Iemand anders laten inrijden voor de wedstrijd? Mag dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_Milou

Re: Iemand anders laten inrijden voor de wedstrijd? Mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:20

5. Op het losrijterrein mag voorafgaand aan of na afloop van de door de ingeschreven deelnemer te rijden proef of proeven, uitsluitend door degene die met een bepaald paard zal starten dan wel met dit paard heeft gestart worden gewerkt. Het rijden van een paard door een ander dan de met dit paard voor de desbetreffende rubriek(en) in geschreven deelnemer is - op straffe van uitsluiting van het paard – niet toegestaan. Onverminderd het hierboven bepaalde mogen derden (verzorgers/helpers, e.d.), in het zadel gezeten, met een paard op het losrijterrein stappen, mits dit aan een lange teugel gebeurt. De ingeschreven deelnemer is verantwoordelijk voor het gedrag van derden (verzorgers/helpers).

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 00:38

x_Milou schreef:
5. Op het losrijterrein mag voorafgaand aan of na afloop van de door de ingeschreven deelnemer te rijden proef of proeven, uitsluitend door degene die met een bepaald paard zal starten dan wel met dit paard heeft gestart worden gewerkt. Het rijden van een paard door een ander dan de met dit paard voor de desbetreffende rubriek(en) in geschreven deelnemer is - op straffe van uitsluiting van het paard – niet toegestaan. Onverminderd het hierboven bepaalde mogen derden (verzorgers/helpers, e.d.), in het zadel gezeten, met een paard op het losrijterrein stappen, mits dit aan een lange teugel gebeurt. De ingeschreven deelnemer is verantwoordelijk voor het gedrag van derden (verzorgers/helpers).

Dat is duidelijk, bedankt voor het antwoord!

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:38

Volgensmij is het artikel 121 lid 5 van het regelement, als je het nog eens op wilt/moet zoeken.

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 08:27

Kirsten_b schreef:
Nee ik bedoel als iemand van buitenaf naar de stal rijdt op het paard. Zijn toch ook weer meters..?

Dit paard is dan toch al ietswat vermoeider door de heenreis?

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:33

Ohh dit topic vind ik wel interessant. Want ik ben groener dan groen in de wedstrijdsport, ik wil misschien eind dit jaar voor het eerst gaan starten......

Dus als ik het goed begrijp is het als volgt :
**als ik twee paarden meeneem op concour, die beiden in de B starten en dezelfde proef rijden, mag dan niet mijn moeder mij helpen door een van de paardjes al een beetje warm te rijden. Dit heeft niks te maken met niveau verschil of dat het paard door een betere ruiter wordt warm gereden maar puur tijdtechnische redenen**

Hoe doen jullie dat dan?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:34

Allienda schreef:
Ohh dit topic vind ik wel interessant. Want ik ben groener dan groen in de wedstrijdsport, ik wil misschien eind dit jaar voor het eerst gaan starten......

**als ik twee paarden meeneem op concour, die beiden in de B starten en dezelfde proef rijden, mag dan niet mijn moeder mij helpen door een van de paardjes al een beetje warm te rijden. Dit heeft niks te maken met niveau verschil of dat het paard door een betere ruiter wordt warm gereden maar puur tijdtechnische redenen**

Hoe doen jullie dat dan?

Nee dat mag niet.
Er moet minimaal een half uur tussen twee starts zitten, meestal zit er meer tussen. Ik heb weleens vier paarden gestart op een dag en dan had ik prima tijd om zelf op- en af te zadelen en los te rijden. Als er eens minder tijd tussen zat nam ik iemand extra mee zodat het volgende paard opgezadeld klaar stond.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:43

Zo zie je maar, dit groentje heeft nog heeeeeel erg veel om te leren haha. Denk dat ik misschien beter eens een paar keer kan gaan kijkenIk kan het maar beter weten voor ik eraan begin. Mam vind het niet erg om ervoor te zorgen dat het volgende paard klaar staat en het andere paard aan de hand te nemen. Ik snap de regel ook wel, zo is het wel eerlijker. Maar ik had er niet zo bij stil gestaan en kwam toevallig hier tegen!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:45

Allienda schreef:
Zo zie je maar, dit groentje heeft nog heeeeeel erg veel om te leren haha. Denk dat ik misschien beter eens een paar keer kan gaan kijkenIk kan het maar beter weten voor ik eraan begin. Mam vind het niet erg om ervoor te zorgen dat het volgende paard klaar staat en het andere paard aan de hand te nemen. Ik snap de regel ook wel, zo is het wel eerlijker. Maar ik had er niet zo bij stil gestaan en kwam toevallig hier tegen!

