waarom stoppen mensen bij het z??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:43

Omdat dan paard of ruiter of beide aan de top van hun kunnen zitten....

De mensen die vastlopen omdat het paard onvoldoende correct gereden is lopen doorgaans in het M1 of M2 vast hoor, niet in het Z2 :+
Een enkeling daarvan haalt het Z nog door heel veel wedstrijden te rijden, maar de uitval tussen het M1 en M2 is volgens mij veel groter dan van het M2 naar het Z1. Hier in de omgeving wel tenminste.

Ik rijd nu bijvoorbeeld met een van mijn paarden Z1. Die gaat eind van de zomer nog Z2 starten als het goed is, maar ZZL zal hij niet halen denk ik. Daarvoor mist hij echt kracht en vooral beweging. Het zou ook niet eerlijk zijn omdat toch ZZL te gaan starten en hem telkens die proef door te wringen, dat gaan we dus mooi niet doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:10

The_Stig schreef:
Veel paarden zijn al strak en niet los voordat er oefeningen gereden worden, en tijdens het rijden van de oefeningen worden ze helemaal strak. Maar nogmaals, dit is wat ik veelal constateer.

Daar hebben we gewoon een andere kijk op dan. In de tijd dat ik nog bij Jo leste, werden de oefeningen JUIST gebruikt om de paarden los te krijgen. Het instappen was eigenlijk vooral kont naar links, kont naar rechts, schouder naar links, schouder naar rechts, voortdurend plaatsen en controleren. Dus als je aan ging draven was je paard al een eind losser dan je was begonnen. Het ging helemaal niet om een proefgerichte technisch juiste schouderbinnen of travers maar wel om het gegeven dat je paard zich losliet, zich op kleine hulp van het been af liet tikken en vloeiend, los door het lijf ging stappen met twee actieve achterbenen erbij. In het begin leek het echt nergens naar bij mij :Y) maar als je dat heel consequent aanhoudt elke dag weer opnieuw, merk je echt dat je paard gewoon vanaf het begin al lekkerder aan het lopen gaat (in mijn geval ipv de eerste drafsessie helemaal gespannen en strak in het lijf en achter het been)
Maar goed, dat staat allemaal los van het topic.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 12:43

Ummmss oke, ik heb toch altijd het idee dat als je bijft trainen en oefenen je met ieder paard hoger kan dan m..
Maar je moet wel willen!! De drive hebben!! Als je paard bijvoorbeeld niet soepel genoeg is. Geloof ik dat je dmv training het soepelere kan maken, het zelfde met achterbeen gebruik...
Of zijn jullie het daar totaal niet mee eens...?

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:48

Er zijn ook ruiters/amazones die niet de ambities hebben om Z of hoger te willen lopen.
Ikzelf heb meer plezier aan een jong paard in B dan aan een paard in Z.
En verder vind ik zelf heb ik te weinig talent om een paard in Z uit te brengen. Met heel veel prive-les en training zou het misschien best lukken, maar daar heb ik minder plezier mee dan met een jong paard in B.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:50

Ligt er ook een beetje aan hoeveel tijd, energie en geld je erin wilt stoppen denk ik. Ik rij Z1 en om heel eerlijk te zijn vond ik het bij het M2 al mooi zat....toch gaat het dan stiekem wat kriebelen om dan ook Z te gaan starten en datzelfde heb ik nu als ik aan het Z2 denk. En misschien daarna ook nog wel ZZL, wie zal het zeggen.

Ik ben me er behoorlijk van bewust dat ik geen sterruiter ben of ooit zal worden, daarom zal het heel veel tijd, energie en geld kosten om er te komen. Het kan zomaar zo zijn dat ik halverwege besluit om het hierbij te laten. Weg gaat ie niet en ik ben er trots op dat ik al zo'n eind gekomen ben!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:56

golddigger08 schreef:
Ummmss oke, ik heb toch altijd het idee dat als je bijft trainen en oefenen je met ieder paard hoger kan dan m..
Maar je moet wel willen!! De drive hebben!! Als je paard bijvoorbeeld niet soepel genoeg is. Geloof ik dat je dmv training het soepelere kan maken, het zelfde met achterbeen gebruik...

