in de omgeving wel tenminste.
Ik rijd nu bijvoorbeeld met een van mijn paarden Z1. Die gaat eind van de zomer nog Z2 starten als het goed is, maar ZZL zal hij niet halen denk ik. Daarvoor mist hij echt kracht en vooral beweging. Het zou ook niet eerlijk zijn omdat toch ZZL te gaan starten en hem telkens die proef door te wringen, dat gaan we dus mooi niet doen.
maar als je dat heel consequent aanhoudt elke dag weer opnieuw, merk je echt dat je paard gewoon vanaf het begin al lekkerder aan het lopen gaat (in mijn geval ipv de eerste drafsessie helemaal gespannen en strak in het lijf en achter het been)
) dat over 1,5 jaar mijn doel bereikt is. Dan rij ik 3 jaar
kracht en soeplesse kun je indd trainen,maar je kunt van een beperkt bewegend paard geen topper maken,je kunt hem wel verbeteren.en je kunt van een paard wat niet ideaal gebouwd is bv met wat lange of juist korte rug ook geen wonderen verwachten.plus dat een paard ook mentaal niet altijd Z kan worden. te gespannen bv of enorm kijkerig en met een juiste,geduldige ruiter lukt dat soms wel,maar vaker- met gewone ruiters- niet. ook raken veel paarden geblesseerd als het werk en de oefeningen zwaarder worden. verborgen gebreken komen opzetten,of er onstaat overbelasting of slijtage door o.a afwijkende beenstanden en/of minder ideale bouw van het paard. kortom, Z worden valt al niet mee,maar je paard gezond en fit daar krijgen en houden is ook een kunst! ik kreeg het idee dat jij denkt als ik maar genoeg train, genoeg doorzet,en vreselijk mn best doe,moet het altijd lukken! en dat is niet zo
groetjes deess