Hihi, geeft toch niet, je leert het vanzelf. Maar zeker de B en L rubrieken zijn vaak groot hoor, dat komt wel goed.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:50

Allienda schreef:

Haha ben op het werk en mijn vorige post is een beetje doorelkaar......Baas kwam ff onverwacht binnenwandelen :-p.

We moeten eens aan onze instructrice vragen en een plan van aanpak maken :-) Ik heb laatst mijn allereerste wedstrijd gereden en dat was tevens ook de allereerste ooit van mijn paardje. Dus genoeg om aan te werken. Maar je moet toch ergens gaan beginnen he ;-) Eerst maar eens wachten dat het Rhino virus overgewaaid is........

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:50

Als het een concours is met longeermogelijkheden zou je moeder je tweede paard nog kunnen aflongeren voor je? Heb je wel weer iemand extra nodig om voor te lezen. Er moeten 8 combinaties tussen, dus 8x7=56 minuten maar ik vind het altijd erg haasten dus twee in dezelfde klasse pak ik niet mee en in verschillende klassen vraag ik ook extra tussentijd, gewoon al even om rustig uit te stappen, af te zadelen, op te zadelen en weer goed los te kunnen rijden maar ook om zelf even op adem te komen en je evt. emoties van paard 1 niet mee te pakken naar paard 2.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:02

Dat longeren zou helemaal geen probleem zijn voor mam. Het is eigenlijk zo er is een paardje totaal onervaren op concours (ruiter dus ook!!!) het andere paardje boeit het allemaal niet zo. Die gaat sowieso mee als gezelschapspaard......Hadden we zo geredeneerd dan kan ik met die ook gelijkstarten en dan wat ervaring op doen. Twee vliegen in een klap.

@ Urielle, je kunt dus gewoon aangeven als je wat meer tijd tussen de paarden wilt hebben? Kun je dan ook aangeven met welk paard je als eerste zou willen starten?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:04

de meeste secretariaten houden daar wel rekening mee hoor :j (niet op het laatste moment vragen natuurlijk, maar als je het al bij het opgeven vraagt dan proberen ze daar echt wel rekening mee te houden.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:29

Lees even het stuk bovenaan de bladzijde Allienda. Je mag je moeder dus wel met een lang teugeltje even warm laten stappen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:54

Allienda schreef:

Hoe doen jullie dat dan?

nope dat mag niet.
ikzelf zit regelmatig met dit probleem, 2 dieren in het L2, en vaak een zeer klein deelnemersveld waardoor er geen ruimte voor inrijden haast is.
laat vaak mensen aan de hand alvast instappen, of rij ze allebei van tevoren warm, en degene met de meeste ervaring wordt daarna gewoonweg niet meer ingereden.
het 1e paard wat klaar is,mag trouwens wel worden uitgestapt door een groom :j ( lange teugel)

heb vorig jaar zelfs 1X meegemaakt dat ik het zadel nog niet op nummer 2 had liggen ( gebruik 1 zadel voor 2 dieren) of ik moest de ring al in :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:11

Lowara, dan kun je toch als je l2 +10 met eentje bent, beter overstappen naar de M.

xx_bente_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:39

ik denk wel dat dat mag maar dan moet wel de startpas onder der naam staan

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:45

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij niet altijd aan die regel houd O:)
Zo liet ik mijn zus, toen ik mijn paard nog maar net had, mijn paard steeds naar het losrijterrein rijden en hem 5 minuutjes over het terrein rijden. Ik ben namelijk best bang aangelegd en je weet nooit hoe een nieuw paard op wedstrijd reageert.. Ook is het wel een voorgekomen dat ik een paard van iemand anders heb losgereden, wanneer de tijden niet goed uitkomen.
Ik ben er nog nooit op gepakt, ik snap wel dat die regel er is, maar soms kan het niet anders..

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:54

Zou je je paard wel mogen laten longeren voor die tijd door een ander? puur even nieuwsgierigheid :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:57

vibabu schreef:
Zou je je paard wel mogen laten longeren voor die tijd door een ander? puur even nieuwsgierigheid :)

Dat mag wel. Mits je anderen daarbij niet hindert natuurlijk. Longeren in een binnenbakje waar iedereen aan het losrijden is is uiteraard niet de bedoeling.

Maar voor degenen die zeggen het echt niet te redden, het is verplicht dat er minimaal 30 (? zou het exacte aantal voor de zekerheid even nakijken) minuten tussen je starts zitten, dus het kan nooit zo zijn dat je direct met je andere paard de ring in moet...Desnoods moeten ze een pauze inlassen.

RomyNeron

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:34

Nee mij is gezegt as je betrapt word bij de knhs dat je gedickwalificeerd word!