Nee, daar ben ik het verre van mee eens. Echt niet ieder paard is zo gebouwd dat hij het gewicht voldoende op de achterhand kan overnemen voor een pirouette bijvoorbeeld. Dat wil niet zeggen dat je dat paard het dan helemaal niet kan leren, maar wel dat je je eens ernstig af moet vragen of je dat wel moet willen. Een paard dat dag in dag uit, wedstrijd na wedstrijd, eigenlijk net iets harder moet werken dan hij eigenlijk kan, ofwel continu overvraagd wordt, is dat gezond? Is dat eerlijk?
Mijn paarden gaan in ieder geval voor mijn ambities...

Zooist

Re: waarom stoppen mensen bij het z??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:15

Zoals hier al staat kan het verschillende redenen hebben.
Bij mij werden de paarden vaak verkocht voordat ik het Z2 in kon.
Mijn eigen paard draaide door met de vliegende wissels en dat zorgde ervoor dat ik het Z2 wel kon vergeten.

Nu heb ik een paard waarmee ik wel de kans krijg om verder te komen en dit paard kan het ook aan.
Mijn eigen paard kan het ook makkelijk aan en zal ik daar ook in gaan uitbrengen.

Onlangs heb ik een paard verkocht die leuk in het Z2 mee zou kunnen draaien, maar tekort kwam voor hoger niveau. Daarnaast was ze te gewoontjes. Die gaat nu een andere carière tegemoet.

Het belangrijkste is dat je zelf weet wat je paard aankan. Je paard moet er ook plezier in hebben, anders kan je het wel vergeten.

Ook een paard wat niet goed kan wisselen zal niet ver komen na het Z2.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:31

stoppen op een bepaald niveau, het is altijd een gebrek aan.....
gebrek aan talent bij het paard, de ruiter, geldgebrek, verkoop etc.
Het mooiste voorbeeld hier op bokt vind ik de bokker Snoeppig.
Wat zij bereikt heeft met haard paard(en) vind ik echt knap.
Haar paard is niet het meest ideale paard, heeft niet de allerbeste gangen, maar als je de vooruitgang in de foto's ziet, dan zie je gelijk dat doorzettingsvermogen (en inderdaad basis!) het belangrijkste is.
Als je ziet hoe haar paard vooruit is gegaan, als je de foto's kijkt hoe hij eerst nog wel eens wat op de voorhand liep, en mooi is gaan dragen, dan zie je dat als je op de juiste manier traint, en er zelf ook de nodige aanleg voor hebt, je een heel eind komt!
Ik denk dat 9 vd 10 ruiters stoppen op z niveau, omdat hier hun eigen limiet of ambitie ligt. Als je op de juiste manier traint, denk ik dat bijna (bijna!!!!) ieder paard het zzl ook zou moeten kunnen halen. (misschien niet met toppunten, maar een klein winstpuntje zou er wel in moeten zitten).
Een goede wissel, ligt ook 9 van de 10 keer aan de ruiters..... en tuurlijk heeft het ene paard meer aanleg als het andere paard voor een wissel, maar ieder paard kan een wissel springen, de rest is zorgen dat je het kunstje/de oefening uitbreidt....
Zo zijn er zelfs springruiters waarbij het paard bijna altijd overkruist gaat (Eric Lamaze, Albert Zoer). Sommige mensen krijgen bijna alles aan de gang, bij andere blijft het altijd op een bepaald punt hangen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:23

golddigger08 schreef:

Niet mee eens. Souplesse is in bepaalde mate te trainen, toch zul je het met een laagbenig paard met een korte rug af gaan leggen tegen een hoogbenig paard met lange rug. Die trainen namelijk ook :+ Waar jij dan voor je appuyement door heel exact te rijden een zesje eruit kunt proppen, zal dat andere paard door heel exact te rijden een negen kunnen halen omdat hij gewoon veel meer kan scharen dan de jouwe.
Hetzelfde gewoon al op bewegingen, een paard wat van zichzelf al gaat met veel veer en schwung en buiging in het spronggewricht gaat hoger scoren dan jouw paard wat niks meer te bieden heeft dan drie correcte gangen.
Ik denk dat vrijwel ieder gezond paard met een hoop volharding, trainen en lessen wel naar het Z moet kunnen komen. Z2 misschien ook nog wel, mits hij wisselt. Maar ZZ-L en hoger denk ik toch echt dat je een geschikt paard moet hebben en dat het echt niet met elke simpele bok gaat lukken. Omdat er zoveel oefeningen in gaan komen die je niet meer redt met een exacte proef wegzetten! Wat ik bedoel: kan een goede ruiter elk paard een piaffe en een passage leren? Dat denk ik wel. Kan hij elk paard een piaffe en een passage leren die een 6 kan scoren in een proef? Nee.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:33

Ik zou best verder willen, maar ben bang dat ik vooral beperkt ga worden door de leeftijd van mijn paard en mijn financiële mogelijkheden. Ben al een tijdje bezig met mijn (eerste en) huidige paard, maar door omstandigheden hebben we gemiddeld slechts 5 a 6 wedstrijden per jaar gereden (we starten sinds 2004), hij is inmiddels 17 en we zijn hard aan het trainen om straks de punten in het Z1 te gaan halen (zijn vorig jaar een keer gestart om het starten zeg maar). Kan helaas geen twee paarden onderhouden, dus ik zal straks moeten gaan kiezen wat ik wil. Als ik dat wil. Heb namelijk ook nog een leven naast mijn paard en ook daar zal ik straks toch behoorlijk ingrijpende keuzes moeten maken, die ook gevolgen hebben voor mijn paardenambities. Wellicht ooit in de toekomst, maar ben bang dat het voor nu met dit paard op zal houden in het Z1/Z2. De ambitie is er, aan de randvoorwaarden zal nog gesleuteld moeten worden...

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:33

Bij de pony's nooit hoger gekomen dan M2, bij de paarden eerst in het Z gereden en toen gestopt met werken, paard was van mijn baas, odat ik zelf een talentvol jong dier had.
Helaas ging hij binnen enkele maanden dood, zonder ooit een proef gereden te hebben....
Vervolgens een oude liefde terug gekocht die al meerdere keren Z1 had gelopen, en op zijn 20e met mij indoor zeeland won.
Helaas stierf hij, vlak voordat we naar indoor brabant mochten, aan koliek.
Vervolgens mijn huidige paard gekocht, met doel M starten en dan verkopen, maar hij liep met 2 hoeven in zijn naar het Z2, en hoe hoger we kwamen, hoe hoger de punten werden.
Met hem had ik de droom om uiteindelijk prix st george te gaan rijden, maar helaas raakte hij geblesseerd.

Ach, nu eerst maar een kind op de wereld gezet, en een jonkie gekocht.
Hopelijk word dat mijn topper, en ik heb nog altijd, hoe dom ook, de stille hoop dat het met m'n andere paard ooit nog goed komt....

Kirov

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:57

Mijn doel is inderdaad het Z en ik denk dat het dan kwa niveau van mezelf ophoudt. Mijn paardje kan denk ik wel meer, maar naast een fulltimebaan en absoluut niet-paardminded vriend, is het ook lastig om de tijd te vinden om te trainen. Als je niet de tijd hebt om je paardje voldoende te trainen voor dat niveau is het ook niet eerlijk om het van hem te verwachten

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 11:46

Ik ben met mijn pony Z2 geworden en toen gestopt. Bij de pony's kan je niet verder als het Z2. Natuurlijk had ik ook tussen de paarden kunnen gaan starten, en ik kreeg van verschillende kanten te horen dat we dat zouden kunnen, maar zelf had ik niet het idee dat we daar goed genoeg voor zouden zijn en dat ik er net zo veel lol aan zou beleven om als 'kleintje met een kleintje' aangekeken te worden. Maar het grootste punt: ik werd echt te groot. En pony had ook nog eens de leeftijd dat hij nu nog naar iemand anders kon om diegene weer zover te brengen, weer zoveel aan iemand te gaan leren en weer lol te hebben met iemand anders.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:05

Is persoonlijk denk ik en paard en situatie afhankelijk.
Mijn eerste paard heb ik van niks naar het Z1+1 gereden,dier wordt ernstig ziek en moet 5maanden later ingeslapen worden.
Paard 2 van het niks naar Z1+2 en wordt door eigenaar te koop gezet!
Mijn huidig paard van niks naar Z1+7 en nu is mijn motivatie,ambitie dusdanig laag dat ik steeds meer zin heb om bosritten te gaan rijden i.p.v. door te trainen en verder te groeien naar hogere klasses! :+

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:30

je moet het op verschillende manieren zien. paarden worden terug getrokken uit de sport ivm niet goed genoeg om meer te kunnen als het Z1. een andere reden kan zijn dat het paard een mooie leeftijd heeft voor de verkoop of de ruiter heeft zelf verder geen ambities om hoger op te komen in de sport.

bij mij was het verder zo dat mijn pony echt niet meer kon als het Z1, had ik verkocht alleen een week voordat ze naar de nieuwe eigenaren zou gaan kreeg ze een trap tegen haar onderbeen dat ze die verbrijzelde en ingeslapen is.

mijn vorige paard heb ik naar het Z2 gereden, kende de serie om de twee, het begin van de piaffe etc maar ze werd dit anders al 9 en dat wordt verkooptechnisch al redelijk 'oud'. besloten om haar naar een junioren meisje te verkopen voor de sport. ik vond haar persoonlijk ook niet goed genoeg om haar aan te houden voor het echte werk.

momenteel heb ik een jong paard staat die voor zover erg veel potentie heeft. deze pakt na bijna een jaar training van net 3 weken zadelmak tot nu echt super op, beetje terug sluiten vorige week met licht exta been erbij en paard loopt al bijna een perfecte passage met een super achterbeen.

voor mij is het meer zo, ik moet uitdaging in de training blijven zien om een paard aan te houden, is dat verdwenen dan zal ik het paard ook weer verkopen.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 23:22

Maar waar merk je dan aan dat het paard niet verder kan?? Te weinig kracht? Is dat niet te trainen? Je wilt dan een oefening gaan oefenen en dan merk je gewoon dat je paard het niet kan?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:37

golddigger08 schreef:
Maar waar merk je dan aan dat het paard niet verder kan?? Te weinig kracht? Is dat niet te trainen? Je wilt dan een oefening gaan oefenen en dan merk je gewoon dat je paard het niet kan?

Hmz de oefeningen zelf (uitzondering pi/pa) zijn meestal het probleem niet denk ik. Het aan elkaar rijden van de oefeningen en het tonen van voldoende verzameling door de hele proef wel. Er wordt op den duur echt wel verwacht dat je paard van de grond gaat bewegen. Wat voor mijn paard echter spectaculair bewegen is, valt volledig in het niet bij het overgrote deel van de paarden die ZZL en hoger lopen. En als je die gedragenheid niet vol kan houden...Tja, dan heb je op dat niveau gewoon niets te zoeken.
Voorbeeld, mijn paard kan inmiddels best wel gedragen, verzameld en met buiging een appuyement lopen zoals het in een Z proef wordt gevraagd. Zijn bouw in samenwerking met zijn manier van bewegen, maakt echter dat hij nooit zulke passen kan maken dat hij bv van F naar E kan appuyeren. Paarden die groter bewegen, meer van de grond (dus meer zijwaarts kunnen) en ook nog eens wat langer in het lijf zijn en dus meer kunnen buigen, kunnen dat wel.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:48

Nu het ZZL bij de basis is getrokken pakken mensen het ZZL misschien eerder mee.
Je moet ook zin hebben om dan verder te gaan. Het zijn andere wedstrijden met een ander publiek en hele andere concurrentie. Je zult verder weg moeten voor deze wedstrijden.

En sommige mensen vinden het opnieuw opleiden van een jong paard leuker.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 11:01

Ik vind de zzl wedstrijden vaak te ver weg en lang niet zo gezellig...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:18

Als ik naar mezelf kijk, zou het goed kunnen dat ik er dan geen zin meer in heb.
Het is altijd mijn droom geweest om Z te rijden maar ik ben nu 1,5 jaar wedstrijden
aan het rijden en hoop ( :D ) dat over 1,5 jaar mijn doel bereikt is. Dan rij ik 3 jaar
wedstrijden en dan wil ik eigenlijk wel het huis uit. Aangezien ik alleen ben en niet
zo'n grandioze baan heb kan ik het dan wss financieel niet combineren. Dus dan gaat m'n
paard naar een goedkopere stal en houden alle lessen/wedstrijden op.

Mocht ik een rijke stinkerd tegenkomen die met mij zijn leven wil delen... :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:15

Bij mij zijn het gewoon de kosten. Ik vind het te duur worden. Ik heb een normaal paard, eigenlijk een spirngpaard, maar absoluut met kwaliteiten voor de Z (daarom ook al M2+6). Maar sommige jury's blijven zeuren over te weinig front, zonder naar de rest te kijken. Dit betekent dat je behalve goed rijden ook geluk moet hebben met de jury die je treft. En dat zou niet hoeven uitmaken, maar is helaas wel zo. Voor de prijzen hoef ik niet te gaan, dat gebeurt slechts een enkele keer. Dus met de stijgingen van de kosten die elk jaar maar doorgaan heb ik besloten dat de Z oefeningen ook gewoon thuis gereden kunnen worden, en nu kan ik zonder druk het bos in, bitloos rijden, een keer mennen, mocht ik een stang en trens erin willen hangen, dan dan kan dat ook. Kortom, voor mij en mijn paard nu geen druk meer van moeten presteren. Het heeft dus niets met basis of kwaliteiten van paard of ruiter te maken. Maar met de centen. Een startkaart en wedstrijden rijden is helaas erg duur. Zou dit goedkoper worden, dan ga ik zeker weer starten.

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:28

germie schreef:
Ik vind het te duur worden. Ik heb een normaal paard, eigenlijk een spirngpaard, maar absoluut met kwaliteiten voor de Z (daarom ook al M2+6). Maar sommige jury's blijven zeuren over te weinig front, zonder naar de rest te kijken. Dit betekent dat je behalve goed rijden ook geluk moet hebben met de jury die je treft. En dat zou niet hoeven uitmaken, maar is helaas wel zo. Voor de prijzen hoef ik niet te gaan, dat gebeurt slechts een enkele keer.

Nog nooit last van gehad met mijn springpaard. Als je in het Z netjes rijdt is het prima te doen. ZZ-L wordt wat lastiger

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:43

golddigger08 schreef:

hoi :) kracht en soeplesse kun je indd trainen,maar je kunt van een beperkt bewegend paard geen topper maken,je kunt hem wel verbeteren.en je kunt van een paard wat niet ideaal gebouwd is bv met wat lange of juist korte rug ook geen wonderen verwachten.plus dat een paard ook mentaal niet altijd Z kan worden. te gespannen bv of enorm kijkerig en met een juiste,geduldige ruiter lukt dat soms wel,maar vaker- met gewone ruiters- niet. ook raken veel paarden geblesseerd als het werk en de oefeningen zwaarder worden. verborgen gebreken komen opzetten,of er onstaat overbelasting of slijtage door o.a afwijkende beenstanden en/of minder ideale bouw van het paard. kortom, Z worden valt al niet mee,maar je paard gezond en fit daar krijgen en houden is ook een kunst! ik kreeg het idee dat jij denkt als ik maar genoeg train, genoeg doorzet,en vreselijk mn best doe,moet het altijd lukken! en dat is niet zo ;) groetjes deess

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:26

Leonie_M schreef:
germie schreef:
Ik vind het te duur worden. Ik heb een normaal paard, eigenlijk een spirngpaard, maar absoluut met kwaliteiten voor de Z (daarom ook al M2+6). Maar sommige jury's blijven zeuren over te weinig front, zonder naar de rest te kijken. Dit betekent dat je behalve goed rijden ook geluk moet hebben met de jury die je treft. En dat zou niet hoeven uitmaken, maar is helaas wel zo. Voor de prijzen hoef ik niet te gaan, dat gebeurt slechts een enkele keer.

Nog nooit last van gehad met mijn springpaard. Als je in het Z netjes rijdt is het prima te doen. ZZ-L wordt wat lastiger

Hier dus wel en niet elk springpaard is gelijk aan een ander springpaard. De mijne heeft op zich front genoeg voor een leuk paard, maar wat weinig voor wat men in de dressuur wil zien. Maar ze kan alle oefeningen wel. Ik heb er op dit moment vrede mee dat ik thuis gewoon de Z oefeningen rij en niet meer op wedstrijd ga. Het scheelt zo enorm in de kosten. Dat was voor mij gewoon de belangrijkste reden om te stoppen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:34

Hm, je kunt deze vraag wel diep analyseren, maar is het niet ook zo dat niet ieder voetballend jochie eindigt in de eredivisie?
Niet iedereen heeft talent voor topsport, om maar niet te spreken van het doorzettingsvermogen, en de bereidheid tot het brengen van offers dat nodig is om het ver te schoppen. En dat is maar goed ook.